Een van de grootste fabrikanten ter wereld stelt het opvoeren van de productie van EV’s uit, omdat mensen gewoon geen elektrische auto willen rijden.
Nou, het moest zo makkelijk zijn. De elektrische pick-up zou wel eventjes de boel wakker komen schudden. Tot nu toe gaat het nog niet van een leien dakje. De Tesla Cybertruck is heel erg populair op het internet, maar de eerste exemplaren moeten nog aan klanten worden uitgeleverd.
Dan is er de Ford F-150 Lightning, de elektrische variant van de extreem populaire pick-up. Wat blijkt: er was aanvankelijk een enorme run op die Fords, maar dat waren een paar early adopters die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben. De verkoop van de F-150 Lightning is dramatisch teruggevallen.
Maar het wordt nog erger. General Motors stelt het opvoeren van de productie uit van twee heel erg belangrijke auto’s. Het gaat om de reeds geïntroduceerde Chevrolet Silverado EV en de GMC Sierra EV. Nu is dat niet direct een heel schokkend iets. Automerken hebben wel vaker moeite om een deadline te halen. Zeker als het gaat om elektrische auto’s duurt het wel eventjes voordat ze de productie op orde hebben.
Mensen willen geen elektrische auto
Maar dat is niet het geval. General Motors heeft namelijk gewoon de techniek al klaar liggen. De auto’s in kwestie zijn ook uitontwikkeld. De tweede fabriek staat ook al klaar. In principe is er geen reden om te wachten met het opvoeren van de productie van deze twee elektrische monsters. Maar waarom wachten ze dan zo lang?
Nou, dat is eigenlijk te stom voor worden: ze verwachten niet dat veel mensen ze gaan kopen. De Rivian R1T is een wat compactere pickup en past perfect bij de wereldverbeteraar uit Californië of Oregon. De GMC Hummer EV is de minst milieuvriendelijke auto ooit gebouwd en alleen daarom al in trek bij een bepaald publiek.
De Chevrolet Silverado EV en GMC Sierra EV zijn daarentegen gewoon pick-ups, maar dan elektrisch. En de vraag naar dat soort auto’s schijnt er nauwelijks te zijn. De pick-up eigenaar zweert vooralsnog voor een dikke atmosferische V8 onder de kap, het liefst met flink wat cilinderinhoud.
13 tegen 143.467
De Chevrolet Silverado EV wordt weliswaar aangeboden, maar niet veel mensen bestellen er eentje. Tussen juli en september van dit jaar verkochten Chevrolet in héél de VS slechts 13 exemplaren. 13! Man, er zijn in die periode zelfs meer Alfa Romeo Giulia’s verkocht in Nederland. Ter referentie, GM verkocht in diezelfde periode 143.467 Silverado’s op benzine of diesel.
De nieuwe fabriek komt er uiteindelijk wel, maar dat zal nog wel eventjes gaan duren. De verwachting is dat eind 2025 de elektrische monsters geproduceerd gaan worden in de nieuwe productiefaciliteit.
Een andere reden die we zomaar eventjes aanhalen zijn de aankomende verkiezingen. Heel toevallig wordt het opvoeren van de productie over de verkiezingen heen getild. De uitslag daarvan staat nog allerminst vast, maar als Donald Trump weer de macht pakt (dat is nog steeds niet een ondenkbaar scenario), hoeft GM niet eens de tweede fabriek te openen. Trump heeft zich al uitgesproken tegen de elektrische auto en dat het vooral Amerikaanse banen kost.
Via: Detroit News.
fastshifter zegt
Dit lijkt me een hele gevaarlijk fase voor de ‘oude’ fabrikanten. Nu de conclusie trekken dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en dan strak erachter komen dat je irrelevant bent geworden. Sounds like ‘Nobody is gonna pay $500,- for a business device (iphone) without a keyboard’).
Rokende Wielen zegt
Noki-wie? Kodak-wa? Om maar wat voorbeelden te noemen. Ook partijen die een sterk product en goed reputatie hadden. Ik heb me er niet in verdiept, maar af en toe kom ik wat verhalen/filmpjes tegen dat Tesla auto’s erg efficiënt ontwerpt, niet vanuit ervaring (omdat we het altijd zo gedaan hebben), maar vanuit gezonde nieuwsgierigheid (hoe kunnen we dit nu efficiënt vormgeven)?
mmax zegt
nee natuurlijk willen mensen dat niet. je hebt sommige mensen die graag een tesla willen ( en dan ook echt een tesla, geen nissan leaf of andere geitenwollensok ). Maar de mensen die mobiliteit behoeven zijn liever bezig met mobiel zijn dan met alle problemen rondom opladen en range. Mensen die een passie/liefde/hobby voor auto’s hebben die willen het al helemaal niet, om voordehandliggende redenen natuurlijk.
