• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Mercedes gaat snijden in de line-up’

Auteur: RubenPriest, gepost 27 april 2017 om 08:46 – 34 Reacties

SLC


Geen niches vullen, maar precies het tegenovergestelde.

Mercedes is één van de weinige merken met een zeer breed aanbod aan cabrio’s. De AMG GT, C-klasse, E-klasse, S-klasse en G-klasse zijn allemaal met een open dak te verkrijgen en dan zijn er ook nog twee modellen die enkel als cabrio te verkrijgen zijn: de SL en de SLC.

Volgens Automobile Magazine gaat mogelijk het doek vallen voor het laatstgenoemde model, voorheen bekend als SLK. Mercedes zou andere plannen hebben met de cabrio line-up. In dit nieuwe plan zou de SLC een overbodige auto worden. Waar de SL nu een zwaarlijvige cruiser is, moet de volgende generatie SL een behendigere 2+2 worden die op hetzelfde platform moet komen te staan als de AMG GT. Ook zou de hardtop van de SL worden vervangen voor een softtop om gewicht te besparen.

Dit maakt ook de toekomst van de S-klasse coupé/cabrio onzeker. Volgens het bericht zullen de toekomstige C- en E-klasse coupé/cabrio luxer worden uitgevoerd in ruil voor een hoger prijskaartje om niet in het vaarwater van eerdergenoemde modellen te komen. Dit zou de exit van de coupé- en cabriovariant van de S-klasse kunnen betekenen. Het is nu nog een hoop speculatie. Het is afwachten of Mercedes na een periode van niches vullen daadwerkelijk het mes gaat zetten in de huidige line-up.

Ook interessant!

  • Monceau Automobiles - Mercedes SLC
    Monceau Automobiles - Mercedes SLC
  • Mercedes C Cabrio
    Mercedes C Cabrio komt er dus gelukkig wel
  • Mercedes EQS gaat op vliegreis boven Stuttgart
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Mercedes, SLC

Vorig bericht: « Koop een huis in Amstelveen met een autolift
Volgend bericht: 10 keer oranje op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    27 april 2017 om 08:56

    Mercedes heeft meer cabrio’s dan veel andere merken modellen hebben, dus gek is het niet.
    Met een stuk of drie cabrio’s zou je een eind moeten komen, lijkt me.

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    27 april 2017 om 09:19

    Alweer?
    Wel zonde, ik vind/vond de SLK altijd een leuke auto. Die nieuwe SL gaat toch veel meer kosten? Lijkt me geen logische vervanging. Maargoed, de boekhouders hebben het voor het zeggen. Gelukkig maakt Mazda, en nu ook Fiat/Abarth, nog wel een leuke enigszins betaalbare cabrio.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 april 2017 om 10:59

      @trustmeiamanengineer: Waar staat dan dat de SL indirect een opvolger wordt van de SLC?

      Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 april 2017 om 09:29

    Softtop in plaats van hardtop is altijd +1!

    Login om te reageren
  4. willeme zegt

    27 april 2017 om 09:31

    Niemand zit te wachtwn op sportwagens tegenwoordig (want crossover, bleh), dus gaat een fabrikant snijden in de modellen met de minste marge.

    De SLC was al een nakomertje, maar had wel zijn eigen (veel te kleine) marktsegment. Want de AMG GT Roadster/SL en C/E cabrio zitten bijzonder dicht bijelkaar.

    En kan iemand mij de S-Klasse cabrio uitleggen?? Wel een mega grote en zware auto, maar nauwelijks beenruimte achterin. Dat zou juist het punt van die auto moeten zijn.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 april 2017 om 09:49

      @willeme: groot, duur, luxe, comfortabel en een super gave volledig overbodige toekomstige klassieker/youngtimer in huize Lekbak. Dat is voor mij het nut van de S cabrio.

      Ik zie persoonlijk veel meer in een volledig op comfort gerichte cabrio dan een zogenaamd sportief (maar eigenlijk veel te zwaar en ook gericht op ouwe lullen) ding als de SL.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        27 april 2017 om 10:18

        @lekbak: Groot, duur, luxe en comfortabel is de SL ook al. Dat een C-klasse geen beenruimte achterin heeft, is begrijpelijk. Dat heeft een standaard C-klasse ook al niet voldoende. Bij de E-klasse is het nog eventje ontdekken wat het wordt, maar de S-Klasse Cabrio is echt belachelijk krap achterin. Het hele nut van zo’n auto zou juist zijn dat je er met vier man ruim in kon cruisen: want het is nu eenmaal een S-klasse.

