Daar is ‘ie: de vierdeurs Mercedes-AMG GT Coupé

Auteur: , 58 Reacties

Geen verrassingen, wel lekker!

Zoals verwacht, niet? Het was immers een publiek geheim dat Mercedes vroeg of laat de doeken van de vierdeurs AMG-GT Coupé zou trekken. Een betere plek dan het gigantische Autosalon van Genève is er niet. Duidelijk mag zijn dat het, hoewel de naam overeen komt, absoluut geen vierdeurs AMG GT is. De wagen heeft een geheel eigen ontwerp, daar de Coupé de taken van de CLS 63 overneemt.

We beginnen direct met datgene waarvoor men eigenlijk überhaupt een AMG overweegt: de motoren. Mercedes brengt de wagen in drie varianten op de markt. Klanten kunnen kiezen uit de AMG GT 53 4MATIC+, de 63 4MATIC+ en de 63 S 4MATIC+. Het spreekt voor zich dat de wagens telkens een stukje sterker zullen zijn. De instapper heeft een 3-liter geblazen zes-in-lijnmotor die 435 pk en 520 Nm aan koppel produceert. Interessant hieraan is dat de wagen de innovatieve EQ Boost heeft, die goed is voor 250 Nm koppel. Daarboven vinden we de 585 pk sterke 4-liter V8 twinturbo V8 met 800 Nm koppel van de standaard 63 Coupé. Nóg een trapje hoger neemt de 63 S Coupé plaats met 639 pk en 900 Nm aan koppel.

Met name de krachtigste versie produceert duizelingwekkende cijfers. In een sprint naar de 100 km/u hebben de wagens, in volgorde van minst naar meest krachtig, slechts 4,5 seconden, 3,4 seconden en 3,2 seconden nodig. Dit is niet in het minst te danken aan het slimmer 4MATIC+ systeem en de negentraps TCT Speedshift-automaat. De topsnelheden liggen respectievelijk op 285 km/u, 310 km/u en 315 km/u.

Naast het feit dat de wagen verschrikkelijk hard kan rijden, doet hij dit ook nog eens met precisie. De vierdeurs AMG GT heeft zowel voor als achter bewegende of uitschuifbare delen om de aerodynamica actief te beïnvloeden. Daarnaast is de AMG GT 63 S voorzien van limited slip differentieel. Overigens is het voor alle modellen mogelijk om over actief meesturende achterwielen te beschikken. De V8-modellen krijgen dit echter standaard, terwijl dit voor de zespitter optioneel is. De AMG GT Coupés wegen respectievelijk 2.045 kg, 2.100 kg en 2.120 kg.

Nu dat de AMG GT een maatje groter is, betekent dit dat er de nodige ruimte bijkomt. De zogenaamde Panamera-killer beschikt over 395 liter aan ruimte, met nog 60 liter extra ruimte onder de afdekhoes. Klap je de stoelen neer, dan heb je zelfs 1.324 liter aan ruimte. Uiteraard is het interieur zelf helemaal up to date naar de laatste standaarden uit Stuttgart.

Onnodig feitje: de AMG GT Coupé heeft zijn eigen geurtje voor het interieur. Hoe het ruikt? ‘Sportief’. Rijbeelden van de nieuwe AMG check je in DEZE video.

Ahhhhh…



58 reacties

Oei, poepende hond 2.0.
@720s: zucht…
@720s: idd, front mooi, back lelijk.
@drdre1: geen billenman, hmm?
@720s: idd weer zo een aflopende lelijke kont.bah
Zo had de CLS er uit moeten zien. Ik vind het een prachtige wagen! Wel een overbodige niche want als gezegd, dit had de CLS moeten worden vind ik.

