Mercedes CLA 45 AMG is nu echt officieel

Auteur: , 45 Reacties

Mercedes heeft alle info vrijgegeven van de CLA in de leukste uitvoering tot nu toe.

De motorisering

Hier geen verrassing. De CLA staat op het onderstel van de A-Klasse, en de we wisten al dat het blok gelijk zou zijn aan de A45 AMG. Onder de kap ligt dus een 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbo benzinemotor die 360 pk levert, en een maximum koppel van 450 Nm genereert. Schakelen gaat met de SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie (dubbele koppeling-pr0n). Deze ‘bak kent drie rijprogramma’s en de spielereiunctie ‘Race Start’ is gewoon aanwezig. Schakelen met flippers kan eveneens.

Vierwielaandrijving

Dit AMG 4MATIC-systeem stuurt het vermogen onder normale omstandigheden naar de voorwielen. Immers, dat is goed voor het verbruik. Op papier. Besluit je spannend te gaan rijden – er staat niet voor niets AMG op je autokont – dan worden de achterwielen van aandrijving voorzien door de compacte Power Take-Off unit (PTU) die geïntegreerd is in de 7-traps sporttransmissie. Voorwielaandrijving waar het kan, AWD en grip als het moet. De verdeling tussen voor en achter gaat tot maximaal 50:50.

AMG sportonderstel

De CLA 45 AMG heeft aan de voorkant een drie-link ophanging met stijvere fusees ten opzichte van de reguliere CLA’tjes. Samen met nieuwe vering en demping zou je hiermee harder en preciezer door bochten kunnen knallen. Ook achteraan, bij de vier-link achteras, wordt zwaarder geschut ingezet zoals andere lagers van de wieldraagarmen. Zwaardere stabilisatorstangen gaan het overhellen vervolgens verder tegen in (dubbele) bochten.

Prestaties

Naar de honderd km/u accelereren gaat in 4,6 seconden met deze AMG light. Een topsnelheid staat vast op 250 km/u en het verbruik zit op 6,9 liter per 100 km. Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) althans.

Wielen en remmen

In de wielkasten gaan 18-inch hoogglans titaniumgrijze velgen schuil met banden in de maat 235/40R. Hierachter plaatste Mercedes geperforeerde remschijven in de maten 350 x 32 mm (voor) en 330 x 22 mm (achter). Voor de remklauwen werd een roodtint uitgezocht.

Design en looks

Naast het dikkere bumperpakket en de zijskirts vinden we op de CLA45 AMG LED-achterlichten terug en een vierdubbele einddemper. Net als bij de Audi S3 een tikkeltje corny, aangezien het een viercilinder betreft. Verder is Bi-xenon standaard en zijn de luchtinlaten voorzien van ‘flics’ die de luchtstroom naar de koelingselementen die erachter schuil gaan verbeteren. Op de voorspatborden prijkt een embleem met ‘TURBO AMG’. In het interieur zijn de sportstoelen bekleed met Artico-leer, rode stiksels en AMG instaplijsten. En ja, hij heeft een Racetimer.

Mercedes Nederland rept nog met geen woord over een prijsstelling. Wel kan hij vanaf juli besteld worden en beloven ze hem vanaf september op gele platen uit te leveren.



45 reacties

Wat is dit toch een verademing in vergelijking met die doodsaaie gekrompen A4….
@jrk68: Die A3 is alles behalve een gekrompen A4.

Onderstel is totaal anders. De motor is in de A4 in de lengterichting geplaatst, waardoor er een echt quattro systeem toegepast kan worden ipv zo’n veredeld 4-motion systeem.

naar mijn inzien, zijn de A1,A3 en Q3 dan ook geen echte audi’s, maar te duur betaalde VW’s.
@melkkoe:
Ja knul, ik weet ook wel dat het een Skoda Octavia is met een gekrompen A4 body.
@jrk68: goedzo,

Dit was natuurlijk weer een reactie onder het mom van “consumenten behoeden voor fouten”
@jrk68: ik word echt zo moe van jouw reacties he -_-
@kevinRS6: waarom?? Hij ventileert zijn frustraties/mening hier, als dat hem gelukkig maakt laat je hem toch lekker, gewoon negeren of eroverheen lezen als het je frustreert.
Jammer genoeg geen 6.3 :(
@etje: Ben benieuwd wanneer je zo’n project tegenkomt op het internet.
@rikus: En dan natuurlijk achterwiel aandrijving erbij.
@rikus:
Het zou mij verbazen als ze in Bottrop niet aan het knutselen zijn geslagen….
@etje:
Jaa brabus kom der mar in!
Mercedes Nederland rept nog met geen woord over een prijsstelling.

Oftewel, beschamend duur. Ik reken op 85k kaal.
@E34M5Touring: Dan liever een C63 coupé met de kop eraf.
@paulaner: Liever een used CLS AMG voor dat geld maar goed, dat is geen vergelijk natuurlijk. Eerst maar is afwachten wat de prijs wordt. Ik vrees het ergste.
@E34M5Touring: Inderdaad, CLS55 AMG IWC Ingeneurs blijft een schitterende auto! En anders een BMW 1M, lijkt me zo’n gave speelse auto!
@roberto: Nahh 1M doet ook 80k geloof ik. Ik vind het absurd veel geld voor in feite een hele snelle Golf GTI. RS3 hetzelfde verhaal. Maar goed, het verkoopt dus kunnen ze het vragen. Ik was voor zulke bedragen elders gaan shoppen. Zeker als je kijk wat voor een beperkte ruimte je hebt in dit soort modellen.
@E34M5Touring: Dat is natuurlijk een behoorlijk onzinnige vergelijking. Een 1M zal wel wat meer in huis hebben dan een snelle GTI..

