Mercedes C-Klasse krijgt een flinke opfrisser

Auteur: , 57 Reacties

Mercedes pakt goed uit in Genève.

Mercedes brengt een kwartet van nieuwe auto’s naar het Autosalon van Genève. Naast de nieuwe A-Klasse, G-Klasse en afgelopen weekend bevestigde AMG GT Coupé, brengt het eveneens de opgefriste C-Klasse mee. De nieuwere C-Klasse komt er als Limousine en Estate en krijgt nieuwe benzine, diesel en plug-in hybride motoren. Uiteraard worden ook de binnen- en buitenzijden aangepakt.

Zoals gebruikelijk bij een facelift is ook bij de C-Klasse het gezicht van de auto veranderd. De C-Klasse kan tevens rekenen op een frisse set koplampen en achterlichten. Hoewel hij voor alle uitvoeringen verandert, is hij niet overal hetzelfde. De standaard bolide krijgt een zilverkleurige sierlijst, de Avantgarde krijgt een verchroomd exemplaar en de C-Klasse met Exclusive exterieur krijgt zelfs een driedelige chromen sierlijst. Mercedes stelt voor de nieuwe C-Klasse overigens de Multibeam LED-lampen voor het eerst beschikbaar. Daarbij maken ook nieuwe velgen hun opwachting.

De C-Klasse krijgt een aantal nieuwe interieurkleuren, waaronder magmagrijs/zwart en zadelbruin, mits je de AMG-Line hebt aangevinkt. De middenconsole komt er in walnoothout en openporig antractiet. Het bedieningspaneel trokken ze regelrecht uit de huidige S-Klasse.

De nieuwe C-Klasse wordt voorzien van het slimme Intelligent Drive-systeem, waardoor hij met behulp van verschillende camera’s, sensoren en radars niet alleen om zich heen kan kijken, maar ook deels autonoom kan rijden.

Hoewel Mercedes spreekt over nieuwe motoren, zijn er vooralsnog geen exacte specificaties duidelijk.



57 reacties

digitaal instrumentarium, nieuwe stijl stuur en breder infotainment screen zie ik
Het interieur is er flink op vooruit gegaan met het bredere infotainmentscherm en het digitale instrumentarium. Ik vind het een mooie auto zo. Bizar eigenlijk dat een C-klasse qua gadgets en luxe op dit niveau zit. Die krengen worden met de dag steeds luxer.
@viezefreddyw: en duurder. Een beetje c-klasse kost zo 60k
@wildewesten: Klopt. Ik ging gisteravond eens een Golf GTD samenstellen. Met wat leuke opties en extra’s kwam ik uit op 60K… Dan heb ik liever een C-klasse…
@wildewesten: Als je daar de verhoogde belastingen en inflatie vanaf haalt zal het niet veel verschillen met pak weg 15 jaar geleden denk ik… Bedenk ook even dat een C-klasse (buiten de ruimte om) een S-klasse bijna overbodig maakt. Moet je nagaan wat dat scheelt ;)
@viezefreddyw: Is dat eigenlijk niet met elke auto in elk segment zo? Vergelijk de opties op een aangeklede, hedendaagse Corsa eens met één van 10 of 20 jaar geleden…stuurverwarming, voorruitverwarming, climate control etc. en ze doen niet meer onder qua opties voor een oude S-Klasse.
@skinnybmw: Zeker. Is ook wel mooi om te zien dat al die auto’s steeds luxer worden.
@viezefreddyw: Met die luxe gaat ook de prijs omhoog. En het gewicht, en het verbruik.

Zelfs dacia heeft al veel luxe als je wilt. Er is dan ook geen auto te krijgen met moderne krachtige motoren, modern goed onderstel en goed geïsoleerd zonder al die luxe. Een kale dacia is namelijk kaal met zwakke motoren, matig goedkoop onderstel en niet bepaald de stilste. Terwijl die drie dingen wel de basis van een auto zijn.
@lekbak: Jan modaal hoeft geen 250 pk en straks sturende achterwielaandrijver. Die wil het gevoel hebben in een luxe auto te rijden voor 2 dubbeltjes. Autofabrikanten voldoen prima aan de vraag van de markt.
@henk_he: Ik wil ook geen keiharde auto met 250pk. Ik wil een comfortabele auto met veel koppel zeer laag in de toeren (topvermogen zal me worst wezen, niemand die dat ooit gebruikt). Ik wil ondanks het comfort toch enige mate van scherpte behouden en een goede balans in de auto. Dat geeft rust in het rijden. Ik hoef geen duizenden nutteloze opties maar ik wil wel graag dat alles goed werkt. Ik heb liever stilte in het interieur dan dat ik de kleur van de klokken in kan stellen.

