Mercedes GLC300e: wereldpremière in Frankfurt

Auteur: , 20 Reacties

Op de Duitse autobouwers staat deze GLC300e.

De Mercedes GLC is niet gloednieuw, wel nieuw is de GLC300e. Dit is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 320 pk en 700 Nm koppel. Met een 90 kW elektromotor is het een toename van vijf kW in vergelijking met zijn voorganger.

De GLC 300 e is gekoppeld aan een 9-traps G-Tronic. Aan boord zit een 13.5 kWh lithium-ion accu. Een upgrade ten opzichte van het vorige model, die het moest doen met een 8.7 kWh batterij. Met de plug-in hybride is het mogelijk om zo’n 40 kilometer volledig elektrisch te rijden.

Met de SUV is het mogelijk om in 5,7 tellen naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Volledig elektrisch kun je maximaal 130 km/u rijden. Met het ontwikkelen van de GLC is er al rekening mee gehouden dat er een plug-in hybride zou komen. Daarom is de bagageruimte nog een dikke prima te noemen met 395-1.445 liter.

Eind 2019 heeft Mercedes-Benz meer dan tien plug-in hybrids in het gamma. Het doel is om klanten in 2020 meer dan twintig modelvarianten te kunnen aanbieden.



20 reacties

Ik vindt ‘m gelukt. Voor- en achterkant smoelen goed!
Wat heeft Mercedes-Benz de interieurs toch altijd mooi voor elkaar. Hightech, maar toch nog enigszins de uitstraling van een interieur uit het analoge tijdperk. Ik hou daar wel van. Mooi ook dat er elementen in zitten die doen denken aan de fantastische Benzen uit de jaren zestig, zoals de ventilatieroosters.
@moveyourmind: wel valt altijd iedereen over dat “opgeplakte” scherm in het midden. In de praktijk ziet het precies op de juiste plek.
@jorden: Inderdaad, het zit op een uitstekende plek. En ik vind het ook wel wat hebben dat zwevende scherm. Al zijn de geïntegreerde schermen in de E- en S-klasse ook heel erg mooi.
@moveyourmind: Ik mocht willen, dat je gelijk had! Maar kijk eens naar de volgende foto van het dashboard van een 220S uit 1964 en vertel dan maar eens welke elementen je daarvan nog terug kunt vinden in deze GLC300e. Misschien dat ik naar de opticien moet, maar ik kan ze echt niet vinden.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=0qipv45I&id=AA6AE11E550FF3180CF407508FB29E93A51AE4CE&thid=OIP.0qipv45IZYPUVGgvtbalWAHaDg&mediaurl=https%3a%2f%2fnostalgiaclassiccars.ae%2fsites%2fdefault%2ffiles%2fstyles%2fxlarge%2fpublic%2fcars%2fmercedes-benz-220-se-1964-15.jpg&exph=500&expw=1055&q=dashboard+mercedes+220s+1964&simid=608038562140128678&selectedIndex=0&ajaxhist=0
@9000cse: SORRY!!! Niet gelukt om die foto te uploaden. Ik ga een andere poging doen.
@9000cse: Nieuwe poging: Klik op *Toon afbeelding*. In het grote blanco vlak linksboven rechts klikken op het icoontje. In keuzemenu links klikken op “afbeelding bekijken”. Sorry voor de moeilijke toegang!
@9000cse: Ik heb even gegoogled, je hebt wel gelijk, dat dashboard is inderdaad van een andere orde met dat mooie hout. Toch blijft bij mij het idee hangen dat ik er elementen in terugzie van Mercedessen van vroeger. Vind het in elk geval een fraai sfeertje in deze GLC.
@9000cse: ik zie hem en ja er zijn best wat verschillen. Maar je ziet bij de nieuwe zowel als de oude direct : Mercedes! En dat ik knap van het merk.
@moveyourmind: Voor mij een iets te hoog boot gehalte. Verder niet lelijk, zeker niet, maar gewoon niet mijn smaak. Maar ja ik ben ook zo een gek die het interieur van de Model 3 geweldig vind. Less is more.
@flutterby: en voor de leaserijder is het een goed excuus om 300 pk ter beschikking te hebben.
Wat heb je nog aan een plug-in hybrid ? Of je maakt iets volledig elektrisch of gewoon een verbrandingsmotor.
@slickrick: plug-in hybrid zorgt voor een veel lager CO2 getal en dat is essentieel voor de Europese uitstootregels: gram per km voor de hele vloot gemiddeld.

Plug-ins zijn echter omstreden doordat de CO2 van de elektrische kilometers buiten de metingen blijft.
@slickrick: In Nederland fiscaal helemaal niks meer in ieder geval, want ook gewoon 22% bijtelling.. Hier ga je deze auto dus amper tot niet zien.. Particulieren kopen dit soort auto’s ook niet..
@inflatable: particulieren kopen toch niet nieuw, maar als ze dat wel doen betalen ze ook co2 tax en brandstof. Die twee zijn bij een PHEV gewoon lager.
Benzine of diesel?
@ferrarikiller09: Dit is benzine. Dieselhybride hebben ze echter ook.
@RubenPriest ik geloof dat we er nu wel doorheen zijn toch? Al het beursnieuws. Kudos voor de redactie en de verslaggevers voor weer een eindeloze stroom aan informatie! Deze maand alleen al goed voor 7(!) pagina’s aan nieuws. Ik merk dan ook dat mijn aandacht op een gegeven moment een beetje verslapt. Ten eerste krijg je eerst alle ‘lekken’, dan de vooraankondigingen, dan in de week van de beurs nog eens precies hetzelfde nieuws maar dan met live foto’s erbij, en als klap op de vuurpijl nog de video’s. Als vervent AB-lezer en FOMO-lijer heb ik ALLE berichten zitten lezen, zelfs over auto’s waar ik totaal geen interesse in heb, maar dan merk je wel dat het een beetje veel en vooral dubbelop wordt.

Is het misschien een idee om bij toekomstige edities meer te bundelen in een merkpagina bijvoorbeeld? Of alle cross-overs in een artikel, of alle vergelijkbare modellen en concurrenten in een artikel zodat wij een logischer overzicht krijgen? Slechts mijn 2 cent.

Ondanks dat het wat veel was toch enorm bedankt allemaal!
Lijkt me een top auto, @autoblog: enig idee waarom Mercedes hem eerst 350e noemde en nu 300e, zou er nog een plug-in bijkomen?
@henkhupelschoten: Dat was dacht ik een groter model welke tevens een grotere accu had. (100km WLTP i.p.v. 55)

Qua vermogen ontloopt het elkaar echter amper, en de verbrandingsmotor is identiek. Vind het ook discutabel. Een 220d met 66L tank wordt ook niet 250d genoemd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).