• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes heeft geen Silver Arrows meer dit seizoen

Auteur: willeme, gepost 29 juni 2020 om 14:02 – 71 Reacties

Silver Arrows

Tijdens dit seizoen rijden niet de Silver Arrows van Bottas en Hamilton vooraan.

Formule 1 auto’s hebben vaak een bepaalde kleurstelling. Deze is voornamelijk afhankelijk van de sponsor en in mindere mate de mode en-of motor leverancier.

Silver Arrows

In het geval van Mercedes is het eigenlijk altijd heel erg makkelijk. Over het algemeen zijn deze namelijk altijd zilver. Niet alleen de afgelopen jaren, maar de Silver Arrows zijn al jarenlang vaste waarde. Het verhaal erachter is natuurlijk veel leuker dan de kleur zelf.

Alfred Neubauer

Voordat we bij het nieuws vandaag uitkomen, eerst even een klein beetje historie achter de Silver Arrows. Vroeger had elk land zijn eigen racekleur. Nederland was oranje, Engeland groen en Duitsland had wit. Overigens was dat niet altijd het geval, tijdens de Targa Florio in 1920 reed Giulio Masetti in een rode Mercedes, bijvoorbeeld. De reden dat Mercedes raceautos grijs zijn komt door Alfred Neubauer. De Mercedes W25 werd in 1934 ingeschreven voor de Eifelrennen, een prestigeuze race op de Nordschleife. Reglementen schreven voor dat de auto’s maximaal 750 kilogram mochten wegen.

Silver Arrows

Manfred von Brauchitsch

Om te kunnen voldoen werd de witte loodhoudende lak eraf geschuurd. Wat overbleef was het zilvergrijze aluminium. Dankzij de ingeving van Alfred Neubauer kon Manfred von Brauchitsch (wat een naam!) de race winnen. Zo was een legendarisch icoon geboren. Zoals met veel legendes, schijnt er wat controverse te zijn. De verhalen zouden pas 25 jaar na dato (eind jaren ’50) naar buiten zijn gebracht. Tot die tijd werd er nooit aan Alfred Neubauer en Manfred von Brauchitsch (blijft een topnaam) gerefereerd omtrent de Silver Arrows.

Silver Arrows

AVUS-ring

Boze tongen beweren namelijk dat het allemaal verzonnen is. Dat de lak verwijdert werd klopt, maar al eerder werden zilvergrijze Duitse raceauto’s ‘Silver Arrows’ genoemd. Dezelfde Manfred von Brauchitsch (ik wil ook zo heten) reed namelijk al in 1932 zijn rondjes op de AVUS-ring in: een zilvergrijze Mercedes! Een bijzonder gave SSKL om precies te zijn.

Silver Arrows

Auto Union

Een ander verhaal dat de ronde doet is dat de Silberpfeile niet van Mercedes is, maar hun oorsprong heeft liggen bij Auto Union. In 1934 deed Auto Union namelijk mee met de race op de AVUS-ring met Silver Arrows. Dat was één race voordat Neubauer en Brauchitsch hun ‘vinding’ deden. Maar het blijft een mooi verhaal. En precies de reden waarom alle race Mercedessen zilvergrijs zijn.

Silver Arrows

2020

Ook de Mercedes W01 tot en met de W10 Formule 1 auto’s zijn grijs. behalve dit seizoen dan. Gezien de ontwikkelingen in de wereld heeft de directie besloten om de auto’s zwart uit te voeren om duidelijk te maken dat ze tegen racisme zijn.

