McLaren liegt over het vermogen van dit kanon

Auteur: , 44 Reacties

720 pk? Moeha.

McLaren liegt over het vermogen van dit kanon

Wat betreft de typeaanduidingen houdt McLaren het lekker overzichtelijk. De 650S leverde, jazeker, 650 pk, alle varianten van de 570 zijn goed voor 570 pretpaardjes en de 675LT deed… Vul zelf maar in. Deze generatie McLarens, waar ook de P1 onder valt, maakte gebruik van een 3.8 liter V8 met twee turbo’s. Met de introductie van de 720S werd niet alleen designtechnisch een nieuwe weg ingeslagen, maar ook onder de kap gebeurde het nodige.

Deze kar doet het namelijk met een nieuwe 4.0 V8 die volgens fabrieksopgave goed is voor een verrassende 720 pk. Wat wil nou het geval? Een paar enthousiastelingen hebben zo’n ding op de rollenbank gezet en de resultaten waren opmerkelijk, en dan drukken we het zachtjes uit (link).

Zo’n 720S levert in standaardtrim namelijk bijna 700 pk. Nou en, da’s toch bijna evenveel als de fabriek beloofde? Klopt, maar die 698 pk’s werden aan de wielen gemeten. Zoals je wellicht natúúrlijk weet gaan er tussen vliegwiel en aangedreven wiel(en) nogal wat pk’s verloren. Je kunt hierbij 15% verlies aanhouden als vuistregel. Rekenen we die 698 wielpk’s terug naar krukaspk’s, dan kom je al gauw uit op een vermogen van boven de 800 pk. Significant meer dan 720 stuks!

Wellicht probeert McLaren andere merken zand in de ogen te strooien en gaat het bewust de concurrentie aan met supercars van een “iets mindere” categorie. Een Ferrari 488 GTB doet immers 670 pk. Daar zal een 720S dus geen heel zware dobber aan hebben bij het stoplicht.

Rest nog het obligate rijtje specs en prestatiecijfers. 4.0 V8 dus, 720 pk en 770 Nm (fabrieksopgave, je snapt ‘m), 0-100 km/u in 2,9 tellen, 0-200 km/u in 7,8 seconden, een top van 341 km/u en van 200-0 km/u in 4,6 tellen en 117 meter. De Nederlandse prijs? 307.700 eurootjes.



44 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
En die rollenbank is nauwkeurig of is dit een sensatie bericht?
@fernie: Vraag ik me dus ook af. Daarnaast vraag ik me af of die 15% wel juist is in dit geval. Het is een standaardregel die wordt toegepast, maar ik kan me zomaar voorstellen dat een achterwielaangedreven auto met de motor voorin meer verlies heeft in de aandrijflijn dan een McLaren 720S, met de motor in het midden en een aandrijflijn die is ontwikkeld om zo weinig mogelijk frictie in de onderdelen te hebben.
En hoe makkelijk zou iemand de boost lichtjes kunnen verhogen van de turbos voor zo’n test? (dit is een serieuze vraag).

Dat er meer vermogen uitkomt dan opgegeven kan ik heel makkelijk geloven. Dat is bij Porsche en BMW al jaren het geval. Maar 15% lijkt mij hier toch wat overdreven. 740-750 echte pk’s geloof ik echter meteen.
@fernie: naar mijn weten is geen enkele rollenbank een toonbeeld van accuratesse. Ok er spelen veel zaken mee zoals bandenspanning, benzine, temperatuur enz. maar toch.
@janjansen: precies, test de zelfde auto op twee verschillende dyno’s en je krijgt andere resultaten.

