• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat 6.2 V8 vervangen door 5.5 V8 twinturbo

Auteur: RubenBaeten, gepost 16 december 2009 om 11:29 – 63 Reacties

Mercedes 63 AMG badge

Ze gingen hartstikke lekker, daar in Stuttgart. Een beetje een ongecompliceerde, brute V8 van 6,2 liter in hun AMG-modellen lepelen, en voor de buitenwereld zelfs nog beweren dat ie 0,1 liter groter was. Maar aan al dat moois komt nu een eind: ook Mercedes kan niet langer om de kunstmatige beademing heen om het verbruik en de uitstoot van hun snelste versies verder terug te dringen. Daarom wordt de heerlijke 6.2 volgend jaar vervangen door een 5,5 liter grote achtcilinder met twee turbo’s. Geen compressor meer dus…

Dit beweert Dr. Thomas Weber van Daimler Group Research & Mercedes-Benz Cars Development in een recent interview. Weber zegt dat de nieuwe V8 tegen het einde van volgend jaar zijn intrede zal gaan maken in de AMG-modellen, en dat op termijn zelfs alle achtcilinder Mercedessen eraan zullen moeten geloven. Ook de 450- en 500-modellen krijgen straks dus turbo’s onder de kap, waarschijnlijk op een V8 die varieert van 4,5 tot 5 liter.

Stiekem konden we dit natuurlijk al wel aanvoelen, maar jammer is het wel. Over pk’s wordt nog met geen woord gerept, maar de geruchten die enige tijd geleden de ronde deden beloofden op dat gebied veel goeds… Als Mercedes nu ook even kan zorgen dat de auto’s geen stofzuigergeluid produceren, dan zijn we helemaal blij.

Mercedes zal een en ander officieel aankondigen op de autoshow van Parijs in oktober 2010. Bij deze willen wij van Autoblog toch even een oproep doen aan iedereen die een nieuwe AMG kan betalen: koop er nu een, in vredesnaam. Wij zijn namelijk een beetje verliefd op de 6.2 en zouden over een paar jaar maar wat graag een tweedehandsje willen hebben… (bron: insideline)

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes

Vorig bericht: « Volkswagen Passat CC nu ook als R-Line
Volgend bericht: Meer kiekjes van de Aston Martin Cygnet Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lotus-Omega zegt

    16 december 2009 om 11:37

    en er dan een 5.6 badge op plakken?

    Login om te reageren
  2. b0z4 zegt

    16 december 2009 om 11:40

    Jammer die 6.3 logo kwam toch wel bedreigend over.

    Login om te reageren
  3. Tom zegt

    16 december 2009 om 11:45

    @ Lotus Omega, bij Bmw kunnen ze dat nog veel beter zo overdrijven met getalletjes :)

    Login om te reageren
    • Witgoed lover zegt

      16 december 2009 om 13:00

      @Tom:
      Bij BMW en Mercedes kloppen de getallen misschien niet meer. Maar het is nog wel duidelijk welke meer vermogen heeft. Dat kan je bij VAG en PSA niet meer zeggen daar is het gokken geworden met al die FSI, TFSI en THP motoren….

      Login om te reageren
  4. rstyled zegt

    16 december 2009 om 11:47

    2 turbo’s? Toch maar bmw achterna gegaan dus.

    Login om te reageren
    • SNDR zegt

      16 december 2009 om 12:13

      @rstyled: Is het niet gewoon het blok van BMW? Ze werken toch ook al samen aan de Hybride modellen?

      Login om te reageren
  5. Laue zegt

    16 december 2009 om 11:48

    mijn oprechte deelneming sacha. Wat is een AMG zonder Compressor?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 december 2009 om 13:30

      @Laue: Dan is het een 65AMG met een dikke V12 geblazen met twee turbootjes ;)

      Login om te reageren
  6. cgvdwerf zegt

    16 december 2009 om 11:49

    Dat zat eraan te komen.
    Ben heel erg benieuwd hoeveel vermogen er uit dit blokje zal worden gestampt.
    Hoop idd dat het geluid niet op dat van de x5m/x6m gaat lijken.

