Tijd voor een Autoblog Garage-update over ‘onze’ Mercedes-Benz EQB 300 AMG Line. Want hoe praktisch is deze familie-SUV eigenlijk in de praktijk?
In de video in dit artikel gaan we uitgebreid in op de praktische eigenschappen van de Mercedes-Benz EQB. Maar allereerst is het belangrijk om te weten dat deze elektrische SUV standaard een vijfzitter is. Tegen meerprijs kun je er een zevenzitter van maken. Dat kost je ongeveer 1.000 euro.
Derde zitrij uitgelicht
Het is belangrijk om te weten dat de derde zitrij met twee afzonderlijke zitplaatsen plaats biedt aan personen met een lengte tot 1,65 meter. Mensen die langer zijn, hebben er niets te zoeken. Op de tweede en derde zitrij kunnen naar wens vier kinderzitjes worden gemonteerd, plus nog een op de voorpassagiersstoel. Voor de wipkippen onder ons: plek zat dus voor wat baby’s.
De stoelen van de derde zitrij kunnen in de bagageruimtebodem worden verzonken, maar als ze in gebruik zijn dan blijft er eigenlijk geen bagageruimte over. Op vakantie met zeven personen zit er dus niet in. Achter de derde zitrij kun je dan hooguit twee boodschappentassen kwijt. Wil je dus echt op vakantie met een EQB met bijvoorbeeld vier kinderen, dan kun je beter kiezen voor een andere auto. Als dat een elektrische moet zijn, dan valt er tegenwoordig nog best wat te kiezen.
Andere elektrische zevenzitters
Want andere 100 procent elektrische zevenzitters bestaan zeker! Denk aan elektrische MPV’s als de Toyota ProAce City Verso Electric, Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life en Peugeot e-Rifter. Ook de EQV van Mercedes-Benz is een optie. En ook Tesla heeft er twee in de aanbieding in de vorm van de Model Y en Model X. De Tesla Model Y komt qua concept het dichtst in de buurt van de Mercedes-Benz EQB. Rijden in de Model Y Long Range kan vanaf 65.990 euro. Dan heb je 533 kilometer range. Aanzienlijk meer dan deze EQB te bieden heeft: ongeveer 400 kilometer (WLTP).
Gebruik je de EQB als vijfzitter, dan is er ruimte in overvloed. De inhoud van de bagageruimte van de EQB varieert dan van 495 tot 1.710 liter. Dat laatste getal is alleen voorhanden als je de tweede zitrij neerklapt. Dan kunnen er eenvoudig grotere objecten worden vervoerd.
Wil je meer weten over de praktische eigenschappen van de Mercedes-Benz EQB? Check dan vooral de volledige video. Kun je direct de fantastische Japanse vechtkunsten van Bart zien.





“Op vakantie met zeven personen zit er dus niet in. Achter de derde zitrij kun je dan hooguit twee boodschappentassen kwijt. Wil je dus echt op vakantie met een EQB met bijvoorbeeld vier kinderen, dan kun je beter kiezen voor een andere auto.”
Of een aanhanger of dakkoffer gebruiken, dan past het prima. Natuurlijk niet geschikt voor een rit naar Spanje maar prima voor een vakantie in de benelux.
Sowieso lijkt mij een lange vakantierit met een ev en 4 kleine kinderen geen succes met al die laadstops.
Nou inderdaad. Ik heb naar Istrie zeker wel 3 laadstops gehad van 20 minuten. Dat wil je niemand aandoen, om de 3,5 uur en kop koffie drinken 🥲
Ik rij zelf ook elektrisch…. Maar met kleine kinderen wil je gewoon zo snel mogelijk op de bestemming zijn lijkt mij.
Ik weet zeker dat ik nog geen uur verlies op een diesel, met drie pauzes (laadsessies) van 20 minuten. Ook met een diesel heb je minimaal 1 tankbeurt en ik mag aannemen dat je over een lange afstand ook in een diesel even een korte rustpauze neemt. Al is het maar om naar de wc te gaan en een kop koffie te bestelllen.