Mini Joe zegt
Het verband tussen lekkere warme geiten wollen sokken en een auto ontgaat mij volledig, is dat soms moderne rechtse prinsen en prinsessen taal?
V8Vantage zegt
Het ontgaat mij volledig hoe jij de bevlogen uitdrukking ‘geitenwollensok’ niet snapt. Maar misschien is het tegenwoordig heel woke om ‘geitenwollensok’ te willen zijn/hebben en vanuit dat perspectief snap ik je opmerking dan weer wel.
mmax zegt
Dat mag je ontgaan. Maar de gevleugelde opmerking “geitenwollen sok” is wat door de van Dale wordt omschreven als iemand die zich kenmerkt als links idealistisch, vooral op gebied van milieu. Dus ik weet niet wie het rechtse prinsje is in jou ogen, maar ik gebruik gewoon de nederlandse taal en deze uitdrukking om mijn punt te maken.
Daaraan toevoegend (hopelijk ben ik dan niet ook ineens een geitenwollensok) zeg ik graag, reden maar wat meer mensen met een milieubewuste auto puur voor het milieu, en niet omdat dat de aantrekkelijkste leaseprijs is of goed voor de fiscale voordelen. Mensen kiezen ontzettend makkelijk voor de portemonnee en een beetje aanzien, mensen kiezen nauwelijks voor het ongemak dat milieubewust kiezen oplevert. En als laatste, we zitten hier op een forum dat schrijft over auto’s en de context daarvan. Als je het leuk vindt om te spierballetjerollen over wie wat van welke definities vindt en wat voor persoon die definities kiest moet je me maar even een persoonlijk berichtje sturen, dan doen we dat lekker daar. Als je ook wil reageren op dingen op autoblog en je een ander idee hebt, deel dat dan.
nogmaals, iemand die kiest voor de status en de portemonnee wil geen elektrische auto, maar wil wel een tesla (want duur, status en lijkt op een duitse sedan), iemand die kiest voor een auto uit liefhebberij gaat ook niet in een elektrische auto rijden want ze worden vermarkt voor de fiscale voordelen, niet voor de liefhebberij. (zelfs in de formule E rijden ze met een of ander flauwekul compound banden om het nog een beetje leuk te laten lijken anders krijgen ze helemaal geen publiciteit)
Johanneke zegt
Ik kies ook met de portemonnee hoor, de volgende auto wordt een EV. Hoezo zou ik 2 euro per 15km rijden gaan lappen aan benzine, als ik gratis en voor niets kan rijden met mijn dakkie op zuid-zuidwest vol panelen?
werf76 zegt
Prima toch. Mensen met een oprijlaan/carport oid hebben gelijk dat ze dat doen. Anders een hoop geneuzel.
Homer55 zegt
Nou ik ben een verbrandingsmotor auto liefhebber. De koude start van min. 6 cilinders is het al meer dan waard. Als (verbrandingsmotor) auto liefhebber zie ik een EV als een voertuig voor van A naar B. De fun die ik heb met mijn manual RWD zonder traction control, lane assist en al die poespas geeft een EV niet.
Johanneke zegt
Is ook prachtig spul. Alleen als ik naar werk rij geniet ik niet van de rit. Want is geen drol aan. Met of zonder 6 in lijn.
Ik wil mijn atmosferische blokkie ook voor altijd houden hoor. Maar woon werk verkeer. Lekker goedkoop en comfortabel met een EV straks.
mmax zegt
Dat mag je ontgaan. Maar de gevleugelde opmerking “geitenwollen sok” is wat door de van Dale wordt omschreven als iemand die zich kenmerkt als links idealistisch, vooral op gebied van milieu. Dus ik weet niet wie het rechtse prinsje is in jou ogen, maar ik gebruik gewoon de nederlandse taal en deze uitdrukking om mijn punt te maken.
