
Bloemen en bonbons.
Wees dankbaar. Dankbaar dat we de twaalfcilinder in vlaggenschepen van modellen hebben mogen meemaken. Sommige lezers onder ons zullen zelfs de opkomst van de twaalfcilinder hebben meegemaakt. Aan alles komt een einde en in een wereld waar plastic tasjes uit den boze zijn is geen plaats meer voor een dikke vette V12 of W12.
U krijgt straks de kans om nog één keer naar de dealer te rennen om een Mercedes-AMG S65 te kopen. Nog één keer snuiven aan een gloednieuwe S-klasse met de 6.0-liter V12 biturbo onder de kap, luisterend naar de klanken van een complexe motor wanneer deze wordt gestart. Mercedes heeft namelijk het afscheid van de S65 aangekondigd en in Genève presenteert het merk de Mercedes-AMG S65 Final Edition. Natuurlijk is er nog de S600 en de Maybach-modellen, maar ook voor deze varianten gaat het doek uiteindelijk vallen. In elk geval met een twaalfpitter.
De huidige S-klasse zal de laatste zijn met een biturbo V12 in het vooronder. De Duitsers hebben nog niet bekendgemaakt wat men krijgt bij de speciale Final Edition ten opzichte van een reguliere S65, maar daar krijgen we in Genève ongetwijfeld een antwoord op. We zullen een bloemetje leggen op de stand van Mercedes in Genève in maart. Naast de dood van de V12 S65, staat nog een model voor de laatste keer te shinen op de beursvloer. De Mercedes SLC gaat namelijk ook verdwijnen.
V12 byeturbo dus
Gelukkig pas geleden nog 1 gespot op nl kenteken, uitstervend ras die v12’s.
@kp92:
Zijn er vandaag de dag meer dan ooit ..
@lincoln: meer dan nu worden het er zeker niet meer!
@s73phan: jawel enkele Final Editions namelijk.
Weer zo’n artikel waardoor ik denk, zal het ooit nog lukken, een fijne 8 pitter bezitten voor dat het verboden is? 4 in lijn is gelukt, 6 pitter is gelukt, een 8 cilinder zou toch leuk zijn voor dat het verboden is. Vanavond maar weer marktplaats afstruinen naar een enig zins betrouwbare daily met 8 cilinder…… Dan maar fietsen naar het werk.
@dutchdriftking: Mag ik een S type 4.2V8 aanbevelen ? 300pk en betrouwbaar.
@seicilindri: het blok wel, de automaatbak daarnetegen…
@Dizono: en de elektronica..
@kennone: nee hoor beslist niet. De 4.2 heeft de nieuwere ZF automaatbak, zelfde als BMW 5 serie. Electronisch zijn ze rock solid. Hooguit af en toe een bobinetje maar dat is normaal bij elke auto op leeftijd / kilometrage
@Dizono: nee zie hieronder
@seicilindri: Sorry, verkeerde regel beantwoord….
@seicilindri: ik zat aan een S4 B6 te denken. Toen Audi nog ingetogen was. Als station thuis ook nog wel te verkopen. En die 4.2 klinkt met het verwijderen van 1 demper goddelijk!
@dutchdriftking: ik denk dat ik ook mijn ogen open ga houden voor een leuke v12, kopen en nooit meer wegdoen. Misschien een Bentley of zo
@slickrick: Dat wordt dan een W12 Toch wel wat anders.
@dutchdriftking: waarom een daily? Gewoon een dikke V8 naast je daily nemen. Maakt betrouwbaarheid en verbruik ook niet zoveel meer uit.
@lekbak: passen maar 2 auto’s op de oprit en parkeren is hier nogal een dingetje. Het liefst een motor er naast als woon-werk slet. Voor de boodschappen en de hond hebben we de Suzuki van m’n vrouw nog.
@dutchdriftking: dus jij een dikke V8 en je vrouw moet ’t doen met een Alto? Zou trouwens gelijk voor een V12 gaan/die sterft als eerste uit. En wat wordt ’t als je bij de V10 bent beland; een Lambo/R8 of LFA?
@hotze: Een Ignis. Ideale auto. Past in ieder parkeervak, gewoon 5 deurs. Je kan er prima met 4 man in, lust geen benzine onderhoud is bijna gratis en met 90pk op 910kg nog een soort van vlot ook.
@dutchdriftking: ook mijn gedachte….nu het nog kan!! Dan maar je arm tanken vanwege de file’s waar ik elke dag in sta, maar die fijne 8 pitter moet er toch eens komen, na tig 6 pitters….alleen idd welke, kopen is geen probleem maar onderhouden en idd liefst beetje betrouwbare..
@rotjeknor66: Klopt. een oude Audi of een Lexus dus.
Een S65 AMG heurt eigenlijk niet.
Een Mercedes S 12 cilinder is gemaakt om een S600 te zijn. Om zijdezacht op golven van koppel rond te zoeven, en net te doen of je bescheiden bent.