Een kale verfijnde auto is veel prettiger om mee te leven dan een auto volgehangen met opties die net niet allemaal optimaal werken omdat erop bezuinigd is. En ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen dat eigenlijk ook willen. Maar dat ze misleid worden door de marketing van de fabrikanten. Zoals veel vaker in de hedendaagse economie.
@lekbak:

Ik hoor het al, jij wil gewoon een vlam nieuwe W201 :P (net zoals ik)
@jack_abarth: Een iets verscherpte grote broer mag ook. Maar het is gewoon zo verdomde fijn om comfort en stilte te hebben.

Die rechter buitenspiegel elektrisch is ideaal, links kan net zo makkelijk van binnenuit. Zelfs de slingerramen zijn zo goed dat je er totaal geen last van hebt. Airco is heel leuk en aardig, maar om energie te besparen pakken die tegenwoordig een gedeelte lucht van binnen waardoor het in elke moderne auto stervens benauwd word voor een longpatient als ik. En met de w201/124 heb je altijd ècht verse lucht zonder een storm te moeten genereren in de auto om in leven te blijven.

Ze beginnen tegenwoordig wat ouder te worden waardoor onderhoud toeneemt. Maar zodra de financiën het toelaten om een auto van die generatie dagelijks te rijden gaat al het moderne spul de deur uit.
@lekbak: Ik kan het alleen maar eens zijn met jouw opmerking. Vooral bij de lagere segmenten werken de opties (vooral de multimedia) soms tenenkrommend slecht. Dan heb ik nog liever dat het er niet op zit.
Mooie E-klasse.
@rikus: Deze kleine aanpassingen maakt dat de Estate inderdaad nóg meer op de E-klasse lijkt (of andersom). Met name aan de voorkant is het lastig te onderscheiden.
@granlusso: de e klasse en de C klasse zijn nog eenvoudig uit elkaar te halen ook aan de voorkant. Het eenvoudigst is de led verlichting, 1 streep dagverlichting is de C, twee de E en 3 de S. Verder is bij de E de grill altijd Zilveromrand.
En in het echt is de E klasse echt een maatje groter.
@eelco74: Oké. Bedankt.
Waarom niet de dubbele schermen in het interieur zoals o.a. bij de A, E en S klasse?
@2wheeler: omdat het een facelift betreft, waarin weinig wordt veranderd. Het interieur zou dan zo ingrijpend moeten veranderen dat ze dat laten tot het nieuwe model
@2wheeler: gelukkig niet zeg. Zoals het nu is is het mooi. Zo’n heel breed instrumentarium is met 3 jaar achterhaald
@cloverleaf: ik vind het persoonlijk wel fraai staan! Ben wel van het digitale
@2wheeler: dat bedoel ik. Nu is het mooi. Maar het is niet tijdloos. Met 3 jaar ziet dat digitale er weer verouderd uit. Mooie klokken zijn tijdlozer imho
@cloverleaf: analoge klokken (die overigens al jaren digitaal worden aangestuurd) zien er al een tijdje verouderd uit. Kun je nagaan hoe verouderd die er over drie jaar uitzien.
@mashell: ben ik niet met je eens. Een mooie klok gaat decennia mee. Een ipad 3 jaar
@2wheeler: er zit een dubbele scherm in, alleen heeft het linker scherm de vorm van een instrumentcluster.
@mashell: I know, vandaar mijn toevoeging betreffende de E, A en S klasse, daar is het anders en mooier weggewerkt imo.
@2wheeler: Simpel antwoord: kost teveel en vermindert het onderscheid met de volgende generatie.
Jammer dat die afgrijselijke middenconsole ongewijzigd is :(
@towi1989: uit eigen ervaring weet ik dat dit ergonomisch wel de best keuze is. En gezien de verkopen van MB storen de klanten er zich ook niet aan. Dus blijft het onveranderd, alhoewel het formaat wel gegroeid is met de facelift.
@towi1989: ik zat laatst in een C klasse met een houtnerf op een kunststof middenconsole. Dat leek net alsof er lijmresten opzaten.
@mashell: dat heet een open porie houtnerf. En die is in de praktijk wat minder kwetsbaar dan de standaard pianolak.
De station is zoals ik hem wil, ster op de kap! Was nooit echt weg van de huidige C maar deze facelift doet hem goed.
@Breinstein: de huidige C kun je ook gewoon met een ster op de kap kopen, vermits je het juiste exterieur pakket neemt. Daar brengt deze facelift geen verandering in.
@eelco74: Weet ik, echter zie je in de promo’s en persfoto’s vaak de ‘sportievere’ variant met de ster in de grille. Erop staat zo veel beter. Veel rustiger.
Vooral de GT coupe zal mij benieuwen!
Het interieur ziet er ieder geval een stuk mooier en rustiger uit dan in de nieuwe a klasse.
Blijft een prachtige wagen, zeker als station.
Jammer van die lelijke tablet op het dashboard net als bij de oude A. Hopen dat dat in de echt nieuwe C wel word vervangen voor het veel mooiere doorlopende scherm zoals in de nieuwe A.
@generaalalfa: En dan nog een tablet met randen zo breed als de iPad 1. Onbegrijpelijk.
Ik heb een zwak voor de huidige C-klasse. Met de juiste opties is het een dijk van een wagen.
Na jaren Audi is het een serieuze kanshebber om mijn huidige, sterk verouderde A6 te vervangen.
De C-klasse staat alvast op de shortlist samen met de A5 Sportback.
@misterdrogba: als je proef hebt gereden met een merc (of bmw) hoef je echt geen audi meer!
@cloverleaf: Doe niet zo raar . Ik heb Bmw gehad en na 11 maanden weg gedaan . Uitgebreid met Mercedes en Audi proefgereden . Heel blij met de door ons gekozen Audi . Dus ga niet vertellen dat Audi slechter rijdt . Kwestie van wat je wilt van een auto. OT ; Mooie veranderingen ,
@dijan: ik vertel dat lekker wel! Heb ook uitgebreid proefgereden in A3 en A4 en ik vond de A3 regelrecht kut en de A4 wel iets beter maar alsnog een gevoelloos hok. De Kia C’eed van mn vriendin rijdt net zo lekker. Maar ja, ik zou wel raar zijn 😉
@cloverleaf: vind het maar robot auto’s die Audi’s..
@cloverleaf: Weet je wel wat je bazelt? Een audi rijdt hetzelfde als de Kia ,dus ook slecht . Dan koop je dus een auto die volgens jou slecht rijd? Hier kan ok geen touw aan vast knopen. Graag ook commentaar geven zonde die rare woorden ,is nergens voor nodig. Denk je nou echt ,dat de mensen die dit soort auto s willen kopen niet gaan rijden met verschillende merken? En er zijn toch vele die voor Audi kiezen.
@dijan: M’n vriendin zou willen dat ik auto’s voor haar kocht…
@dijan: er zijn ook veel mensen fan van Feyenoord. Wil niet gelijk zeggen dat ze goed voetbal spelen toch?
De nieuwe bumperpartij aan de voorkant bij de Exclusive doet veel goed. Zou toch een lastige keuze zijn om te kiezen tussen een avantgarde/AMG pakket met de ster in de grill of het exclusive pakket met de ster op de kap. Interieur ook iets opgefrist… Ik vraag me af of de C ook het nieuwe MBUX meekrijgt? Ik zie namelijk nog de oude draaiknop met touchpad eroverheen in de middenconsole. Iemand die hier al meer van weet?
Iemand enig idee welke motoren we kunnen verwachten en voornamelijk welke hybrides? Uiteraard de 220d uit de e-klasse met 194pk, maar wat kunnen we nog meer verwachten?