Daaraan toevoegend (hopelijk ben ik dan niet ook ineens een geitenwollensok) zeg ik graag, reden maar wat meer mensen met een milieubewuste auto puur voor het milieu, en niet omdat dat de aantrekkelijkste leaseprijs is of goed voor de fiscale voordelen. Mensen kiezen ontzettend makkelijk voor de portemonnee en een beetje aanzien, mensen kiezen nauwelijks voor het ongemak dat milieubewust kiezen oplevert. En als laatste, we zitten hier op een forum dat schrijft over auto’s en de context daarvan. Als je het leuk vindt om te spierballetjerollen over wie wat van welke definities vindt en wat voor persoon die definities kiest moet je me maar even een persoonlijk berichtje sturen, dan doen we dat lekker daar. Als je ook wil reageren op dingen op autoblog en je een ander idee hebt, deel dat dan.
nogmaals, iemand die kiest voor de status en de portemonnee wil geen elektrische auto, maar wil wel een tesla (want duur, status en lijkt op een duitse sedan), iemand die kiest voor een auto uit liefhebberij gaat ook niet in een elektrische auto rijden want ze worden vermarkt voor de fiscale voordelen, niet voor de liefhebberij. (zelfs in de formule E rijden ze met een of ander flauwekul compound banden om het nog een beetje leuk te laten lijken anders krijgen ze helemaal geen publiciteit)
fanboy zegt
@mmax: Wat een onzin. Ik heb drie auto’s, ben zeker wel een liefhebber. Van oud sportwagentje tot 4×4 camper.
Maar waarom zou ik er zo’n moeilijk en duur verhaal van maken voor mijn daily driver?
Dat is gewoon een EV die ik op goedkope schone stroom rij. Het is geen Tesla, maar toch heb ik er lol aan om mee te rijden. En het rijdt lekker soepel.
Echt niet dat ik terug ga naar benzine. Hooguit koop ik eens een andere fun auto op benzine/diesel, maar de dagelijkse auto niet.
Wat 90% hier in Nederland rijdt als gemiddelde auto mis je niks aan.
Flutterbear zegt
Jij werkt zeker op de marketing afdeling bij Toyota? Er staan hier twee auto’s voor de deur maar elektrisch is altijd de voorkeur als die voldoet.
kas_par zegt
Wat mij betreft zijn de mensen die dit soort voircee hand liggende opmerkingen plaatsen de echte geitenwollen sokken… de mensen die vastgeroest zitten in oude gewoontes, niks willen weten van vernieuwing of de toekomst, gewoon bij het oude blijven want zo was het altijd. Er zijn helaas veel van dat soort geitenwollen sokken en daarom gaat de verkoop van EV’s niet zo hard. Veranderen is moeilijk.
Ik hou van een leuke auto en mijn mobiliteit is vanwege werk erg belangrijk. Rij inmiddels drie jaar elektrisch en wil voorlopig niets anders meer. Het rijdt zo verschrikkelijk lekker, zoveel meer power dan welke brandstof auto ook en al heb ik een auto met relatief kleine range, dat is ondanks dat ik het hele land door ga nooit een probleem.
bmw1cabrio zegt
Vreemde generaliserende opmerking. Zo raar om te zeggen dat autoliefhebbers niet electrisch willen rijden. Ik heb net een BMW i7 M60 gekocht. Een fantastische 7 serie met nog meer gimmicks dan ik mij kon voorstellen (incl knoepert van een scherm achter) en electrisch rijdt hij nog beter dan mijn vorige 7 serie! Range is echt een non issue.
alpina007 zegt
Je bedoelt de i7 xdrive 60 of de i7 M70… De range is juist “krap” (vind ik) Verbruik ligt rond de 30-32kwh/ 100 in de warme maanden. Dus dan red je net 300km wat veel te weinig is. Heb er eentje 2 weken proefgereden en kwam niet veel verder dan dit. Daarom juist de M760e genomen
donjunior zegt
“Mensen die een passie/liefde/hobby voor auto’s hebben die willen het al helemaal niet, om voordehandliggende redenen natuurlijk”
Ik ben toch echt wel een autoliefhebber en rijd naast mijn Alfa Giulietta ook gewoon electrisch. En niet omdat de baas dat wil maar omdat ik het leuk vind. Nee ik rijd geen Tesla (voordat ik het standaard fanboy geneuzel om mijn oren krijg)
Nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen.
En het rijden in een EV bevalt me meer dan prima.
Natuurlijk geniet ik óók van de Alfa maar het één sluit het ander absoluut niet uit.
