• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren komt met velgen die lijken op boomwortels?

Auteur: jaapiyo, gepost 8 september 2016 om 21:29 – 27 Reacties

BANZAI


Kunnen boomknuffelaars binnenkort dan toch de supercar in hun armen sluiten?

Supercars stoten doorgaans de nodige koolstofdioxide uit. Iets waar de gemiddelde boom wel mee overweg kan. Desalniettemin kunnen de snelle auto’s om een of andere reden nooit de goedkeuring wegdragen van de Ché-Guevara-shirt dragende, Jesse Klaver aanbiddende quinoa-knager met een moestuintje aan de rand van de stad. Iets met ijsberen en de opwarmde aarde of zo, je kent het wel.

Gelukkig is er Frank Stephenson, die een oplossing heeft om ons autoliefhebbers dichter bij onze organische shampoo gebruikende medemens te brengen en vice versa. Frank tekende onder andere de McLaren P1, maar houdt zich ook bezig met velgdesign. En dan met name over hoe we dat totaal anders en beter kunnen doen.

Een idee ontsproten aan Frank’s brein is namelijk om een velg te maken geïnspireerd op het wortelsysteem van bomen. Met asymetrische, kris kras door elkaar lopende spaken dus. Frank is van mening dat velgen daardoor sterker en lichter zouden kunnen worden.

Het idee is dat gebogen spaken veel sneller en beter de energie kunnen verwerken die loskomt wanneer een wiel geschokt wordt door een bult of oneffenheid in de weg. Door een wirwar van gebogen spaken aan te leggen gaat de impact niet meteen naar het midden van het wiel, doch verdwijnt grotendeels in de spaken.

Een nadeel van deze methode is dat je het asymmetrische wiel vervolgens moet uitbalanceren. Daarvoor zou je dan eventueel weer gewichtjes toe moeten voegen aan afzonderlijke spaken. Maar goed wellicht kan daar nog een andere oplossing voor gevonden worden.

Wij kennen in ieder geval één autoblog-lezer die níet zit te wachten op deze ingewikkelde asymmetrische velgen. In een recent onderwerp over de Land Rover Discovery, bekend vanwege de asymmetrische achterklep, liet @koenigsegggone1 namelijk hetvolgende optekenen:

Hoop dat het zijaanzicht en de achterkant beter worden dan de vorige. Vind zo’n niet symmetrische achterkant echt om gek van te worden.

We voelen je pijn (een klein beetje) @koenigsegggone1. Maar goed dat is één mening, wat vind jij van boomwortelvelgen?

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • nieuwe McLaren Artura
    Video: McLaren Artura in de kreukels in Spanje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

frank-stephenson, McLaren, velgen

Vorig bericht: « Marko: Max Verstappen wordt volgend jaar kampioen
Volgend bericht: Lewis Hamilton schaakt topmodel Winnie Harlow »

Lees Interacties

Reacties

  1. uselessguy zegt

    8 september 2016 om 21:32

    Zolang ik geen ontwerp zie kan ik mijn oordeel er niet over vellen. Zal wel zo gaan als bij de meeste velgen: verschilt enorm per auto.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 september 2016 om 21:35

      @uselessguy: het plaatje hierboven is afkomstig van McLaren.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        8 september 2016 om 21:36

        @jaapiyo: kijk nog eens goed…

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          8 september 2016 om 21:37

          @potjak: de beste moet je uitleggen!

          Login om te reageren
          • potjak zegt

            9 september 2016 om 00:21

            @jaapiyo: ik bedoel, kijk nog eens goed naar het plaatje. Hier zie je niets van een realistisch ontwerp enkel een plaatje van een McLaren waarop twee bonsai boompjes zijn geplakt (in photoshop).

            Login om te reageren
  2. denniss00 zegt

    8 september 2016 om 21:34

    Moet je ze ook goed water geven?

    Login om te reageren
  3. potjak zegt

    8 september 2016 om 21:35

    Goed verhaal, ben benieuwd. Kan er prima uit zien met de juiste materialen en afwerking. Ik sta er open voor want altijd maar hetzelfde kennen we nu wel en lekker veilig binnen de comfort zone (stil blijven staan) zal nooit leiden tot ’the next big thing’.

    Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    8 september 2016 om 21:49

    EDIT: yep, raar…Nou ja, fixed

    On-topic: ik dacht nu krijgen we een soort band-velgcombinatie van mega ecovriendelijke materialen ofzo.
    Maar het klinkt wel efficiënt, al vraag ik me af hoe grot de effecten zullen zijn.

