
Hint: velgspul.
AMG heeft door de jaren heen heel wat kekke designs op naam kunnen zetten. De oorsprong is natuurlijk een gepeperde S-Klasse in het einde van de jaren ’60, met als kracht dat het vrij subtiel aangepakt is. Behalve onder de motorkap dan. Daar hebben de AMG-ingenieurs altijd puik werk geleverd.
Dat ingetogen uiterlijk is eigenlijk altijd wel gebleven. Eigenlijk wel grappig: de auto’s zelf zijn wel wat wilder geworden met dikke bumpers en koelgaten, uitzonderingen daar gelaten. Sinds de auto’s wat dikker werden introduceerde Mercedes die dikke bumpersets als ‘AMG-pakket’ waardoor elke Mercedes in feite op een AMG kan lijken, zonder dat de motor aangepakt is. Het maakt ‘echte’ AMG-eigenaren wel weer minder opvallend. Visueel heel tof, dikke bumpersets, maar het heeft toch iets, een echt sleeper effect.
Image-credit: @nvn1993’s E55 AMG
Een trend waar AMG zo goed als mee gestopt is: hun iconische velgen, zoals bovenstaande foto. De ‘monoblocks’ waren iconisch, maar ze waren zo jaren ’80 als het maar kan. De E-Klasse W210 komt er nog mee weg, maar vanaf toen was het uit voor de herkenbare wielen. Beeld je maar eens in hoe dit eruit zou zien op een nieuwe AMG.
Ten minste: je hoeft je niks in te beelden. Mercedes-AMG levert ons de configurator van de nieuwe AMG GT Coupé. Naast de matte ‘Designo’ lakkleuren die uniek zijn voor nieuwe AMG’s, kun je op de nieuwe AMG-sedan/coupe twee nieuwe sets velgen bestellen. Het design? Juist. Monoblock!
Mercedes gaat dus terug naar hun roots met opnieuw ontworpen Monoblock-velgen, ze zijn 21-inch groot en beschikbaar in zowel zilver als zwart. De nieuwe vierdeurs AMG is ietwat controversieel ontworpen, dus maakt het de auto nog gaver of hebben ze van een lelijke auto een nog ergere puinhoop gemaakt? Of vind je hem nu ineens wel te pruimen? Het is in ieder geval een leuke knipoog.
Heel vet! Vooral de zwarte exemplaren…
Nee dank
Wieldoppen!!!?
Lijken eerder wieldoppen dan originele putdeksels
Ze zullen er ongetwijfeld bij nagedacht hebben, maar het is moeilijk voor te stellen dat de remmerij genoeg koeling krijgt met deze wieldoppen.
@wesley: ach je hebt wel weer lekker weinig remstof op je wielen.
@dutchdriftking: En makkelijker dan 20 spaken om terug schoon te krijgen ?
@wesley: denk niet dat het een erg groot probleem wordt als je met 15 km/h over de boulevard rijd.
Komt niet in de buurt van de originele Monoblocks
Kon het nog lelijker?
@mrb: daag ze niet uit… Ik voorzie in de nabije toekomst nog carbon splitter, skirts, spoiler, amg gtr racing package grill, clk amg tribute airscoop,…
Heel vet. Bij een ander
Ik blijf mij maar verbazen over die halfords koelsleuven op de ‘kotflügels’. Dat ziet er toch niet uit? Of ben ik de enige?
@momo: ik vind ze juist heel vet!
Gave putdeksels!
En de velgen van de S600 W220 dan? Zijn dat geen monoblocks? https://www.deruiter-automotive.nl/occasions-kopen-private/16945870-mercedes-benz-s-klasse-600-lang-youngtimer
@roberto: Neen. Segin heet dit design.
@rikus: oo ok, ik dacht dat Segin dit type velg was, niet het soort..
@roberto: monoblock betekent niets anders dan dat de velg uit één stuk aluminium gefreesd is. Ik weet niet waar je naar toe wilt..?
Jaaa! Dit is dé AMG velg!
Het idee is tof, maar het ziet er niet uit helaas.
Mercedes.de kan je m al configureren
Te lelijk
Mooi! Wel graag in het zwart. En geen zorgen over remstof voor een jaar.
Lelijke velgen
Ieder zo zijn ding, maar zou niet mijn smaak zijn. Ook niet omdat het historisch verantwoord is!
Bij de laatste foto denk ik meer aan een Beetle…
https://www.google.be/search?q=beetle+retro+wheels&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1i5yBhMTcAhUO2BoKHbJaDlsQ_AUICigB&biw=1708&bih=841&dpr=0.8#imgrc=q4qeXTjei6uHoM:&spf=1532857733693
Leuk als je kleine remschijfjes hebt met grijze lelijke remklauwen. Ik heb liever wat meer “open” velgen.
Leuk idee, slecht uitgevoerd en 21 inch!? Geen gezicht.
?
Ik ben geen fan. Niet van de oude dan wel de nieuwe.