• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: M3 is sneller én zuiniger dan de C63

Auteur: willeme, gepost 14 augustus 2023 om 12:00 – 23 Reacties

M3 sneller zuiniger C63

De M3 is sneller en zuiniger dan de C63. Dus welke moet je dan kiezen?

De Mercedes-AMG C63 AMG is een wonderlijke auto. Het is een van de dikste auto’s van de een van de beste fabrikanten op deze planeet. Die PHEV-aandrijflijn is een technologisch meesterwerkje. De grote vraag natuurlijk: werkt het dan ook?

Nou, kort samengevat: niet helemaal. Dat kunnen we concluderen uit de bevindingen van AutoBild. Nu heeft ondergetekende nooit de voorkeur om vergelijkende testen van rijdersauto’s te lezen in een Duits magazine. Het gaat niet alleen om de cijfers, maar ook om de beleving, ervaring en plezier. Dat laat zich lastiger in cijfers uitdrukken.

M3 sneller zuiniger C63

Maar omdat we toch heel benieuwd zijn hoe deze twee totaal verschillende concepten uitpakken, hebben we het toch eventjes voor je doorgenomen. En wat blijkt: alle moeite is voor niets geweest! Dat is natuurlijk een beetje het motto van Stichting Open Deur, maar we willen het graag toelichten.

M3 sneller én zuiniger dan de C63

Het idee is namelijk simpel. Als je volgas rijdt, ben je met 680 pk sneller dan een M3 met 510 pk. En als je normaal rijdt, dan is de C63 zuiniger. Maar die vlieger gaat dus niet op. Er is namelijk geen één discipline waar AutoBild sneller was met de C63. De M3 Touring won alle metingen. Het verschil was nooit groot, overigens. Sterker nog, de twee zijn enorm aan elkaar gewaagd. Echter, je verwacht niet van een auto met 170 pk méér dat ‘ie ietsje trager is. Nu is het vermogen van 510 pk van BMW een bijzonder ‘bescheiden’ opgave (lees, het is standaard flink meer dan dat).

M3 sneller zuiniger C63
M3 sneller zuiniger C63

Maar hoe zit het dan met verbruik? Want dat is natuurlijk het paradepaardje van de PHEV. Nou, niet al te best. De BMW M3 was namelijk ook zuiniger dan de C63. Het verschil was niet groot. De M3 deed 1 op 10,48, de C63 reed 1 op 8,77. Opvallend is wel dat de M3 behoorlijk dicht bij de fabrieksopgave zat, de C63 zat er mijlenver vanaf.

M3 sneller zuiniger C63

Waarom toch de C kiezen?

Kijk, je kan natuurlijk niet zoveel veranderen aan de wetten van de Natuurkunde. We hebben het hier over krachtige en enorm zware auto’s. Als je dat vermogen aanspreekt, dan is daar energie voor nodig.

M3 sneller zuiniger C63
M3 sneller zuiniger C63

Overigens zijn wij niet roomser dan de paus: bij een test van een snelle auto, spreek je het vermogen aan. Onze inschatting is dat als je enigszins als een normaal persoon door het verkeer gaat, je een aanzienlijk gunstiger verbruik moet kunnen halen met de C63 AMG.

Als laatste is er een andere reden om voor de C-Klasse te kiezen. Kijk er eens naar. De AMG is aanzienlijk dikker dan het standaardmodel, maar het ligt er niet heel dik bovenop, terwijl de M3 nog altijd een slechte impressie doet van vermoeid kijkende Jan Jaap van der Wal.

Enfin, de complete test, alle bevindingen en cijfertjes kun je hier lezen!

Ook interessant!

  • Video: BMW M3-motor ploft op de snelweg
  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • BMW M3
    Waarom zou jij een BMW M3 willen
  • Wees snel op de motorfiets en win een BMW M3 Touring
    Snelle coureur op motorfiets wint BMW M3 Touring

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, c-klasse, c63, competition, estate, g81, Hybride, M3, Mercedes, plug-in, s206, test, touring, Vergelijkingen, xDrive

Vorig bericht: « Er moet een ‘ronkverbod’ komen voor luidruchtige auto’s
Volgend bericht: McLaren -baas: “SUV-segment is een belangrijke markt” »

Lees Interacties

Reacties

  1. revstars-net zegt

    14 augustus 2023 om 12:09

    Sterker nog, deze M3 Touring is ook sneller (en zuiniger gok ik) dan de RS6 van de huidige generatie. Zie drag race op YT van Mat Watson (carwow)

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      14 augustus 2023 om 13:12

      Tenzij er 5 man in de M3 zit ;) lol
      De nieuwe M3 is gewoon bloedje snel.

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      14 augustus 2023 om 13:19

      Terwijl RS6 rivaal M5 is

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    14 augustus 2023 om 12:12

    De MB ligt aanzienlijk prettiger op het netvlies dan de BMW. Maar op basis van de aanwezige techniek maakt de Mercedes geen enkele kans op een plekje op m’n oprit. De M3 wel.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      15 augustus 2023 om 00:10

      Die Pan-Americana grill van de MB vind ik nog afzichtelijker dan de bevertanden van de BMW. Zo te horen gaat de oude slogan van MB aardig op voor de verkoopaantallen; das beste oder nichts

      Login om te reageren
  3. watchhok zegt

    14 augustus 2023 om 12:18

    Hopelijk wordt deze c63 vervangen voor een met een V8 en rwd/4wd optie

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    14 augustus 2023 om 12:33

    Tsja, Mercedes heeft hier de plank gewoon helemaal misgeslagen.. Net zoals met een aantal aspecten van hun huidige F1 auto.. Niet gaan janken of verdedigen, maar gewoon snel gaan fixen en met iets beters komen, wat de huidige compleet doet vergeten.