Maar goed lekker makkelijk maken ze straks een 750S, hoeven ze niks te doen.
@fernie: check anders de bron. Ze hebben eerder diverse andere McLarens op de rollenbank getest en de 720S was veel krachtiger dan bijv de 675LT.
@MauritsH: en dat zegt wat precies? Enkel op dezelfde dag meten op dezelfde auto(sl geeft een beeld van het verschil in vermogen. Als het morgen 10 graden warmer is zal de uitdraai weer anders zijn! Ben blij dat ze in Woking power aan de motor of assen meten en niet aan de wielen.
Leuk voor ze, maar ik zou in deze prijsklasse gewoon bij Ferrari shoppen. De 488 GTB is wellicht iets langzamer, maar ook in die wagen kom je niks tekort en hij ziet er ook nog een stuk beter uit.
@Edge: Eens. Qua geluid kan je alleen geen vergelijk maken. Ze klinken beide als stront.

Maar de kont van de 488 GTB is zo lekker!!
@viezefreddyw: Vind de McLaren net dat beetje extra hebben. Bij een McLaren verwacht je technologie en dat steriele, bij een Ferrari verwacht je meer emotie en “beleving” neem aan dat jij dat beter onder woorden kunt brengen :), doordat Ferrari imo dit met de 488 niet meer biedt zal ik voor de McLaren gaan, of leuker nog de Noble M600.
@dieselkameel: Qua techniek zitten McLaren en Ferrari aardig op 1 lijn. Bij McLaren wordt dat alleen zeer duidelijk naar buiten gebracht, bij Ferrari wat minder. Wat Ferrari goed weet te doen is de auto’s karakter meegeven. Ze theatraal maken. Bij McLaren ontbreekt dat voor mijn gevoel. Het gaat allemaal onwijs hard en vreet bochten als geen ander. Maar daar blijft het ook bij. Maar dat is het gevoel die ik bij het merk heb, dat is voor een ander weer helemaal anders.
@viezefreddyw: McLaren is beter dan Ferrari. Toch met mijn eigen geld koop ik denk ik een Ferrari. Behalve 1, ik heb liever een P1 dan een LaFerrari. Maar die keuze zal ik de rest van mijn leven niet hoeven maken. Een 458 of 12C? Die keuze hoop ik ooit nog te kunnen gaan maken. Maar ik acht de kans zeer groot dat het dan de 458 wordt.
@kilum: Maar wat is beter dan? Sneller?
@kilum: Wat is nou eigenlijk beter? Wanneer een auto sneller is dan de ander? Merken we met z’n allen nou echt die 0,2 seconden verschil in de sprint naar de 100? Of dat de ene een hogere topsnelheid heeft dan de ander met een verschil van 4 kilometer per uur?

Het is de heritage, het merk, het gevoel die mensen krijgen bij de gedachte van het merk. Die ene keer dat ze langs een showroom rijden en even naar binnen kijken. Jonge jochies die staan te kwijlen bij zo’n auto van het merk en dat voor altijd blijven doen. Mijn neefje van 1 die helemaal gek werd van een Ferrari trapautootje die hij van mij kreeg voor zijn verjaardag. Zijn broer van 4 jaar vond het helemaal te gek en was jaloers op zijn broertje. Het begint al vanaf jongs af aan. Dat maakt een supercarfabrikant. Dat is wat Ferrari al decennialang doet. En dat maakt Ferrari een supercarfabrikant die het vandaag de dag is en wat andere fabrikanten niet zijn en ook niet zullen worden.

10 mensen in de zaal. 7 worden er warm van een Ferrari, 3 van een McLaren. En ik me dan afvragen wat er beter is.
@viezefreddyw: Dat is dus precies mijn punt. McLaren is sneller, de techniek zit beter in elkaar. (lees: minder Fragiel) McLaren is goedkoper in de aanschaf, het interieur is overzichtelijker en rustiger. Hij is zuiniger. Allemaal pluspunten voor de McLaren. Het enige wat de Italianen hier tegenover kunnen zetten is herritage en passie. En toch zijn die laatste 2 voor veel kopers doorslaggevend.
@kilum: McLaren is inderdaad sneller, de meesten maar dat valt tegenwoordig wel mee. De McLaren 650S en Ferrari 488 GTB zijn op de sprint even snel, namelijk 3,0 van 0 naar 100. Topsnelheid van de McLaren ligt 3 kilometer per uur hoger. Het verbruik van de Ferrari is op papier gemiddeld 0,3 liter per 100 kilometer zuiniger. Qua prijs zitten ze niet op hetzelfde niveau. Als we het hebben over de 12C en 458 Italia is de Ferrari net geen €2000 duurder. Dat verschil is zo minimaal bij auto’s van dit niveau dat het geen verschil uitmaakt. De 488 GTB echter is veel goedkoper dan de 650S. De 488 kost €277.000 en de 650S €301.000, dat is wel een groot verschil. Dit zijn de fiscale prijzen. Interieur overzichtelijker en rustiger is voor iedereen voor zich. Ik vind het interieur van een Ferrari er veel mooier uitzien. Veel leder en een voor mij luxere uitstraling met onwijs goede navigatiesystemen en audiosystemen wat vroeger wel anders was.

