• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer dan 30 graden en hier in Nederland rijden strooiwagens

Auteur: RubenPriest, gepost 23 juli 2019 om 18:55 – 44 Reacties

Meer dan 30 graden en hier in Nederland rijden strooiwagens


Is de hitte naar het hoofd gestegen of is hier iets anders aan de hand?

Terwijl het bloedheet is buiten kunnen inwoners van de gemeente Noordenveld (Drenthe) een strooiwagen tegenkomen. De medewerkers zijn niet door de hitte bevangen. Het is juist een preventieve maatregel vanwege de hoge temperaturen. In de winter worden strooiwagens ingezet om asfalt ijsvrij te maken wat resulteert in veiligere rijomstandigheden. Met een warme zomer zijn er andere dingen aan de hand.

Met de huidige temperaturen kan het gebeuren dat het asfalt wat stroperig wordt. De temperatuur van de weg kan zelfs zo oplopen dat het asfalt zich gaat vastplakken aan auto- en motorbanden die over de weg rijden. Strooiwagens sproeien pekelwater die de temperatuur van het asfalt naar beneden brengen. De gemeente in Drenthe sproeit op wegen met een slijtlaag en op wegen met nieuw asfalt.

Tegenover Dagblad van het Noorden laat de gemeente weten de strooiwagens vanmorgen en afgelopen middag ingezet te hebben. Omdat het de rest van de week zelfs nog warmer gaat worden is Noordenveld van plan om ook morgen en overmorgen de strooiwagens te laten rijden. De Gelderlander schrijft dat tevens in Arnhem gestrooid gaat worden en zo zijn er ongetwijfeld nog meer gemeentes die dergelijke maatregelen nemen.

Het is zeker niet uniek dat strooiwagens in de zomer ingezet worden. Enkele jaren geleden schreven we ook er in Nederland bij temperaturen van meer dan 30 graden gesproeid ging worden.

We gaan strooien (in de zomer)! De komende dagen gaan we wegen met een slijtlaag en nieuw asfalt strooien. Met het strooien wordt het asfalt gekoeld zodat het asfalt niet gaat plakken. pic.twitter.com/eYNHCKPJHo

— Gemeente Noordenveld (@Noordenveld) July 23, 2019

Ook interessant!

  • "Je kunt (bijna) nergens sneller rijden dan Nederland"
  • Nederlanders rijden steeds langzamer op de snelweg
  • Goedkoop tanken
    Half miljoen diesels rijden illegaal op de weg
  • Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
    Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

strooizout, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Dit kost TechArts snellere alternatief op de Cayman 718 GT4
Volgend bericht: En jawel: kamervragen over woekerprijzen GP Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. soundgarden zegt

    23 juli 2019 om 19:11

    Ook iets tegen een plakzak?

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      23 juli 2019 om 19:15

      @soundgarden: Ja talkpoeder

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      23 juli 2019 om 19:16

      @soundgarden: castratie

      Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      23 juli 2019 om 19:24

      @soundgarden: slekpack

      Login om te reageren
    • tge1 zegt

      23 juli 2019 om 21:15

      @soundgarden: Je zak een kwartiertje in ijswater hangen.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      23 juli 2019 om 22:37

      @soundgarden: mond van je vrouw?

      Login om te reageren
    • theladystig zegt

      24 juli 2019 om 09:18

      @soundgarden: En tegen plaktetten?

      Login om te reageren
      • thomthamofo zegt

        24 juli 2019 om 11:06

        @theladystig: los in de kooi houden.

        Login om te reageren
        • theladystig zegt

          24 juli 2019 om 13:21

          @thomthamofo: Goed idee in de showroom!

          Login om te reageren
  2. VeniVidiVici zegt

    23 juli 2019 om 19:13

    Wat ik mij nou afvraag, is dit omdat het NL asfalt niet tegen deze hitte kan of rijden er in bijvoorbeeld zuid-Spanje ook strooiwagens rond? ?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      23 juli 2019 om 19:20

      @venividivici: zal wel andere samenstelling zijn van het asfalt.