Als je dan toch bruut wil doen met een S klasse is een V8 63 AMG beter, brult meer en is sneller ook.
@dirkv: sneller? Zeker van?
@nasty: ik wel in iedergeval!
@nasty: https://www.mercedes-amg.com/en/vehicles/s-class/sedan.html
@nasty: 0-100 is de V8 bijna een sec sneller. Maar die krijgt ook 4matic mee en de S65 niet. 80-180 durf ik niet te zeggen. 1000Nm is moeilijk te verslaan.
@e34m5touring: Met 900 nm en 200 kg minder geef ik de 63 een goede kans.
Maar ik heb ze niet in de garage staan dus ik weet het ook niet precies.
@dirkv: Autoblog kijken we even mee??,, voel een filmpje aankomen?
@kennone: Goed idee!
Waar zet jij je geld op?
850R doet niet mee;)
@dirkv: Abarth 500 dan
@dirkv: oneens. Je rijdt zo’n ding om te laten zien ; die van mij is langer, dikker (zou zo maar een foute scene van een xxx-film kunnen zijn), meer powah, (4x)duurder, zuipt-meer-maar-dont-care. Ja een S63 is bruut, maar de 65 vind ik toch een beetje z’n grote broer.
@jajeroenja: dat is de marktstatus waarin die auto verkeert. De enige reden dat übervermogende mensen geen S63 rijden is vanwege de stoplicht-gedachte. Je wilt voorkomen dat iemand naast je komt te staan bij het stoplicht in een S65, die toch net even een flink stuk duurder was.
Maar ja, nodig was de S65/G65/CL65 nooit. Stokoude motor, niks qua extra snelheid/sound/beleving ten opzichte van de 63 AMG.
Overigens denk ik dat de 73-serie, waar al een tijdje patent op zit, wel een soort overtreffende trap van de 63 AMG gaat worden.
@720s: maakt in een s65 niet uit, die rolt louter over de weg
Alleen de mensen die er nooit 1 hebben gehad zullen er met weemoed aan terug denken ..
@lincoln: Alleen de mensen die nooit jouw reacties hebben gelezen zullen er met weemoed aan terugdenken.
Ben benieuwd wanneer AMG aankondigt dat zij een AMG met 1.0 quadturbo uitbrengen.
@ghost: Nooit, want het is geen diesel. Die 2.0 met bijna 400 pk die ze hebben in bv de CLA45 AMG, heeft ook maar 1 turbo ( weliswaar twin scroll, maar is uiteindelijk maar 1 turbo ).
Eigenlijk kijk ik er nog wel naar uit. Een 1.0 liter motor met twin scroll en dan 200 pk? Laat maar komen !
Een schande, met dank aan die leugenachtige groene doorgeslagen milieu lobby.
Vaarwel buffel. Je wordt al gemist. Mijn volgende gaat een V12 worden, vanwege het geluid en als statement tegen de gevestigde orde van milieuterroristen en boomknuffelaars.
Het zijn donkere tijden. Grijze wolken naderen en ze zullen ons doen opsluiten in chaos en depressie. Alles zal verstommen, en onze liefde voor octaanhoudende dranken en idem consumerende voertuigen zal alleen nog bestaan als schim, als weemoed en als sentiment.
We nadere donkere tijden. Motoren verliezen hun veldslagen tegen het groenmens met zijn beleid. We zitten in het nauw, en alleen tezamen overleven wij deze genocide.
@vonklausenburg:
Bijzonder dat jij je auto laat uitkiezen door ongewenste externe factoren ..
@lincoln: Correct. Uit pure rancune.
@vonklausenburg: Zo te horen is het al sentiment.
@vonklausenburg: Kun je er wel tegen om je dan te “verantwoorden”? Strookt niet echt met je reactie in de rubriek Mijn auto…
@unknown234: Een S600 is iets anders dan een “zie mij een kleine puber zijn met een Mercedes haha vet grappig allemaal”.
Wederom krijgt de auto onterecht de schuld van de milieumaffia
@basr32: €€€€€€€€€€€€
@basr32: Oeps, las waarom krijgt de auto onterecht de schuld van de milieumaffia.
@moveyourmind: Diezelfde mafia heeft destijds de 16-cilinder de das omgedaan. En de 28-liter atmosferische motor. En bet lood in de benzine. Of was het niet die mafia, maar toch de vooeuitgang?
@vaakbenjetebang: jeetje. Niet de mobiel gebruiken om te typen. Prutser.
@vaakbenjetebang: ooit waren vakbonden heel erg noodzakelijk om ervoor te zorgen dat werknemers een enigszins goed leven konden hebben. Nu gaan ze zo dwars liggen bij een reorganisatie dat i.p.v. een deel nu iedereen op straat staat omdat het bedrijf failliet is gegaan.
