Meer asfalt! De A6 wordt enorm breed

Auteur: , 48 Reacties

Tenminste, minister Melanie en haar minions hebben vandaag weer een belangrijke stap in die richting gezet.

Melanie

De A6 moet naar de sportschool. Omdat de Randstad overvol raakt en Flevoland nog steeds op zoek is naar relevantie, ligt er al een tijdje een plan om Lelystad Airport een deel van de vluchten van en naar Schiphol over te laten nemen. Schiphol en het vliegveld in de polder moeten zo een ‘twin-hub’ gaan vormen. Vanaf 2018 moet Lelystad Airport volgens gedeputeerde Jaapiyo Lodders uitgroeien naar een luchthaven die zes tot zeven miljoen passagiers per jaar moet kunnen verwerken.

Dat zijn een boel mensen en die moeten natuurlijk allemaal een beetje ordentelijk van en naar het vliegveld vervoerd kunnen worden. De beste manier om dat te bewerkstelligen is uiteraard het opzetten van puik Openbaar Vervoer aanleggen van kilometers nieuw asfalt.

Dat is dan ook precies de bedoeling. Om de reizigers alsmede het toch al groeiende aantal mensen dat in deze regio onderweg is op te vangen, wordt er gekeken naar een verbreding van de A6 tussen Almere Buiten-Oost en Lelystad Centrum. Dit traject van zestien kilometer lang zou van twee maal twee rijstroken verbreed kunnen worden naar twee maal drie rijstroken.

De start van de verbreding is voorzien voor 2021, de openstelling uiterlijk in 2023. Om de bereikbaarheid van de luchthaven op kortere termijn te verbeteren, wordt er in 2019 voor Lelystad Airport reeds een nieuwe afslag (9) op de A6 geopend.



48 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ja ja, dat kennen we en dan een trajectcontrole over 30 km. met max. 100km/u… Dááág!!
Nou nou, één strookie. Enorm breed. Misschien wat langer de trein laten rijden, in plaats van tot half één.
@phaeton: Inderdaad … mosterd na de maaltijd; hadden ze 15 jaar geleden al moeten doen … nu kunnen ze er beter meteen 2 stroken bijleggen; en hetzelfde met de A2 en A12 te doen; want dat Utrecht is ook 1 groot graftakke verkeersinfarct door die arrogante en asociale boomknuffelaars in de gemeente raad daar. Heel Nederland staat muurvast omdat een van die kortzichtige kasplantjes zonodig denkt dat het goed is om fietsers voorrang te geven op de rotondes na snelweg afslagen en opritten; en stoplichten 3x zo lang voor fietsers op groen te zetten dan auto’s . Sta je zelfs uren in de file als niet eens in Utrecht moet zijn. /rantmode …
@dawwg: rustaag
@peug206: LOL, makkelijker gezegd dan gedaan als je net gisteren voor het eerst in je leven 30 minuten vast hebt gestaan in een file IN EEN PARKEERGARAGE in Utrecht, omdat de weg buiten de garage richting de snelwegen muurvast stond. Eenmaal daglicht en verse lucht geproefd, duurde het nog een uur om weg te komen uit de stad …
@phaeton: dat is ook iets wat mij regelmatig irriteert. De treinen horen 24/7 te blijven rijden. Het is te triest voor woorden dat een dagje uit met de trein altijd wordt verpest omdat je op tijd weer naar huis moet.
@sollie1984: Ja dat lijkt mij een goed idee; en dan gelijk al het onderhoud weer door de weeks en overdag. Dat is in ieder geval voor de spoorbouwers een stuk prettiger.
Goede zaak. Het is erg opvallend dat het altijd druk is op de weg zuidelijk van Lelystad. De weg kan nu al een baantje erbij gebruiken zonder dat het vliegveld groeit.
@lekbak: Is dat die weg waar je als je de afrit mist, je pas halverwege fucking Lapland pas kan keren?
@svenska_aeroplan_ab: lol, volgens mij heeft iemand ervaring!
Als ze dan toch bezig zijn. Vervang ook even de weg naar Harderwijk en maak een snelweg die aansluit op de a28.
Straks zijn alle werkzaamheden gereed. Stapsgewijs zijn en worden al stukken opgeleverd.
Om de opstopping alleen maar te verplaatsen naar het punt waar de weg weer smaller wordt.