Het word tijd dat mensen, ook degene die pretenderen autoliefhebber te zijn, eens stoppen met zo kortzichtig te zijn en krampachtig vasthouden aan het oude bekende.
petroldrinker zegt
Onderzoek van stichting opendeur much? Dit wist iedereen al, de enige die ze willen zijn zwakke lui die alle indoctrinatie 1 op 1 slikken
Johanneke zegt
Rustig aan Thierry. Gelukkig ben jij totaal niet geïndoctrineerd door de petroleum lobby.
petroldrinker zegt
Nee, ik ben anti onzin investeringen die alle bedrijven nu moeten doen omdat een klein groepje brand gilt
Johanneke zegt
Ja irritant is dat eh. Hebben ze bij Tata Steel nu ook last van. Zo’n irritant groepje kankerlijers die naast de fabriek woont.
Energietransitie moet en gaat er komen man. Niks aan te doen, is nodig voor een gezondere toekomst. Is al lang en breed een feit dat fossiele brandstoffen in de fik zetten geen houdbare hobby is.
petroldrinker zegt
Hoeveel van die lui die klagen woonde er voor de fabriek er was? Ik denk 0,001% als al zoveel is? Die lui hebben dus geen recht van spreken vind ik, je wist dat die fabriek er stond en bent er toch gaan wonen, heb je er dus zelf voor gekozen
Edge zegt
Dat kleine groepje gilt brand omdat zij niet met een “Na mij de zondvloed” instelling leven zoals jij dat blijkbaar wel doet en hele generaties dat gedaan hebben. Dat kleine groepje heeft er zelf wellicht niet zoveel aan, maar als we met z’n allen het klimaatprobleem serieus nemen en een beetje ons best doen hebben ook volgende generaties een leefbare planeet. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben nu van een leeftijd waarop je met je partner over kinderen begint na te denken. Dan komt dat besef dat een leefbare planeet voor een toekomstige Edge Jr. (werktitel) en Edge III (eveneens werktitel) ook geen overbodige luxe is.
En ja, dat wil op autovlak dus ook zeggen dat we aan de elektrische auto moeten. Dat wil niet zeggen dat iedereen z’n hobbyauto massaal moet inruilen voor een EV. Je zal mij nooit zien zeggen dat jij je F430 moet inruilen voor een EV, of dat iemand z’n oude Alfa Spider of MX-5 hobbyauto niet meer uit de schuur mag halen omdat het zo slecht voor de planeet is. Die auto’s kunnen prima blijven rondrijden, en ook nieuwe leuke auto’s op benzine kunnen wat mij betreft gewoon. En ja, daar kun je ook roadtrips mee maken. Zeker als we in de toekomst ook nog synthetische brandstoffen krijgen. Maar is het nou echt zo’n straf om voor de standaard “van A naar B” kilometers, dus je ritje naar de supermarkt, het afzetten van Petroldrinker Jr bij de voetbaltraining of het in de file staan onderweg naar werk in een EV te zitten?
werf76 zegt
jaja, lekker blijven denken. Nederland is een postzegel op deze aardbol. Doe vooral lekker je best terwijl China dat niet doet waar 90+% vd wereld hun spullen vandaan halen want: lekker goedkoop.
petroldrinker zegt
Voor mijzelf, ja ik zou dat echt vreselijk vinden om ook de supermarkt etc per ev te moeten doen, werk zelf in de autobranche dus heb genoeg ervaring in en met een EV, vind het verschrikkelijke autos, waar ik echt moeite bij heb wakker te blijven tijdens rijden (net als bij een diesel overigens) zo saai en stil als het is. Precies alles waarom iedereen er zo waus van is, zijn precies de redenen waarom ik ze niet wil. En snel in rechte lijn, big wooptie do, dat boeid me dus ook echt niks meer nadat ik autos met 1000pk gehad heb int verleden.
Het stuk millieu geef ik niks om zolang wij van alles opgedragen krijgen en in andere landen er schijt aan hebben, als iedereen zo ermee bezig was geen idee, maar ga mijzelf niet de kosten opjagen en anderen die denken yolo, lets have fun.
En een kleine petroldrinker zal er niet snel komen als het aan mij ligt, geef dat geld liever uit aan brandstof autos en brandstof natuurlijk!
thearchitect zegt
Ik heb met mezelf voor €100 gewed dat jij geen coronavaccinatie hebt.
Heb ik gewonnen?