Dit is de auto voor Hamilton:

W11

Dit is de auto van Bottas:

W11

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Bottas weg bij Mercedes
    Gerucht: Valtteri Bottas dit seizoen al weg bij Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Video: Altijd weer die Peugeot-rijders
  • Gaan de benzineprijzen door het dak?
  • Ook deze bekende eigenaar is zijn Valkyrie zat
  • AMG komt binnenkort met een verrassing!
FacebookTweetPinLinkedIn

auto-union, Formule 1, grijs, Lewis Hamilton, Mercedes, Racing, Silberpfeile, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Hennessey Charger Hellcat maakt gehakt van M5 en E63
Volgend bericht: Civic Type-R goedkoper dan voorheen »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    29 juni 2020 om 14:09

    Ik vind het goed dat er meer aandacht komt voor racisme in de wereld en ik ben uiteraard van mening dat iedereen gelijk is, maar bedrijven die nu politiek correct willen zijn en aan de wereld willen laten zien hoe goed ze wel niet zijn, dan komt me echt de strot uit.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      29 juni 2020 om 14:31

      @berlinetta: Exact.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      29 juni 2020 om 14:34

      @Berlinetta,

      Ook moeten ze dan niet gaan rijden in enkele oost-Europese landen waar ze het niet al te nauw nemen met mensenrechten en democratie. Hertzelfde geldt natuurlijk ook voor landen in midden- en verre-oosten.
      Maar goed, dat zal te veel geld kosten.
      Dus je auto dan meer zwart maken is stukken goedkoper.
      Mag je dit trouwens wel zwart noemen?

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      29 juni 2020 om 15:05

      @berlinetta: alsof grote bedrijven echt om dit soort zaken geven, nope. Bottom line is het enige wat er toe doet. Het is gewoon heel populair om dit openlijke te roepen want dan deug je zo lekker

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      29 juni 2020 om 16:23

      @berlinetta: Dat moraal ridder gedoe heb je ook met corona, en het is echt te triest voor woorden dat andermans ellende wordt gebruikt als een soort reclame.

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      29 juni 2020 om 18:35

      @berlinetta: eens, en gelukkig is iedereen vrij om zelf een merk te kiezen!!

      Login om te reageren
  2. poursuivant zegt

    29 juni 2020 om 14:09

    Hebben kleuren historisch gezien ook niet iets te maken met de landherkenning zoals Bugattiblauw (Frankrijk), British Racing Green, rood (Italië) etc?

    Oh, en de wagen van Bottas vind ik mooier.

    Login om te reageren
    • metalfalcon zegt

      29 juni 2020 om 14:17

      @poursuivant: Het kan aan mij liggen, maar het enige verschil tussen de 2 auto’s dat ik zo snel zie zijn de startnummers. Dus om nou op basis daarvan te zeggen dat je de auto van de blonde jongen met blauwe ogen mooier vind… :P

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        29 juni 2020 om 14:37

        @metalfalcon: Exact, Mercedes heeft de t-cam van Bottas niet eens fluorescerend geel gemaakt zoals ‘ie hoort te zijn

        Login om te reageren
        • SpeedGeek zegt

          29 juni 2020 om 14:39

          Dat zal vrijdag denk ik wel anders zijn. Tijdens de test van Albon afgelopen week was zijn T-cam ook zwart.

          Login om te reageren
        • banderas zegt

          29 juni 2020 om 14:55

          Zou ook wat zijn als ze EXACT dezelfde foto 2x hebben kunnen maken met 2 verschillende auto’s. Dat noemt men dus gewoon photoshoppen.

          Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 juni 2020 om 14:36

      Ja, klopt. De historische racekleur van Duitsland is wit, niet zilver.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    29 juni 2020 om 14:16

    Al die zogenaamde ‘maatregelen’ en ‘aanpak’ gaat echt te ver nu en begint me de keel uit te hangen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 juni 2020 om 14:39

      @viezefreddyw: Het meest trieste van alles vond ik nog het nieuws dat ik vanochtend op de website van het AD las: Streamingdienst Hulu heeft een aflevering van Golden Girls verwijderd vanwege blackface. Alleen zit er in die aflevering helemaal geen blackface, maar krijgen die oudjes een gezichtsmasker. Zo ver moet het tegenwoordig blijkbaar gaan….

