• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: de laatste McLaren P1 is af

Auteur: ricardo, gepost 10 december 2015 om 15:31 – 32 Reacties

Afbeelding BREEK: de laatste McLaren P1 is afAfbeelding BREEK: de laatste McLaren P1 is afAfbeelding BREEK: de laatste McLaren P1 is afAfbeelding BREEK: de laatste McLaren P1 is af

BREEK: de laatste McLaren P1 is af
Snik.

Het was een prettige verrassing op de autoshow van Parijs in 2012. McLaren onthulde de P1 en de wereld was opeens een supercar rijker. Een supercar met bijzondere organische vormen en een track-afstelling waarmee concurrentie tussen de kerbstones geregeld zoekgereden werd.

In de zomer van 2013 werd gestart met de productie van de 916 pk en 900 Nm sterke supercar, gevolgd door de uitlevering van productienummer 1 in de herfst. Nu, ruim twee jaar verder, is het gedaan met de P1 en hebben ze in Woking de laatste hand gelegd aan #375. De auto is in dezelfde parelmoerkleur oranje gespoten als de allerlaatste McLaren F1 (#75), zijn spirituele voorloper. Het carbonfiber van de splitter, skirts en diffuser is zichtbaar gebleven en de velgen zijn in het zilver gestoken.

BREEK: de laatste McLaren P1 is af

McLaren heeft hem naast de allereerste P1 gezet, gespoten in Ice Silver, en dat leverde aardige pics op. Toch vraag ik me af: kijken we over twintig jaar op de P1 terug zoals we dat vol bewondering bij de F1 doen? Wellicht is zijn onderscheidend vermogen daarvoor niet groot genoeg, misschien is de concurrentie nu gewoon sterker aanwezig. Desalniettemin blijft de P1, die in Nederland 1.111.617 euro moest kosten, één van de meest bijzondere auto’s van de afgelopen tien jaar. Waarvoor we een diepe buiging maken richting de Britten.

Ook interessant!

  • Koop de allereerste McLaren P1
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, oranje, P1

Vorig bericht: « De accijns op brandstof gaat per 1 januari 2016 omhoog
Volgend bericht: Renault Laguna III – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. sleepyj zegt

    10 december 2015 om 15:34

    Echt een fantastische kleur! Staat m super.

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    10 december 2015 om 15:35

    Of ie net zo legendarisch als de F1 gaat worden valt te betwisten (ik weet wel zeker van niet), maar ik vind het een mooie uitvoering zo in het oranje.

    Login om te reageren
  3. mcshine zegt

    10 december 2015 om 15:35

    Prachtige kleur, maar mis wel de zwarte contrastdelen.

    Login om te reageren
    • mrdjm zegt

      10 december 2015 om 17:36

      @mcshine: Dat is inderdaad wel altijd een onderdeel van het ontwerp geweest denk ik. Toch vind ik het leuk dat ze voor de gelegenheid alle poespas eraf hebben gehaald. Volledig zilver kleurige velgen zijn bijvoorbeeld ook al zo’n ding dat uit de mode is.
      Back to basic, ik vind het wel wat hebben. Al zie ik hem nog altijd het liefst in fel geel met zwarte wielen en de zwarte contrast delen!

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    10 december 2015 om 15:37

    Oke, dan kunnen ze morgen de spider presenteren en daar weer 2 jaar dik geld aan verdienen. Daarna nog een speciale editie in een oplage van 20 stuks. Komt wel goed daar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2015 om 15:56

      @dutchdriftking: ze kunnen daarna ook nog een long tail variant gaan bouwen. En natuurlijk kale versies voor de racerij.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        10 december 2015 om 16:50

        @mashell: de gtr besaat al best lang hoor… als ik het ergens goed had gelezen hebben ze er 3, enkel en alleen voor mclaren zelf.

        Login om te reageren
  5. MAB zegt

    10 december 2015 om 15:44

    god zij dank, laten we hopen dat ze nu met een mooie design komen.

    Login om te reageren
  6. gforce zegt

    10 december 2015 om 15:45

    Zal denk ik niet zo legendarisch als de F1 worden… Gezien de status die hij destijds had (topsnelheid bijv). Nog steeds blijft dit wel een brute hypercar. Mooi dat ze hem ook in het effen oranje doen, vind ik wel iets hebben.

