• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Citroën C3’s staan nog WEKEN stil door airbagprobleem

Auteur: Bas Leesberg, gepost 28 juni 2025 om 07:50 – 14 Reacties

Van de regen in de drup.

Ik moet toegeven dat ik in mijn speurtocht naar een leuke hatchback weleens de DS3 heb overwogen. Er staan er genoeg van te koop, ze waren destijds vrij jong, leuk geprijsd en net wat speelser dan een Polo. Tot een aankoop is het nooit gekomen en daar ben ik nu niet ontevreden over.

Het is je onmogelijk ontgaan dat Stellantis het gebruik van de Citroën C3 en DS3 uit de periode 2009 tot en met 2019 heeft afgeraden. Voor de enkeling die net onder een rotspartij uitkomt: na een airbagincident in Frankrijk met fatale gevolgen roept het concern alle gebruikers op om niet meer in de C3 of DS3 te rijden en de oude Takata-airbags te laten vervangen.

Airbag vervangen duurt lang

Inmiddels zijn we ruim een week verder en kunnen we een eerste tussentijdse evaluatie houden. Daarvoor schakelen we over naar onze vrienden van BNR. Zij deden een rondvraag bij verschillende dealers omtrent dit onderwerp. De conclusie: het gaat nog wel even duren voordat alle Citroëns en DS’en weer veilig zijn.

De lange wachttijd komt doordat de levering vanuit Stellantis van de nieuwe luchtzakken nog niet vlot loopt. Dealers kunnen daardoor lastig inschatten hoelang het nog gaat duren. Van Mossel dacht binnen zeven à tien weer 3.300 C3’s de weg op te kunnen sturen. Omdat de voorraad snel achteruit gaat en de leveringen stroef lopen, kan het langer gaan duren voordat alle getroffen auto’s weer veilig zijn. Zodra er genoeg airbags zijn, kun je binnen drie dagen bij deze dealer terecht.

Buiten het leveringsprobleem is er nog een euvel: de werkdruk op monteurs. De afgelopen tijd hebben onder andere automonteurs gestaakt om een betere CAO af te dwingen. Die kwam er waardoor monteurs meer gaan verdienen, maar ook vooral minder overuren gaan maken. Nu zijn uitzonderingsgevallen en calamiteiten daarvan uitgesloten, maar toch: de monteurs zitten al tot hun nek in het werk. Daar kunnen ze duizenden airbagwissels niet bij hebben. Daardoor kan het weken duren voordat jouw C3 weer veilig is.

Stellantis aan het woord

Stellantis laat aan BNR weten dat het ”er alles aan doet om de wachttijden tot een minimum te beperken”. De woordvoerder vervolgt: ”Maar we ontkomen er niet aan dat in sommige gevallen de wachttijd langer is dan gewenst.” Als het hier in Nederland al lang duurt, moet je nagaan hoelang de airbagswissels gaan duren in Frankrijk.

Ook interessant!

  • Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland
    Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland
  • Auto's van 30 (!) merken worden stilgezet vanwege airbags
  • Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
    Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
  • Citroën C3 Aircross nu ook met plofmotor

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, airbags, c3, Citroen, ds3, Stellantis, takata

Vorig bericht: « Dit is er nog over van de snelste auto ter wereld
Volgend bericht: Mercedes, Porsche én BMW gaan samenwerken! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    28 juni 2025 om 08:11

    Waarom is het probleem bij Citroën zo veel erger dan bij de honderd andere automodellen waar deze airbags in zitten?

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    28 juni 2025 om 08:41

    Ik zou airbag even loskoppelen en komende tijd voorzichtig rijden totdat ik aan de beurt ben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2025 om 10:34

      Even loskoppelen? Daarvoor moet je ook bij de garage zijn… Maar serieus, voordat je dat doet moet je wel een serieuze kansberekening doen. Hoe groot is de kans dat jouw airbag defect is? Hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt de komende periode? Hoe groot is de kans dat je airbag spontaan ontploft?
      Rationeel gezien rijdt je al jaren rond met dat gevaar voor je neus, durf je dat nog een paar weken langer?

