
De Mercedes CLA creëert hoop voor de Europese auto-industrie, maar dan moet je niet de hybrideversie hebben.
Als de nieuwe doelstellingen van de EU iets blootleggen, dan is het wel dat we als Europa zijnde moeten uitkijken. Uiteraard zijn we trots op ons continent, maar we worden vanuit zowel oost als west keihard ingehaald op het gebied van industrie en technologie. Met name door China. Dat merk je in de autowereld echt wel.
Gelukkig heeft Mercedes een nieuwe rots in de branding: de elektrische CLA. Deze potente EV moet weer een echte Mercedes worden vol met innovaties. Dat zien we graag.
Mercedes CLA Hybrid
Ook bij Mercedes zien ze dat er nog steeds vraag is naar verbrandingsmotoren, krijgt de CLA die ook. De auto’s die typeaanduiding 250 of hoger dragen zijn EV’s, alles daaronder is een hybride. Dat werd onlangs bekend omdat de auto pardoes in de configurator stond.
Inmiddels is er meer bekend over de hybride-CLA. Bijvoorbeeld iets heel simpels: wat voor motor is het eigenlijk? Nou ja, daar is wel wat mee. Het betreft namelijk een 1.5 liter viercilinder met Miller-cyclus, goed voor zo’n 190 pk zonder elektrohulp. Erger nog: het slechts voor de helft een Mercedes-motor.

Duitse autobouwer plempt een FAME-motor (Family Of Modular Engines) in de CLA. Dit blok wordt in samenwerking met Geely gemaakt, je weet wel, de Chinese autogigant. Daar heeft Mercedes nog een ’tactisch partnerschap’ mee, onder meer dankzij Smart. Mercedes is in dit geval degene die zeggenschap heeft over de bouwkwaliteit van het motorblok, Geely is slechts de partij die hem produceert. En ja, dat gebeurt in China.

Geely stuurt de motor na het bouwen naar de fabriek in Duitsland. Daar lepelen ze hem vervolgens in de Mercedes CLA Hybrid. Maar goed, als je dus de Mercedes CLA een speerpunt vindt van de Europese auto-industrie, dan moet je misschien niet doorvragen over waar de motor vandaan komt. Het betekent echter wel dat opmerkingen over Renault-motoren in het verleden kunnen blijven.
Afijn. Toch een CLA Hybrid bestellen? Dat kost net geen 50.000 euro. De elektrische versie is iets duurder dan 56.000 euro.




Ik heb mijn best gedaan deze wagen te omzeilen, maar helaas
Plus: Mercedes
Ik weet niet of dit positief uitpakt, maar heb het gevoel of de foto’s deze auto geen recht toedoen, misschien ai of des noods grafisch professioneel zijn. Genoeg te doen mannen.
Ik zie er elke dag 1 (of meerdere) rijden en vaak in het donker. Ik vind die kerstverlichting op de neus echt verschrikkelijk, maar het ergste vind ik nog wel dat de grille en de strip tussen de koplampen 2 verschillende kleuren wit boven elkaar zijn.
Bij dit model moet je de hybride versie sowieso laten steen en voor de volledig elektrische variant gaan
Qua design is dit toch wel één van de dieptepunten van MB. De vlag is hier uitgegaan toen ik hoorde dat ze Wagener eruit gebonjourd hebben. Was alleen wel 16 jaar te laat.
Ik heb hier ook vaak kritiek gegeven op Wagener. Hij kan niet ontwerpen, ook al houdt hij de ontwerpstift zelf niet meer vast.
Er zijn leuke ontwerpen onder zijn bewind uitgebracht, maar te weinig goede ontwerpen en zelden echt mooie ontwerpen. De EQXX is de uitzondering in 15 jaar.
Deze CLA heeft zo’n typische Wagener-bek: erop geplakt. Het kijkt nog ontevreden ook, met van die mondhoeken naar beneden. Achterzijde ook erg cliché. Technisch als EV wel goed, voor een redelijke prijs.
Ziet er niet uit
Design chef opgestapt las ik zojuist……dat is voor Mercedes prima. Ik ben uiteraard al wat ouder en van de 190 serie generatie, w126, w140 S klasse . Voor mij de laatste echte Mercedessen.
Mercedes bungelt zo’n beetje onderaan elke betrouwbaarheids rapport, recent weer Consumer report.
Afwerking ook stukken minder, verschrikkelijke dashboards en lelijk, hoewel persoonlijk, kitscherig design.
Ik denk dat je zelfs wel objectief kunt stellen dat je niet dood in zo’n rijdende shisha-lounge gevonden wilt worden.
Mopshond