        Login om te reageren
      • por100 zegt

        27 april 2017 om 19:37

        @lekbak: denk jij dat er tegen die tijd nog een youngtimer regeling is? De heilige koe is zeker geen heilig huisje en wordt gewoon als iedere andere koe in NL volledig uitgemolken

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          27 april 2017 om 20:24

          @por100: je kunt ook nog steeds met paard en wagen rijden. Zo zie ik de toekomst van auto’s ook.

          Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      27 april 2017 om 17:01

      @willeme: Het vrouwtje moet in Monaco toch ook van het penthouse naar de jachthaven kunnen komen. En die moet toch wel een beetje auto onder de bibs hebben toch?

      Login om te reageren
    • amgsoixanttrois zegt

      28 april 2017 om 02:40

      @willeme: de s-klasse cabrio is gewoon de overtreffende trap voor wie een cabrio met klasse en uitstraling zoekt.

      Ik vind em ontzettend geslaagd, dit is een auto die je niet praktisch en rationeel moet bekijken dan pas zie je de toegevoegde waarde.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    27 april 2017 om 09:33

    BMW heeft geen Z4 meer. Die klanten kunnen 4 serie cabrio gaan rijden. Ook Mercedes SLC klanten zouden in een C klasse cabrio kunnen overstappen. SL klanten kunnen in de S cabrio overstappen of in de AMG GT cabrio (die eigenlijk gewoon Mercedes SL had moeten heetten, dan had heel dit probleem niet bestaan).

    Login om te reageren
    • haroldv zegt

      27 april 2017 om 09:57

      @mashell: er komt een nieuwe Z4 aan

      Login om te reageren
      • arias zegt

        27 april 2017 om 22:09

        @haroldv: Z5 gaat ie heten volgens diverse media.

        Login om te reageren
        • haroldv zegt

          27 april 2017 om 22:26

          @arias: of de nieuwe Z4 Z5 of Z4 gaat heten is niet zeker, wel dat hij gelukkig weer een stoffen dak gaat krijgen, net als de E85?. Hopenlijk wordt het weer een echte roadster ipv een boulevard cruiser. We shall see.

          Login om te reageren
  6. caprio zegt

    27 april 2017 om 09:33

    Veel cabrio’s inderdaad maar in weinige pas met mijn 1m88 echt lekker, te weinig beenruimte en rugleuning kromt te vroeg waardoor bovenkant in mijn schouders drukt. Dat vind ik nogal beschamend. Ik had heel graag een SLC gereden, maar ik zit er compleet klem in, een MX5 is ruimer.

    Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      27 april 2017 om 10:10

      @caprio: Met mijn 1.93m kon ik er prima in zitten. Ook toen wij er mee naar de cote d’azur reden.

      Login om te reageren
      • caprio zegt

        27 april 2017 om 13:57

        @sudsprint: tja, als ik erin zit steken mijn knieen in de lucht en heb ik nauwelijks steun van de zitting. Ik geef toe, ik heb lange armen met shirt mouwlengte 7, dus op schouderhoogte zit ik klem tussen rugleuning die niet verder naar achteren kan en stuur. De verkoper kreeg het ook niet beter ingesteld en zei dat hij te klein is voor me. Als de stoel 5 cm of meer naar achter had gekund, dan past hij. Kortom, wielbasis en wagenlengte zijn 5 cm te kort.

        Login om te reageren
  7. schaap zegt

    27 april 2017 om 09:44

    Ik vind dat Mercedes helemaal geen overbodige modellen heeft, enkel misschien de Citan. Die miskleun kunnen we missen.
    Maar van de cabrio’s? Nee.
    Een SL moet een SL blijven en is zeker verschillend van een AMG GTC. Zeker qua aanbod motoren.
    Een C cabrio vervangt toch zeker niet een SLC, een pure 2 zitter met stalen dak. Die moet zeker blijven.
    De enige die misschien een beetje dicht op elkaar zitten zijn de C en E, maar een S staat er toch een eind boven, alleen niet voor de plaats op de achterbank. Maar daar koop je een S Cabrio niet voor, wel voor de luxe en prestige van een S, maar dan enkel om in alle comfort er met 2 van het zonnetje te genieten, met 2 noodzitjes voor in een noodgevel.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      27 april 2017 om 19:45

      @schaap: euhm MB heeft helemaal geen overbodige modellen? Victoria secret, daar hebben ze geen overbodige modellen. Maar MB mag wel wat niches dumpen, om te beginnen bij die obesitas g-lijn. De g van godsamme wat een achterlijke idioterie om een racemotor in een coupe SUV van meer dan twee ton te duwen.

