Nieuw zijn ze bijzonder prijzig, als tweedehandse auto zijn ze iets beter te doen. Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de Mercedes-Benz S-klasse W222.
Ik schrijf Mercedes-Benz, maar bij deze generatie die van 2013 tot 2020 werd geleverd horen nog twee namen. Extra luxe is er in de vorm van de Mercedes-Maybach S-klasse, extra sportiviteit levert de Mercedes-AMG S-klasse. Bij zowel de Maybach als de AMG kon je kiezen uit de belachelijke V8 of de V12 die daar nog een schepje boven opdoet.
Daarnaast kon je kiezen uit diverse lengtes voor de carrosserie: normaal (kort), lang (+17cm), Maybach (+34cm) en de Pullman die nog eens een ruime meter langer is. Als je wil opvallen dan is jezelf laten afzetten in een 6,5 meter lange Pullman best een leuk idee. Dat Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-Un ook een S-klasse Pullman had, vonden ze bij Daimler destijds minder grappig.
Formeel hebben ze allemaal andere modelaanduidingen: de korte S-klasse heet W222, de lange V222, de Maybach X222, Pullman VV222. En dan zijn er ook nog de coupé en cabriolet versies, maar die laten we voor nu even buiten beschouwing.
Voor zo’n exclusief product wist Mercedes-Benz wereldwijd toch nog meer dan een half miljoen exemplaren te verkopen. In 2018 kreeg de verkopen een impuls door de introductie van de facelift die onder andere nieuwe koplampen, achterlichten, andere grille en stuurwiel behelste.
Aandachtspunten Mercedes-Benz S-klasse W222
Als je een tweedehands Mercedes-Benz S-klasse W222 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Mercedes-Benz S-klasse W222 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Soms worden auto’s in deze klasse voor verrassend lage prijzen aangeboden, zeker als ze op leeftijd. Voor de Mercedes-Benz S-klasse W222 van dit occasion aankoopadvies geldt het nog wat minder, maar wees je bewust van de running costs. Reparaties kunnen enorm in de papieren lopen. Een auto met een sluitende onderhoudshistorie zonder bezuinigingen is wat je wil.
De onderdelen hebben ook forse prijskaartjes, passend bij een auto die nieuw ruim over de ton in euro’s heen ging.
Carrosserie en interieur
Vocht in de koplampen, vooral na regen- of sneeuwbuien. Het vocht zou vanzelf moeten verdwijnen, maar als het lang blijft hangen kan het tot schade aan de elektronica leiden.
Een S-klasse is een forse auto, dus controleer de carrosserie op (parkeer)schades.
De kofferbak is in principe gigantisch. Behalve bij de hybride versies doordat het accupakket ruimte daar wegsnoept.
Onderstel
De Airmatic luchtvering staat (nog) niet als problematisch te boek, maar we weten uit het verleden waar het mis kan gaan. Ten eerste de pomp, als die stuk is zakt de auto op vier hoeken door z’n hoeven. Ten tweede de balgen bij de wielen. In dat geval zal de S in één hoek laag blijven hangen. Als er kleine lekkages zijn dan kan het zijn dat de auto nog wel op niveau komt, maar dat de pomp te hard moet werken en daardoor doorbrandt. Goed controleren of alles luchtdicht is dus, met name de achterzijde is gevoelig.
Een ander aandachtspunt is Magic Body Control, de opvolger van ABC. Het is mooie techniek, maar reparaties kunnen duur zijn door de extreem hoge prijzen voor onderdelen. Het ABC systeem kende in de vroege jaren nogal wat issues, maar bij deze generatie Mercedes S-klasse lijkt dat mee te vallen.
Keramische remmen waren een optie en gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
De OM651 viercilinder diesel die tot circa 2017 is gebruik lekt nog wel eens olie bij een pakking bij de kettingspanner. Er is een recall voor geweest.
De V6 diesel (OM656) krijgt soms te maken met een lage druk brandstofpomp die het niet goed doet. Dat leidt tot vermogensverlies en in sommige gevallen tot een remsysteem wat het niet goed doet.
Tot 2017 is de 7G Tronic automaat gebruikt. Naar een handbak zoek je overigens vergeefs, die is er al tijden niet meer in de S-klasse. De 7G tronic bak kan moeite hebben met op- en neer schakelen tussen de tweede en derde versnelling. Meestal is het een software issue.
Elektronica
Vreet accu’s. er zijn er twee. Mocht je vreemde problemen met het start-stop systeem hebben, dan is de oorzaak meestal een slechte accu.