Zo ook met milieu maffia. Ze hebben veel goeds gedaan, maar ze slaan inmiddels toch echt helemaal door. En dat zegt iemand die wel degelijk milieubewust is. Een v12 hier en daar is echt niet te vergelijken met lood in de benzine. Nog niet een beetje…
@lekbak: Je miste het punt een beetje. De 16-cilinder is niet uitgestorven omdat de mieumafia er mee bezig is geweest, maar omdat er een meer dan gelijkwaardig alternatief is gekomen dat eenvoudiger te make was. Zelfde gelst voor de V12. Wat moet je met zo’n ding als een V8 met beademing dezelfde prestaties levert en minder weegt? Precies.
@vaakbenjetebang: niet alles draaid om prestaties, maar beleving etc…. het geluid etc, dat kan de v8 toch echt niet evernaren met een v12 ofzo, hoe meer cilinders hoe beter…
Rest niet anders dan een extra motorunit te bestellen bij iedere Pagani en hopen dat AMG deze ook nog levert.
Volledig mee eens, en dan het liefst ook gewoon alle badges er van af halen voor maximaal effect. Welke motor er onder de kap ligt is mijn zaak, daar heeft de buurman niets mee te maken.
@basman147: En vooral geen haast hebben!
Het leven gaat al snel genoeg.
Ik probeerde te reageren op dirky: Een S65 AMG heurt eigenlijk niet.
Een Mercedes S 12 cilinder is gemaakt om een S600 te zijn. Om zijdezacht op golven van koppel rond te zoeven, en net te doen of je bescheiden bent.
Sommige lezers zullen zelfs de opkomst van de V12 hebben meegemaakt….. nu voel ik me dus echt oud. Bedankt Autoblog, ga ik lekker het weekend mee in ??
@mpgc: als mede-ouwelul weet ik nog een leuke anekdote over de MB V12: BMW introduceerde de eerste na-oorlogse V12 in z’n 7 serie, en MB moest hier natuurlijk in mee. Ze bouwden vanzelfsprekend een fantastische motor, die echter wel veel rauwer (relatief natuurlijk) liep dan de BMW V12. Toen het hoofd van de MB motorontwikkeling daarop werd aangesproken, was zijn reactie: “souplesse stond niet in het lastenheft”.
2007 Mercedes-Benz S65 AMG Sedan https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/mercedes_benz/s65_amg/2072059.html
Deze staat al een tijdje. Geen geld voor zo’n ding eigenlijk. Wil er ooit nog een hebben. Desnoods een oudje. Maar iets met die motor.
@e34m5touring: zorg maar dat je voor de eerste 2 jaren na de aanschaf dit bedrag nog een keer op je rekening hebt staan. Want ik gok dat je het nodig gaat hebben en dan heb ik de benzine niet mee gerekend!
Doodzonde! Maar ook Helmut Kohl moest plaats maken voor merkel. ?
Het blijft mijn droomwagen. Helaas nog niet mee gereden, wel enkele andere V12’s. Totaal iets anders dan een V8…
De ultieme droom blijft een pagani zonda met de machtige amg v12. Wat wordt dat dan? Een V8 hybrid?:-(
@unknown32: De motoren die Pagani krijgt, staan los van de motoren die Mercedes op dat moment in hun eigen voertuigen levert. Je kan nog steeds een Pagani Zonda krijgen met een 7.3 liter V12 als je genoeg brieven op tafel gooit.
Ik geef Brexit de schuld dat er zo weinig vraag is naar die troep dat het niet meer rendabel is om te produceren ..
Ik geef Brussel, de EU, de wltp, Groenlinks en D66 de schuld. F*ck die CO2
Zal nooit meer vergeten dat ik het pedaal naar de bodem trapte in een SL65AMG, bij zo’n 100km/u. Wat een geweld zeg. Zonde dat ze ermee kappen, maar het blok begint aardig archaïsch te worden. Volgens m’n maatje reed dat ding de eerste 100 meter bij koude start in vriestemperaturen bijna 1 op 1… Achja, in USA kostte de peut destijds al helemaal niks.
@racerx: dat doet jouw 4 cilinder downsizer ook.
@560pk: dat 1 op 1 rijden bedoel ik, niet dat wegtrekken vanaf 100
@560pk: ik heb een V8, maargoed, bedankt voor de aanvulling verder…
@racerx: dan snap ik niet dat je de ervaring van een vriend met een V12 aan moet halen. Tenzij je een héél zuinige V8 hebt…
@560pk: Omdat een 6 liter biturbo V12, wiens roots in de jaren 90 liggen, nou eenmaal vele malen onzuiniger is dan een moderne mre V8 uit de ‘zeroes’. Ik doe namelijk 1:10 gemiddeld, waar die SL met moeite aan de 1:6 kwam. Warmgereden. Ik vond het een leuke anekdote, jij blijkbaar niet, prima.
Ik begrijp daarnaast de intentie van je opmerkingen en de zurige ondertoon niet helemaal, maargoed, daar zul je vast je redenen voor hebben. Have a nice weekend.
Ben benieuwd wat pagani dan gaat gebruiken