Een donkerblauwe met cognacbruin interieur alstublieft.
Iets teveel Panamera achteraan. Voor de rest ziet ie er best leuk uit.
Rijden waarschijnlijk ook.
Nu hebben we 2 Moby Dick’s in de autowereld!
Prachtig. Dit als CLS. Niks meer aan doen. O wacht…
Vind het wel een prachtige wagen geworden zeg! Alleen jammer dat ze van de trapezium uitlaten zijn afgestapt. De ronde pijpjes kloppen niet met de lijnen van de auto..
@roberto: Dan moet je dus de 63 bestellen. Die heeft dat wel.
@roberto: check foto 55.
Ik vind de vorige CLS mooier.. voor een mooie sedan zonder poespas in het exterieur zou ik dan toch naar Maserati gaan.
Wat een gaaf dik ding zeg! :)

Enige wat mij stoort – en dat zie je zo vaak tegenwoordig – is de karige afwerking bij uitgeklapte spoiler. Is het nou echt zoveel moeite om dat op een dergelijke manier te ontwerpen dat het ook mooi staat in actieve modus? Bij de Audi TT is het ook zo’n ‘frummel-constructie’, om maar wat te noemen. Porsche laat met de Panamera zien dat het wel kan (oké, die spoiler is fors groter, maar toch).
Nu nog hopen dat er een shooting brake versie van komt
Ik vind het een kruising van een CLA en de eerste generatie Panamera. Het is daarmee absoluut geen saaie auto en ik kan het waarderen dat Mercedes zoiets op de markt brengt, maar ik vind hem niet echt fraai.

Ik begrijp verder ook vrij weinig van de naamgeving en de positie. Hij heet hetzelfde als de supersportwagen van het merk, maar heeft er verder helemaal niks mee te maken. En ik dacht dat deze auto in plaats van de CLS 63 kwam, maar hij komt er dus ook als 53. Bij die versie is het onderscheid met de CLS wel erg klein.
@berlinetta: Inderdaad, die naamgeving begrijp ik ook niet helemaal. Mercedes had de CLS eigenlijk gewoon CLE moeten noemen, en dan deze AMG GT Coupé de naam CLS moeten meegeven.
@edge: Dat had ik inderdaad ook een betere optie gevonden.
Is het toeval dat er ineens zoveel mild-hybrid modellen op de markt zijn?
@weetikveel: en had de honda cr-v (volgensmij) dat enkele jaren geleden ook al? Of was dat iets anders?
2120 kilo.. das schwerste oder nichts.
@jochempie: Ik schrok er ook van. Wat een zwaar ding zeg. Slaat ook helemaal nergens op. Het moet toch mogelijk zijn om het ding een kilo of 350/400 lichter te kunnen maken?
@viezefreddyw: Ja, maar dan kost hij het dubbele
@lekkaah: hoe zit dat met al die performance oriented auto’s die 1600 kilo wegen? BMW M4 en zo? Die zijn goedkoper, en bijna zo snel..
@jochempie: nu weet ik de dimensies van deze bovenstaande bolide niet, maar ik denk dat deze een tik groter (Panamera formaat?) is dan een M4. Bovendien zal deze ook wel wat meer isolatie/opties/onderdelen hebben dunkt me. Panamera is ook ‘gewoon’ 2000kg+. Er wordt steeds vaker magnesium, aluminium e.d. materialen toegepast door de boel proberen zo licht mogelijk te houden, het feit dat de concurrentie qua gewicht in de buurt zit (alsmede de marktpositie, vraagprijs e.d.) zegt mij dat ze er echt wel op zitten. Bovendien, de doelgroep koopt zo’n ding niet om te hoeken op het circuit, maar om met 200km/h zonder windruis over de autobahn te kunnen suizen.
@lekkaah: je hebt natuurlijk een punt (wat zeg ik, een heel aantal punten), maar een auto als deze in een jaar als dit kan wat mij betreft volledig uit koolstofvezel opgetrokken worden. BMW doet het met veel goedkopere productieauto’s, en het zorgt al gauw voor zo’n 200 kilo gewichtsbesparing bij een auto van dit formaat.