Noem het dan een snelle(re) 135i.
@jeffreym3: Ok man.
@E34M5Touring: tevens rijdt een 1M jouw camaro in 2 bochten kwijt ;-) Rechtuit branden kan iedereen.
@jeffreym3: Klopt helemaal. Succes met je Corsa.
@E34M5Touring: Megane RS 250 bedoel je? Anytime.
@jeffreym3: Whatever.
@E34M5Touring: je koopt iets als een 1M, RS3 of zoiets moet voor de ruimte. Lekker knallen met een klein pk monster.
Mocht ik het geld er voor hebben weet ik niet of ik een CLA AMG zou kopen.. Denk toch iets anders.
@rikus: Ik koop elke auto om de ruimte. Ik pas lang niet overal in namelijk :) . Zo valt de A(RS)3 al af vanwege z’n stoelen. En de 1M vind ik wel mooi maar erg duur. Het blijft een A klasse met 4 deuren oftewel een hele dure Golf. Nogmaals dit geldt ook voor de 1 serie en A3, die vind ik in RS/M/AMG trim gewoon belachelijk duur. Vroeger kocht je voor dat geld een top 5serie. Nu schuif je het voor een 1serie-A3-A klasse. Ga maar is kijken wat 80k nog meer op de stoep zet, zelfs nieuw. Daar koop je echt geen misselijke auto’s voor. En dan heb ik persoonlijk toch liever wat anders.
@E34M5Touring:
Voor de prijs vrees ik ook. Ik heb voor de grap de prijslijst van de C er even bij gepakt.
Een C63AMG is een factor 3.2 duurder dan een C180. Het is niet te hopen dat die factor ook van toepassing is op de CLA want dan komt hij boven de ton uit.
Jouw schatting zal niet ver van de waarheid zitten denk ik.
@jrk68: Als je kijkt dat een flink aangeklede CLA250 al hard richting de 65-70k loopt vrees ik ook dat mijn schatting redelijk in de buurt zit. En dat is gvd een pak geld voor in feite een A met kont. Zoals ik zei, iets wat BMW en Audi ook doen maar dat maakt het niet minder onzinnig. Voor dat geld zou ik een mooie C350 met AMG pack nemen ofzo. Veel meer auto.
Gave auto.
Alleen jammer dat vooral op het zijaanzicht pijnlijk duidelijk wordt hoe lelijk donkere achterruiten zijn.
Perfecte bak. Ziet er mooi uit, moderne krachtbron die ook zuinig gereden kan worden. Normale FWD en AWD wanneer het nodig is; bij een goede uitvoering perfect. Nu alleen nog een stationversie!
En ja, de prijs. Het verschil met een goed uitgeruste E klasse en vervolgens de AMG versie; tja dat valt me.
Het verschil met een C35 en de C63 AMG; dat is groot.
Dit is de kans voor MB om een AMG te maken die nog relatief normaal is; ik kijk er naar uit!
@gregorius: O ja: AB: deze MOETEN jullie natuurlijk gaan rijden. En focus aub ook op het geluid; 1 van de normale unique selling points van AMG!
In Duitsland is de vanaf prijs 56.079 Euro; de C63 kost in Duitsland 69.972 Euro dus de CLA is 20% goedkoper…
@huge: jammer genoeg beiden onbetaalbaar voor 99% van de Autoblogbezoekers.
@Carreza: Yep…waarschijnlijk is de CLA een stuk “groener” dan de C63; De C63 heeft een G-label waardoor je bijna 50K als BPM betaalt ;) De A-klasse 250 Sport heeft als basis dezelfde motor en daar betaal je 6.809 aan BPM. Tel je de netto prijs van de CLA (~48k)+BTW (~10k) erbij op dan kom je op 65k
@huge: plus een AMG premiumpje erbovenop zal de prijstelling op 70k zetten. Ik voorspel een prijs vanaf 69.450,-
een van de lekkerste auto’s die je kunt krijgen op t moment! ik blijf t wel jammer vinden alleen dat die 4Matic de meeste power naar voren stuurt
Tussen de voorruit van elke A3 sedan leg ik een briefje:
“In plaats van deze veel te duur geprijsde skoda had u ook een CLA kunnen kopen. Getekend, de niet-grijze massa.”
Verassing of verrassing? Die tweede denk ik?
Vooruit lopend op het volgende artikel dat op de frontpage gaat verschijnen: Welke zou jij kiezen? De Audi A3 Sedan S3 of de Mercedes CLA Sedan A45 AMG.. eeuhm… ja welke..
@Freewarefreak: Nee. Zo’n stomme vergelijking zal autoblog niet maken lijkt mij.
Is er nou niemand die in die kont de kont van een peug 307cc ziet?
Van binnen echt mooi afgewerkt!,bijna des VAGS
ergonomischer en design beter als ik in jaren van het merk gezien heb, verder een grote ster van voren! speciaal voor de liefhebbers.
De achterzijde ziet er uit alsof al flink van achteren is genomen, maar daar zijn de liefhebbers vast niet vies van.
wrm hebben ze de cla en de a geen achter wiel aandrijving gegeven??
Keurige bak, well done MB!
Wat een verschrikkelijk lelijke auto toch deze CLA.
Het is vast een onderstuurd hok. Die maximaal 50-50 verdeling blablabla is alleen maar camouflage. Jammer dat ze de naam van AMG te grabbel gooien met zo’n marketing projectie….
Ziet er voor een A-klasse nog wel okee uit. Hele verbetering sinds de tijd dat ik er werkte… Toen vielen ze om als ze een eland zagen. Of zoiets.
Vind het echt een mooi ding!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).