Niet staat Volkswagen meer in de weg om een reorganisatie door te voeren, waarbij medewerkers vrezen voor hun baan.
Het moge inmiddels duidelijk zijn. Het gaat niet zo lekker bij Volkswagen. Een reorganisatie bij het Duitse autoconcern lijkt een logische stap in de zoektocht naar financiële gezondheid.
30 jaar oude overeenkomst beëindigd
De stap dat medewerkers moeten vrezen voor hun baan bij Volkswagen komt steeds dichterbij. Het concern heeft gisteren een 30 jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd. Dit jaar hoeven de medewerkers nog niets te vrezen. Volkswagen heeft echter vrij spel om vanaf juli 2025 mensen te ontslaan om kostenbesparingen door te voeren.
Door de overeenkomst met de vakbond hadden medewerkers nog een stok achter de deur, mocht alles naar de poep gaan. Die stok is nu weg. Naast het beëindigen van de overeenkomst is Volkswagen ook gestopt met het bieden van werkgarantie voor trainees die bij het bedrijf komen werken. Automatisch in aanmerking komen voor een baan na een traineeship zit er dus niet meer in.
Dit zijn allemaal de eerste tekenen dat er grote dingen gaan veranderen binnen Volkswagen. Het concern sorteert nu voor op een reorganisatie, alle ontwikkelingen wijzen daar op. Hoe groot of hoe klein de reorganisatie gaat zijn is niet duidelijk. Het gaat hoe dan ook merkbaar zijn voor de Duitse economie, Volkswagen is de grootste werkgever in Duitsland.
Vorige week maakte Volkswagen al bekend voor het eerst in de geschiedenis van het concern te overwegen een fabriek te sluiten. Reden is de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, waar VAG de afgelopen jaren nou juist zo hard op heeft ingezet.
Het is niet zo dat alle overeenkomsten in de prullenbak verdwijnen. Volkswagen hoopt nieuwe akkoorden en afspraken met vakbonden te kunnen bereiken. Bijvoorbeeld realistische afspraken over salarissen. Mocht Volkswagen inderdaad medewerkers gaan ontslaan bij een ontslagronde kan het concern nog altijd tegengas verwachten van de vakbonden.
heckblende zegt
zonder mensen
geen volkswagen
alloallo zegt
Ik neem aan dat met traineeship een Azubi wordt bedoeld? Een azubi is geen trainee of stagiaire maar medewerker die leert en werkt gelijktijdig.
Een typisch Duitse regeling om jonge mensen een vak te leren.
marcomanta zegt
Oplossing: forse, nee hele forse kortingen geven op nieuwe Volkswagens zodat er weer beweging komt in de verkoop. De VW is te duur geworden en in dat prijs segement is de keuze reuze.
pomoek zegt
@marcomanta: https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-id-4-en-id-5-gtx-in-prijs-verlaagd-6947622
Zou je iets soortgelijks over bijvoorbeeld BMW, Porsche en Renault kunnen roepen? Nog voordat je het had gezegd werden er kortingen ingevoerd!
marcomanta zegt
@pomoek: kortingen maar die dan echt vet lager zijn, dan trek je aandacht en wordt de vraag weer groter, nu wordt het een langzaam zinkend schip.
Svda zegt
Ik denk als je goed om je heen kijkt zijn alle merken duurder of te duur geworden zoals Renault, Peugot enz
marcomanta zegt
Klopt, in 10 jaar bijna verdubbeld.
cdlop01 zegt
Precies wat nodig is, ze moeten zeker tienduizenden ontslaan……. een bedrijf moet kunnen herstructureren, altijd!
mashell zegt
Een bedrijf dat moet herstructureren moet inderdaad herstructureren maar ook meteen de directie vervangen want tijding bijsturen en zo te voorkomen dat er een herstructurering met gedwongen ontslagen nodig is dat is juist hun primaire taak.
cdlop01 zegt
Ig metal houdt VW al 10 jaar in wurggreep. Het lot van VW Duitsland ligt in handen van de vakbonden en ondernemingsraden.
Stefje zegt
Voökswagen zou beter de prijzen omlaag kunnen brengen om daarmee meer auto‘s te verkopen.
Doordat ze in coronatijden alles zo extreem duur gemaakt hebben was het nogal duidelijk dat ze last zouden krijgen van het Bullwhip Effect.
Jammer dat de medewerkers daarvoor moeten bloeden…
cdlop01 zegt
VW is nooit goedkoop geweest, ze hebben teveel overhead en teveel op China gegokt, daarnaast dieselgate en afgelopen 20 jaar niet kunnen herstructureren door wurggreep bonden. Vw heeft tienduizenden medewerkers teveel.
mashell zegt
Weet je dat klopt eigenlijk wel. EV’s bevatten veel minder onderdelen en dus heb je er ook veel minder mensen voor nodig die in elkaar te zetten. Dit soort situaties gaan dus alle fabrikanten krijgen.
cdlop01 zegt
Toyota heeft gezegd eerder dit jaar voor de grootste uitdaging te staan in haar bestaan……complete herstructurering van het gehele bedrijf…..gigacasting, AI design, AI bij bouw auto’s, andere wijze van ontwerpen, bouwen en verkopen…… . Toyota heeft 380.000 medewerkers, 75 fabrieken wereldwijd….., voor VW zal dit niet anders zijn…. . Om over de gevolgen voor de toeleveranciers maar te zwijgen. Als VW massaal gaat herstructureren, zeg 50.000 medewerkers gaat ontslaan dan zal dit verstrekkende gevolgen hebben voor werkgelegenheid in hele industrie en zelfs Nederland.
ouwedibbes83 zegt
Nuttige bijdrage. Hoe langer ze bij Toyota en VW nog brandstof/ hybride modellen kunnen verkopen, hoe geleidelijker deze overstap zal kunnen gaan. Deze aankondiging van VW legt ook druk op de EU om de autofabrikanten meer tijd te geven. Slechte economie, met een EU als (zogenaamde) zondebok, is koren op de molen van opkomende nationalistische partijen.