Bij Volkswagen moet de gifbeker helemaal leeg. Het personeel pikt het niet en gaat staken.
Het is ellende bij Volkswagen. Er worden te weinig (elektrische) auto’s verkocht en financieel gaat het gewoon niet lekker bij het merk. Volkswagen is van oudsher een hele goede werkgever, maar de afgelopen maanden ontstaan er nogal wat barsten in dat imago.
In september zegde het concern een 30 jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond op. Voor 2024 hoeven de medewerkers nog niets te vrezen, maar Volkswagen heeft vrij spel om vanaf juli 2025 mensen te ontslaan om kostenbesparingen door te voeren.
Eind oktober kwam daar het nieuws overheen dat het merk overweegt om maar liefst drie fabrieken te gaan sluiten! Dat betekent ook dat Volkswagen dan het nodige personeel moet “laten gaan”.
Overleg levert niets op
Uiteraard gaat het personeel niet zomaar zonder slag of stoot akkoord. Dus is de ondernemingsraad en de vakbond IG Metall in conclaaf met de autofabrikant om dat te voorkomen.
De vakbond legde een constructief voorstel op tafel om 1,5 miljard euro te besparen zo lezen we in het FD. Het personeel zal volgens dat voorstel twee jaar geen loonsverhoging krijgen en managers geven hun bonussen op.
Daar zou het merk dan wel iets voor terug moeten doen. Geen banen schrappen en geen fabrieken sluiten.
Volkswagen zegt NEIN
De directie vindt het voorstel poep. Want het levert te weinig op. Het zal ook niet geholpen hebben dat de vakbond eerst 7 procent loonsverhoging eiste, tegenover het voorstel van “das auto” om juist 10 procent salaris in te leveren. Daar zit nogal een verschil van inzicht…
Het merk zegt gewoon niet te kunnen garanderen dat er geen fabrieken dicht moeten en werknemers ontslagen worden. Je kunt wel alles open houden en elektrische auto’s blijven bouwen, maar als niemand ze vervolgens koopt is het businessmodel niet echt succesvol.
Personeel Volkswagen gaat staken
Ze zijn er dus onderling nog niet uit. Het volgende gesprek staat pas gepland voor 9 december. Dat is na de deadline van 1 december die het personeel had geprikt om geen actie te voeren. Dus dat het Volkswagen personeel gaat staken lijkt niet meer te voorkomen. Van een overeenkomst met de vakbond om nooit mensen te ontslaan tot stakend personeel. De gifbeker moet helemaal leeg bij Volkswagen.
Het zou dus zomaar kunnen dat het personeel na 1 december het werk neerlegt en er geen auto’s meer van de band rollen. Komt Volkswagen misschien wel prima uit, er is onverkochte voorraad genoeg… Vooral qua elektrische auto’s…
Johanneke zegt
Hoewel ik het heel vervelend vind voor de werknemers, het is ook een beetje een zinkend schip geworden dat VW. Dieselschandaal, tering slechte TSI motoren maken rond het jaar 2010, toen ronduit matige EV’s zonder uitstraling, crappy interieurs met die achterlijke touchknopjes op het stuur en zeer brakke infotainment. Er is gewoon een hoop mis gegaan de afgelopen wat, 16 jaar ofzo? Eigenlijk zijn ze in die tijd slechtere auto’s gaan maken, en anderen, voornamelijk in Korea en de VS (Tesla), veel en veel betere auto’s.
Als ik een EV van mijn werk moet uitkiezen om langs een klant te gaan, zijn er 2 die ik niet hoef te rijden, de Zoë en de ID.3. Ik pak veel liever een Niro, Model 3, Kona, BMW i3. Alhoewel je bij die laatste ook zijn leeftijd begint te zien.
MarcoM zegt
Klopt helemaal. Ik zal je het verhaal maar niet vertellen over de VW Transporter.
potver7 zegt
Ik neem aan dat VAG die stakingen al had ingecalculeerd toen ze de maatregelen aankondigden.
Maar het wrange is dat dit soort stakingen vrijwel nooit effect sorteren, ik neem aan dat de bonden ook wel inzien dat er iets moet gebeuren om VAG weer gezond te krijgen. Pappen en nathouden is meestal niet zo’n hele goeie strategie. Maar als die bonden dit laten gebeuren zonder noemenswaardige weerstand, dan rennen de leden weg omdat ze denken dat de bonden toch niks voor ze doen als puntje bij paaltje komt. Dus kan zo’n bond niet anders dan de stakingskas aanspreken voor een strijd waarvan ze bij voorbaat al weten dat die tevergeefs is.