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        23 juli 2019 om 19:36

        @lekkerlinksrijden: ja dat is zeker een andere samenstelling. Hier hebben we open asfalt (soab), omdat dit zo goed afwaterde en stil is. Ben nu al een keer of 5 in Death Valley CA geweest en daar is het in juli en augustus gewoon 50 graden. Asfalt blijft daar gewoon keurig liggen, maar dat is ook een heel ander soort asfalt en geen soab.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          23 juli 2019 om 20:19

          @cpp1: ZOAB, zeer open asfalt beton

          Login om te reageren
        • sirprize zegt

          23 juli 2019 om 20:20

          @cpp1: *ZOA(B) : Zeer Open Asfalt(beton) ?

          Login om te reageren
          • hehe zegt

            23 juli 2019 om 21:50

            @sirprize: het plakt allebei, maar toch liever ZOA dan een SOA

            Login om te reageren
        • superg zegt

          23 juli 2019 om 22:18

          @cpp1: zoab=zeer open asfalt beton

          Login om te reageren
        • nicolasr zegt

          24 juli 2019 om 11:04

          @cpp1: ZOAB. Ik denk, ik zeg het maar even, als niemand anders het doet. Staat voor Zeer Open Asfalt Beton.

          Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      23 juli 2019 om 19:36

      @venividivici: Of word de infrastructuur in Nederland tov die in andere landen extreem goed onderhouden?

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      23 juli 2019 om 20:02

      @venividivici: omdat de ZOAP minder bestand is tegen hoge temperaturen.. en ik meen dat het split wat in ons asfalt is verwerkt (hetgeen waardoor wij een betere remweg hebben en in Spanje door tekortkoming een ijsbaan lijkt bij een noodstop) ook niet tegen dagelijkse 30C+ kan..

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        23 juli 2019 om 20:44

        @roberto: Tja, dan moeten ze toch de ZOAP eens aan gaan passen denk ik aangezien de zomers warmer dan vroeger gaan worden.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        23 juli 2019 om 22:13

        @roberto: Och, ben ooit op vakantie in Ierland geweest, waar het toen een week 25-30 graden was. Van ZOAB hadden ze daar nog niet gehoord in de 90’er jaren, maar het asfalt veranderde er in vloeibaar teer. Ik was op de fiets, alles zat onder de teer en grit. En niet op vooruit te komen. Kortom, het hangt af van de samenstelling van het teer/betonmengsel hoe goed het bestand is tegen hoge temperaturen.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        24 juli 2019 om 12:30

        @roberto: Peton?

        Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      23 juli 2019 om 22:36

      @venividivici: anders zetten we die spaanse weg ook even 3 maand in NL winter temperaturen met af en toe wat ijs, sneeuw, pekel etc.

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      23 juli 2019 om 23:33

      @venividivici: vorig jaar mijn schoenzolen vernacheld in Zuid Frankrijk toen ik uit de auto stapte op “gesmolten” asfalt… dus ook daar hebben ze er last van.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      24 juli 2019 om 13:41

      @venividivici: Net zoals bij koelkasten, die hebben ook een gemiddelde functie temperatuur.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    23 juli 2019 om 19:19

    Bij ons ‘om de hoek’ wordt er nieuw wegdek geasfalteerd (A325). Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zonder veel problemen kan, met dit weer.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      23 juli 2019 om 19:27

      @RRRobert: naja die troep wordt bloedheet neergelegd en gewalst, dus moet geen probleem zijn lijkt me. Duurt wat lang voor het is afgekoeld misschien..