Gewoon rechtstreekse treinverbinding vanaf Schiphol er naartoe met 5 treinen per uur..
@ijoost: ook dat gaat gebeuren vanaf december 2016, 4x per uur intercity, 4 x per uur sprinter = 60 min : 8 is per 7,5 min een trein richting Lelystad!
@erik2907: Ja, maar dat is niet bedoelt voor luchthavenverkeer. Ik denk dat de overheid een hele grote inschattingsfout maakt wat betreft Lelystad Airport. Niemand heeft zin om vanaf Lelystad te vliegen. Laat staan over te stappen inclusief luchthaventransfer door de polder met trein in bus. Hooguit dat Transavia wat vluchten verplaatst naar Lelystad maar is dat nou al die investeringen waard? Ryanair, Easyjet en andere luchtvaartmaatschappijen hebben al aangegeven niks te zien in ”Amsterdam Noord”. Alleen Air France-KLM zal dus Transavia vluchten overhevelen om zo ruimte te creëren voor hun hub in Amsterdam. Ik verwacht dat de Easyjets, Ryanair’s en Norwegian’s het gat dat Transavia zal achterlaten maar al te graag zal opvullen op Schiphol.

Schiphol zijn kracht is juist dat het zeer makkelijk te bereiken vanuit elke uithoek in Nederland is met OV (Directe IC-verbindingen naar oa Groningen, Maastricht en Vlissingen vanuit het en bestemmingen heeft over de hele wereld. Nu wordt de mainport verspreidt over twee vliegvelden en word een deel van de kracht van Schiphol juist weggenomen.
Maak er een racebaan van.. Wordt de Flevopolder eens leuk
Ik vind het prima maar pak dan ook de snelweg met stoplichten meteen aan (A59)
@milan0: Dat rare punt bij Raamsdonksveer bedoel je zeker haha
@venividivici: Precies
@milan0: heeft blijkbaar geen prioriteit.. Erg gevaarlijk punt.. Maar ’s nachts is de A59 wel n leuke racebaan haha
Edit: goed punt
Zonde van het geld. Nederland kan beter inzetten op een of 2 kleinere vliegvelden in de regio, Noord en Zuid. De groei zit op dit moment in de dunne vliegroutes. Het is zinvol om hierop in te zetten en hier geld aan te besteden. Groei van Schiphol is leuk, maar gaat voorbij aan de wens van de reizigers. Een vliegveld aanleggen op een plek die voor veel Nederlanders nog steeds lastig te bereiken is, en alle kaarten zetten op de groei van Schiphol slaat dan ook nergens op.
@pomoek: Klein in de regio? Het hele idee van een vliegveld is juist dat je je landt verbindt met het buitenland. De wens van de reizigers heeft daar niet zoveel mee te maken, althans niet voor die vluchten naar Alanya.
@phaeton: ik denk dat het veel eenvoudiger is. Een vliegtuig is eentransportmiddel en een vliegveld is een plek om in het vliegtuig te stappen. Hoe minder tijd je verliest met de reis van huis naar het vliegveld hoe beter. Vliegvelden in de regio zijn in principe wat beter bereikbaar dan een vliegveld in de Randstad. Dan kun je er nog een in de Randstad bij bouwen maar dat lost het probleem niet op van de bereikbaarheid. Het idee dat je een groot vliegveld hebt waar je kan overstappen op vliegroutes naar andere kleinere vliegvelden is de zogenaamde hub and spoke gedachte. Leuk in theorie maar in de praktijk hebben passagiers meer behoefte aan directe vluchten. Dat betekent denk ik dat Schiphol in de toekomst niet veel meer gast groeien. Het idee is nu dat mensen die in Eindhoven moeten zijn vanuit de VS naar Schiphol vliegen en dan een kleiner vliegtuig pakken naar Eindhoven. Dit is gewoon minder handig dan een directe vlucht van New York naar Eindhoven.
Hahahaha, ‘omdat de Randstad overvol is en Flevoland op zoek is naar relevantie’… Bril-jant
Tuurlijk, nog meer geld naar de randstad! Hier wachten we al 30 jaar op het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12 zodat Arnhem ook eens bereikbaar blijft, maar nee dat wordt telkens uitgesteld.
@breinstein: 30 maak daar maar meer dan 40 jaar van. In een kaart van 1973 stond de A18 al ingetekend als toekomstige snelweg. Met een leuk vinkje gereed in 1976.