      Oké ik ben verder weer klaar, oranjebitter was niet te hachen vandaag, maar ik heb ze toch maar weggetikt.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    27 april 2017 om 09:48

    Tja, klinkt best logisch.

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    27 april 2017 om 09:53

    Ik zou de slc en de SL schrappen en de s-klasse coupé en cabrio houden. Voor sportiviteit is er de AMG gt en voor comfort de drie gewone klasses. Maar dan wel met een duidelijk verschil. Dus de C als duidelijke instapper, de E die vooral luxe is en de S die koning comfort is en ook daadwerkelijk ruimer dan de andere twee.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2017 om 10:29

      @lekbak: SL schrappen? De SL is een legende. Bestaat al veel langer dan de Porsche 911. Mercedes moet niet de SL schrappen maar gewoon die nare kanibaal AMG GT wat in prijs verlagen en SLS en SL gaan noemen, dan klopt de wereld weer.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 april 2017 om 11:17

        @mashell: de SL pretendeert sportief te zijn maar is dat dan toch weer niet. Maak dan een auto die echt comfortabel is en geen halfbakken zooi die net niks is. Doe het goed of doe het niet.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 april 2017 om 13:17

          @lekbak: daar heb je wel een punt, sportief is een SL niet. Maar dat is eigenlijk al sinds de W113 zo, alleen de eerste versie was een sportwagen. Daarom is de gemakkelijkste optie gewoon de AMG GT SL gaan noemen. Lever er ook wat 6 clindinder motoren in en je hebt een waardige SL.

          Login om te reageren
  10. mercedesw140 zegt

    27 april 2017 om 11:47

    Van mij mogen er wel een paar nichemodellen verdwijnen bij Mercedes. De SLC mag van mij verdwijnen en ik zou er ook geen problemen mee hebben als het doek valt voor de CLA en GLA.

    Met de SL moeten ze weer terug naar de jaren ’70,’80 en ’90. Een sportwagen waar je ook lekker rustig mee kunt rijden.

    Login om te reageren
  11. Calimero zegt

    27 april 2017 om 13:04

    “Waar de SL nu een zwaarlijvige cruiser is…..”
    Volgens mij stond SL altijd voor Sport Leicht, Mercedes zou er goed aan doen om de naam (weer) waar te maken.

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    27 april 2017 om 14:07

    Gewoon die hele SUV-troep schrappen. Als je hoog wilt zitten, koop dan maar een V-klasse of een Sprinter. En als je echt het mannetje wilt zijn, een Actros of een Unimog.

    Login om te reageren
  13. Breinstein zegt

    27 april 2017 om 14:15

    Ik zeg aanpassen naar SLC, SL, e-cabrio en S-cabrio. Alles wat AMG-GT is had SL moeten zijn en de c-cabrio voegt weinig toe.

    Login om te reageren
  14. gerjan zegt

    27 april 2017 om 16:53

    De huidige s coupe mag ook wel weg. Wat een lelijke auto is dat. Die kont ziet er niet uit !! Net als de c coupe zijn het allebij lelijke auto’s. Was altijd groot Mercedes liefhebber maar dat gaat hard achteruit.

    Login om te reageren
  15. Homer55 zegt

    27 april 2017 om 17:50

    Een SL is volgens mij meer een roadster (open dak, lange motorkap) dan een cabrio. De hardtop maakt het ook anders dan de cabrio’s.

    Login om te reageren
  16. right zegt

    27 april 2017 om 19:07

    De kostprijs van de nice modellen zijn bij alle merken in verhouding lager: er wordt onderhuids veel gebruik gemaakt van bestaande technieken/ onderdelen/ platforms.

    Login om te reageren
  17. arias zegt

    27 april 2017 om 22:24

    De SL is gewoon veelste duur met een basisprijs van €123594 in Nederland en €99341 bij ons oosterburen trek je ook niet veel kopers. Daarnaast is de SL de jongste niet meer, en gaan mensen in deze prijsklasse voor nieuwere modellen. En ook oogt het interieur van de SL relatief goedkoop en gedateerd. Maar het belangrijkste is dat de markt voor zulke auto’s gewoon volledig is ingestort.. Waar Mercedes vroeger in Duitsland alleen al van de SL tot wel 9.000 stuks per jaar kon slijten hebben ze nu moeite om 900 stuks per jaar ervan te verkopen.

    Login om te reageren
  18. bartvdheijden zegt

    28 april 2017 om 14:50

    De G-Cabrio is al een tijdje uit productie naar mijn weten. Tweedehands zijn ze echter nog wel te verkrijgen, al is dat aanbod ook niet al te groot.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North