Koop de mooiste Bentley aller tijden

Auteur: , 59 Reacties

Ja, echt.

Om mee te beginnen: het is raar dat deze Bentley zo mooi is. Waarom? Omdat het een coupéversie is van de Arnage. Laatstgenoemde is een zeer statige auto, maar ik heb hem nooit mooi gevonden. Gek, want het is een luxueuze limousine die de oude styling van Bentley knap in een nieuw jasje steekt. Maar zo’n 20 jaar na zijn introductie is hij toch een beetje verouderd. Jammer, want de auto heeft het in zich om geweldig te zijn.

Van die Arnage kwam in 2007 dus ook een coupé, de Brooklands (rijtest). Of het nou zijn grote derrière is, of de goed getekende coupélijn: de Brooklands is wat mij betreft de mooiste Bentley ooit. Combineer dat met de perfecte statige specificatie die de auto verdient en je wordt heel hebberig. Zoals deze Brooklands die wordt aangeboden op een Duitse website.

Het kan zijn dat de achtergrond je bekend voorkomt en je denkt: perfecte auto? Yeah right. Dit is de dealer die ook een fugazi-RS7 aanbiedt. Maar ze revancheren zichzelf met de Bentley. De rood-rood-rood config is vervangen door een lila-zilver-beige/bruin kleurenschema. De rozige tint is misschien een beetje ‘gewaagd’, maar de auto kan het hebben. Net als de zilveren putdekselvelgen: eigenlijk de velgen die je wilt. De auto mag ook op vijfspaaks staan, maar dat past weer niet bij de lakkleur.

Binnenin waan je je in een simpel interieur met sierhout, leder met ruitjesmotief en een symfonie van bruin. Daar komt ook gelijk het enige nadeel: om een beetje updated te blijven is de auto uitgerust met een klein infoschermpje dat prominent bovenop het dashboard staat. Ook de radio past niet zo goed bij de rest van het interieur, maar daar heeft Bentley zelf een oplossing voor: een houten klepje dat dicht kan. Zo kun je het simpele ontwerp van het dashboard behouden.

Nog een nadeel: een Arnage is tegenwoordig zo afgeschreven dat je er nog relatief voordelig eentje kunt bemachtigen. De in limiteerde oplage (550 stuks) gebouwde Brooklands is alles behalve voordelig. 195.000 euro moet je neertellen om deze auto te bemachtigen. Maar dan koop je wel een perfect Brits pareltje.



59 reacties

In Uden staat ook 1 te koop
http://classic-youngtimers.com/listing/bentley-brooklands/
@destroyer-gt: Dan vind ik de auto uit dit artikel wel een heel stuk fraaier uitgevoerd.
@donstil: Eens.
Kleuren mag je wat van vinden, maar de velg MOET de putdeksel zijn zoals op de auto in het artikel.
Dit zeg ik niet snel en ik ben een groot voorstander van keuzevrijheid maar hier moet ik toch even met mijn vuist op tafel slaan :p
@Destroyer-GT: juist, met die velgen vind ik hem echt fraai! Liefst donkergroen met cognac interieur of antraciet/donker blauw als deze.

De putdeksels vind ik fraai, maar meer op een sedan als de Arnage!
Toen Bentley nog mooi en klassiek was…..en bedoelt was voor chique mensen. De tegenwoordige Bentley is voor een heel ander publiek. Bah
@drommedaris:

Ik vraag me af hoeveel ‘chique’ mensen ooit deze bak gekocht hebben. Die hebben immer allemaal zuinige golfjes.
Gadverdamme, hoe kan iemand dit de mooiste Bentley vinden. Lomp hok
@lexlfa: Bentleys zijn altijd lompe hokken geweest, dus ik denk dat jij beter naar de Aston Martin showroom kunt gaan ;)
@granlusso: Nee hoor. Er bestaan ook elegante Bentleys. Zoals de Bentley 8 Litre Hawkeye Special bijvoorbeeld:

https://goo.gl/images/WjXH61
@lexlfa: Hoe kan iemand dit een lomp hok vinden. Smaken verschillen gelukkig.
@lexlfa: hij is anders flink snel voor zo’n lomp hok haha
@lexlfa: en welke auto’s vind je wel mooi?
@rhellema: ik gok n LFA
Werkelijk een prachtige auto. Heb wel eens met de Azure gereden, lichtblauw met donkerblauwe kap en beige interieur. Ongelooflijk hoe mooi die auto was. En toch is die Brooklands nóg mooier en begeerlijker dan de Azure als je het mij vraagt.
@kapiteinaudi: eindelijk ben ik het met je eens! Dit is een fantastische auto om te zien en te rijden!
Inderdaad een van de mooiste Bentley’s, in ieder geval op coupe gebied. Kleurstelling is niet gek, hoewel blauw ex en beige interieur de auto imo net wat beter staat. Wel opvallend dat een auto in dit segment voorzien is van een Becker Indianapolis…
Gaaf maar wel heel duur. Dan toch liever de nieuwe Continental in donker groen.
@dutchdriftking: ik niet, die is lang niet zo mooi
Ik vind dit ook de meest fraaie Bentley van de laatste jaren. Dit is hoe ik Bentley het liefst zie: klassiek gelijnd, portieren als kluisdeuren, een overdaad aan leer binnenin en een sublieme afwerking. En muisstil natuurlijk met af en toe een lichte grom van die eveneens klassieke 6,75L V8.
Hierbij is een Continental GT echt een lachertje.
Zeker de mooiste evah! En heerlijke putdeksels!
De mooiste Bentley aller tijden. Fat is nogal een understatement. Het is duidelijk dat 720S nog een jong ventje is.
@viezefreddyw: Dat 720s jonger is, dat is me duidelijk. Schrijft overigens wel prima artikelen vind ik. Maar wat je bedoelt ten aanzien van de Bentley begrijp ik niet. Je vindt het te zacht uitgedrukt en deze Bentley is mooier dan de mooiste ooit? Of er zijn juist mooiere? In het laatste geval is je woordkeuze wat misleidend.
@baardmijt: Dikke facepalm. Bedankt voor de correctie.
@viezefreddyw: Ook ik heb geschiedenisboeken staan hoor ;) ik ben gewoon geen groot fan van heule oude Bentley’s. Maar de nieuwste modellen onder het VAG regime zijn ook niet mijn ding. Dus dit is de perfecte middenweg.
Twee ton voor een Brooklands verbaast mij oprecht. Dacht dat die dingen voor het dubbele van eigenaar wisselden. Ik zou het bedrag zo neerleggen als ik de poen had. Liever deze conserveren dan een nieuwe m8.
@phaeton: Het zal de afschrijving zijn van de nieuwprijs van 500.000 euro
@granlusso: Ik was in de veronderstelling dat ze alweer in de lift zaten. Prima prijspunt zo.
@phaeton: Nee, dat valt vooralsnog mee. Had ook wel gedacht dat deze gedurende de autobubbel zou stijgen, net als andere, relatief nieuwe/moderne auto’s. Gelukkig is het de Brooklands bespaard gebleven.
Fantastisch mooie wagen. En bijna onvoorstelbaar dat een merk dat dit moois wist te bouwen zich tegenwoordig moet verlagen tot een ordinair hok als de Bentayga.

Deze Arnage heeft tenminste nog klasse. En het interieur is werkelijk subliem. Op de radio na, maar het heeft ook wel weer iets markants dat het fraaie afdekplaatje van de radio waarschijnlijk handgemaakt is en wellicht duurder is dan de radio zelf.
Wat een schitterende auto! De jaren ’90 Continental is een mooie betaalbaarder optie.
Bizar lelijke auto. Duidelijk te zien dat ze nét even te lang doorgingen met het aanpassen van het oude platform. Een Bentley met navigatiescherm? Dat kan écht niet. Het is geen Volkswagen. Ook die koplampen die verwantschap met de Conti-GT moeten tonen vind ik niet fraai. Ik begrijp de charme wel, maar het is net als Meg Ryan: van oorsprong erg fraai, maar net even een facelift te veel. Die motor is geinig, maar dat chassis kan het voor geen meter aan. Al die 6.75’s hebben eigenlijk te veel koppel. Oh, en die velgen zijn véél te groot.

Ik zou meer voor deze gaan, als het dan toch een relatief moderne Bentley moet zijn:
http://en.wheelsage.org/bentley/continental/95256/95253/pictures/jgla7e/
@willeme: Qua radio en satnav is de Brooklands inderdaad zo, zo. Ik teken ervoor, maar een Mulliner Turbo R voldoet ook ruimschoots.
@willeme: conti GT kwam na de brooklands dus de verwantschap is andersom
@slickrick: Que? Brooklands was er pas in 2008. Continental GT in 2003 ;-). In principe is de Brooklands een coupe van de 2007 Arnage. Naar mijn mening allemaal iets te modern gemaakt
@willeme: de eerste generatie brooklands dateert uit 1992 deze werd opgevolgd door de Arnage in 1998, en daar is deze laatste Brooklands weer op gebaseerd.
@willeme:
Je haalt als voorbeeld de Continental R aan.
Persoonlijk vind ik de Brooklands aan de voorzijde meer weghebben van de Continental R dan van de Continental GT.
Zoals de Continental R een coupéversie van de Turbo R is, is de Brooklands dat van de Arnage, die trouwens dezelfde koplampen hadden. Dubbele ronde koplampen is ergens eind jaren ‘80 ingevoerd om meer visuele afstand te krijgen met Rolls-Royce.