Robert zegt
Misvatting: er worden niet te weinig EV’s verkocht; er worden domweg meer EV’s geproduceerd dan waar de markt om vraagt. En dat is niet zo zeer een probleem bij alleen Volkswagen, maar geldt voor de gehele auto industrie. Anders zou het aandeel EV’s t.o.v. de totale autoverkopen niet nog steeds een stijgende lijn laten zien. En ook dit is niets nieuws, dat werd tijden de dotcomcrisis van 2001 en de bankencrisis van 2008, ook al geconcludeerd, al ging het toen nog om voornamelijk auto’s op dinosap.
R zegt
Het is 35.000 / 50.000 man eruit of 675.000 man op straat en zonder baan, om nog niets eens te spreken van de toeleveranciers.
Ik begin ergens een gevoel te krijgen dat de auto-industrie problemen een economische crisis inluiden qua 2008 proporties. Ondanks dat je geen geld pint bij Volkswagen en dit een andere sector is dan de bancaire, trekken dit soort bedrijven complete economieën met zich mee als ze omvallen. En ga ervan uit dat banken behoorlijk wat leningen uit hebben staan bij autobedrijven.
Verder heeft een bedrijf levend houden wat producten ‘verkoopt’ waar niemand op zit te wachten ook niet zoveel nut.
Overheden / EU moeten zich echt eens achter de oren gaan krabben. Natuurlijk moeten dingen groener – maar je kan niet een complete wereld economie dwingen om een complete omslag te maken in 10 jaar. Er zou een wat natuurlijker verloop moeten zijn, maar nu is t hyper agressie dwingen, en t gaat te snel om bij te benen voor een groot deel van de bedrijven / particulieren, en dan willen ze volgend jaar boetes van miljarden gaan uitdelen aan bedrijven die al amper winst maken……is er nou echt geen logica bij de politici
mashell zegt
Overdrijving is de oorzaak van het probleem. Zoals jij doet “Het is 35.000 / 50.000 man eruit of 675.000 man op straat”, VW staat niet op omvallen, ze draaien niet eens verlies, ze maken miljarden winst. En natuurlijk gaan we op de langere termijn allemaal elektrisch rijden, ook de “wil niet” mensen, dus op de langere termijn zal VW alleen nog maar EV’s maken en daarvoor heb je op langere termijn minder fabrieken nodig. Maar het is nogal overdreven om dat allemaal volgend jaar in één keer te doen. Dat is uiteraard ook niet echt de bedoeling, de bedoeling is dat geleidelijk te doen en dit is slechts het startschot van de onderhandelingen. Maar de overdrijving van de directe noodzaak die Blume schets kan inderdaad grote economische gevolgen hebben. Strategisch is het best dat de RvC Blume snel vervangt door iemand die ietwat minder paniek zaait is. Ook de overheden in verschillende landen waaronder Nederland zijn nogal snel geweest met afbouw van subsidies en belastingkortingen voor elektrische voertuigen waardoor een deel van de consumenten toch weer voor het goedkopere alternatief met verbrandingsmotoren gaat. Dit maakt het voor de autofabrikanten volkomen onduidelijk wat ze nou moeten maken. Duidelijke strenge regels zoals 2030 alleen nog maar uitstootvrije wagens is voor hen het beste. Maar dat is niet waar de populisten die in sommige landen reageren en de politici die bang zijn door populisten vervangen te worden (zoals de Bundeskanzler…) op aansturen.
R zegt
De winst eind derde kwartaal was 1.2 miljard – 66% minder dan voorgaande kwartaal. En dit soort winstdalingen zijn niet zo 1,2,3 om te keren bij auto bedrijven. Ondernemen is deels vooruit kijken – de cijfers voor volgend jaar worden nog dramatischer – die tendens is al ingezet. Dus het is behoorlijk dramatisch op dit moment. Het huidige Gamma is niet geliefd (understatement) en het duurt 2 tot 5 jaar om nieuwe modellen op de markt te zetten, waar je dan van moet hopen dat de markt ze wil. De enige manier voor ze om de komende 18 maanden door te komen is consolidatie. Het gaat allemaal nog veel erger worden in 2025. De loonkosten per maand (uitgaande van 3.000 gemiddeld – wat denk ik een stuk hoger is ivm hoge lonen in DE – maar ik neem voor t gemak t wereldwijd gemiddelde) zijn 2 miljard…….per maand welteverstaan, en dan hebben we t alleen over personeel.