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        29 juni 2020 om 15:04

        @Edge: Behoorlijk triest inderdaad. Ook las ik ergens dat make-up fabrikant L’Oreal een soort foundation niet meer whitening gaat noemen bij de beschrijving er van want ook dat was racistisch. Het begint echt belachelijk te worden.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          29 juni 2020 om 16:57

          Had ik ook gelezen. Johnson & Johnson gaat een witmakende creme uit de schappen halen. Zullen we de zon dan maar ook verbieden? Want daar word je bruin van. Vinden witte mensen weer aanstootgevend.

          Login om te reageren
  4. MDA zegt

    29 juni 2020 om 14:21

    Ik vind zowel zwarte als witte auto’s allebei nogal polariserend in dit debat… Beter had je ze mooi grijs gemaakt (wit-zwart perfect gemengd tot eenheid….). Oh, wacht….

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      29 juni 2020 om 16:25

      @mda: hahaha, hij is heel leuk ??

      Login om te reageren
  5. grasvreter zegt

    29 juni 2020 om 14:24

    Prima dat er aandacht is voor rascisme, het bestaat, hoort niet. Hamilton aan de andere kant met zijn initiatief om donkere mensen meer kans te geven in de autosport… Je komt maar op 1 manier in zo’n formulewagen terecht, je moet veel talent hebben en geld. Mis je 1 van de 2 dan is het klaar. Ik heb als fries volbloed ook nooit de kans in de motorsport gekregen. Dat er meer witte mensen zijn die uit een milieu komen waar er het geld is om je kind te laten karten, dat is een ander verhaal. Maar in principe gaat het om talent en geld, huidskleur heeft hier niets mee te maken.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      29 juni 2020 om 18:52

      @grasvreter: gewoon een (sugar)daddy zoals stroll

      Login om te reageren
  6. roadster zegt

    29 juni 2020 om 14:24

    Het wagenpark in NL is grotendeels grijs en toch worden ouderen nog steeds gediscrimineerd. Ik denk derhalve niet dat discriminatie door de kleur van een auto kan worden opgelost.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juni 2020 om 14:37

      Inderdaad. schandalig die positieve discriminatie van ouderen. Ze hoeven helemaal niet te werken, ze krijgen zelfs gratis geld van AOW en pensioen en hebben ondanks dat ze heel de dag niks uitvoeren en een enorm beroep op de zorgcapaciteit doen toch nog net zo veel stemrecht als hardwerkende Nederlanders. Gelijke behandeling voor iedereen! Stop het pamperen van de ouderen! Of bedoel je dat niet?

      Login om te reageren
  7. koekebakker zegt

    29 juni 2020 om 14:27

    Hmm ja je kunt hier natuurlijk moeilijk op tegen zijn ofzo, want ze proberen iets te doen voor een goede zaak natuurlijk.

    Echter…Om de kleur te veranderen om daarmee te communiceren dat je ook tegen racisme bent… uhhmmm ieder weldenkend mens is toch tegen racisme ? Snap niet waarom je dat wil moeten uitdragen , is dat niet iets heel raars ?

    Moet ieder ook gaan uitdragen dat ze zijn tegen;
    – zinloos geweld
    – milieu vervuiling
    – zilvol geweld
    – afpersing
    – Geoorganiseerde misdaad
    – wildplassen…..

    Komt voor mij gewoon zwak over dat je dat zou moeten communiceren terwijl het voor zich spreekt en Mercedes in geen enkel opzicht de indruk heeft wel voor racisme te zijn dus we hoeven ook niets te ontkrachten op iets dergelijks.

