• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren -baas: “SUV-segment is een belangrijke markt”

Auteur: willeme, gepost 14 augustus 2023 om 12:56 – 8 Reacties

McLaren SUV-segment

McLaren actief in het SUV-segment? Hoe moet dat werken?

Al 20 jaar vragen we ons af waarom sportwagenmerken auto’s (willen) gaan bouwen die niets met sportieve auto’s te maken hebben. Porsche was de een van de eerste met de Cayenne, de rest volgde uiteindelijk ook.

Gisteren vertelden wij jullie lieve lezers nog over de Lotus Eletre, dat is nu de meest populaire Lotus. Er staan op dit moment 17.000 orders voor de Eletre, terwijl de Lotus voor de Emira zo’n 1.500 orders op zak heeft. Dus zelfs voor een van de meest puristische merken ooit, is het bouwen van een 2.700 kg zware SUV een commerciële meesterzet.

McLaren al bezig met de ontwikkeling

Een van de laatste merken die nog niet om is, is McLaren. Maar wat blijkt, de CEO van de merk – Michael Leiters – geeft aan dat hij van SUV’s houdt!!! HELP!!! Hij geeft aan dat het een enorm belangrijke markt is. En het is niet zo dat het niet werk bij de sportwagenmerken.

McLaren SUV-segment

Dat bewijzen de Porsche Cayenne, Ferrari Purosangue, Maserati Levante, Aston Martin DBX en Lamborghini Urus wel. Volgens Autocar is McLaren al bezig mert de ontwikkeling van een hoger op zijn poten staande praktische McLaren.

De auto zal geheel elektrisch zijn, dus het is geen McLaren GT met een liftkit. De auto moet toekomstbestendig zijn, er komt dus geen versie met een V8 of een PHEV-variant. Daar is natuurlijk nog een andere reden voor. Fabrikanten moeten lage gemiddeldes halen met de uitstoot. Als McLaren straks 10.000 elektrische crossovers verkoopt, kunnen er ook een paar supercars met V8 van af.

Elektrische hypercar

Dat zal echter niet een eeuwigheid duren, anders kan McLaren alleen auto’s slijten in landen waar de verbrandingsmotor dan nog niet verboden is. Als imagebuilder komt er een elektrische opvolger voor de McLaren P1.

Dat is geen vreemde gedachtegang natuurlijk. Mede dankzij de McLaren P1 is de PHEV salonfähig (we geven toe, de subsidies hielpen ook mee) en de nieuwe hypercar moet hetzelfde gaan doen.

McLaren SUV-segment

Volgens Michael Leiters moet de nieuwe elektrische hypercar op alle mogelijke vlakken MINIMAAL gelijkwaardig aan de onlangs geïntroduceerde McLaren 750S presteren. En nee, snelheid in rechte lijn is inderdaad geen uitdaging. Wegligging, remmen, speelsheid, weggedrag en dergelijke zijn veel belangrijker en zorgen voor de ware sensaties.

Voor sommige dino’s is het jammer dat dus ook bij McLaren de verbrandingsmotor zal verdwijnen. Anderzijds is het goed nieuws dat er meer en meer sportwagenmerken komen met goed rijdende elektrische auto’s.

Ook interessant!

  • McLaren overweegt nu toch een SUV
    McLaren overweegt nu toch een SUV
  • elektrische SUV van McLaren
    Elektrische SUV van McLaren wordt een dingetje
  • Dit weten we over de McLaren 720s opvolger
    Dit weten we over de McLaren 720s opvolger
  • Video: mafkees loopt over McLaren 720S

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, michael-leiters, SUV

Vorig bericht: « Officieel: M3 is sneller én zuiniger dan de C63
Volgend bericht: Elegante X6 M van Larte Design is perfectie op wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    14 augustus 2023 om 13:40

    Logisch, SUV’s rijden ook meer kilometers, want ze zijn praktischer tijdens dagelijkse ritjes. Dus is er meer te verdienen op services en onderdelen, want meer slijtage.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 augustus 2023 om 13:55

      @FiXeR: Klopt maar er zijn flink wat andere hengelaars welke in dezelfde vijver vissen. Ooit kocht je gewoon een Range Rover, punt. Ineens kwam er een ML van Mercedes, welke overigens nog redelijk agrarisch was. Porsche er achteraan met wel een goed sturende SUV, en ook de eerste X5 van BMW was een dijk van een wagen. Maar inmiddels zijn er zoveel ‘premium’ SUV’s te koop dat, dat is niet meer bij te houden. En hoewel de welvaart stijgt (zeker in Azië) kunnen niet alle merken blijven groeien in cijfers. Er moet er ergens eentje pijn gaan lijden toch? Een aangezien Mclaren (nog) niet de naam heeft welke bijvoorbeeld Porsche wel heeft gok ik dat het wellicht toch een minder groot succes dan gedacht zal worden.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        14 augustus 2023 om 14:43

        Laat ik het zo zeggen, Lotus heeft het 10-voudige van hun normale jaarproductie aan bestelde Eletre’s. Ze laten hem gelukkig extern bouwen, zo slim waren ze wel. De Ferrari Purosangue is zo’n daverend succes dat ook hier de orderboeken zijn gesloten en de productie de komende jaren is uitverkocht. De DBX is ook goed voor 3000 stuks en 20% van de luxe SUV markt.

        Het gedoe is dat al deze fabrikanten zitten met de EU regels. Die drukken niet zo hard door als je onder de 10.000 gebouwde auto’s blijft. Er is nog steeds meer vraag dan aanbod dus McLaren kan er ook nog wel bij.

        Login om te reageren
  2. adyton zegt

    14 augustus 2023 om 14:38

    Ik denk dat het voor McLaren alles of niets zal worden, want ik vraag me echt af hoe lang ze nog zullen blijven bestaan.
    Maar om als laatste in de markt van SUVs te stappen, is toch ook niet ideaal. Dan moet je echt met iets sterk en degelijk afkomen en vraag me af of McLaren daartoe in staat is. De Artura levering gaat toch ook alles behalve vlot.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    14 augustus 2023 om 14:46

    Goed nieuws en elektrische sportwagens in 1 zin, dat zou wettelijk niet mogen als het aan mij lag, hoe verkloot je de leukste soort autos van allen, nou door ze EV te maken natuurlijk! Want alles moet immers kapot volgens de EU klimaat onzon volgelingen

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    14 augustus 2023 om 15:16

    Laat ik positief blijven, het is in ieder geval iets anders dan de zoveelste variant van dezelfde monocoque en motor dat met veel bombarie als nieuw model wordt geintroduceerd.

    Login om te reageren
  5. Stefje zegt

    14 augustus 2023 om 16:29

    Ik begrijp weinig van McLaren momenteel. Ze hadden zich kunen laten kopen door Audi of BMW. Dan hadden ze een platform kunnen pakken, doorontwikkelen en een goed product neerzetten ala Urus. Met eerst nog een V8-hybride. De markt is nog niet rijp genoeg voor een 100% elektrische SUV in deze prijsklasse.

    Maar nee. Ze moeten stug hun eigen koers blijven varen en gaan zelf wat ontwikkelen. Want ze hebben zo weinig last van kwaliteitsproblemen.

    Ik heb het te doen met de McL. dealers in NL…

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    14 augustus 2023 om 18:03

    Ik maakte van binnen een sprongetje omdat ik las: ‘SUV-segment is een belachelijke markt’….. Wens bleek de vader van de gedachte.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North