    Login om te reageren
  7. Neptukker zegt

    16 december 2009 om 11:50

    Ga die heerlijke roffel missen. Wat klinken die bakken ongecompliceerd GEIL! Pure geluidsporno.
    En nee, ik ben geen Mercedes fan maar adoreer deze AMG varianten puur om het lekker vulgaire geluid.

    Login om te reageren
  8. Jordi zegt

    16 december 2009 om 11:54

    Ah meen je niet, nouja zat er wel beetje aan te komen maar ga die 6.3 wel missen.. het klinkt gewoon zo bruut en alleen als je een merc met 6.3badge erop ziet, dat ziet er gewoon zo bruut uit:P

    Login om te reageren
  9. B3nk0 zegt

    16 december 2009 om 11:55

    Eerlijk gezegd denk ik dat hij weinig zal inleveren qua geluid, nog steeds een V8 en maar ietsjes kleiner, dit is puur om groen over te komen maar dat is het niet, dit is gewoon om te laten zien dat ze meedoen.

    En denk zelf ook nog dat hij sneller zal zijn dan zijn voorganger.

    Login om te reageren
  10. Merry zegt

    16 december 2009 om 11:57

    Hoewel 2 turbo’s heel leuk zijn is het toch jammer dat deze V8 het veld moet ruimen.
    Er worden geen auto’s meer gemaakt die voor de max gaan, ze moeten allemaal binnen een meting vallen en binnen een label.
    Vreselijk, er is maar 1 oplossing, 2 turbo’s op het 6.2 V8 blok hangen, power!!!

    Login om te reageren
  11. RobertJ zegt

    16 december 2009 om 12:01

    waarschijnlijk krijgt het de naam 65 o.i.d.
    Bij de C modellen hebben ze de c320cdo (3,0 diesel) nu ook al c350cdi genoemd, evenzo voor de c200, c250 etc modellen.

    Login om te reageren
  12. Shenkie zegt

    16 december 2009 om 12:01

    Die 6.2 klinkt zo bruut en lekker!
    Ik hoop niet dat het geluid net zo tegen zal vallen als bij de X5M en X6M!

    Login om te reageren
  13. Peter zegt

    16 december 2009 om 12:02

    Wat jammer dat zelfs AMG’s nu met kleine motortjes gaan rondrijden.

    Login om te reageren
  14. John zegt

    16 december 2009 om 12:05

    Zou mooi zijn als ze 3 turbo’s op dat blok gooien, dan hebben ze in ieder geval wat revolutionairs…

    Login om te reageren
  15. hedser zegt

    16 december 2009 om 12:15

    gelukkig boort brabus 5.5 ’s op naar 6.2, heb je dus toch nog een 6.3 :o

    Login om te reageren
  16. sacha zegt

    16 december 2009 om 12:17


    Waarom? WAAROM???

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 december 2009 om 13:31

      @sacha: Hoewel ik zelf niks met Mercedes heb, vind ik het toch wel triest dat er steeds meer merken met turbo’s gaan werken. Atmosferisch was the way to go.

      Login om te reageren
  17. Blitz zegt

    16 december 2009 om 12:20

    Als ze dat heerlijke mechanisch geluid kunnen behouden met twee fluitende turbos in de achtergrond denk ik dat dit wel gaat slagen… En 5.5 litre is toch niet zo klein??… Is nog steeds een flinke motor IMO..

    Login om te reageren
  18. Treff zegt

    16 december 2009 om 12:30

    @Sacha;
    we leven allemaal met je mee :-(

    Login om te reageren
  19. bart zegt

    16 december 2009 om 12:32

    ikzelf heb een C 6.3 gehad en was blij dat dee
    verkocht was ….
    heerlijke auto en een zaaaalig geluid .
    maar what the f*ck zuipt die auto veel , ik had iedere maand een benzine rekening van 1000€ en dat is er net wel over vind ik …

    Login om te reageren
  20. HDM zegt

    16 december 2009 om 12:33

    @John: 3 turbo’s op 8 cilinders? MB heeft wel 3 turbo’s op een V6 diesel gezet.

