“Mercedes gaat straatlegale F1-racer bouwen met V6 Turbo”

Auteur: , 59 Reacties

Als de geruchten kloppen kan de vlag uit!

In navolging van Aston Martin en Red Bull zou ook Mercedes zich wagen aan een “straatlegale F1-auto”. Zelf vind ik die aanduiding een verschrikkelijke, uitgeholde dooddoener, maar de komst van een nieuwe sportwagen is natuurlijk altijd goed nieuws.

De chaps van Evo hebben een medewerker van AMG gesproken en die heeft bevestigd dat de hypercar er gaat komen, inclusief een geblazen 1,6-liter V6 die in hoge mate overeenkomt met de oppermachtige krachtbron die de Duitsers in de Formule 1 gebruiken. Inclusief hybride spulletjes moet het vermogen uitkomen op minstens 1.000 pk.

Net als de reeds aangehaalde hypercar van Aston Martin zou de nog te introduceren Mercedes veel gebruikmaken van aerodynamica, om de 1.200 tot 1.300 kg zware auto aan het wegdek te laten plakken als nooit te voren. Qua looks kunnen we een mix verwachten tussen een F1- en een LMP1-racer, maar dan met nummerplaten en knipperlichten. Vooralsnog gaat men uit van een productie van 50 stuks, tegen een prijskaartje van rond de 4 miljoen euro per auto.

Dank aan @uncivilsum voor de tip! Foto: Mercedes CLK LM, de laatste hypercar van Mercedes



59 reacties

Leuk, maar voor dat geld heb je dus ook een CLK GTR AMG.
@BmwMPower: en die kan een backflip jonguh!
@rijnounsdoor:

Nee dat was de CLR.
De LMP doorontwikkeling van de CLK LM GT1.
Uit marketing oogpunt snap ik dat ze voor de 1.6 zes cilinder gaan. Het grote nadeel van dat blok is het geluid en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk bij een auto van € 4 miljoen.
@deora:

Niet voor de simpele petjes doelgroep dus ..
@lincoln: Touche
@lincoln: niet helemaal waar. Denk aan doelgroep Lewis Hemilton die draagt ook vaak zat een petje ;)
@lincoln: dus de simpele petjes doelgroep is fan van natuurlijk ademende V6’en en V8’en? Dan hoor ik bij de simpele petjes doelgroep. Begrijp me niet verkeerd want ik vind de 1.6 V6 turbo een geweldig mooi stukje techniek. Maar in een sport/super/hypercar vind ik het geluid van de motor toch wel erg belangrijk voor de beleving.
@deora:

Voor de sport super hyper is het idd kut ..
Maar voor de extra ultra plus is het best goed te doen ..

Beleving .. Suggestieve troep voor petjes ..
@lincoln: dat of over smaak valt niet te twisten!
@deora: afgelopen weekend op Spa geweest. De laatste keer dat ik een f1 race heb bijgewoond was nog met de v10 motoren.

In eerste instantie viel het geluid me nog mee qua decibellen, het maakt nog redelijk wat herrie. Maar later begreep ik ook pas dat het echt herrie is. Je hoort van alles en nog wat maar dit kan je niet scharen onder “een lekker geluid”
@87sandyd: Niet? Maar als je een Porsche 911 Turbo, oude V60 Polestar of een 535i voorbij hoort komen dan sta je wel te geilen zeker?

Wat een onzin, die blokken zijn en klinken nog steeds oppermachtig. Mensen moeten alleen iets te zeiken hebben zodat het lijkt alsof ze op de hoogte zijn en een mening hebben. Wat een lamlendig, marginaal geneuzel
@silverarrow: ik vind persoonlijk het geluid van een 997 of 991 turbo echt verschrikkelijk. Die klinken echt als stofzuigers.
@deora: En daarmee heb je gelijk m’n punt bewezen, thanks!
@deora: vind trouwens het geluid van de stofzuigers tegenwoordig ook tegen vallen en al helemaal in het nieuwe seizoen (2017)nog maar 900w en 80db :(
@qoekje: hahaha :P gewoon een ouderwetse Kärcher alles zuiger halen. Genoeg power en een magistraal geluidje!
@deora: als je het positiever bekijkt kun je dus tegenwoordig zeggen; mijn stofzuiger klinkt als een Formule 1 auto
@silverarrow: en ohja, ik ben op de hoogte :)
@silverarrow: gezeur over de klank van motorgeluid klinkt inderdaad heel vervelend.
Is geen geld. Ik denk dat ik er 2 neem
Is het blok wel betrouwbaar genoeg ?
@hummer95:

Nee .. Het blok is verschrikkelijk slecht ..
Ze nemen nml het slechtste blok ter wereld ..
@lincoln: Hamilton heeft dit weekend nog een gridpenalty gehad voor zijn zoveelste motorwissel op amper 14(?) weekends. Terechte vraag dus.
@hummer95: paar aanpassingen waaronder grotere fuelflow gok ik
AMG gti .. Turbo boost power ..
@lincoln: Vet bommetje hatsjikideee..
Dus we denken met z’n alle dat een huidige F1 auto het absolute antwoord biedt als basis voor de meest gruwelijke straatauto ooit? In de 80’s misschien, die V6 onzin…
Met een SLR Stirling Moss achtige carrosserie komen ze al heel ver denk ik. Alleen dan met nog lichter materiaal..
1.6… dat je het voor de F1 doet snap ik want regelement maar komaan!

Over 10 jaar hebben we 250cc blokjes met 3k PK
@2wheeler: lekker voor op de 2wieler!
@edjehaze: dat dan weer wel! Scherp!
@2wheeler: 3k pk uit een 250 cc? je weet dat 250 cc te vinden is op motoren, en als we dit gaan gebruiken in de motogp, 500 kmp/u misschien wel mogelijk is? rondje spa in 1 minuut, dat dan weer wel.
@gwnbmw: probeer het nog eens.
@2wheeler: 3k. 3.000. uit een 250 cc. dat is veel knul.
@gwnbmw: dat weet ik! Vandaar mijn grap. ze halen 1000pk uit een 1.6 en en en agh laat ook maar
Ja joh slim om een 1,6 V6 motor, die gelijkwaardig is aan een F1 motor, te stoppen in een straatlegale auto. Hier kan je dus echt weinig kilometers mee maken, want voor je het weet heb je meer geld uitgegeven aan onderhoud dan aan de auto.
@thefmanl: Als je 4 miljoen euro neer kan tikken voor een auto, zal je je vast druk maken om de onderhoudskosten
Aparte is dat topgear.com nu ook claimt dat zij het te horen hebben gekregen van “een bron binnen de paddock”, lijkt haast op een geplande lek nu.
Daarnaast, je gaat toch geen 4 miljoen betalen voor een Mercedes?
Zelfs de absolute top qua hypercars kosten dit niet.
@bmwmpower:

Goed advies ..
Denk dat 7 miljard mensen op de wereld dat wel gaan opvolgen ..
Hoop dat jij je heel slim voelt nu ..
@lincoln: pilletje vergeten, linc?

On topic: eigenlijk heel hypocriet: je bouwt een racer die street legal is, maar hangt er een prijskaartje aan waarmee de toekomstige eigenaren van zo’n auto waarschijnlijk zelden of nooit actief aan het verkeer gaan deelnemen. Want beleggingsobject, onverzekerbaar, etc.
@rrrobert: verzekering zal em inderdaad zijn. ik weet niet eens of er bedrijven zijn die zulke auto’s verzekeren, en reken maar dat ze minstens een ton per jaar vragen als ze zijn.
@gwnbmw: Natuurlijk zijn die er, alles is er als je maar betaalt
@gwnbmw: dat kun je dan ook wel betalen… zou meer inzitten over mijn nu al klassieker van 33 miljoen hoe die in de verzekering moet…
Ah, het is weer tijd voor de volgende generatie beleggingsmobielen.
Tja, en willen we deze auto voor dat geld of liever een CLK GTR?
Ben benieuwd! Weer een goed benz idea
Dit las ik enige tijd geleden ook al ergens anders, maar omdat er toen verder niks over te vinden was dacht ik dat het luchtkasteel nummer zoveel was. Mooi om te zien dat dat niet zo is, dit soort projecten vind ik altijd erg gaaf. Die andere bron (ben even kwijt waar ik het gelezen had) sprak over een concept in 2017 en productieversie in 2018. Hoe dan ook, ik ben benieuwd!
Motor die in hoge mate overeenkomt met de F1 motor…. Dat klinkt als het marketing verhaal van de Ferrari F50 all over again.
Begrijp mij niet verkeerd de F50 is een van mijn favorieten. Maar het moest oneindig herhaalt worden dat de motor uit een Formule 1 auto kwam! Er waren wel degelijk overeenkomsten zijn, zeker in het design. Maar tegelijkertijd zijn er ook zoveel verschillen dat je je kan afvragen of de bewering wel waar is. Niet zo gek ook want een motor die 5.000km mee ging, 3 NM koppel leverde, en zijn vermogen leverde bij 15.000 rpm is niet erg praktisch.

