• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer details Wiesmann MF5 duiken op

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 januari 2011 om 10:05 – 26 Reacties

MF5 spyshot
Sinds BMW de productie van haar hoogtoerige V10 (bekend uit de M5 en M6) heeft gestaakt, heeft ook Wiesmann het bijltje er bij neergegooid voor wat betreft de MF5 GT in zijn huidige vorm. Maar dat betekent natuurlijk niet dat hij verdwijnt, BMW’s M-divisie heeft per slot van rekening nog genoeg lekkers op de plank liggen. En dus wordt er hard gewerkt aan een upgrade voor Wiesmanns topmodel. En hierover zijn nieuwe details verschenen.

Op hun website hebben de heren uit Dülmen onlangs de informatie een update gegeven. Hieruit blijkt dat het nu 100 procent zeker is dat de nieuwe MF5 het 4,4 liter grote twinturbo V8-blok uit de X5/X6M krijgt. Wereldschokkend is dit niet, want de primeur van het motorblok in de nieuwe M5 houdt BMW uiteraard voor zichzelf. Aangezien Wiesmann de powerplants altijd zonder wijzigingen in hun modellen lepelt komt het vermogen van de nieuwe MF5 dan ook uit op 555 pk. Aangezien er wat minder kilo’s voortgetrokken hoeven te worden dan in de BMW-SUV’s gaat de 0-100 in slechts 3,9 seconden. De topsnelheid komt uit op een gruwelijke 311 km/u.

Bovenstaande specs verschillen niet van de specs die bij de huidige MF5 worden opgegeven, dus misschien is het een conservatieve schatting, en kan een goede bestuurder wellicht nog een beetje meer uit de nieuwe MF5 halen. Maar aan de andere kant: of je nou 3,8 of 3,9 seconden over de sprint doet, bloedsnel is het sowieso.

Screenshot MF5

Wanneer kunnen we de ‘nieuwe’ Wiesmann verwachten? Het bedrijf heeft bekend gemaakt hem in Genève te tonen, samen met zijn kleinere broertje, de MF4. Dit laatste model krijgt overigens dezelfde motor, maar dan zoals hij in BMW’s 50i-modellen ligt, met 407 pk dus. Het uiterlijk zal misschien enkele lichte wijzigingen hebben ondergaan, anders zou men dit type niet met camouflage de weg op hebben gestuurd. In maart zullen we hem eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Wiesmann
    Onthulling nieuwe Wiesmann uitgesteld, andere strategie
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!
  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2011, mf4, mf5, Wiesmann

Vorig bericht: « Video’s: Jagermeister Porsche
Volgend bericht: Dakar 2011 van start, Robby Gordon stunt »

Lees Interacties

Reacties

  1. TYPHOON zegt

    2 januari 2011 om 10:25

    Als ze nu nog het 4×4 systeem overpakken van een X6M dan zou ie pas snel zijn ;D

    Login om te reageren
    • K. zegt

      2 januari 2011 om 11:24

      @TYPHOON:

      Of niet..

      Login om te reageren
    • Sam zegt

      2 januari 2011 om 12:19

      @TYPHOON: Meen je dat nu? :s Wie wil dat nu…
      Een Wiesmann is net zo’n een mooi rwd speelgoed.

      Login om te reageren
  2. HHK zegt

    2 januari 2011 om 10:42

    @TYPHOON
    Beter koop jij een Audi :-)

    Login om te reageren
  3. lambo4all zegt

    2 januari 2011 om 11:02

    hopen dat ze hem wel wat beter laten klinken dan een x5M of x6M, anders zou dat wel een flinke afknapper zijn.

    Login om te reageren
  4. realhustler zegt

    2 januari 2011 om 11:05

    Ja, dat geluid moet lukken, lukt AMG ook met de geblazen v8’s.

    Login om te reageren
  5. agarde zegt

    2 januari 2011 om 11:38

    Dikke velgen!

    Login om te reageren
  6. GeoBem007 zegt

    2 januari 2011 om 11:40

    Waarom switchen ze de heerlijke motor van de M3 met dat minder extreem geval van de 50i?!

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    2 januari 2011 om 11:42

    nog altijd geen hybrid…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      2 januari 2011 om 11:55

      @Esprit_de_Flandre:Of diesel ;)

      Login om te reageren
  8. jeanclaude zegt

    2 januari 2011 om 12:06

    met welke andere auto of merk ken je deze auto vergelijken?

    Login om te reageren
    • Sam zegt

      2 januari 2011 om 12:26

      @jeanclaude: Belangrijkste kenmerken; achterwielaandrijving, super afgewerkt, betrouwbaar en bloedsnel. Concurrent denk dan zelfs maar aan een V12 Vantage hoor!

      Login om te reageren
  9. Sam zegt

    2 januari 2011 om 12:27

    @GeoBem007: Dat doen ze niet hoor. Misschien een kleine misvatting van jou of slecht uitgelegd door de redactie… Het zit namelijk zo; in de coupé versies heb je reeds 3 versies! MF5 met nu dus de 555 pk sterke 4.4l V8, de kleinste MF4 met zoals aangegeven 407 pk, maar er zit nu nog een versie tussenin. Een geupgradede MF4, genaamd de MF4S met inderdaad de 420 pk sterke 4.0l V8 uit de M3!

