• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes CLA blijkt nu al razend populair

Auteur: Loek, gepost 6 juli 2025 om 10:01 – 22 Reacties

Mercedes kan niet genoeg exemplaren van de CLA bouwen om de vraag bij te houden.

Vorige week nog gaf Mercedes toe dat de EQS wellicht iets te veel was voor de huidige tijd. Te vreemd, te modern, niet genoeg om mensen en masse naar de dealer te laten sprinten. Misschien iets een iets meer natuurlijke evolutie dan een beter idee. Bijvoorbeeld een model dat aan het einde van zijn cyclus zit op te volgen met een elektrische auto in dezelfde geest. Dat is precies wat Mercedes doet met de CLA.

Mercedes CLA

Hoe zat het ook alweer? De Mercedes CLA is de eerste auto van het merk op een gloednieuw EV-platform, wat nu al grote cijfers belooft. 800V-basis, dus snelladen op hoge vermogens. Keuze tussen een paar accu’s, waarvan de momenteel grootste 85 kWh-unit 792 km ver zou kunnen komen. Voor een kleine sedan is dat helemaal niet gek.

Nu wordt ook duidelijk dat dit pretpakket (in Nederland) vanaf 58.979 euro gaat kosten, wat gezien de specs ook absoluut niet tegenvalt. Kortom: wellicht dat Mercedes goud in handen heeft. Nieuws van Mercedes lijkt dit te bevestigen.

Niet aan te slepen

Volgens Mercedes stromen de orderboeken overvol voor de nieuwe CLA. Zo vol dat de productie opgeschaald moet worden. Er wordt een derde shift toegevoegd aan de assemblagelijn om nog meer auto’s te kunnen bouwen. De verwachting was al dat er zo’n 50.000 auto’s van de band kunnen rollen, maar dat moeten er dus meer worden.

Die 50.000 auto’s, die gaan ze dus al niet halen qua aanbod dat de vraag bijhoudt. De Mercedes CLA is zo in trek, dat de wachttijden kunnen oplopen tot een jaar. Sinds april is de CLA te bestellen, maar de kans is aanwezig dat je nu tot volgend jaar april moet wachten als je hem nu bestelt. En het merk wil hun loyale klanten eerst bedienen, waardoor de orderboeken zouden moeten sluiten. De nieuwe shift zou ervoor moeten zorgen dat het allemaal wat gelijk schakelt.

Broers

Daarmee is de kous nog niet af, want over een paar maanden begint Mercedes met de productie van de CLA op benzine. Die komt namelijk ook nog op basis van de EV. Daarna wordt de nieuwe CLA onthuld als Shooting Brake en ook die wordt daarna zo snel mogelijk gebouwd. Mensen die de berline of de EV-variant niet lusten, worden zo ook bediend. Kortom: dat opschalen komt geen seconde te laat. (via Automobilwoche)

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes CLA krijgt een Renault-motor uit China
  • Oei: Mercedes CLA heeft een nogal hoog BMI
  • Kijk nou, het is de nieuwe Mercedes CLA
  • Kan de Mercedes CLA toch wel met 400 volt snelladen?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

cla, fabriek, Mercedes

Vorig bericht: « MACAN GTS van Russ als TECHART helemaal af? #MijnAuto
Volgend bericht: Ferrari schetst de toekomst van de handbak in hun auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    6 juli 2025 om 10:25

    Komt er ook een A45s? Of A35?

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    6 juli 2025 om 10:26

    Ik vind dit toch enigszins verrassend. Het is een auto die heel veel dingen goed lijkt te doen, maar het alleen kunnen opladen bij 800V laadstations vind ik echt een gigantische afknapper.

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      6 juli 2025 om 11:12

      Not sure if trolling…

      Maar 800V snelladen… dat kan ja. Maar dat mag ook “gewoon” aan 400V. Of 200V. Alles vanaf 150V is goed. Het duurt dan alleen langer (want lager vermogen).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 juli 2025 om 11:40

        Er was een tijdje geleden een artikel dat Mercedes bespaard op een OBC die ook 400V aankon, dus het is of 11kW of een een 800V hypercharger maar voor de rest gewoon niets.

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        6 juli 2025 om 22:08

        Nee, niet aan het trollen. Mercedes heeft beknibbeld op de omvormer die 200V en 400V laden mogelijk maken met 800V architectuur. In Amerika gaan ze hem wel aanbieden met die omvormer, maar hier in Europa is het inderdaad zoals Mashell zegt.

        Ik weet niet hoeveel van die dingen er bij jou in de buurt zijn, maar voor mij als Zuid-Limburger zijn de dichtstbijzijnde laadpalen waar je met de nieuwe CLA terecht kunt meer dan een halfuur enkele reis. Een uur reistijd, plus het laden zelf en dan ook nog maar hopen dat er een plekje vrij is als je eenmaal bij die snellader bent? Dat is mij toch iets teveel gedoe.

        Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      6 juli 2025 om 11:17

      Echt eh. Ik denk dat iedereen er ook een paar 100 euro extra voor over had gehad als ie ook bij 400v had op kunnen laden.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      6 juli 2025 om 12:09

      Daar was inderdaad al eerder een artikel over. Ik vraag me oprecht af of alle kopers zich daarvan bewust zijn (aannemende dat MB geen verdere updates gedaan heeft op dit vlak).

      Overigens vind ik het een redelijk geslaagde auto, met uitzondering van de voorzijde. Dat ziet eruit als een uitgezakte bodemvis.

      Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      6 juli 2025 om 14:47

      Ik vind vooral de voorkant erg lelijk, lelijk genoeg om het te laten staan.

      Login om te reageren
  3. verdebosco zegt

    6 juli 2025 om 10:33

    Laat Mercedes beseffen vol op het orgel te moeten gaan. Niet voor de financiële winst, maar om te overleven: het verschil maken met de aanstormende Chinezen en het ‘kalt setzen’ van Tesla. De Europese industrie is in mineur, voor velen niet zichtbaar maar voor de insiders wel. Dit soort oplevingen zoals de CLA moet je als Europese auto-industrie met beide handen aangrijpen. Viel erfolg.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      6 juli 2025 om 12:13

      Aan de ene kant lees ik dat ook. Aan de andere kant lees ik ook dat de Chinese EVs aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. Dus ik vraag me af of het nu echt zover gaat komen dat ze hier een serieuze speler gaan worden. Wat ik hier op de weg zie rijden valt ronduit tegen, gemeten naar de beweerdelijk onstuitbare opmars van de Chinezen. BYD raakt ook overal in opspraak vanwege slavernij achtige werkomstandigheden.

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        6 juli 2025 om 20:00

        Jaren terug kon Tesla ook de groten in de auto-industrie niet inhalen. Zeiden de kenners. Zie wat er is gebeurd: Tesla was in aantal bij de top en in beurswaarde ver boven alles. Alleen Tesla zelf was in staat zichzelf te stoppen.
        Het duurt even, maar dan komen de Chinezen. Misschien houdt MB nog even stand in Europa, maar elders is het feest nu al over. Wakker worden, mouwen opstropen en keihard in Europa aan de slag. Slimmer, Slagvaardiger en Sneller.

        Login om te reageren
    • Reinier zegt

      6 juli 2025 om 12:22

      Zoveel Chinese auto’s worden in Europa niet verkocht. In China zelf hebben de Europese merken het wel zwaar.

      Login om te reageren
  4. goodvibrations zegt

    6 juli 2025 om 10:38

    Hmm, wel enigszins verrassend.. zo enorm mooi vind ik hem ook weer niet (wel veel meer in lijn met huidige modellen dan de EQS destijds.. Wel veel te zwaar.. Op dat vlak is echt wel wat verbetering gewenst. Maar sowieso goed om een paar goed scorende Europese modellen te hebben! Van gave Panda tot luxe CLA

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      6 juli 2025 om 11:49

      Ken jij lichte EV’s dan?

      Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      6 juli 2025 om 20:02

      Ik ook niet. Vooral de grille is erop geplakt. Achterlichten ook zozo. Wel makkelijk aan te passen.

      Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    6 juli 2025 om 11:02

    Het grote verschil met het Chinese offensief is dat je van Mercedes weet dat je op elke straathoek onderdelen en onderhoud kan krijgen. Verder is er bewezen kwaliteit en garantie. Ik zou het wel weten; Had een collega met een BYD die 8 weken op onderdelen moest wachten, en dan moesten ze er nog op geschroefd worden. Hij heeft hem daarna te koop gezet.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 juli 2025 om 13:37

      Dat probleem heb je met Europese merken ook.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        6 juli 2025 om 13:52

        Kan je een voorbeeld noemen, want ik kan altijd onderdelen vinden: origineel dan wel aftermarket.

        Login om te reageren
        • realcar zegt

          6 juli 2025 om 20:42

          Nou ik wel. Collega met een MG 4. Steenmarter heeft de elektrakabels aangevreten. Twee maand wachten op onderdelen. Denk dat het met een schade waarbij meerdere soorten onderdelen worden gebruikt nog erger wordt met de levertijden. Als mooi tegenbeeld: voor mijn Yamaha FZ1 uit 2006 recent nog meerdere originele onderdelen besteld. Binnen een week waren ze er. Hoe zou dat over twintig jaar met de MG zijn?

          Login om te reageren
  6. admiajfe zegt

    6 juli 2025 om 11:19

    Mooi ding de nieuwe CLA heb hm zien rijden en eigenlijk is de lijn zoals de oude. In het donker komt er in de spiegel wel wat aanrijden met de verlichte gril, niet mijn ding in ieder geval.

    Laat MB nu eerst de oude serie maar eens fatsoenlijk gaan leveren, levertijd is met de “oude” CLA SB ook al 8maanden… hopelijk komt die nog in oktober, mijn bestelde 250e. Leverdatum wordt telkens uitgesteld/bijgesteld

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    6 juli 2025 om 11:43

    Het is opzich een interessante wagen die het zwakke punt van EQA en QAB, het snelladen, goed oplost. Dat die niet 400V kan snelladen is jammer maar in West Europa overkomelijk. Maar dat VW Beetle dashboard is voor mij echt een enorme afknapper.

    Login om te reageren
  8. dtwo zegt

    7 juli 2025 om 11:40

    Heel bijzonder bericht wat mij betreft. Het is nu niet echt een schoonheid -merkwaardige voorkant, maar ook qua proporties gaat het mis, maar erg praktisch is-ie ook niet. En laten we nu niet doen alsof het een goedkope auto is, met een startprijs van bijna 59k… En dan die beperking tav snelladen. Ervan uitgaande dat dit klopt: hoeveel klanten zouden zich hier bewust van zijn?

    “Keuze tussen een paar accu’s, waarvan de momenteel grootste 85 kWh-unit 792 km ver zou kunnen komen. Voor een kleine sedan is dat helemaal niet gek.”
    Hij is 4,72 meter lang. Noemen we dat tegenwoordig ‘klein’?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North