Homer55 zegt
Pin 100 Euro en stop het in je zak. Koop daarna een lolly en vlaggetjes en vier je overwinning.
petroldrinker zegt
Helaas maar verloren, ben gewoon gevaccineerd. Zal ik je mn banknummer sturen kan je die 100 euro naar me overmaken 😉
thearchitect zegt
Dat valt me dan weer mee/tegen van je.. ;)
Maar helaas, ‘k had met mezelf gewed, dus ik heb van mezelf verloren/gewonnen.,.
kas_par zegt
Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis? Blijf jij lekker op Facebook hangen, kan de rest van de wereld wel vooruit kijken zonder dot soort stompzinnig gezeur.
Jozo zegt
Dat de gemiddelde Amerikaan niet zit te wachten op een EV pickup zegt niet alles.
Als fabrikanten willen verkopen moeten ze auto’s maken waar de gemiddelde man op zit te wachten. Ook qua prijsstelling.
Flutterbear zegt
De gemiddelde Amerikaan koopt ook geen pickup van 80k, de meeste kopen basis model. Niet voor niets dat ze zelfs nog te krijgen zijn zonder elektrische ramen.
SimonMc zegt
Zonder elektrische ramen achteraan, mag ik hopen?
Flutterbear zegt
Nee, single cabs zijn de echte werkpaarden en zeer basic. Airco is geloof ik wel standaard.
wimof zegt
Raamslingertjes, die werken na 540.000km / 22 jaar nog, wat van de elektrische variant niet kan gezegd worden.
(al was het maar door de gebroken bedrading)
a_buis zegt
Waarom met de trein als je ook kunt paardrijden zei de ene cowboy tegen de andere. Auto’s waren koetsen zonder paarden. Nee paarden zullen nooit vervangen worden door wat anders. Oh wacht.
O plaat zegt
Een smartwatch is ook superieur aan een rolex en Spotify is superieurder dan een vinyl plaat. Toch houd een groot deel van de bevolking vast aan de oude techniek.
Flutterbear zegt
Een groot deel? Vinyl en Rolex is een behoorlijke niche..
kas_par zegt
Dit. Dieptriest hoe de petrol head wanhopig aan het verleden vastklampen en een ieder die verder kijkt dan de neus lang is voor gek verklaren. Heel triest
Allison Burgers zegt
Ik mis de quote-tekens in deze heerljike clickbait-titel.
steephh zegt
Waar blijven die 18, 24 en 36 liter hemi charged motoren? Beetje lafjes dat die er nog niet zijn. :-)
imaginenl zegt
Elektrisch rijden is vooral interessant voor mensen die thuis kunnen laden mbv zonnepanelen. Zeker als straks het salderen over is. Nu heeft niet iedereen een eigen oprit maar volgens mij zit er een oplossing in het openstellen van publieke laadpalen om te salderen. Ik denk dat de overheid daar beter het geld in kan stoppen dan in aankoopsubsidies.
Johanneke zegt
Ik heb geen oprit maar ga gewoon van de panelen laden hoor. Auto voor het huis, kabel zo’n 2.40 hoog over de stoep, en dan pats de auto in. Iedereen kan eronder door lopen, ik lekker goedkoop rijden.
kas_par zegt
Dat mag in de meeste gemeenten niet. Waar ik woon word er ook op gehandhaafd
Johanneke zegt
Neuh hoor. Een charge arm bijvoorbeeld mag gewoon.
kas_par zegt
Hier geen oprit, gewoon de publieke laadpaal. Gaat helemaal prima.
waterisnat zegt
Als ik de reacties lees dan vraag ik mij steeds vaker af; waren die parallele realiteiten er altijd al? En ja, ik hoor bij de ogenschijnlijke minderheid die bij bijna elk subsidiemediabericht mijn wenkbrauwen optrek en glimlach om de idioterie. Van ziekenhuisbombardementen tot EV apologeten die vertellen er de wereld mee te redden en de wetenschap beweren voor te staan, terwijl ze alles wat wetenschap is uitlachen. Vreemde wereld.
fanboy zegt
@waterisnat: Maak er nou niet zo’n moeilijk verhaal van.
Ik heb een super soepele EV, rijdt heerlijk, ik kan hem goedkoop laden op schone stroom, zowel van mijn eigen huis als van het net (goedkope en dus schone uurprijzen).
Waarom zou ik dat niet doen?