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        28 juni 2025 om 10:56

        Lang leve de onwetendheid

        Login om te reageren
      • Hubert zegt

        30 juni 2025 om 12:12

        Komop joh.
        Gewoon stuur openschroeven en stekkertje loshalen.
        Enige probleem is dat zodra je contact aanzet het airbaglampje gaat branden.
        Dit moet je door garage laten resetten. Maar dat zullen ze sowieso doen als ze de airbag uitwisselen.

        Login om te reageren
  3. wimof zegt

    28 juni 2025 om 09:03

    Het verbod (of aanbeveling) om niet meer te rijden is enkel een paraplu maatregel (we hebben je toch geschreven dat je niet mocht rijden)(vingertje) voor iets waar ze al jaar en dag van op de hoogte waren.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 juni 2025 om 09:48

      Precies. Die problemen met die Takata airbags zijn nou niet bepaald iets wat pas recent is ontstaan of zo

      Er zijn nu in totaal iets van 37 dodelijke slachtoffers te betreuren vanwege spontaan of verkeerd ontploffende airbags. Maar als je dat afzet tegenover de vele auto’s waar deze inzitten en de miljoenen kilometers die er mee zijn afgelegd, vraag ik het me serieus af of een rijverbod nu wel zo’n noodzaak is. De kans dat je door de bliksem wordt geraakt is evident groot, lijkt me.

      Buren bij mij in de straat rijden al 8 jaar met zo’n bewuste C3. Die rijden er gewoon mee door, want zo stellen ze; we hebben de auto nodig en kunnen niet rekenen op vervangend vervoer.

      Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    28 juni 2025 om 09:57

    Gewoon lekker doorrijden. Airbags doen het toch nooit uit ervaring van mezelf en familie leden, dus dat verschil ga je toch niet merken.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      28 juni 2025 om 10:16

      Wat gek, ik zie vaak zat auto’s met geklapte airbags na een crash. Eigenlijk altijd zolang de botsing maar flink genoeg was.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        28 juni 2025 om 11:38

        ff anekdotes uit mijn familie (ik zat nooit achter het stuur) moeders in haar maserati cabrio voor een stoplicht stilstaand, word met 80kph vanachter geraakt door een Chevy Silverado, nooit een airbag uitgeklapt, auto kwam wel tot stilstand aan andere kant van het kruispunt.

        Andere keer, Ford mondeo (toen de eerste van die generatie in NL) een of andere maloot duikt met 80 in de rechterflank (auto van rechts had geen voorrang en reed op een 50 weg) er is nooit 1 airbag af gegaan in die mondeo, en de brandweer durfde hem niet open te knippen omdat ze het model toen nog niet kende zo nieuw dat het was… en zo kan ik wel meer ongelukken benoemen met flinke klappen waar nooit een airbag uitklapte

        Zelf ook in de autoschade gewerkt, de aantal autos die aankomen met airbags uitgeklapt is heel laag hoor, denk nog geen 10%. van alles wat aangeboden en gebracht word met schade

        Login om te reageren
        • tazmania zegt

          28 juni 2025 om 11:53

          Dat er geen airbag in werking wordt gezet wanneer je van achteren wordt aangereden, lijkt me logisch. Net zoals in de flank, zijairbags uitgezonderd dan. Autofabrikanten hebben hier echt over nagedacht en dit uitgetest tot in den treure, geloof me maar. Wanneer een airbag niet uitklapt, zijn de herstelkosten ook veel lager. Kan het verschil zijn tussen total löss of niet. Die dingen gaan alleen echt af wanneer nodig. Zou je moeten weten wanneer je zelf in de autoschade hebt gezeten.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            28 juni 2025 om 15:07

            Omdat ik er zelf inzit, weet ik ook hoe slecht die dingen werken en vrijwel niet af gaan…

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2025 om 10:37

      Als ik een nare persoon zou zijn dan zou ik zeggen “Dan moet je harder crashen” maar dat ben ik niet dus, zeg ik “Rijd voorzichtig makker”.

      Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    28 juni 2025 om 12:04

    Het probleem is dat mensen denken dat de dealer verplicht is om vervangend vervoer te geven. En dat is dus niet waar. Vervangend vervoer is een service ook bij terug roep acties. De dealer, importeur of fabrikant hebben geen verplichting om jou mobiel te houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North