    Heb btw eens informatie gevonden die meldde dat de SLS de laatste auto zou zijn met de 6.2 motor, en dat zelfs vanaf de nieuwe CLS het downsizen geblazen/downsizen én geblazen wordt . :P

    Ben benieuwd hoe ze dit marketingtechnisch gaan aanpakken. Nieuwe cijfertjes ligt logisch, maar een site beweerde dat MB vast hield aan het 63 getal, omdat men marketingtechnisch met een kleiner getal kopers zou afschrikken. Die zouden dan namelijk een lager getal op de wagen zien…

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    16 december 2009 om 12:37

    De 6.2 liter is een fantastische motor. Alleen het geluid al maakt alle eventuele tekortkomingen helemaal goed. Hopelijk houdt de geluid-afdeling van AMG de zaakjes op orde en krijgen ze een mooi geluid.

    Login om te reageren
  22. RP zegt

    16 december 2009 om 12:49

    Ik dacht dat Mercedes-Benz (sorry AMG) van een 5,5l compressor naar een 6,3l N/A ging juist om de reden van verbruik?
    En nu weer terug naar geblazen een v8, na 5 jaar. Meestal hebben motoren wel een langere looptijd.

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/23/amg_55_gaat_eruit

    Login om te reageren
    • jurrian zegt

      16 december 2009 om 12:53

      @RP: Nou, ja.. terug, turbo is natuurlijk wel anders als een compressor, maar of ze daar indd zoveel winst uit denken te kunnen pakken, het zal me benieuwen.

      Login om te reageren
  23. jurrian zegt

    16 december 2009 om 12:52

    Nee, schaf nu zo snel mogelijk je SLS of C63 aan, die dingen worden geld waard als de laatsten der legendarische atmospherische benz masterpieces.

    Login om te reageren
  24. Timmie zegt

    16 december 2009 om 12:55

    Natuurlijk kon je dit verwachten… Maar in principe hoeft een kleinere motor niet zuiniger te zijn. Het is de efficientie die telt. Bij Mercedes (en elders) doen ze dit niet uit groene beweging, maar omdat de consument door allerlei omstandigheden onbewust gedwongen wordt om groener en kleiner te gaan. Geld voor alles he… Al dat gedoe om downsizing bleek bij het grote volk goed in de oren te klinken, dus blazen allerlei marketingafdelingen dat idee op. Dat is met alles zo: dingen die in de smaak vallen, worden vaak gehyped om de hebzucht te voeden, ook al strookt het product niet met een of ander gedachtengoed (groen, goedkoop, …).

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    16 december 2009 om 14:06

    Woon ik in Dubai, heb ik gratis benzine, pakt die milieu maffia me alsnog mijn speelgoed af ;-)

    OT: alles voor een goed NEDC resultaat.

    Login om te reageren
  26. EJS zegt

    16 december 2009 om 14:38

    Jammer, de amg 6.2 amg is wat mij betreft een van de meest specaculair klinkende én rijdende motoren ooit gemaakt.. Maar gezien de tijd wel heel begrijpelijk, en ik hoop heel hard dat de geluidsafdeling van amg hier héél veel werk in gaat stoppen!

    Login om te reageren
  27. jantje zegt

    16 december 2009 om 14:47

    Ik kan hem nieuwe toch niet betalen en 2e hands misschien pas over een jaar, maar dan zijn de benzineprijzen 80 euro per liter.

    Login om te reageren
  28. Bazzl zegt

    16 december 2009 om 14:55

    Staat er dadelijk zeker voortaan 5.9 op de zijkant..?? Net als bij een 6.2 motor 6.3 staat.

    Login om te reageren
  29. HDM zegt

    16 december 2009 om 14:59

    @Bazzl: moet je voor de gein/grap/lol es opzoeke waarom die 6.3 en 63 op de AMG’s staat.

    Login om te reageren
  30. Mr. Dj M. zegt

    16 december 2009 om 15:02

    Ze hadden toch ook al een V8 met turbo, ik vond het ook al vreemd dat enkele jaren terug die overal werd vervangen door eentje met een grotere inhoud zonder turbo’s…..

    Login om te reageren
  31. Benz.. zegt

    16 december 2009 om 15:13

    :( Nee toch zeker.. :(
    Maargoed, als de prestaties en de cijfers er niet onder zullen leiden is er niet veel aan de hand..
    Maar het heerlijke 6.2 liter V8 geroffel blijft gewoon fantastisch om naar te luisteren!