Ja jij met je Tesla wel. Tesla heeft t snelladen erg goed voor elkaar. Maar bij mijn id.4 moet je minimaal 30/35 minuten laden voor je van 20-80% gaat. Dan is t toch een ander verhaal. En daarbij komt, een hoop Nederlanders nemen een dakkoffer/aanhanger/caravan mee en dan is t een ander verhaal.
Totaal overbodig, die derde zitrij. Als je er al met meerdere kinderen mee op stap gaat, en je hebt ze inderdaad in de leeftijd tot pak-em-beet 3 à 4 jaar, dan heb je vervolgens geen plek meer voor een buggy of kinderwagen, luiertas, speelgoed, reservekleding en noem maar op.
Als je als groot gezin per se een Mercedes wil rijden, koop voor dat geld dan een Vito met dubbele zitrij. Bespaar je je bovendien de laadstress…
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar kinderen van pak-em-beet 3 à 4 jaar hebben toch geen buggy, kinderwagen, luiertas nodig? Dat scheelt je echt een complete vrachtwagenlading aan zooi. Maar verder ben ik het compleet met je eens
Ik heb 4 kinderen en tot op heden is elektrisch rijden geen optie. Net terug van vakantie met zijn zessen in mijn nieuwe Peugeot 5008. Perfect! Met een dakkoffer vanzelfsprekend. Tanken zo gepiept en geen klagende kids ( betreffende veel moeten stoppen). Zou zeker elektrisch willen rijden met de oplaadtijden hetzelfde zijn als bij benzine. Dan neem ik een keer extra laden voor lief vanwege de mindere actieradius. Dus eerst die laadtijden omlag voordat ik overstag ga
Heb je al eens getimed hoe lang zo’n stop is? Laatst toen we naar de gp in Oostenrijk gingen en nog niet eens gingen tanken kosten het al 20 minuten voor 4 man een toilet bezoek en een kopje koffie… Een beetje ev zit dan al vol zat. Ik denk dat een tesla model y niet langzamer is op eenzelfde vakantierit.
Ik rij een model 3. Over 1400km heb ik drie laadstops van 20 minuten gehad, Ik denk niet dat er dus een groot verlies is qua tijd (je rijdt ongeveer 3,5uur per stint). 20 minuten die je gebruikt om naar de wc te gaan en koffie te drinken. En dan staat de auto al klaar en moet je je koffie nog leegdrinken.
In de 3 kan ik met 4 personen+bagage reizen, zonder dakkoffer. Well spijt dat ik geen trekhaak heb genomen, want dan had ik een koffer op de trekhaak genomen (schijnt zelfs beter voor je range te zijn ivm verbeterde luchtweerstand) .
Uiteraard met meer dan 4 personen is een model 3 niet handig, dan zal je naar een y, x of s moeten gaan.
Wat een gezeur zeg, ik rijd amper 300km op een volle tabk zonder dakkoffer, kids en baggage. Laat staan met. Ik stop elke 2 uur minimaal om te tanken.
Wat een roze wolk. Zojuist afscheid genomen van 1 jaar oude EQC 400 als je harder rijdt als 100 km/ h gaat het erg snel. 280 km gemiddeld en weer laden voordat je in volle stress zit. Laast op en neer Maastricht-Amsterdam. Om 02.30 nummer 3 in de laadrij 45 min moeten wachten om te kunnen laden, daarna 30 min laden. Was al met al 65 min later thuis als onze vrienden met een benzineauto.
Voor ons nooit meer een Elektrische auto.
Wat een roze wolk. Zojuist afscheid genomen van 1 jaar oude EQC 400 als je harder rijdt als 100 km/ h gaat het erg snel. 280 km gemiddeld en weer laden voordat je in volle stress zit. Laast op en neer Maastricht-Amsterdam. Om 02.30 nummer 3 in de laadrij 45 min moeten wachten om te kunnen laden, daarna 30 min laden. Was al met al 65 min later thuis als onze vrienden met een benzineauto.
Voor ons nooit meer een Elektrische auto.