Mercedes doodsbang voor sterk Ferrari

Auteur: , 39 Reacties

Schijn bedriegt, of toch niet?

Concurrentie doodsbang voor sterk Ferrari

De testweken zijn inmiddels begonnen en op het eerste gezicht lijkt Ferrari ijzersterk aan het nieuwe Formule 1-seizoen te zijn begonnen. Hoewel we ons niet willen laten verleiden een mening te vormen op basis van de tijden die Sebastian Vettel en Charles Leclerc hebben gereden, daar het momenteel nog geen realistisch beeld geeft, zegt de concurrentie zich op te maken voor een uiterst dominante Scuderia.

Met name het fabrieksteam van Mercedes, de wereldkampioenen van de afgelopen vijf jaar, heeft de afgelopen dagen veelvuldig laten vallen lichtelijk in paniek te zijn. De Duitse equipe begrijpt dat er de komende weken nog bijzonder veel kan veranderen, maar zoals het er nu voor staat, gaat Ferrari eenvoudig aan kop. Lewis Hamilton trapte af door zijn overtuiging te delen dat de Ferrari’s “zeer, zeer sterk” ogen. Valtteri Bottas deelt de mening van Hamilton en legt het uit met iets meer detail.

“They do seem very strong. No matter which kind of fuel load or engine mode they’re running. We try to correct for that, but in any case they are quick. On short runs and long runs. I think we feel at this point they’re a bit ahead, but obviously it’s impossible to make detailed calculations.”

Teambaas Toto Wolff durfde tegenover de televisiezender RTL een nog iets grotere uitspraak te doen. Volgens de Oostenrijker is Ferrari op het moment ongeveer een halve seconde per ronde sneller dan Red Bull en Mercedes. Dat gezegd hebbende, Mercedes verwacht deze ‘achterstand’ relatief snel te dichten met updates die het de komende tijd zal introduceren.

Het vermoeden is overigens tot op bepaalde hoogte door de Ferrari-coureurs bevestigd. Zo liet Charles Leclerc deze week in een reactie weten amper te hebben gepusht tijdens zijn runs. Ook viervoudig wereldkampioen Vettel was buitengewoon tevreden de eerste dagen. De Duitser liet zelfs weten nog nooit zo’n goede start van het seizoen te hebben meegemaakt. Maar, nogmaals: pas in Melbourne zullen we ontdekken hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Immers, daar zullen de psychologische spelletjes ophouden en tellen enkel nog de prestaties.



39 reacties

Zijn natuurlijk mindgames. Mercedes rijdt straks iedereen het snot voor de ogen weg in de eerste kwalificaties maar wil nog niet dat iemand weet wat voor achterstand ze al op Mercedes hebben. Zo gaat het immers altijd.
@mashell: typisch Duits sentiment..
Er komt een moment je er achter komt dat Duitsland niet Über Alles ist.
@giulio: klopt, Renault wordt weer wereldkampioen dit jaar…
@mashell: iets met boter en hoofd..
@giulio: je hebt boter op je hoofd gesmeerd? Ik kan je Schwarzkopf shampoo aanbevelen. Een degelijk Duits kwaliteitsprodukt. Dat krijgt dat haar wel weer schoon.
@mashell: ik zal kort zijn, nein
@mashell: Als het met Riccardo is dan is dat toch geniaal!
@dutchdriftking: dat zou echt serieus geniaal zijn 😂😂
@dutchdriftking: dat zou ik inderdaad helemaal niet erg vinden. De Ferrari coureurs gun ik het ook wel, maar Renault het meeste, die hebben zoveel gezeik en gezeur van Red Bull moeten doorstaan die hebben het verdiend.
@mashell: Ik gun het Red Bull meer dan Renault die jarenlang een #$%^&* motor leverde en beterschap beloofde, maar het niet waarmaakte …
@giulio: de voorbije jaren alvast wel
@giulio: Inderdaad, altijd het tegenovergestelde geloven wat Toto Wolf zegt. Horner die zal wel weer janken zoals altijd. Same shit every year.
@mashell: Niets is voor eeuwig, dominantie in de Formule 1 al helemaal niet.

Maar ik moet het ook eerst zien voor dat ik het geloof. Denk wel dat Ferrari met een echte engineer aan het hoofd extra stappen gaat maken.
Marko stelt ook dat Ferrari op dit moment de snelste auto heeft, maar ook hij laat een beetje doorschemeren dat dit weleens ingelopen kan zijn als het seizoen begint. Blijkbaar heeft Ferrari een edge maar niks waar Merc en RBR zich druk over maken.
Ferrari was vorig jaar ook snel in het begin van het seizoen. Toen kwam er druk op te staan en gingen ze fouten maken.

Het zijn toch net mensen hè.
@kvgorp: niet alleen mensen. Italianen! Die moeten naast het mens zijn ook nog wild met de handen zwaaien, espresso drinken, mama mia molto bene zeggen en zorgen dat hun haar goed zit. Dat is erg moeilijk.
@mashell: Topreactie!
Lewis: *typisch PR praatje”
“Vallteri: “wat Lewis zei”
Toto: “wat Lewis zei, maar met duurdere woorden”

Conclusie van het verhaal:
Allemaal koffie dik kijken dus neem dit voorgekauwde PR praatje maar met een flinke lading zout.
@duckmefaddy: Idd. al decennia lang dezelfde quatsch, wagen A rijdt op x toeren rond en B met 1000 toeren minder …. het zou interessanter zijn welke teams buiten de 3 grote een aansluiting kunnen maken..
1 Mercedes
2 Ferrari
3 Honda
4 Renault

Wedden!
@thomasthomas: Zeer waarschijnlijk maar een verrassdende carrousel zou ook mooi zijn, toch
@thomasthomas: Haas op 4 en Renault op 5
@thomasthomas: alfa Romeo op 4
@thomasthomas: BWIN . Com

Leg het vast en wie weet win je nog wat einde seizoen;-)
@thomasthomas:
1. Mercedes
2. Ferrari
3. Renault
4. Ferrari B
5. Red Bull
@gebruikersnaam3: is ferarri B de nep ferrari haas of alfa Romeo?🙈
Maar zien wat er gebeurt…

Een sterk Ferrari zou mooi zijn.