    @Bazzl: De “6.3” badge achter de voorste wielkasten heeft niets te maken met de 6.208 liter grote V8 maar met de vroegere 6.3 SEC modellen (zeg ik het goed?)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 december 2009 om 15:15

      @Benz..:

      ik had in m’n hoofd dat het was omdat er ooit een speciale versie van de Güllwing is gebouwd met 6.3 liter v8;) Maar zou er best naast kunnen zitten:P

      Login om te reageren
  32. Bazzl zegt

    16 december 2009 om 15:17

    Ze hadden het er nog over bij TopGear…dat het bullshit is dat er 6.3 opstaat ipv 6.2

    Login om te reageren
  33. HDM zegt

    16 december 2009 om 15:21

    Ja, omdat zij gewoon effetjes de held willen uithangen omdat ze iets hebbe gevonde waar ze over kunnen zeiken.

    63 en 6.3 is een verwijzing naar een van de eerdere modellen die door AMG gebouwd is en heeft dan ook in principe een soort van bijna compleet helemaal niets te maken met wat dan ook in de huidige AMG’s.

    Login om te reageren
  34. jack zegt

    16 december 2009 om 15:31

    Als we het dan toch over AMG hebben.
    Dit blijft natuurlijk wel de Oer-AMG

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      16 december 2009 om 15:50

      @jack: Is dat een Volvo?
      @ Sasha: het lijkt er op dat BMW uiteindelijk weer gewonnen heeft(A) Nu kijken wat ze van de nieuwe M5 prutsen, ik heb hoge verwachtingen!

      Login om te reageren
  35. GOD zegt

    16 december 2009 om 15:45

    6.3 is een ode aan de 300SEL als ik me niet vergis.
    betekend dus niet dat ze de inhoud groter willen laten voorkomen dan het is.
    BMW heeft ook zulke dingen. M5 is begrensd op 507pk.
    ode aan de BMW 507 (de echte Z8)

    Login om te reageren
  36. Vincent996 zegt

    16 december 2009 om 15:57

    Nou ja, die oude 55amg was ook wel lekker. Alleen jammer dat op de nieuwe dan weer geen supercharger op zit.

    Login om te reageren
  37. jack zegt

    16 december 2009 om 16:03

    @Cantago,

    Dat is een Mitsubishi Lancer AMG. Ik meen dat 1 van de eerste productie auto’s was die onderhanden werd genomen door AMG.

    Login om te reageren
  38. jack zegt

    16 december 2009 om 16:13

    @mezelf,

    oeps foutje, het is een Galant

    Login om te reageren
  39. HDM zegt

    16 december 2009 om 16:15

    Dat meen je niet :P

    En nee serieus, volgens mij gaat het om een Galant (zoek Mitsubishi AMG maar eens op), uit de late 80’s. AMG is opgericht in eind jaren 60.

    Login om te reageren
  40. jack zegt

    16 december 2009 om 16:15

    bron: wikipedia

    limited edition based on the GTi-16v model was introduced in 1989, modified by German tuning company AMG (now owned by Mercedes-Benz),with mildly uprated engine (172 PS (127 kW; 170 hp)) and unique bodykit, alloy wheels & leather interior.

    Wel netjes voor die tijd!!!

    Login om te reageren
  41. KaCh1ng zegt

    16 december 2009 om 16:44

    niet zo negatief zijn! bmws motor is kleiner en produceert 555pk :o wrs gaat de amg meer produceren

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 december 2009 om 16:49

      @KaCh1ng:

      AMG heeft over het momentele gamma ook overal meer vermogen voor dan Motorsport dus;)

      Login om te reageren
  42. jamesBROWN zegt

    16 december 2009 om 16:59

    DOOD AAN DE MILIEULOBBY! Ze verpesten al ons plezier… Alsof het verbruik van die paar AMG’tjes de wereld zal kapotmaken. Losers.

    Login om te reageren
  43. CSL zegt

    16 december 2009 om 17:33

    WAAROM?
    KIJK WAAROM:

    )
    Daarom:
    )

    Login om te reageren
  44. RenesisHP zegt

    16 december 2009 om 17:48

    Motorinhoud is het probleem niet. Zie de 55AMG modellen.
    Voldoet prima.

    Compressor/atmosferisch vs turbo is dus het echte probleem voor de liefhebbers.