Verder vind ik de Brooklands schitterend, maar het mag voor mij ook een tandje ouder. Dus liever een Turbo R i.p.v. Arnage en beter een Continental R (liefst nog een T) dan een Brooklands.
@sabrerator: Het zijn niet alleen de koplampen, hoor. Alles is mij net even te kitscherig. Hoort ook bij zo’n auto, maar vond de jaren ’80 en pre-Arnage modellen het gaafst :-D
Ik heb dit soort auto’s nooit mooi gevonden Rolls-Royce en Maybach ook niet
Weet je wat klote is van de ca. Jaar 2000 auto’s. Als er een navigatie in zit, dan is het na een paar jaar meteen te snel verouderd en de rest van het interieur is gewoon zo mooi en modern. Kortom, navi doet afbraak aan “modern” interieur.
@him: over het algemeen helemaal eens, hoewel ik het originele klap navigatiesysteem van mijn V70XC uit 1998 juist wel weer een geestige feature vind. Neemt niet weg dat deze in 2004 voor t laatst ge-update is, dus heel functioneel is t niet ;-)
@him: elke NAVi is verouderd zodra de auto 2 jaar oud is. En sommige zijn verouderd als ze in de showroom staan, Lexus bijvoorbeeld . Iedereen heeft Google maps op zijn telefoon staan dus zie het probleem niet
@slickrick: wie heeft het hier over een probleem? Dat woord wordt nergens genoemd. Evengoed veel plezier gewenst met G Maps in je Bentley
Mooiste Bentley coupe ooit? What have you been smokin’ ? Dacht het niet. Al veels te veel VAG en te weinig Bentley.

Nee, de mooiste Bentley is de Blue Train. Er is ooit al een artikel hier op AB er over geweest.

https://www.autoblog.nl/nieuws/1930-bentley-blue-train-is-een-waanzinnige-klassieker-74074

Das pas een Bentley.
@Rick-dos: helemaal eens dat dat de aller mooiste is. Zeker weten!
Maar van de moderne(re) Bentleys scoren de Continental R en de Brooklands bij mij toch ook erg hoog hoor.
@Rick-dos: Dat is al een heel stuk beter inderdaad. Zelf ga ik voor de Bentley 8 Litre Hawkeye Special of de 8 Litre Tourer.
Prachtig! Strik er om en meenemen!
Dit kitscherige retro hok de mooiste Bentley ooit..?

Wat te denken van de Speed Six modellen? De beroemde Blue Train of de Grafton Coupe.
Of de 8 Liter met de boattail koets van Barker:
http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/b/bentley/8_litre_sports_coupe_cabriolet_by_barker/bentley_8_litre_sports_coupe_cabriolet_by_barker_13.jpeg
@rob: dit is geschiedenis in de positieve zin vh woord. Top investering.
De mooiste Bentley? Ik ga voor de EXP 10 Speed 6 -> dat vonden jullie overigens ook!!
https://www.autoblog.nl/nieuws/bentley-exp-10-speed-6-nu-al-de-mooiste-coupe-74911
Prachtig!!
Enkel de carrosseriekleur, die had nog donkerblauw mogen zijn. Maar dit grijs misstaat niet
Maintenance is navenant hoor … maar wat zou de restwaarde zijn na 10 jaar vanaf heden ? Zelf verwacht ik een hoge prijs vanwege authenticiteit en productieaantal. Iemand enig idee ?
Gelukkig dat smaken verschillen want ik vind dit allesbehalve één van de mooiste Bentley’s ooit gemaakt. Geef mij maar een Continental S1-Drophead Coupe of de Blue Train.
Heel mooi! Maar dat stuur?? Daar hadden ze wel wat meer van kunnen maken.
Stoffig en mug, gedateeerd, uit oma’s oude doos …. Vierkante pauper bak is het ….
Eerste auto die ik koop zodra ik de dinero’s heb. Cremewit met donkerbruin interieur en die putdeksel wielen. Prachtig spul. Echt helemaal af.
Niemand die valt over dat vreselijke stuur waar niet eens een verchroomd embleempje in zit ?
Inderdaad een schitterende auto. Je moet alleen niet al te lang zijn, anders zit je met je kruin tegen de hemel.
Nee dank je. Gierige uitvoering zonder schuifdak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).