Waarom zou ik in een auto gaan rijden met zo’n inspiratieloze kleine motor wat echt veel minder rijdt?
En veel aftikken aan de pomp?
Ik heb nog mijn benzine oldtimer voor de lol, rijdt harstikke leuk. De gemiddelde benzine of diesel auto van tegenwoordig mis je niks aan.
Johanneke zegt
Dit ja. Er wordt hier net gedaan alsof autorijden altijd zo leuk is. Jottem op maandagochtend met gemiddeld 40km/uur naar werk. En 8.5 uur later weer terug. Poeh kijk ons eens genieten van onze atmosferische 6 in lijn met handgeschakelde 6bak.
Ik wil mijn auto op benzine ook nooit weg doen. Maar ik weet wel dat ik nooit comfortabeler ga rijden dan in een EV.
jessepinkman zegt
Helemaal gelijk. EV’s rijden véél lekkerder dan 90% van de ICE-auto’s. Maar er blijft altijd die 10% over, de exoten met 8-cilinders enzovoort. Perfect voor in het weekend. Hoe lekker een EV ook rijdt, er gaat niks boven een benzinemotor voor funritjes. Alleen idd niet op maandagochtend in de spits.
teske zegt
Heerlijk een electrische auto. Nooit meer shitty-shitty-bang-bang. Ik zoef voor een prikkie naar alle landen. Mijn vrouw is verknocht aan haar ICE, maar tegenwoordig leent zij Teske steeds vaker. Vanwege de centjes en de zoef-zoef
pomoek zegt
Ok. Maar het gaat dus enkel om EV trucks. In de VS. Trucks worden, even zwart wit gezegd, toch vooral gekocht door het wat conservatievere deel van de VS. In de Nederlandse context: de rechtervleugel van de VVD en alles wat de VVD te links vindt dus.
Nee, die gaan niet aanslaan op een EV.
Dat gezegd hebbende: EV’s zijn in zijn algemeenheid gewoon hartstikke duur in de aanschaf. Ik denk dat een groot deel van de automobilisten best wel zouden willen maar het gewoon niet kunnen betalen.
fanboy zegt
@pomoek: Het zou denk ik ook beter zijn als ze hun bestaande trucks en 4×4 gebruiken voor wat echt noodzakelijk is, en voor de rest gewoon een kleine EV hebben die betaalbaarder is.
Ze rijden daar allemaal van die grote hokken wat ze meestal niet nodig hebben, op een paar werklui na.
In het Noorden hebben ze dan nog echte winters, maar dan zijn de standaard pickups eigenlijk ook helemaal niet handig ondanks de 4×4, moet je allemaal weer gewicht toe gaan voegen op de achteras enzo.
Dan kun je beter een gewone 4wd hebben met betere verdeling.
Mr. Cartoon zegt
Laten we even reëel zijn, het kleine deel aan elektrische auto’s dat rondrijdt is voor het grote deel allemaal zakelijke lease. Niet uit het oogpunt van milieu maar vanwege de financiële voordelen.
fanboy zegt
@Mr. Cartoon: Dat is een hardnekkige mythe dat het alleen maar zakelijke lease is.
De cijfers van 2022 laten zien dat in de particuliere markt 26% elektrisch werd verkocht, dat ligt hoger dan het landelijke (waar zakelijk dus bij in zit) op 23,5%
Dit zal wel weer veranderen, omdat de MRB vrij stevig terug komt, terwijl er juist grote bedrijven zijn die zich harder maken voor alleen elektrische lease auto’s. Dus dat zal wat op en neer gaan.
Ik ken er overigens genoeg die particulier een EV hebben, vooral die thuis kunnen laden natuurlijk.
Uiteraard is dit ook wel deels vanwege de financiële voordelen maarja. Waarom rijdt half Nederland in van de downsized inspiratieloze auto’s? Omdat het goedkoper is.
En een deel koopt juist een (nieuwe) elektrische auto omdat ze dat echt willen, en zouden anders echt niet zoveel geld uit geven.
Mr. Cartoon zegt
En waarom zou nu net vorig jaar er een piek zijn in verkoop particuliere EV? Omdat de benzine op het hoogtepunt bijna €2.50 per liter was. Daarnaast rijdt het gros van de particuliere EV bezitters ook in een gedownsizde inspiratieloze auto’s. Ook hier, net zoals de zakelijke rijder, niet met het oog op milieu maar financieel voordeel.