• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement

Auteur: Loek, gepost 18 december 2025 om 19:05 – 11 Reacties

Heb jij een Fisker Ocean maar ben je onzeker over de toekomst met je blitse doch gefaalde EV? Een oplossing lijkt nabij.

Tsja, Fisker. Eigenlijk bewijst de saga rondom het veelbelovende EV-merk perfect dat Elon Musk echt wel lof verdient over hoe doortastend hij is geweest met Tesla. Want het is niet makkelijk. Ondanks het bouwen van een EV met potente specs, die er gelikt uitziet en een bekende naam draagt, ging het mis voor Fisker precies toen de eerste auto’s op de markt kwamen. En op zich was het allemaal nog te redden, want de auto had gewoon last van kinderziektes die horen bij een gloednieuwe auto. Zo lang je ze maar oplost. Maar daar heeft het merk nooit de kans voor gekregen. Een productiepauze in maart 2024 bleek permanent. De compacte Pear als opvolger, de flitsende Ronin als topmodel en alle andere plannen belandden in de ijskast. Gaan ze daar ooit weer uitkomen? Het lijkt er steeds minder op.

Nasleep

Vergeet niet dat de Fisker Ocean qua productie helemaal klaar was om mee te strijden met de top. Vandaar dat er ondanks de korte productietijd nog wel bijna 12.000 Oceans gebouwd zijn, waarvan een groot deel daadwerkelijk aan klanten is geleverd. Die stevenen op een ramp af voor het vertrouwen in de auto. De Fisker Ocean is zo’n auto die zijn software nodig heeft om normaal te functioneren. Sterker nog: dat vrijwel alles elektronisch en softwarematig bediend wordt, maar niet betrouwbaar werkte, is één van de redenen dat Fisker de wind van voren kreeg in de beginperiode. Nu het bedrijf failliet is, wie weet hoe lang die software nog in de lucht gehouden kan worden. Wat als het morgen klaar is? Dan is jouw gloednieuwe, vrij dure EV-crossover ineens een soort ballast met wielen. Het zorgt ervoor dat je momenteel als je wil voor zo’n 20 ruggen een Ocean kan kopen. Voor een EV met 700 kilometer rijbereik een goede deal. Voor een nutteloze homp metaal een hoop geld. Welke van de twee het morgen nog is? Joost mag het weten. Dus wees blij dat je er geen hebt gekocht.

Fisker haalt noodgedwongen auto's uit elkaar

Eigenaren redden Fisker

Oké, zo erg is het nog niet en uiteraard probeert Fisker, of wat er nog van over is, de support voor de Ocean zo lang mogelijk overeind te houden. De Fisker Owner Association neemt echter het heft in eigen handen. Tegen Everything Electric doet één van de initiatiefnemers, José de Bardi, zijn verhaal. En het klinkt alsof Ocean-eigenaren minder te vrezen gaan hebben.

Het is heel simpel: FOA is gesticht als non-profitorganisatie om Ocean-eigenaren ‘op te vangen’. Inmiddels is het uitgegroeid tot meer dan dat (al blijft het non-profit). De Bardi bevestigt dat de FOA hard onderweg is om de volledige hard- en software van Fisker over te nemen. Dat houdt niet alleen in dat de software in de lucht blijft, ook dat er manieren kunnen komen om Oceans langs een servicecentrum te sturen alsof het een doodnormale auto is.

Zo heeft FOA al een nieuwe app ontwikkeld die de Fisker-app vervangt. Deze app heeft wel hetzelfde doel: info zien en functies bedienen vanaf je telefoon. Daar valt ook onder dat je telefoon gebruikt kan worden als sleutel, iets wat voorheen niet kon. Volgens De Bardi kan de vervangende app überhaupt meer dan de Fisker-app ooit kon, en dit is slechts het begin. Het wordt extra bijzonder wanneer blijkt dat de FOA officieel een over-the-air-update heeft uitgerold die Ocean-eigenaren kunnen downloaden. De Bardi noemt dit een primeur: dit is voor het eerst dat een auto software ontvangt zonder ondersteuning van het merk zelf.

elektrische auto kopen

Voor hardware gaat de FOA ook hun best doen. De Magna-Steyr-fabriek in Graz waar de Ocean gebouwd werd, was natuurlijk niks anders dan de plek waar alle losse onderdelen in één auto werden geschroefd. De FOA probeert al die leveranciers te benaderen om vervangende onderdelen beschikbaar te houden. Want software mag dan belangrijk zijn, als je een nieuwe chassisbalk nodig hebt moet je ook actie ondernemen. Kortom: de FOA poogt om de prognose van Ocean-eigenaren ietsje minder wanhopig te maken. Zodat je weer plezier kan beleven van je auto, maar wellicht ook zodat je eentje goedkoop kan bemachtigen en alsnog alle functies kan blijven gebruiken. Voordat ze zeldzaam en duur worden.

