Meer info over de nieuwe Mercedes-AMG 53-serie

Auteur: , 33 Reacties
Wat we weten over de nieuwe Mercedes-AMG 53-lijn

Een flinke uitbreiding van het AMG-gamma is aanstaande.

Zowel AMG als BMW zijn lekker bezig met het uitbreiden van de performance portfolio. Voorheen kon je de BMW M- en AMG-modellen op twee handen tellen. Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer. De komende jaren zullen modellen met performance labels alleen maar toenemen. Zo maken we in 2018 kennis met de 53-lijn van Mercedes-AMG.

De nieuwe Mercedes CLS krijgt de primeur. Later volgen andere modellen, zoals bijvoorbeeld de E-klasse. De 53-serie krijgen de nieuwe drieliter zes-in-lijn motoren onder de kap, gekoppeld aan een 48-volt batterij.

Zoals de naam al doet vermoeden, plaatst Mercedes-AMG de 53-serie boven de 43-modellen. De CLS53 krijgt vermoedelijk zo’n 430 pk. Tobias Moers, baas bij Mercedes-AMG, wilde voor nu alleen kwijt dat modellen in de 53-serie ‘meer dan 400 pk’ krijgen.

In het geval van de CLS zal de CLS53 ook het topmodel worden, aldus Moers. Er komt dus geen CLS63 meer. De toekomstige vierdeurs Mercedes-AMG GT zal de oude CLS63 gaan vervangen. Meer details over de 53-lijn, en de CLS53, krijgen we tijdens de autoshow van Detroit in januari te horen. (via Autonews)



33 reacties

Waarom zou je een accu koppelen aan een motorblok? Of dit gewoon een van de eersten van de golf van mildhybrides die op ons afkomt.
@mashell: Wellicht om de turbo’s wat sneller op te laten spoelen?
@mashell: Voor de bijtelling en de BPM doen ze dat.
@599gto: bijtelling is altijd 22% tenzij volledig elektrisch tot 50.000 euro dus dat gaat niet op.. en daarnaast maakt het een Duitse autobouwer niet zo veel uit wat de BPM doet want Nederland heeft geen grote afzet.. dus het zal wel voordelen hebben in CO2 uitstoot ofzo vermoed ik
@mashell: hogere netspanning, betekent lagere amperages, betekent dunnere draden wat betekent een lager gewicht.
Jammer dat de echte AMG’s (dus niet de AMG Line zoals op de foto) er laatste jaren zo vreselijk ordinair uitzien
@birdnerd84: maar ook als ze er niet ordinair uitzien klinken ze wel zo.
@birdnerd84: Ze waren eerst altijd ordinair, daarna waren ze juist opeens weer ingetogen en de laatste AMG-modellen gaan inderdaad weer de ordinaire kant op.
Het zal ongetwijfeld genoeg centen in de la van Mercedes-AMG brengen, maar ik vind het toch wel jammer dat men het AMG-merk zo sterk verdunt.

Ik ben overigens benieuwd wat dit gaat betekenen voor de volgende Mercedes A-klasse AMG. Gaan ze daar de nomenclature gelijktrekken met de rest van het gamma en het ding A43 AMG noemen, of blijft die wagen het buitenbeentje met zijn 45-label?
@Edge: 43 zou wel tof zijn als hij dan ook de 6 in lijn krijgt
@Edge: Maar vooral het vermogen. De nieuwe A klasse moet natuurlijk meer pk’s krijgen, dus die zit al snel op 400. En dan heeft een CLS topmodel er slechts 430?
@phaeton: Ja. En zo gek is dat niet, want de CLS 53 is niet de absolute rangetopper. Dat wordt de CLS 63 AMG, die qua specificaties vergelijkbaar met de E 63 AMG wordt. En dan kan een topmodel van de A-klasse met 400pk wel weer.
@edge: lees de laatste alinea nog eventjes opnieuw ;)
Trouwens de CLS ziet er mooi uit zo !!
Wat een lelijk raar lang ding zeg, en nogsteeds in mat grijs… Verder logisch, de marketeers hebben de waarde van “snelle” versies nu echt door.
HELP! wat is de nieuwe cls toch ongelofelijk lelijk!! Dit is nu al een petjes auto/ ‘mannen’ met tasje auto met stip de lelijkste Mercedes die je straks kan kopen. Zouden ze ooit nog weer is mooie auto’s gaan maken bij Mercedes ??
@gerjan: Wacht nou totdat je hem in het echt ziet.
@gerjan: Dat komt ook doordat Mercedes hem in bet matgrijs met zwarte velgen presenteert. Tussen de persplaten zit ook een rode verstopt, die ziet er al heel wat eleganter uit.
Minder ordinair dan de 63 lijn, sneller dan de 43 lijn, voordeliger dan de 64 lijn. Ik zie alleen maar voordelen.
@viezefreddyw: de 43 modellen krijgen ook goede recensies van o.a. Car and Driver. Met zes-in-lijn wordt het alleen maar beter.
Dik die 48 Volt accu’s…

Kan je tenminste een fatsoenlijke geluidsinstallatie op aansluiten om het geluid van een dikke achtcilinder over de luidsprekers af te spelen…

Want zo’n 3 liter zescilinder is toch een beetje jammer in een auto van dit caliber…
@moveyourmind: Drieliter zescilinder en jammer zijn toch twee dingen die niet in dezelfde zin thuishoren. :)
Er was eens een 43 en een 63..

Nu komt er een 53, je verwacht het gewoon niet

Ik sta perplex
@allesmetturbo: alleen jammer dat de 53 lijn 430 pk heeft in plaats van 530 en de 43 lijn 430… ooit komen we wel zo ver in de PK wedloop.
@allesmetturbo: Vergeet de 32, 36 en de 45 niet!
Oeh, een 48V accu, spannend!
ik vraag me echt af welke beunhaas/slaapkop dit ontwerp door heeft laten/kunnen zetten tot productie manmanman
@arashrsf: ik zag die nieuwe cls laatst rijden, het zag er heel goedkoop uit! Echt (zelfs als bmw fan) totaal niet MB waardig
Word dit dan de eerste massa productie auto met 48v?
Wat een gedoe pk dit pk dat. Zet een RS6 of een Tesla naast de AMG . Daaaaag AMG.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).