Met de Mercedes-AMG GT update heb je nu de GT die je gewoon moet hebben.
Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. Het lijkt heel erg makkelijk om van een model ontelbare varianten te maken. Dat is echter geen sinecure. Het is van groot belang dat de consumenten het prijsverschil en het verschil in waarde kan herkennen.
Segmenteren
Porsche beheerst dat als geen ander. Niet alleen met de 911, maar ook met zijn andere modellen. Dat is ongelooflijk knap én ook nog eens erg winstgevend. Het is ook niet iets wat je zomaar nadoet. Aston Martin deed het met wisselend succes. De DB9 en DBS waren perfect, maar niemand begreep de Virage. Aston Martin zelf ook niet, overigens.
Nieuwe instapper
Met de Mercedes-AMG GT lijkt hetzelfde te gebeuren. Onlangs werd de AMG GT Black Series onthuld. Dat is het absolute topmodel, althans: als je de P One Edition mág kopen van Mercedes-AMG (wat is marketing toch leuk!). Voor nu heeft Mercedes het gamma iets aangepast. Het resultaat: de Mercedes-AMG GT.
530 pk
Maar er was toch al een Mercedes-AMG GT? Jazeker. De Mercedes-AMG GT heeft een update gekregen. De motor is nog steeds de bekende 4.0 V8 met dubbele turbo. Het verschil is het vermogen. Dat steeg met 54 pk naar 530 stuks.
AMG Ride Control
Dat niet alleen, je krijg nu ook de AMG Ride Control ophanging. Deze is voorzien van adaptieve dempers. Tevens krijg je nu standaard een sperdifferentieel. Daarnaast is de AMG GT na de update voorzien van betere remmen, die voor de gelegenheid in het rood zijn gespoten. Optioneel is het nu ook mogelijk om besturing op de achteras te bestellen, zoals we dat kennen van de AMG GT C.
AMG GT S overbodig
Nu de AMG GT na de update zo krachtig is geworden, kun je je afvragen wat het nut is van de AMG GT S. Dat is het model boven de AMG GT, maar heeft 510 pk. Welnu, de ‘S’ is simpelweg uit het gamma gehaald. De line-up van de sportwagen uit Affalterbach ziet er als volgt uit:
- AMG GT (530 pk)
- AMG GT C (558 pk)
- AMG GT R (585 pk)
- AMG GT R Pro (585 pk)
- AMG GT Black Series (720 pk)
Night Edition
Het is mogelijk om de nieuwe instapper te bestellen als Coupé (C190) en Roadster (R190). Beide versies kun je bestellen als Night Edition. Dan krijg je het Night Pakket (zwarte accenten), zwarte remklauwen, Panamericana grille in donker-chroom en een carbon dak (in het geval van de coupé) of een zwarte kap (in het geval van de roadster). Beide modellen op de foto’s betreffen een Night Edition.
De AMG GT staat bij de betere Mercedes dealer in November 2020.
Op deze manier een heel elegante GT, denk dat dit een klassieker gaat worden in de toekomst.
Niet zo’n MB fan, maar die roadster is wel heel gaaf!
Zoals de blauwe, maar dan zonder kampervelgen, is perfect. Of eigenlijk bijna. De 1e generatie blijft het mooist. De basisvorm is gewoon prachtig.
Oké voor mij geen kamp/achterstandswijk pakketje dan. Maar wat een geweldige auto is het! Elegant model dat bij die andere Duitsers niet te vinden is.
@jorden: nou, een elegant model is natuurlijk bij de andere Duitsers ook wel te vinden. Een gewone 911 Carrera is misschien nog wel net iets eleganter.
Verder helemaal mee eens, het is merkwaardig dat zowel bij deze AMG GT, als bij de 911 als bij de Bentley Continental dat gewoon het basis model degene is die je hebben moet. Als die versies met extra letters zijn nergens anders goed voor anders dan je extra geld uit de zak kloppen.
Prachtige auto! Hoe langer ik ‘m zie, hoe meer de algemene lijnen van de de AMG GT op de huidige Porsche 911 gaat lijken. Just me?
@Remkus: just you. De MB heeft een V8 in de neus en de 911 een 6 cilinder boxer op de kont. Dan krijg je altijd compleet andere proporties.
@Remkus: nee, dat was ook het eerste wat me te binnen schoot, toen ik schuin van achter genomen foto van de coupé zag.
En inderdaad, zeker in die blauwe kleur is het inderdaad een beauty, zeg. Daarbij gaat mijn voorkeur wel uit naar de coupé. Die roadster ziet ook niet verkeerd uit, maar dat hele cabrio rijden heeft me echt nooit geboeid.
Toch vind ik de pre facelift een stuk mooier, die “omgekeerde” grill met die afschuwelijke spijlen staan hem imo echt niet.
@smex: eensch, ik vind de Panamericana Grille helemaal niks. Het onderscheidt de AMG modellen wellicht maar een grote chromen Mercedes ster met een horizontale spijl is veel mooier.
Prachtige auto’s zeker weten …maar ik zou de nieuwe Corvette kopen…mijn smaak ,,,
Hij blijft toch wel erg fijn
Ik heb altijd de GT C de sweet spot in het gamma gevonden.
Net iets bredere heupen, maar toch niet de belachelijke spoilers en gaten.
O ja, een roadster mag wel.
Aan de ene kant denk ik dat een AMG GT met een 400-440pk 6 in lijn (uit de 53), maar zonder de batterijen het goed zou doen.
Aan de andere kant vind ik het ook grappig dat de GT, GT C, GT R en GT R pro allemaal minder pk hebben dan sedans en stations in de 63s versies.
Hij blijft prachtig. Wel afhankelijk van de uitvoering. 530 paarden is genoeg vermogen
Sowieso moet je deze hebben voor de setup van de uitlaten.
@jaapiyo Helemaal mee eens! Dat dubbelrond aan weerszijden staat gewoon het beste op deze auto.
Less is more, velen malen mooier dan al die spoiler versies erboven
Ziet er echt goed uit. Geen grote fan van de Panamericana grille, maar deze kan het hebben. De coupé is nog wat sierlijker dan de roadster. Maar toch zou ik voor de beleving de Roadster willen. Die blauwe van foto 1 en 2, maar met de 10 spaaks velgen en interieur kleur van de blauwe roadster op de verzamelfoto lijkt me een top combinatie!
Ik vind t echt een hele mooie auto. Maar eerder als luxe relaxte gt cruiser dan als spoiler erop racemachine circuit tijger. Die nep racebaan dingen staat m gewoon niet. De coupe heeft echt een mooie lijn van de zijkant, mooie lange neus.
En de bips is ook zo mooi rond, lekker hoor.
ps, ik heb er nog nooit in gezeten, maar t schijnt dat de knoppen voor de automaat onhandig ver naar achteren zitten, zodat je met je arm/elleboog in de knoop komt? Iemand ervaring?
Als dat echt t enige is je kan opmerken aan deze auto….ik ga alvast sparen.
Apart. Volgens mij werd de GTS het best verkocht. Dat ze dan gewoon stoppen met die benaming..
Heel mooi maar te weinig Power
Deze veel mooier dan de AMG GT Black Series
Ik wacht nog steeds geduldig op de AMG GT73 met 800pk uit een V8/hybride aandrijving…