    Login om te reageren
  5. ettie zegt

    8 september 2016 om 22:00

    Asymmetrie is k*t, mijn achterlichten zijn niet symmetrisch. De linkerkant (mistlicht) is rood en de rechterkant is wit (achteruitrijlicht), en het ergste is dat ze in de folder wel symmetrisch zijn. Bedankt voor het lezen, ik moest dit even kwijt

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      8 september 2016 om 22:28

      @ettie: Welke auto heb je dan (zijn er best veel die dat hebben namelijk)?

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        8 september 2016 om 22:36

        @granlusso: @ater: Z4 E85 (pre facelift)
        De UK variant heeft de achterlichten gespiegeld, ik ben nu aan het kijken of ik de witte variant kan krijgen en die om te bouwen naar een mistlamp.

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          8 september 2016 om 23:11

          @ettie: Ah oke, dat zou wel gaaf zijn, met zo’n Engelse variant. Alleen: hoe ga je het achterlicht terugbrengen? Met zo’n lelijke extra lamp onder de bumper, wat je nog wel eens ziet? Haha

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            9 september 2016 om 09:02

            @granlusso:

            Ik denk dat hij het andersom doet.
            zowel links als rechts een unit met achteruitrijlicht, maar dan bij een daarvan een rood lampje erin zetten. Dat zie je veel minder dan een gekleurd glas

            Login om te reageren
          • ettie zegt

            9 september 2016 om 09:22

            @granlusso: zoals @timberleek het zegt inderdaad

            Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          8 september 2016 om 23:25

          @ettie: Geweldig dit.

          Login om te reageren
    • ater zegt

      8 september 2016 om 22:33

      @ettie: ford focus mk1?

      Login om te reageren
    • super zegt

      8 september 2016 om 22:41

      @ettie:
      effe doorpakken en nog een stuur, dashboard en setje pedalen bestellen uit de uk, ben je ook van die asymmetrie af.

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        8 september 2016 om 22:45

        @super: dat vind ik half werk, dan zou ik continu mijn tweelingbroer mee moeten nemen, en die heb ik dus niet. Het stuur naar het midden verplaatsen zou de betere oplossing zijn.

        Login om te reageren
        • super zegt

          8 september 2016 om 23:14

          @ettie:
          das waar, maar heb je nog steeds je pedalen en pook niet symmetrisch;-)

          Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      9 september 2016 om 07:04

      @ettie: Engelse achteruitrijlamp en daar een rood 21watt lampje indoen

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    8 september 2016 om 22:09

    Doe eens een plaatje dan.
    Ik neem aan dat het gaat om Generative Design, waarbij de computer het lichtst en sterkst mogelijke design genereert.
    Wat vaak een soort boomwortel structuur oplevert, wat moeilijk te maken is met traditionele productiemethoden maar waar 3D printing juist sterk in is.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 september 2016 om 22:13

    Gewoon BBS wielen. Altijs genoeg spaken om de klappen op te vangen.

    Login om te reageren
  8. peug206 zegt

    8 september 2016 om 22:16

    Dit is mij dan weer te groen… waar is de groen tag op dit bericht?

    Login om te reageren
  9. koenigsegggone1 zegt

    8 september 2016 om 23:31

    Wat een eer om expliciet genoemd te worden in een artikel. Boomwortelvelgen lijken mij echter (vanzelfsprekend) echt helemaal niets

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    9 september 2016 om 09:22

    Die asymmetrie lijkt mij toch niet bevorderlijk voor de stevigheid. Dan krijg je toch dat één kant van de velg veel sterker is dan de ander kant? Of zeg ik als engineering-leek nou iets geks?

    Login om te reageren
    • merc-94 zegt

      9 september 2016 om 11:56

      @Edge: Als engineer is dat ook mijn eerste ingeving. Echter, zodra je het anders bekijkt, het is een kwestie van krachtenspel. De krachten kunnen bij een dergelijk design waarschijnlijk op een bepaalde manier doorgevoerd worden naar het sterkste deel.

      Op deze manier kan een ander deel dus lichter gemaakt worden, wat zorgt voor de asymmetrische vorm.

      Geen idee of het ook daadwerkelijk zo is, mij lijkt mij de gedachtegang.

      Login om te reageren
  11. BRuud zegt

    9 september 2016 om 11:03

    Waarom dan weer asymmetrisch? Je kunt toch ook prima wat symmetrie erin aanbrengen en toch het boomwortel ‘design’ volgen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North