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      23 juli 2019 om 19:56

      @RRRobert: mag hopen ondanks de hitte dat ze er snel

      Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        23 juli 2019 om 19:57

        @mikje90: klaar mee zijn, en de Apeldoornseweg mag ook wel eens een keer af zijn.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          23 juli 2019 om 20:02

          @mikje90: deze week heb ik nog vakantie, en er dus weinig last van. Als over drie weken de Pleyroute in zuidelijke richting dicht gaat, wordt het wel afzien. Hopelijk gaat die renovatie net zo snel als bij de noordelijke richting.

          Ze hebben er trouwens niet alleen een trajectcontrole in voorbereiding, maar óók twee gatso,camera’s geïnstalleerd…

          Login om te reageren
          • mikje90 zegt

            23 juli 2019 om 21:05

            @RRRobert: ik zag al een mooie foto van die naaipalen. Alleen wist ik nog niet dat er een traject controle kwam. Hopelijk gaat die net zo snel uit als die oude traject controle tussen Velp en Arnhem Noord.

            Login om te reageren
            • Robert zegt

              23 juli 2019 om 23:53

              @mikje90: het geniepige is, dat ze dus niet op aparte (dus herkenbare) palen staan, maar tegen de zijkant van de kolom van een portaal. Bovenop de portalen (waar ook de matrixborden aan hangen) staat de camera voor de trajectcontrole, maar aan de zijkant van de kolom zit dus de gatso geschroefd. De eerst vind je op het portaal nèt voorbij de oprit Huissen, de tweede vind je twee portalen verderop, als je de brug volledig over bent.

              Login om te reageren
    • potver7 zegt

      23 juli 2019 om 22:14

      @RRRobert: nee, als de temperatuur te hoog is wordt er niet geasfalteerd.

      Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      24 juli 2019 om 20:57

      @RRRobert: heel toevallig, een klein stukje verderop heb je het antwoord. Op de Binnensingel naast de Berenkuil blijft de weg een paar dagen langer dicht vanwege de hitte omdat het asfalt nu niet genoeg kan koelen.

      Voor de rest maakt het niets uit. Asfalt is toch al 180 graden als het aan komt. En de werkzaamheden op de A325 duren extra lang omdat ze de vangrail moeten herstellen en hergebruiken. Het asfalt hebben ze er zo in liggen. En als de aannemer gewoon nieuwe vangrails mocht gebruiken waren ze nu al klaar geweest.

      Login om te reageren
  4. johnwaters zegt

    23 juli 2019 om 20:01

    Zoiets doen ze in België niet, daar liggen degelijke wegen.

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      23 juli 2019 om 20:44

      @johnwaters: ja en katoen komt van de ooievaar

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        23 juli 2019 om 21:23

        @katoenboer: als jij het zegt, jij bent tenslotte de katoenboer.

        Login om te reageren
    • theladystig zegt

      24 juli 2019 om 13:23

      @johnwaters: Aan die wegen valt in ieder geval niets kapot te gaan.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 juli 2019 om 15:50

        @theladystig: Die zijn nog door de Romeinen aangelegd.

        Login om te reageren
  5. soundgarden zegt

    23 juli 2019 om 20:06

    Kraters en scheuren, de Belgische variant van zoab ?

    Login om te reageren
  6. bmwe46m3balling zegt

    23 juli 2019 om 20:07

    Waarom noemen we ze niet gewoon sproeiwagens in de zomer en strooiwagens in de winter dan is dit geen nieuws meer.

    Login om te reageren
  7. hondar zegt

    23 juli 2019 om 20:42

    Hier wil je dus niet doorheen rijden als je op een mooie zomerse dag net je auto (oldtimer)in de wax hebt gezet….

    Login om te reageren
  8. frederik zegt

    24 juli 2019 om 01:48

    Dus nu kun je ook ‘s zomers niet met je klassieker rijden…. En bedankt.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    24 juli 2019 om 08:23

    Als je met een rondje strooien wat reparaties kan voorkomen dan zijn ze gewoon goed bezig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North