Met dank aan Maurice voor de tip!

Ook interessant!

  • Ruime EV met 690 km range kost nog geen € 20.000 op Marktplaats: durf jij?
  • Wordt de Fisker Karma een toekomstige klassieker?
  • Rijd hard in je EV en hij gaat 300.000 kilometer langer mee!
  • Republikeinen willen snel 1.000 Dollar belasting op EV's

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Fisker, ocean

Vorig bericht: « Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor
Volgend bericht: Mercedes CLA is stiekem minder Europees dan je denkt (of hoopt) »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfaman zegt

    18 december 2025 om 19:20

    Vandaag weer gezien in Amstelveen, zo’n mooie en stoere bak…

    Login om te reageren
  2. autodrome zegt

    18 december 2025 om 19:27

    Ja, het is een leuke auto om te zien, maar MKB(https://www.youtube.com/watch?v=6xWXRk3yaSw) – noemde het de ‘Worst car ever’, totaal de grond ingeboord en toen was het snel over. Ze hebben niet op zijn klachten en opmerkingen gereageerd en een spel gespeeld, 1.9 miljoen followers op youtube.

    Login om te reageren
  3. pignon zegt

    18 december 2025 om 19:36

    Dit is wat mij betreft een ideale auto, los van de problemen natuurlijk. Krijg bij het verhaal een beetje een Sa-aha-ab erlebnis en hoop voor de eigenaren dat het allemaal goed komt

    Login om te reageren
  4. Honda zegt

    18 december 2025 om 20:01

    Autoblog,

    Je kunt nooit failliet gaan met Azouzi :}

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 december 2025 om 21:45

      Het bewijs dat EVs niet per se wegwerpautos zijn, zolang er een groepje enthousiastelingen zijn, vind men een weg om de boel rijdend te houden… houdt het aan wordt het een klassieker.

      Login om te reageren
  5. ArnoldH zegt

    18 december 2025 om 21:49

    In en om Barendrecht rijden er zeker 2 en die zie ik dus ook nog weleens rijden. Om te zien vind ik ze echt veel mooier dan een tesla of bijna elke andere elektrische SUF. Dus mooi als ze kunnen blijven rijden.

    Login om te reageren
  6. DeWitteCondor zegt

    18 december 2025 om 21:54

    Mooi initiatief. Het zijn leuke verschijningen. Dus hoe langer op de weg hoe beter.

    Login om te reageren
  7. Martin74 zegt

    19 december 2025 om 00:53

    Ik rij in een Ocean en ben lid van de app-groep en FOA. Naast de looks bewust gekozen voor een in Europa gebouwde EV, maar dat sprookje was snel over.. maar…het is werkelijk uniek wat er allemaal speelt rond de auto en wat de werkgroep/appgroep allemaal met hulp onderling en ook van buitenaf voor elkaar krijgt.

    @ Autoblog: als je een echt mooi verhaal wilt…duik hier in. Het is meer dan dit..🔝

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    19 december 2025 om 03:38

    Altijd minimaal 2 Fiskers kopen. Eén voor de onderdelen.

    Login om te reageren
  9. 727pk zegt

    19 december 2025 om 10:25

    Best jammer dat dit fout is gegaan. Als ik ‘m zo bekijk is het, zeker in de donker blauw/grijze kleur, één van de fraaiste (of minst lelijke, daar valt over te discussiëren) SUV’s op de markt. M’n buurman heeft een Chinees, die is ontworpen door een bal plastiline hard op tafel te gooien: voila, het design is klaar! Ik ben er van overtuigd dat de waarde van m’n 2-onder-1-kapper erdoor gedaald is.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    19 december 2025 om 16:40

    Dit klinkt een beetje als te mooi om waar te zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North