Dat brengt meer spanning en ik gun het roemrucht Ferrari wel wat mooie successen.

Daar ik dit Renault ook gun hoop ik op een mooi seizoen
@wahltiroler: wat heeft jouw gegun nu met een mooi seizoen te maken? Ik snap t niet…
Ik hoop het. Kampioenschap voor Ferrari zou wel weer eens leuk zijn.
Tot in Melbourne. When the flag drops, the bullshit stops
Ik denk dat de teams meer weten dan wij. Volgens mij wordt er data verzameld van alle auto’s, en kunnen ze de acceleratie, remvertraging en g krachten zien. Experts kunnen met deze data bepalen hoe zwaar de auto is, hoeveel vermogen er is, wat de downforce levels zijn en dat vergelijken met de eigen auto’s, waar ze natuurlijk precies weten hoeveel brandstof en/of ballast erin zit.
En media experts geven aan dat de Ferrari erg stabiel oogt in bepaalde bochten en de Mercedes onderstuurd lijkt in sommige bochten.
Redbull wordt kampioen, let maar op. En nee alstublieft niet het standaard woordje met dat gelul van een bril met kleur.
@tfsi: je komt vaak in de Efteling zeker?
Elk jaar hetzelfde wat Mercedes zegt ze zien er sterk uit
Politics, politics
En zo, lieve kijkbuiskinderen, wint Mercedes alweer een seconde op Ferrari. Duitse degelijkheid drukt lekker op de luiheidsknop van de Italianen: “We gaan al sneller, Mercedes schijt in de broek. Jongens, wie wil er nog Grappa? Pizzaatje erbij?”

Merc heeft expres in de reverse-partymode gereden. Low-key, downplayen en klagen. Ooit gehoord van “de tegenstander niet in je kaarten laten kijken?”

En de rode jongens maar denken dat ze er al zijn. Mediterrane sukkels.
Mercedes was inderdaad erg duidelijk zandzakken voor de deur aan het zetten, al waren ze best wel productief te noemen zonder snelle tijden te zetten. Het belangrijkste dat je uit deze vier dagen kan meenemen is dat de nieuwe voorvleugel voor een leuke shakeup heeft gezorgd in de aanpak van diverse teams:
– Red Bull, Renault en Mercedes zijn vrij conservatief gebleven en hebben een voorvleugel die zoals de afgelopen jaren veel grip en downforce aan de voorkant moet geven, de rest van de auto is daarom heen gebouwd om de turbulentie die daar normaal vanaf komt in te dammen. Mercedes heeft zijn speciale achtervelgen ook nog, die zogenaamd alleen koelsleuven bevatten, maar ook die dienen een aerodynamisch doel. RBR was altijd een frontrunner mbt aerodynamische grip en blijkbaar heeft Renault hen met Australische inside info een beetje nageaapt.
– Ferrari, Alfa Romeo en Toro Rosso hebben een heel ander concept qua voorvleugel. Zoals op de foto hier boven te zien, de vinnen wijzen naar buiten zodat een luchtstroom via de wielen wordt geleid ipv via de neus naar de onderkant. Dat suggereert een setup met low-downforce en een hoge topspeed, ideaal voor banen als Baku, Spa, Monza en de RBRing. Hoe ze dat op stratencircuits op gaan pakken vraag ik me echter wel af
– Mclaren kiest de kant van Ferrari, heeft ook zo’n low downforce vleugel. En je ziet helaas ook duidelijk hun coureurs vechten om de auto de bocht om te krijgen, alsof ie te veel onderstuur in langzame bochten heeft.
– Forza Stroll (ja het heet Racing Point, maar is net zoals Brabham F1 de laatste jaren als Motor Racing Developments heette, compleet zouteloos) doet eigenlijk niet veel anders dan de vorige jaren. Zetten een simpele auto neer, vleugel die beide kanten op ontwikkeld kan worden. Perez was lekker productief, Stroll hing niet in de muur, iedereen blij, behalve de plaatwerker misschien
– Haas heeft een dubieuze sponsor die dubieuze claims liet noteren dat hij verwachtte dat Haas sneller was dan RBR, ze gingen iig sneller stuk dan RBR. Toch is hun auto niet per se langzaam, maar even afwachten wat er uit komt. Leuk om na Emerson en Christian Fittipaldi nu een derde telg van de familie in actie te zien. Pietro Fittipaldi mocht even voor Kevin Magnussen invallen.
– Enige waar ik me echt zorgen om begin te maken is Williams. Het team lijkt veel harder te zijn geraakt door het weggaan van Stroll dan gedacht en er gaan nu verhalen dat Kubica’s sponsor Orlen niet genoeg centen had om de boel overeind te houden. RokIT (een producent van goedkope smartphones) is op het laatste moment aan boord gekomen, zodat ook de auto op het laatste moment af was, te laat eigenlijk. En zoals je vroeger zag met Marussia, HRT en dat soort prullebakteams, wie testkilometers mist, loopt in Australië onherroepelijk tegen problemen aan. Volgende week beter zullen we maar zeggen
Mercedes die de favoriete rol bij een ander team in de schoenen wel duwen… Je zou het niet verwachten, elk jaar zijn we toch weer verrast dat ze dat proberen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).