De auto’s van deze twee merken ontlopen elkaar in cijfers niet veel, bijna niets. Het is vooral wat je eigen voorkeur heeft.
@viezefreddyw: maakte ik ook maar zo’n geluid op ’t wc haha!
@viezefreddyw: En te bedenken dat de P1 en de 720s beide in de basis een R390 GT1 motor is, is het er niet beter op geworden. Wat klinkt de P1 goddelijk terwijl de 720s als een opgefokte 4 cilinder met extra Pang Pang bij schakelen zoals de sportieve modellen van VAG.
@bassx: Dat met de motor hebben ze natuurlijk expres gedaan. Een turboblok kan je met gemak zoveel meer vermogen meegeven dan een atmosferisch blok dus is in veel modellen toe te passen en dat is goedkoper. Het blok van McLaren is gewoon een goed blok dus geen enkele reden om dat te veranderen. Maar ‘het doet het niet’ voor mij als je snapt wat ik bedoel.
@viezefreddyw: wel eens in gereden? Met de optioneel leverbare vlinderklep in de uitlaat, klinkt ie zeker heftig.
@haroldv: 720S heb ik niet gereden. Maar al wel mogen aanschouwen en mogen horen. Vond het niet veel bijzonders. Vind het blok van, pak ‘m beet, een AMG GTS mooier klinken.
@viezefreddyw: zag laatst een filmpje van een 488 met een Novitec uitlaatsysteem. Klonk toch wel erg lekker voor een turbo blokje.
@Edge: gelukkig heeft iedereen een andere voorkeur qua auto’s! Ik zou graag de 488 naast de 720s willen zien. Ik kies dan voor de 720s, wat een prachtig ding.

Tevens vind ik de 458 mooier dan de 488 met die gekke neus, kan er nog steeds niet aan wennen
@jamesbond007: Hoe smaken toch kunnen verschillen je? Ik vind die 720s niet om aan te zien en de 488 vind ik schitterend. Mooi dat iedereen zo ander is, maakt de wereld lekker divers ;)
Erg mooie auto. Zeker met een nieuwe front.
Veel belangrijker… wat ziet zo’n McLaren er zielloos uit!
Mooi, ik geef ook elk jaar minder vernogen op!
En morgen krijgen we een bericht dat porsches ook meer vermogen hebben dan opgegeven.
Die rollerbank tests (voornamelijk uit Amerika) leveren altijd de wildste verhalen op. Het zal best dat de 720S meer levert dan opgegeven, maar dit is wel fors meer. Dan hadden ze ‘m ook wel 750S kunnen noemen. Via de USA kwam ook het verhaal dat de Alfa Giulia Q z’n beloofde 510pk niet haalde… Totdat iemand, die wel verstand van zaken heeft, hier in NL een test deed en wel gewoon ruim het beloofde vermogen op de klok had staan.
@trustmeiamanengineer: in de VS tanken ze ook allemaal lekker 91! Ik zit op het C43 AMG forum en daar klagen sommige amerikanen ook dat ze hun 367 pk niet halen en geen pops en bangs hebben in de uitlaat…

Ik heb pops en bangs genoeg en had na een rollenbanktest 380pk aan de motor. Alle europeanen halen ruimschoots hun pk’s, enkel amerikanen niet… er zijn maar enkelingen die daar de ‘race feul’ tanken en die hebben ook de pops en bangs. Tjah dan weet je genoeg he.

