• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren ontslaat meer dan een kwart van het personeel

Auteur: machielvdd, gepost 26 mei 2020 om 15:38 – 24 Reacties

Hoofdkwartier van McLaren, dat grootschalige ontslagen gaat doorvoeren

McLaren ziet zich genoodzaakt op grote schaal ontslagen door te voeren.

Een van de autofabrikanten die zware klappen heeft gekregen tijdens de coronacrisis is McLaren. Uiteraard zegt dit ook iets over de financiële situatie van het merk voorafgaand aan de crisis. Hoe dan ook: McLaren moet nu rigoureuze maatregelen nemen in de vorm van ontslagen.

1.200 banen

Dat doen ze dan ook. Sky News meldt dat het iconische Britse merk maar liefst 1.200 banen gaat schrappen. Voor sommige andere automerken is dit niet extreem veel, maar voor een kleine fabrikant als McLaren wel. De McLaren Group heeft in totaal namelijk zo’n 4.000 werknemers in dienst. We hebben het dus over een aanzienlijk deel van de banen.

Verschillende takken

Zowel in de Formule 1-tak van McLaren als de productieauto-tak zullen er ontslagen vallen. Ook de derde tak – McLaren Applied Techologies – zal niet aan de ontslagen ontkomen. Dit bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van high tech-onderdelen.

Zware klap

Het stilleggen van de Formule 1 en de productie van straatauto’s, plus het achterwege blijven van verkopen, heeft McLaren een zware klap toegediend. Daarin zijn ze uiteraard niet de enige. De ene fabrikant kan dit echter beter hebben dan de andere. McLaren bevindt zich duidelijk aan de verkeerde kant van het spectrum. In verband met het budgetplafond in de F1 zouden er bij McLaren overigens sowieso al ontslagen vallen.

Leningen

McLaren doet verwoede pogingen om het broodnodige geld binnen te halen. Het merk heeft al aangeklopt bij de Britse overheid. Daarbij kregen ze nul op de rekest. Met het hypermoderne hoofdkwartier en de historische auto’s als onderpand hoopt McLaren nu 275 miljoen pond aan leningen te krijgen. Dat is echter problematisch omdat de collectie al als onderpand dient voor obligaties.

Van de andere Britse supercarfabrikant Aston Martin horen we eveneens geen positieve geluiden. Vandaag werd officieel bevestigd dat CEO Andy Palmer is ontslagen. De slechter resultaten speelden daarbij een belangrijke rol. Het is in ieder geval te hopen dat McLaren het hoofd boven water weet te houden. Zonder het merk zou namelijk zowel het Formule 1-deelnemersveld als het supercarsegment toch een stukje minder interessant worden.

Via: Sky News

Ook interessant!

  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • 'Audi heeft tóch interesse in McLaren'
  • Formule 1-auto van Lewis Hamilton levert miljoenen op
    Formule 1-auto van Lewis Hamilton levert miljoenen op
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Racing, werk

Vorig bericht: « Einde BMW M2 productie is helaas in zicht
Volgend bericht: Audi A3 (2020) rij-impressie »

Lees Interacties

Reacties

  1. blackeye zegt

    26 mei 2020 om 15:45

    Dat is geen goed nieuws. Je zal je baan maar verliezen. Ik hou mijn hart vast voor de F1. De ene na de andere fabrikant staat op omvallen of moet om steun vragen.

    De F1 wordt steeds minder relevant. Ondanks de centen van de grote bazen, denk ik dat het begin van het einde van de F1 is aangebroken.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      26 mei 2020 om 15:50

      Worden saaie zondag middagen bij het weg vallen van de F1, hoop het niet, maar ergens denk ik hetzelfde helaas.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        26 mei 2020 om 16:14

        Gelukkig hebben we dan nog het veel spannender F2 en de WTCC

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          26 mei 2020 om 16:55

          @Soulmaster: en motogp en superbikes, als je motorracen mooi vindt. Veel closer wordt racen niet. Elleboog aan elleboog met 200 door de bocht met een lapje leer en een botsmuts als bescherming. Prachtige gekken.

          Login om te reageren
          • KEV9 zegt

            27 mei 2020 om 06:45

            Je vergeet driftend door de bocht met 200km/u plus op de teller om daarna sneller te accelereren dan een formule 1 auto richting de volgende bocht.. heeeerlijk. daar rijden pas mannen met walvisballen.

            Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 mei 2020 om 15:55

      @blackeye: Ik hoop heel erg dat je geen gelijk hebt. Het zal toch niet dat we door Corona straks naar Max in de Formule E moeten kijken?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        26 mei 2020 om 16:23

        @dutchdriftking: de horror

        Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        26 mei 2020 om 18:19

        @dutchdriftking: ook al zou hij formule E rijden dan haak ik 100

        Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    26 mei 2020 om 15:50

    Slecht nieuws voor de werknemers die ontslagen worden. Aan de andere kant; als je voor een F1 bedrijf werkt, of voor een niche-auto bedrijf, moet je er altijd rekening mee houden dat het ook eens afgelopen kan zijn. Waar van akte.
    Ene D Ricc uit Australie zal nu een van hun nieuwste en laatste nieuwe werknemer zijn. Eerst komt hij bij Renault binnen en blijkt het toch wel beetje Frankrijk en dan de rest te zijn.
    Gaat het beter met McLaren, dus wil hij daarheen en vervolgens mikken ze een kwart eruit voordat hij uberhaupt begint.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 mei 2020 om 16:44

      @gregorius: en gaat Renault misschien ook op de fles, Formule E misschien volgend jaar?

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      26 mei 2020 om 19:08

      @gregorius: hopelijk werken ze bij maclaren niet met “last in first out”

      Login om te reageren
      • 114i210pk zegt

        26 mei 2020 om 20:12

        @escort77: Die kans is aannemelijk.

        Login om te reageren
    • poes zegt

      26 mei 2020 om 19:10

      @gregorius: als het bedrijf daardoor gewoon doordraait maakt hem dat in principe toch weinig uit?

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        27 mei 2020 om 09:14

        Roep dat niet te hard!
        Minder mensen, betekent minder ontwikkeling, geeft een minder snelle auto, resulteert in mindere resultaten!.
        Dat was niet de reden voor Daniel om naar MCLaren te vertrekken.

        Login om te reageren
  3. Breinstein zegt

    26 mei 2020 om 15:54

    En in hoeverre is Brexit hier debet aan? Zijn toevallig wel twee Britse autobouwers die in zwaar weer zitten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2020 om 16:08

      Het is en en en. Dus er is de Brexit, er is de corona crisis en ze zitten in het hoogste marktsegment waar altijd de eerste en zwaarste klappen vallen (waar je in goede tijden juist de beste marges maakt). En dan de afhankelijkheid van de oliestaten, waar het geld niet meer zo hard naar binnen stroomt.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        26 mei 2020 om 16:56

        Economisch gezien kan ik niet verklaren dan Brexit de schuld is van dat het slecht gaat bij McLaren.

        De vraag naar dit soort auto’s hangt vaak niet af van een prijsverandering van 10 of 20%; wat in Brexit in zou kunnen resulteren als je het door zou berekenen. McLarens concurreren een stuk minder op prijs dan een Renault Clio tov VW Polo bijv.
        Brexit is in principe ook niet slecht voor F1, aangezien het grootste gedeelte van de teams daar nu zit.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 mei 2020 om 18:15

          Brexit heeft rationeel gezien weinig invloed op wagens die vooral aan oliesjeiks verkocht worden. Hoewel een succesvolle DJ misschien toch wel klassiek voor de Ferrari gaat als die significant goedkoper is. Maar Brexit brengt onzekerheid en dat is economisch gezien nooit goed.
          Overigens denk ik dat Brexit juist vanwege al die teams in het VK wel een gruwel voor de F1 is, al die teams die veel spullen in en uit het VK slepen dat gaat ze veel meer papierwerk opleveren.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        26 mei 2020 om 21:02

        @mashell: Ik denk dat het probleem toch meer bij McLaren ligt dan bij Brexit of Corona. En dat het hoogste marktsegment altijd de eerste en zwaarste klappen krijgt klopt helemaal niet. De crisis van 08-09 had nauwelijks invloed op de uber-luxemerken, en dat terwijl zogezegd de grootverdieners in de problemen kwamen. Uiteindelijk schuiven ze dat netjes door naar de kleine man, waardoor die nog wat extra jaren met z’n barrel blijft rijden.

        Het inkomstenverlies in de oliestaten kan wel een probleem worden op de middellange termijn…

        Login om te reageren
    • raym zegt

      26 mei 2020 om 16:52

      @Breinstein: Met aston Martin ging het slecht voor de brexit. Dat heeft hier dus niks mee te maken. De verkoop voor mclaren is door corona volledig ingestort en dan ook inkomsten mislopen. Door oorzaak is 100 %corona heeft niks met brexit te maken.

      Login om te reageren
  4. tttijn zegt

    26 mei 2020 om 17:04

    En ze bouwen belabberdeppoepie auto’s, dat zal ook niet helpen.

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      26 mei 2020 om 20:15

      @tttijn: Bron?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        26 mei 2020 om 20:53

        @114i210pk: JoepTjoep. Staat vol met klagende klanten van McL…

        Login om te reageren
        • tttijn zegt

          26 mei 2020 om 21:34

          @Esprit_de_Flandre: Klopt, veel ontevreden klanten. Hij kan zelf.ook even wat research doen.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North