    Login om te reageren
  5. nicolasr zegt

    14 augustus 2023 om 12:45

    Ik kies de vorige C63 estate. Kan dat ook? Moet ik natuurlijk wel zo’n Louis Vuitton-stoma om mijn lijf hangen en een matchend petje, maar dat heb ik er dan wel voor over.

    En dan op vrijdagavond door Kanaleiland knallen, wollah man!!

    Login om te reageren
  6. smartlappie zegt

    14 augustus 2023 om 12:56

    Mercedes heeft de plank gewoon finaal mis geslagen met deze combinatie. Gingen ook al geruchten rond dat er een update aan komt dat de V8 weer terug in de c63 gaat. Auto schijnt ook bar slecht te verkopen in Duitsland.

    Login om te reageren
  7. banderas zegt

    14 augustus 2023 om 13:01

    Heel belangrijk als je zo’n wagen koopt. Of je wel of niet zuiniger of iets sneller bent dan een andere auto die je misschien 1x naast je zult hebben in de 3 jaar dat je de auto hebt..

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      14 augustus 2023 om 17:57

      Toch best sneu als zoveel extra zware techniek eigenlijk geen voordelen geven in prestaties, zowel kracht als verbruik.

      Login om te reageren
  8. Johanneke zegt

    14 augustus 2023 om 13:07

    Ik verwacht (maar kan ik natuurlijk naast zitten) dat dit over 10-15 jaar ook een verschrikkelijke auto is om te onderhouden. Hoe lang gaat zo’n blok uberhaupt mee met zoveel vermogen? En de hybride onderdelen dan nog. Zou zomaar de m5 v10 van deze generatie kunnen worden.

    Login om te reageren
  9. Wolflow zegt

    14 augustus 2023 om 13:09

    De c63 mist de nodige cylinders en zou beter vergeleken kunnen worden met husqvarna grasmaaier

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    14 augustus 2023 om 13:27

    Het verschil is niet groot? De M3 is bijna 20% zuiniger t.o.v. de C63. Dat zou ik toch de moeite waard vinden als ik elke week een keer de tank sta af te vullen met 102 octaan.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    14 augustus 2023 om 14:03

    De C63 is bloedmooi, maar de aandrijflijn is doodzonde. Lekker die 53 6 in lijn er in.

    Login om te reageren
  12. dtwo zegt

    14 augustus 2023 om 14:06

    Jamaar met die C63 kun je je woon-werkverkeer volledig lekker elektrisch rijden. Zááálig. Echt een sport om zoveel mogelijk in EV-modus te rijden! (en meer van dat soort crap)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 augustus 2023 om 15:53

      Als dat zo zou zijn zou ik dat echt geen crap vinden, want dan heb je het beste van beide werelden. Als je ergens door een drukke binnenstad rijdt, of in de file staat heb je echt helemaal niks aan veel vermogen of een dikke motor. Dan zou je dan inderdaad (zeker als je zonnepanelen op je huis hebt liggen) lekker goedkoop en in alle rust je saaie kilometers kunnen rijden. Ga je de binnenstad uit, de autobahn op of kom je elders een leuk stukje asfalt tegen, dan trap je het pedaal diep in en spreek je alle paardjes in het vooronder aan.

      Maar de realiteit is dat de C63 een elektrische range heeft van, schrik niet, 13 kilometer. En dat is dan WLTP. Dus in de praktijk zijn dat een kilometer of 8. Zet je op een warme dag de climate control aan dan mag je blij zijn als je de vier haalt. Vriest het een keer, dan kom je de straat niet uit zonder bijstand van de benzinemotor.

      En dat is jammer, want op papier zou hybride juist heel goed moeten zijn voor dit soort auto’s die zowel praktisch als leuk moeten zijn.

      Login om te reageren
  13. Edge zegt

    14 augustus 2023 om 15:54

    Aangezien geld hier geen rol speelt in de commentsectie kies ik toch voor de BMW, maar dan ga ik wel bij een iemand als Niels van Roij langs met de vraag of hij een nieuwe voorbumper kan onwerpen met een subtielere grille.

    Login om te reageren
  14. bunnylebowski zegt

    14 augustus 2023 om 19:04

    Al eens eerder gezegd, Mercedes heeft zich gigantisch verslikt en verkeerd gegokt. En pech gehad dat de M3 touring zo’n waanzinnig goede, gebalanceerde auto is. Dat geluid, die looks, geweldig.

    En dat verbruik is zeer netjes.

    Login om te reageren
  15. Jurgen zegt

    14 augustus 2023 om 22:42

    Praktijk verbruik van beide auto’s zal toch hoger liggen, de S58 motor in de M3 is erg leuk om mee te spelen, maar in mijn X3 kom ik op 1 op 7

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      16 augustus 2023 om 11:06

      Jouw X3 is hoog, heeft een aerodynamica van een baksteen, en weegt een stuk meer. Totaal niet te vergelijken met een lage huis-tuin en keuken auto qua verbruik.

      Login om te reageren
  16. ghost zegt

    14 augustus 2023 om 23:56

    Ik las ergens dat MB toch de C63 weer met V8 gaaf bouwen omdat alle klanten weglopen..

    Login om te reageren
  17. Remi Vingerhoedt zegt

    15 augustus 2023 om 17:12

    Had iemand dan iets anders verwacht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North