Veel sensoren, want meten is weten. Tenzij een sensor in de war is, dan komen er rare foutmeldingen.
Het Comand infotainment systeem verdient een goede inspectie. Soms treden zwarte schermen en navigatie issues op, dus test dat allemaal.
Een auto als deze heeft véél elektronica aan boord, check altijd of alle knopjes doen wat ze moeten doen! Er zijn meer dan 100 elektromotoren aan boord, dus controleer echt zoveel mogelijk.
Motoren
- Benzine
- S300h 231 pk/ 500Nm
- S400h 333 pk/ 370 Nm
- S400 333 pk/ 480 Nm
- S450 367 pk/ 500 Nm
- S500e 442 pk/ 650 Nm
- S500 456 pk/ 700 Nm
- S600 530 pk/ 830 Nm
- S560e 563 pk/ 700 Nm
- S560 469 pk/ 700 Nm
- S600 530 pk/ 830 Nm
- Maybach S650 630 pk/ 1000 Nm
- S63 AMG 585 pk/ 900 Nm
- S65 AMG 630 pk/ 1000 Nm
- Diesel
- S350d 258 pk/ 620 Nm
- S350d 286 pk/ 600 Nm
- S400d 340 pk/ 700 Nm
Aanbod Mercedes-Benz S-klasse W222 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er meer dan 100 exemplaren van de Mercedes-Benz S-klasse W222 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Mercedes-Benz S-klasse W222 beginnen bij zo’n 30 mille voor exemplaren met al ruime ervaring en lopen tot zo’n twee ton voor een recente Maybach. Voor het totale aanbod van de Mercedes-Benz S-klasse W222 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
viezefreddyw zegt
M’n vader had er eentje, een verlengde 350d. Met de Chauffeurs Package, geen AMG-pakket wat in mijn ogen het mooist is in een S-klasse. Heb er zelf ook aardig wat kilometers mee mogen maken. Wat een auto. Qua comfort, luxe, gadgets, veiligheid en noem maar op verreweg het beste waar ik in heb gereden. Hij kocht hem met net iets meer dan 10.000 kilometer op de teller, was een paar maanden oud. 2,5 jaar later en 2 ton kilometers verder verkocht ‘ie hem voor een prima prijs. Op een zekeringetje na werkelijk niets gehad met het ding. Motorisch, onderstel en dus ook het Airmatic systeem gaf het ding geen krimp. Echt een wereld auto.
AudiRS zegt
Gaaf hoor! Maar je mag van een Mercedes S van meer dan 120k en nog geen 3 jaar oud toch ook wel verwachten dat je er geen gedoe mee hebt.
viezefreddyw zegt
Dat is ook helemaal waar.
vonklausenburg zegt
De auto die ik had willen kopen. Het is uiteindelijk een S90 T8 geworden, puur omdat er gewoon geen fraai aanbod was. Allemaal saaie, simpele uitvoeringen zonder elegantie, veel AMG herrie.
Allicht dat na de S90 er toch een W222 komt. Maar het zou zomaar een Jaguar XJ kunnen worden.
wza1979 zegt
Dit soort auto’s moet je ook niet hier kopen. In Duitsland heb je zoveel meer keus . Daarnaast zijn ze vaak luxer en beter verzorgd . De Duitsers zijn vaak zuinig en netjes met hun auto’s.
lecomte zegt
“Bij zowel de Maybach als de AMG kon je kiezen uit de belachelijke V8 of de V12 die daar nog een schepje boven opdoet.”
Wat is er belachelijk aan een V8 of V12?
ouwedibbes83 zegt
Wss de overdaad aan vermogen wat de AMGs leveren. Met een S500 of S600 heb je in deze zware sloep ook niet te klagen. Doet rustig z’n werk.
Een AMG laat zich horen, wat veel minder past bij een S-klasse. En sportief rijden wordt t wss niet met zo’n lel van een wagen. Vandaar de opmerking dat t een “belachelijke” motor is.
kniesoor zegt
Vossestein, daar is na inruil ook wel eens een oto van mij terecht gekomen. Komt wel heel dichtbij zo.
#howcanImakethisaboutme
mattr zegt
Ik mis de tip om online de uitrusting obv het chassisnummer te checken op bv lastvin.com. Je kan makkelijk voor tienduizenden euro’s aan opties wel/niet aankruisen op een S, en verkopers weten vaak ook niet precies wat er op zit
mustang750supersnake zegt
ehh huh??? door een lage druk brandstofpomp werken je remmen niet meer goed???
hoe dan?