Kan me nog iets van een aankondiging herinneren van een mild hybride systeem, iets van een 48v systeem ingebouwd in de automaat. Zouden ze daarmee het systeem van de CLS53 AMG bedoelen of zou dat een leuke optie worden. Zou wel zo’n 220d met zo’n 16KW hybride systeem erbij willen in een c-klasse.
@aarsgewei: heerlijke nick! Had ooit een vriendin met zunne aarsgewei. Ze had ook nog chinese tekens in dr zij. Desondanks toch best een leuk meiske. Maar dat geheel terzij!
Een zeer fraaie auto, zeker met de “gewone” MB grill en de ster op de motorkap.
Dat losse scherm op de middenconsole blijft echter een niet al te fraaie oplossing. Van mij mag die gewoon iets lager zitten en dan ingebouwd.
Ik vind het een fraaie wagen. In deze klasse wat mij betreft wel de nummer 1. De concurrentie is of te oud of vind ik wat minder interessant. De veranderingen doen hem ook goed, maar van mij had die tablet echt weg gemogen. Dat vind ik het enige minpunt aan deze C. Het zal best dat het ergonomisch beter is, maar het ziet er echt goedkoop uit.
Iets andere indeling koplampen, verder zie ik het niet eigenlijk. Geen probleem overigens, hij was al top.
Ik heb er eentje in bestelling en die wordt in april geleverd. Zou dat dan de nieuwe al zijn of hoop ik nu te hard?
Nog steeds die tablet die in het midden van het dashbord hangt, haatte dit van dag één en dat zal altijd zo blijven.
Voor de rest is het nog altijd een fraaie automobiel.
De lelijke streep dwars over de motorkap is weer weg, heeft gelukkig maar kort geduurd.
Hoopt weer op een V6 diesel 400d :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).