    @autoblog en Sir Smokalot; bedankt! Echt leuk dat jullie mijn tip uitgewerkt hebben! Vind dit zo een leuke wagen. Ik win de lotto en wat doe ik als eerste? Ja hoor, naar Dülmen en er eentje bestellen!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 januari 2011 om 14:16

      @Sam: kan jij mij misschien uitleggen waarom Wiesmann in de Rodster MF3 nog steeds gebruik maar van het 3.2 liter 6-in-lijn blok van de oude M3/Z4M? Dit S54B32 blok wordt sinds 2008 niet meer gebruikt door BMW, maar Wiesmann blijft het desondanks toch gebruiken.

      Bij BMW voldeed dit blok ook niet aan de EURO5 normen, maar is zie bij Wiesmann op de site staan dat dit blok wel degelijk voldoet aan de EURO5 norm. Altijd een rare zaak gevonden.

      Login om te reageren
      • Sam zegt

        2 januari 2011 om 16:44

        @robbie: Goeie vraag! Hier moet ik het antwoord schuldig blijven. Boeit me ook niet zo; vind die roadsters van Wiesmann veel minder aantrekkelijk dan de GT’s.

        Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      2 januari 2011 om 14:25

      @Sam: Kun je bij Wiesmann ook gewoon eens een keer gaan kijken? Bijvoorbeeld net zoals bij Donkervoort? Dat je dan ook een kijkje in de werkplaats mag doen e.d. hoe die gebouwd worden? Dat zou wel leuk zijn voor een Automotive dagje uit.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        2 januari 2011 om 14:54

        @Freewarefreak: anders kijk je gewoon op de website van Wiesmann ;)
        http://www.wiesmann.com/en/manufactury/factory_tour

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          2 januari 2011 om 15:01

          @robbie: :oops: Slecht van mij he? Hoe kan ik mijzelf verdedigen.. “sorry Robbie, ik wist de URL niet..” :oops:

          Thx! Ga er zeker een keer kijken. En ik verheug mij op die MF5 met die nieuwe X6 M V8.

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            2 januari 2011 om 16:28

            @Freewarefreak: Google is always your friend ;)

            Login om te reageren
  10. misteralmostknowitall zegt

    2 januari 2011 om 13:38

    Ik doe mijn naam geen eer aan door deze vraag te stellen maar toch doe ik het.
    Ik was laatst Top Gear aan het kijken en toen kwam er een een filmpje langs over de Ferrari 458 Italia, prachtige auto, 4,5 liter V8, 570 pk en 540 nm koppel.
    Ik ben al langer lid van autobladen en Autoblog en ben dus niet bepaald ‘autovreemd’. Toen vroeg een vriend: ‘Wat betekend koppel eigenlijk?’, Waarin wordt het gemeten?, wat produceert het? en waar komt het vandaan? en is een hoog koppel beter dan een laag koppel?. En hoe komt het dat diesels vaak hoger koppel hebben dan benzine motoren?
    En erg genoeg kon ik er niet echt antwoord op geven. Kan iemand alsjeblieft, in normaal Nederlands antwoord geven op deze vragen. Voor mij en voor men vriend:P

    Login om te reageren
    • Nick zegt

      2 januari 2011 om 14:10

      @misteralmostknowitall:

      Koppel is de trekkracht in newton’s per meter.

      Leuk feitje als je het koppel vermenigvuldigdt met het aantal toeren van de motor krijg je het vermogen oftewel de pk’s (koppel * toeren in rad/s = vermogen in KW dit maal 1,36 en je hebt het aantal pk’s)

      Met veel koppel kom je dus sneller van je plek, met meer pk’s heb je ene hogere topsnelheid omdat je meer vermogen heb om de luchtweerstand te overwinnen (en de rolweerstand die op hoge snelheden te ‘verwaarlozen’ is)

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 januari 2011 om 14:19

      @misteralmostknowitall: Google, Autoblog & Wikipedia are your friends ;)
      http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
      http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=com.microsoft%3Anl&q=koppel+en+vermogen&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)

      Login om te reageren
      • misteralmostknowitall zegt

        2 januari 2011 om 14:25

        @robbie: op zich bedankt, maar ik ben niet echt een beta-held en daar op wikipedia staat het allemaal een beetje ingewikkeld uitgelegd. En nee ik ben verder niet achterlijk,dyslecties of analfabeet. ik volg gewoon havo:P

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          2 januari 2011 om 14:55

          @misteralmostknowitall: er staan 3(!) verschillende bronnen waar je je informatie vandaan kan halen. Als je alles leest kom je volgens mij een heel eind.

          Login om te reageren
  11. Ramshoek zegt

    2 januari 2011 om 16:02

    Nog niet zo lang geleden was er een BMW bobo die aangaf dat M-klanten graag een hoogtoerige motor wilden. Ik hoop nog steeds dat de nieuwe M turbo motoren een 800 / 1200 rpm meer kunnen draaien dan het basis blok waar ze van afgeleid zijn. Ik hoop dus dat de nieuwe M5 een wat racy’er blok krijgt dan de 555pk X5/X6 motoren…

    Login om te reageren
    • Sam zegt

      2 januari 2011 om 16:42

      @Ramshoek: Heeft ook heel wat te maken met het verbruik en de uitstoot… En uiteindelijk vind ik het ook wel plezant al snel je vermogen te krijgen zonder 2 keer te hoeven terugschakelen. Downside natuurlijk dat dat mooie hoge gefluit bij de hoge toeren wegvalt. Kijk bijvoorbeeld naar een LF-A of een carrera GT; hoogtoerige atmosferische blokken met een zaligheid van een geluid.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North