Over het artikel nog: ik hoor net altijd dat 10% aandrijfverlies per aangedreven as gerekend moet worden voor een bak met een echte koppeling en geen koppelomvormer… en die Mac zal wel een dubbele koppeling hebben zeker :D?. Voor een awd dus 20%, voor een voortrekker 10% en voor een achtertrekker ook maar een 10%. Koppelomvormers zitten inderdaad rond de 15%… maar goed dan nog heb je dik de 720pk :D!
Begint er wel op te lijken bij McLaren, veel mooier dan de 650S en 570S. En dan dat vermogen! Niet normaal.
Het aantal pk’s is niet eens zo heel relevant. Natuurlijk zit er wel een behoorlijk verschil maar daar merken de meeste klanten toch niks van.

Wat een enorm geile bak is de Mclaren 720s, prachtig vanuit dit perspectief:
https://www.topgear.nl/thumbs/hd/2017/03/mclaren-720s-2017-11.jpg

Voor mij de mooiste McLaren van de afgelopen jaren.
Meen mij te herinneren dat dit ook het geval was bij de E63 AMG S. Na de rollerbank en het terugrekenverhaal zou die rond de 660pk leveren ipv de 600 vanaf fabriek. Daarnaast vind ik de cijfers sowieso indrukwekkend. 0-200 dik onder de 10 sec, zelfde verhaal voor een 488 gtb (geloof wel dat je m dan even moet laten chippen bij novitec dan zit je ook op de 7,5-7,8sec op de 200). Bizarre cijfers. 0-100 doet er tegenwoordig niet meer toe, behalve voor het verkooppraatje van elektrische auto’s.
@unknown234: rollenbank* excuus.
Zoals Joop Donkervoort ooit in een interview zei: als je auto 50pk te veel heeft hoor je er niemand over, maar o wee als er 1 pk te weinig is.

Het verbaast me dan ook dat Ferrari er in de jaren 90 zo lang mee is weggekomen dat de auto’s niet aan de vermogens voldeden.
@janjansen: Joop Donkervoort. Wat een held is dat. Krijgt veel te weinig erkenning voor z’n werk.
15% verlies tussen krukkenas en wielen? Dat lijkt mij wel heel veel voor dit vermogen. Dat zou overeenkomen met 78kW aan warmte die de twk en differentieel moeten kwijt geraken. Lijkt mij zowaar onmogelijk om dit te doen. Vergeet niet dat de motor/uitlaat zelf ook nog zo’n 600kW aan warmte moeten kwijt geraken. Dus veel ‘koele’ lucht zal er niet voorbij de twk en differentieel passeren.
Leuk leuk, maar doe mij maar een R8. Niet zo idoot snel, wel vele malen mooier. En die V10!
Dan liegen ze wel op een positieve manier voor de klant
15% bij een mid engine supercar? Ehmm nee, het is geen quattro..
@kappenou: bij deze vermogens waarbij heel veel koppel moet worden omgezet in een versnellingsbak, is dat nog vrij laag ingeschat.
Het systeem van de Regera is nog niet zo slecht.
720 of 800 pk. Ik vind deze auto zo gruwelijk lelijk. Veel liever een langzamere concurrent.
Ik zou nooit een mac Laren met m’n zuur verdiende centen aanschaffen. Iedere maand komt er weer een nieuwe snellere versie. In Maranello zijn ze zéér ( lees pietluttig ) secuur met hun modellengamma. Een special is ook echt een special. Facelifts zijn zeer grondig (wordt dan tot nieuw model gedoopt, oké). Je hebt nooit het idee dat je met een B modelletje van doen hebt.
Dinsdag bij het Louwman museum een 720S zien staan. Wat een schitterende wagen! In het echt zoveel mooier dan op welke foto dan ook.
Ik heb er inmiddels in mogen rijden en ik was “flabbergasted”. In 1 woord, fantastisch!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).