Dus ik ben benieuwd of Mercedes ook een hypercar gaat produceren met “Formule 1 motor”.
@reistje: Klein voordeel wel is dat de huidige F1-motoren gemaakt zijn om langer mee te gaan. In de tijd van de F50 kon je elke race gewoon een nieuwe motor erin gooien, nu mag je er nog maar vier of vijf (afhankelijk van het aantal races) per seizoen gebruiken, waardoor een motor in theorie 5 races moet meegaan. 5 races komt neer op 1500km. Tel je de kilometers van de vrije trainingen en kwalificaties daarbij op, dan mag je dat getal verdubbelen. Zitten we dus al op 3000km, zonder enige aanpassing. Pas vervolgens hetzelfde trucje toe als wat Ferrari bij de F50 deed qua aanpassingen en je krijgt een op een F1-gebaseerde motor die toch wel lang genoeg mee gaat.
@edge: Oeps, iets te vroeg op ‘plaats reactie’ gedrukt. Bovendien hebben de moderne F1-motoren ook nog het hybridesysteem aan boord. Waar het in de F1 wagens vooral als powerboost gebruikt wordt (ze rijden immers relatief weinig laag in de toeren), kun je het systeem voor een straatauto herprogrammeren om bij te springen in het lagere toerengebied. Zo vang je het gemis aan koppel onderin relatief makkelijk op.
Leuk. Maar BMW heeft ook een nieuw en spannend model aangekondigd. De geruchten zijn, en als het klopt dan is het echt revolutionair, zij gaan een twee serie gran tourer met zes deuren bouwen.

Jaahaaaaa, eat that Merc….
@Rick-dos: sarcasm +1.
Daar sta je dan. Met je bmw. Elektrisch. Te kwijlen. Naar die amg.
Als ie maar mooier wordt dan dat gedrocht van een CLK LM..
Wat is dat toch? Waarom wil iedereen vele miljoenen kostende supercars bouwen? Aan de Veyron zie je dat er geen businesscase te maken is.
Als AMG een echte uitdaging wil, maak sportieve een A-klasse die op prijs en prestaties met de Golf GTI kan concurreren. Overdrijven in specificaties en prijs (AMG45) kan iedereen, maar de sweetspot vinden dat is de echte uitdaging.
@mashell: Halo-Car. Je verkoopt er zoveel extra A t/m G-klasses door als je kunt laten zien dat je het non plus ultra kunt bouwen op autogebied. Dat is je business case :)
@mashell: het is niet aan mercedes om de sweetspot te vinden. Daar zijn andere merken voor. Mercedes is juist voor wat meer prestaties en geld. Dat noemen ze ook wel eens premium. Eigenlijk is hun sweetspot dus het daadwerkelijk iets extra’s bieden voor dat extra geld. Dat lukt ze qua prestatie aardig met de a45 volgens mij.
Mochten ze daadwerkelijk een F1 waardige motor gaan gebruiken, ben ik benieuwd of je spontaan kan besluiten een ritje te maken. Aangezien een F1 motor eerst bijna 24 uur lang aan het infuus moet om op de juiste temperatuur te komen. De marges zijn zo klein dat een koude motor niet eens rond kan draaien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).