    Login om te reageren
  7. matthijs_vangarderen zegt

    10 december 2015 om 15:55

    Volcano Orange is echt fab!

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    10 december 2015 om 15:56

    Met die mee gespoten bumper wordt het helemaal een Smiley face of beter: http://socialphy.com/wp-content/uploads/2012/10/80D16F7DC.jpg

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    10 december 2015 om 16:00

    Leuk kleurtje.

    Betreft de legendarische status: nee, ik denk niet dat de P1 de F1 overstijgt. Sterker nog, ik denk dat de McLaren uiteindelijk de meest legendarische auto aller tijden zal worden als ie dat al niet. De F1 is ontworpen door een klein team met zeer getalenteerde mensen (Murray, Stevens) die carte blanche kregen om de meest spectaculaire auto te bouwen. Gecombineerd met de overijverigheid van het team van Paul Rosche bij BMW Motorsport werd de F1 sneller dan aanvankelijk de bedoeling was: Murray vroeg om 450-500pk maar kreeg er 627 :-D

    De F1 veegde de vloer aan met alle andere auto’s: Bugatti EB110, Ferrari F50, Jaguar XJ220, Lamborghini Diablo, Ruf CTR2. Het was ook nog eens lange tijd de snelste auto ter wereld.

    De P1 is bloedsnel, maar niet significant sneller dan dan de hypercars van Porsche, Ferrari en Koenigsegg.

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      10 december 2015 om 16:17

      @gtwillem: ik denk ook dat het tijdperk waarin de F1 ontwikkeld is het mogelijk maakte. Na de F1 ging het (en gaat het nog steeds) los in super/hypercar land. Bijvoorbeeld de toekomstige Chiron die 15.000.000 pk moet krijgen en 2.000.000 NM koppel. Leuk, maar wat moet je ermee.

      De F1 is in dat opzicht episch. Het was de eerste auto die een hele grote stap verder ging dan de gevestigde orde op dat moment.

      Login om te reageren
      • michaelcorleone zegt

        10 december 2015 om 17:54

        @soes750: De Chiron heeft een andere gedachte en filosofie dan die 3. Wat de Veyron/ Chiron uniek maakt is dat het de enige is in zijn soort.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 december 2015 om 16:46

      @gtwillem: Gevaarlijk iets: tegen GTWillem ingaan.
      No risk, no fun.
      Over die F1 die veel sneller was als de concurrentie: Naar mijn mening was het echter geen concurrentie:
      Bugatti EB110; leuk heropgericht door Artioli; maar geen McLaren.
      Ferrari F50: eigenlijk een beetje een faal van Ferrari.
      Jaguar XJ220; werd niet wat beloofd werd; dus niet de carte blanche als bij McLaren.
      Lamborghini Diablo; Lambo maakt gestoorde auto’s. Geweldig en geweldig slecht. Het is ene machtig ding, maar niet echt een racer pur sang.
      Ruf CTR2; nog altijd gebasseerd op een road-legal Porsche: dus ook geen carte blanche.

      Daarnaast: was de McLaren eigenlijk niet ook een beetje een veredelde racer (van binnen) met een relatief normaal supercar uiterlijk van buiten? Waar de ‘concurrentie’ eigenlijk straat-supercar is waar (later) ook in is geracet.

      Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      10 december 2015 om 18:01

      @gtwillem: Juisssst. Vond de xj220 stiekem altijd veel mooier, maar dat verhaal van de F1 is zo mooi. Veel mooier dan Bugatti. Puurder. Die dedication wat je zegt. Mooi man. De Veyron is een absurd apparaat, sure. Maar vind het meer zon situatie, “hier belachelijke bak met geld. Maak een statement. Houd me op de hoogte. Als je zin hebt”. Nu komt natuurlijk de haat…
      Anyway. F1 bijna 10 jaar de snelste? Tot de CC8S? In 2002. Vind ook de koenigsegg veel leuker dan de Veyron. Lekker klein compact dingetje. Cool design. Ook de F1. Gewoon beetje maf, maar die eendensnavel :p ook die stoel in het midden. Gaaf man.

      Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      10 december 2015 om 18:40

      @gtwillem: En toch blijft een topsnelheid van 391 zonder Rev limiter extreem imponerend, vooral als je bedenkt dat dit uit een N/A blok komt in een auto die nog altijd prima door een bocht wilt.

      Login om te reageren
  10. mercedesclk350 zegt

    10 december 2015 om 16:07

    Wel een heerlijke samenstelling, deze is 100% samengesteld door iemand die weet wat hij doet.

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    10 december 2015 om 16:17

    Heel erg mooi zo met die meegespoten delen. Ik vind hem gelijk een stuk mooier.

    En net zo legendarisch als de F1 zal hij wat mij betreft niet worden, maar het is een hele waardige tegenstander voor de huidige concurrentie. Misschien zelfs nog wel de beste hypercar van het moment.

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    10 december 2015 om 16:24

    Muah toch vind ik het mooier als de deuren gedeeltelijk zwart zijn. geeft even wat meer contrast.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    10 december 2015 om 16:39

    Wat mij betreft blijft de F1 toch wel veel legendarischer dan de P1. Zoals @gtwillem mooi aangeeft was dat écht vooruitstrevend en uniek. Ik bedoel, hoe vaak zie je zo’n driepersoonsconfiguratie? Of het gebruik van goud in het motorcompartiment. En dan niet om te showen, maar omdat het daadwerkelijk een functie heeft. Of wat te denken van de monsterlijke prestaties van die wagen? Ze zijn nog absurder als je je beseft dat er geen traction control, ABS of launch control op zit en je nog met die pedalen en een pookje moest spelen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2015 om 18:41

      @Edge: eigenlijk was die F1 helemaal niet zo bijzonder. Misplaats purisme van Murray of, waarschijnlijker, gebrek aan technisch kunnen handicapte de wagen doordat er geen ABS of tractiecontrole was. De zitplaats in het midden was er eigenlijk ook alleen maar voor de praktische reden dat McLaren zo geen links en rechtsgestuurde versie hoefde te ontwikkelen.

      Login om te reageren
  14. jeppie zegt

    10 december 2015 om 16:51

    Mooi kleurtje! Ook heel goed dat ze hem niet veranderd hebben.

    Login om te reageren
  15. bmwtouring zegt

    10 december 2015 om 17:16

    Breek????

    Login om te reageren
  16. harryb zegt

    10 december 2015 om 17:50

    Dat gaat rap :) niet zoals vag met hun veyron waar ze ongeveer 14 jaar over gedaan hebben om ze kwijt te geraken. Zich in allerlei bochten wringend met ‘special’ Editions.

    Topspul verkoopt zichzelf , overrated troep heeft wat meer hulp nodig

    Login om te reageren
  17. E550 zegt

    10 december 2015 om 17:53

    En waar gaat ie naar toe?

    Login om te reageren
  18. blaze3027 zegt

    10 december 2015 om 18:09

    Dit is een rijdende legende. Net als de bugatti veyron.
    Ik weet niet of het ooit de status zal krijgen van een F1 maar.. we gaan hem nooit vergeten

    Login om te reageren
  19. m550d zegt

    10 december 2015 om 18:45

    Ik sluit bij aan bij @Gtwillem. De concurrentie is op het moment te sterk waardoor geen enkele auto zich kan onderscheiden zoals de F1 dat kon. De Veyron had dat kunnen doen, ware het niet dat ik die wagen inmiddels uitkots na alle speciale versies.

    Ik zie nog wel potentie in de Regera met z’n versnellingsbak en prestatievermogen.

    Login om te reageren
  20. norge zegt

    10 december 2015 om 18:58

    F1, was de droom van elke knul toen….P1, wat is dat ?

    Login om te reageren
  21. toyotafortuner zegt

    11 december 2015 om 00:17

    Prachtig mooi samengesteld!

    RIP McLaren P1 2013-2015

    Login om te reageren
  22. wildbeest zegt

    11 december 2015 om 09:09

    Heb hem nu al 2x zien rijden in Amsterdam maar besef nu pas hoe exclusief dat eigenlijk is! 75?st

    Login om te reageren
  23. thezonda zegt

    11 december 2015 om 09:37

    De laatste 918 of de laatste Veyron zagen er wel wat spectaculairder uit dan deze. Had MSO z’n trukkendoos niet kunnen gebruiken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North