    Zolang het geluid goed blijft is er echter goede hoop. ;)

    Login om te reageren
  45. Hupke zegt

    16 december 2009 om 18:17

    Eindelijk die lompe motor uit het gamma.
    Het enige goede wat er over de 63 gezegd kon worden was dat hij het achterdifferentieel een beetje spaarde en dat hij best wel licht was.
    Dat er een turbo komt ipv van de compressor is echt wel spijtig maarja tenminste terug de 55 AMG. De SL 55 amg blijft echt eeuwig beter dan de SL 63 amg.

    Mischien ook terug een 32 amg voor de c-klasse (beetje betaalbaarder scheuren)

    Login om te reageren
  46. autokat15 zegt

    16 december 2009 om 19:17

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken staat de “6.3 AMG” badge op de zijkant niet voor de cilinderinhoud. Het is simpelweg een ode aan de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 W109 (1968 – 1972).;)

    Login om te reageren
  47. johan zegt

    16 december 2009 om 19:18

    Aha!
    [quote]zelfs alle achtcilinder Mercedessen eraan zullen moeten geloven. Ook de 450- en 500-modellen krijgen straks dus turbo’s onder de kap, waarschijnlijk op een V8 die varieert van 4,5 tot 5 liter.[/quote]

    dus wel/geen* V8 meer voor mercedes?

    *doorhalen wat niet van toepassing is

    Login om te reageren
  48. AMG Powerrr zegt

    16 december 2009 om 19:21

    NEEEEEEE!!!!! WAAROMM? :( :( :( Dit is zo ongeveer het meest fantastische blok wat ze ooit gemaakt hebben, en dan kappen ze er al na een aantal jaar mee. F*ck milieu!

    Login om te reageren
  49. steven5163 zegt

    16 december 2009 om 20:10

    ja nou wordt ie mooi… wie schrijft de klaag-brief naar die mafkees die dit bedacht heb ?

    Login om te reageren
  50. six-trey zegt

    16 december 2009 om 20:12

    nooit een duitse auto liefhebber geweest maar wel een zware motor liefhebber, dit is wel spijtig ook al is het niet veel dat ze downsizen. Save the V8 monsters!
    en volgenst mij: Compressor > Turbo

    Login om te reageren
  51. Benz.. zegt

    16 december 2009 om 21:52

    @six-trey: De V8’en blijven gewoon hoor..
    Heel misschien verdwijnt de Biturbo V12 en komt daarvoor in de plaats een geheel nieuwe Biturbo V8 met dezelfde specs en waarden als de V12..

    Voor nu blijft het nog gissen :)

    Login om te reageren
  52. Tommy2 zegt

    18 december 2009 om 18:06

    Tsja we zitten nu aan de top qua motoren in de auto-industrie, groter en bruter dan dit zullen ze nooit meer worden. Zeg maar dag tegen de 5-liter V10 in de M5 en RS6, zeg maar dag tegen de stampende 6,2-liter V8 in al die Mercedesen. Zeg ook maar dag tegen de V8 in de M3 en dag tegen de heerlijke zescilinders in de Golf, A3 en 1-serie…

    Login om te reageren
  53. AMG Powerrr zegt

    18 december 2009 om 19:34

    okee. Nog een keer: WAAROMM!!!! de 6.2 V8 is niet voor niets motor van het jaar > 4.0l geweest. En dan gaan ze nu weer iets nieuws ontwikkelen, waarvan het misschien lang niet zoveel karakter heeft, als die hele dikke 6208cc metende 8 cilinder… Qua slagvolume (en de verfijning daarvan, denk aan een Corvette met een 6.2, of een Hummer H2) dan is dit toch wel de top, zeker qua geluid. Ik wordt daar nog steeds zwaar gelukkig van. Ik prijs mezelf dan ook gelukkig dat er in mijn dorp minstens 5 63 AMG’s rondrijden… WAAROMM?!?!

    Login om te reageren
  54. marcel zegt

    19 december 2009 om 22:41

    achja het zal even wennen zijn maar amg bedenkt echt wel weer heel iets moois jongens;)

    van mij mogen ze er ook een 4cilinder in gooien amg koppie erop en knallen als vroeger (16v en de evos) kennen jullie die nog;)

    Login om te reageren
  55. Adarsh18 zegt

    3 januari 2010 om 16:08

    Allemaal door de crisis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North