En de A12 is nu een ramp. Als er 1 Duitser besluit de grens over te gaan staat het van Arnhem tot aan Beek vast. En als hij/zij de kuil klaar heeft staat het de andere kant op.
@arjontje: A18 moet natuurlijk de A15 zijn. Die toen op de A18 aangesloten zou worden.
@arjontje: sorry, mijn fout. Maar geeft maar weer aan hoe ze in Den Haag denken. En kan alleen maar met jou uitleg eens zijn
@arjontje: Hier in de Randstad is 40 jaar lang gevochten voor een stuk snelweg van 6 km lang.. Weet niet wat het verschil is met jullie regio of de onze, maar 40 jaar is hier toch net zo lang denk ik ?
@silenro: tuurlijk niet. De tijd in de provincie gaat veel langzamer dan in de gehaaste randstad en dus is 40 jaar daar veel langer.
ik vind de a6 nog wel meevallen qua drukte vooral als je het vergelijkt met de rest van de randstad, heb in mijn jeugd onder rotterdam gewoond, maar woon nu in het noorden. ik ben voor werk vaak in de randstad en sta er iedere keer weer van te kijken hoe mensen daar vrijwillig kunnen leven
@janmetdelangeachternaam: even off-topic maar waarom is er nog steeds geen nieuws over de spyshots van de mogelijke nieuwe corvette zr-1, de gefacelifte aventador en de huracan superleggera?
@janmetdelangeachternaam: toen ik deze week weer eens Utrecht probeerde te ontvluchten rond klokslag 16 uur, dacht ik precies hetzelfde…
@janmetdelangeachternaam: en toch kan ik overdag vaker op die overvolle A4 de maximum snelheid rijden dan op de a6 tussen Lelystad en Almere (want dat is het drukke stuk). In de spits is het beide gewoon ellende.
Misschien wat meer aandacht besteden aan het zuiden des lands.. genoeg echte knelpunten..
Blijven ze het na het verbreden A6 noemen of RS6 ?
@thomasthomas: de rs raken ze toch kwijt. Doe dus maar a6
@thomasthomas: RS6 wordt gestolen door drugsrunners en kunnen ze weer opnieuw beginnen
Waarom in hemelsnaam Lelystad, geen mens komt er! er is daar helemaal niks… Eindhoven was een veel betere optie geweest. niet voor niets slimste regio ter wereld. Bedrijven als VDL, Van der lande, Philips, DAF (Paccar, alle motoren worden gewoon in Eindhoven ontworpen), Bavaria, ASML en weet ik veel wat voor bedrijven hier gevestigd zijn. Wil je vanuit hier naar Schiphol kun je gerust een uur extra reistijd er bovenop rekenen. Ik snap dat de randstad op dit moment ook booming is maar is het niet veel beter om zulke zaken juist verder weg plaats te laten vinden? laat de snelwegen in Brabant en Limburg aub maar snel 3 baans worden. Is hier net zo goed geen houden meer aan.
@henkhupelschoten: helemaal gelijk. A67 zit Den Haag al jaren te smeken om verbreding ook tbv de veiligheid. Nul resultaat. Maar wél bakken met belastinggeld afdragen aan de randstad. (niets tegen de randstad, maar soms denk ik dat regio’s buiten de randstad zoals Groningen, Limburg en delen van Brabant niet echt in het vizier zijn, ongeacht welke ontwikkelingen er plaatsvinden)
Meer snelweg is altijd goed.
Ik ben toch blij dat ik daar niet zo vaak kom. Ik word altijd een beetje verdrietig in Almere en Lelystad.
En ondertussen moet de A27 het nog steeds doen met 2 rijbaantjes en een brug die op instorten staat.. die brug heeft zelfs ook nog een linkse rijbaan van slechts 2.1meter breedt. Knelpunt nummer 1. Het is ook maar de hoofdader tussen Utrecht en heel zuid Europa…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).