Het liefst zou ik auto’s als een vierdeurs, vierpersoons Alfa 4C willen zien. Een echte ruige sporter voor vier personen en een gewicht van 1100 kilo.
@jochempie: zou idd erg gaaf zijn

Vwb carbon, ik weet ook niet precies hoe het met de i3 wel kan en met andere auto’s weer niet, dat is een goeie.. kennelijk is er ergens een ‘omslagpunt’ nog niet bereikt oid

Miss dat als staal wellicht duurder wordt (mede dankzij Trump) carbon weer aantrekkelijker maakt, ik heb geen idee
Dat zwarte exemplaar kan écht niet. Dat matzwart ziet er absurd ordinair uit, en die vaste achterspoiler geeft de auto een veel te hoog Need for Speed gehalte. Zonde, want het kan gewoon een hele brute maar toch enigszins elegante auto zijn. Ik hoop dat dat ding gewoon op de optielijst staat en de meeste klanten dat vakje niet aankruisen.

Verder vind ik het geen lelijke auto, maar is het ook geen auto die het wauw-effect oproept. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat dat ook zou kunnen komen doordat ik hem vreselijk lelijk uitgevoerd vind. Grote kans dat eentje in het donkerblauw, donkergroen, zwart of zelfs leasegrijs met gewoon lichtmetaal wel dat wauw-effect heeft.
@edge: Even doorscrollen. Aan het eind van de gallery staat een blauwe. Zoals ik hieronder al aangeef, is die nog best te pruimen.
@berlinetta: die is inderdaad erg mooi!
@berlinetta: Ah, ik denk dat die later is toegevoegd. Dat ligt inderdaad een heel stuk beter op het netvlies.
Ik had de blauwe uitvoering overigens nog niet gezien (even doorscrollen in de gallery). Die vind ik nog het meest geslaagd.
Hij ruikt sportief… Dus naar zweet?
@shibby: Naar een natte scheenbeschermer die een week in de dichte tas heeft gelegen.
2120kg…..
Ligt het aan mij of zijn het erg drukke niets zeggende foto’s?
Ook deze in Solarbeam Yellow aub.
Ja! Geslaagd.

Panamera pak maar in.
Mooi ook die Halfords “Turbo 4MATIC+” badges op de zijschermen…..
@trustmeiamanengineer: je was me voor
Is wel mooi dat ze op het voorscherm “turbo” hebben gezet. Je zou je kunnen vergissen
Ik ben volgens mij een van de weinige die dit geen mooi model vindt
Gatverdamme wat ordinair.
Ik vind de nieuwe CLS mooier.
Zeer mooi wagen!
Dubbel zo veel deuren en dubbel zo lelijk. Is er ook maar één auto gemaakt waarbij de vierdeurs mooier is dan de coupé? Leve mensen zonder kinderen!
@shiva: Ik vind hem niet per se mooier dan de coupe, maar wel even mooi: de BMW 6-serie.
@shiva: nee idd nog nooit.
@shiva: ik vind de bmw 4 en 6 gran coupe veel mooier dan de coupe versies, maar goed smaken verschillen
Achterkant doet me denken aan de Laguna..
0-100 in 3,2 seconden. Dat is gewoon sneller dan de tweedeurs. Ben benieuwd hoe dat met tussenaccelleraties zit.
Doe mij de Bimmer van hierboven maar. Jammer dat dit de CLS niet is. Zie ook niet echt waarom het twee losse modellen moeten zijn terwijl ze exact op hetzelfde neerkomen.
Wat is de vanafprijs?
Jongens van mij mag de interieur designer bij MB een Oscar krijgen!! Zoo die weet hoe je een moderne, strakke, coole interieur maakt! Zeg maar VET! Over de exterieur kunnen meningen verschillen echter de technologie en de interieur maken het weer goed in mijn ogen.
Mooie wagen, maar wat ik niet snap is waarom Mercedes die lelijke strips op het dak moet monteren. In deze moderne tijden zou je denken dat ze, net als VW, het productieproces zo op orde hebben dat de lasnaden nauwelijks nog te zien zijn en deze lelijke kunststof strips onnodig zijn.
Dacht dat we inmiddels wel een keer van die zwarte velgen af zouden zijn
Porno.
“geheel eigen ontwerp” kan eigenlijk niet meer gezegd worden met de familiegezichten van tegenwoordig. Ik zie zo op het eerste oog het verschil met de cls niet maar moet zeggen dat ik die toen ook zsm heb weggeklikt.
Prachtige auto die de Panamera naar de tweede plaats degradeert.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).