    Hiernaast moet men wel alsjeblieft de intelligentie bewaren. Lees ook dingen over diversiteit en directeuren die aftreden en hun opvolger eisen welke zwart is/donkere huidskleur. We behandelen elkaar toch juist als gelijk… dan moet je niet mensen met kleur een voorrangsbehandeling gaan geven. Om maar je percentage van gekleurde medewerkers omhoog te krijgen dat je huiskeur dan een kwaliteit is wat voorrang heeft op een ander….
    Echt onzin. Elkaar gelijk behandelen. En niet zo moeilijk doen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juni 2020 om 14:42

      Je stigmatiseert wildplassen! Terwijl dat zo enorm kan opluchten en de boom het over het algemeen ook helemaal niet erg vindt. En je stigmatiseert positieve discriminatie. Ja, dat is in een wereld waarin je wilt dat iedereen gelijk behandelt wordt onlogisch, maar in een wereld waarin niet iedereen gelijk behandeld wordt is het wel een logische stap om te komen naar een wereld waarin iedereen gelijk behandeld wordt.

      Login om te reageren
      • koekebakker zegt

        29 juni 2020 om 14:53

        Denk niet dat wat je zegt juist is.
        Als iedereen gelijk is klopt het dat je zou verwachten dat bij welk bedrijf dan ook een verdeling van werknemers is wat overeenkomt met de populatie. Echter is het vaak zo, iig in de VS dat de gekleurde populatie onder gekwalificeerd zijn. Dat moet je op een andere manier oplossen in mijn ogen.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 juni 2020 om 15:47

        @mashell: je zult maar niet aangenomen worden omdat een of andere minder geschikte de baan heeft gekregen omdat die een ander kleurtje heeft!

        Geen discriminatie betekent ook geen positieve discriminatie. Positieve discriminatie is namelijk alleen positief voor 1 partij. Goh, net als gewone discriminatie.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        29 juni 2020 om 15:56

        Oh oh, positieve discriminatie. Het gruwelijk slechte idee van links. Ik ben een enorm groot fan van STEM en de verworvenheden van de verlichting, te weten gelijkheid, vrijheid en broederschap. Kennelijk is gelijkheid nu ook racistisch, maar soit. Hoe dan ook moet je er als staat in mijn ogen alles aan doen om gelijkheid voor de wet en in je instanties te waarborgen. Alle rassen, genders, seksualiteiten en sterrenbeelden genieten dan de equalité zoals het heurt.

        Dat doe je per definitie níet met positieve discriminatie op basis van geslacht, ras of wat dan ook. Dat is rechtsom of meestal linksom namelijk letterlijk een vorm van institutionele discriminatie. Daarbij komt nog het grote, gruwelijke probleem van de uitwerking. Want hoeveel ‘compensatie’ is vereist en voor wie en wie gaat daarover? Dat wordt altijd een arbitraire puinhoop van vriendjespolitiek waarin gezichteloze mannen (m/v) in grijze pakken bepalen wie in aanmerking komt voor welke baan en welke toekomst.

        Nee slecht idee. Revolutionair concept: gelijke kansen waarborg je niet door ongelijkheid voor de wet, maar door gelijkheid voor de wet. Vervolgens laat je dingen organisch groeien. In 1990 was 1 op de 10 gynaecologen een vrouw, nu 9 op de 10 (om en nabij). Zo kan het ook met andere dingen gaan in alle richtingen. En dat is prima, zo lang het maar een organisch proces is op basis van kwaliteiten en niet wordt bepaald door een paar enge mensen die menen dat alleen zij zo moreel verheven zijn dat ze kunnen bepalen hoe de verdeling eruit moet zien.

        Login om te reageren
        • hayte zegt

          29 juni 2020 om 16:07

          Je beseft dat je voorbeeld om organische gelijkheid aan te tonen, ongelijk is? ;)

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            29 juni 2020 om 16:17

            Nee hoor. Er is een organische ongelijkheid van uitkomst, maar geen ongelijkheid van kansen. Als ik als man zijnde gynaecoloog wil worden is er (nog) geen overheid die me tegenhoudt. Sterker nog, als ik me ergens onheus gediscrimineerd zou voelen in het proces om dat te bereiken, kan ik zelfs mijn noot gaan klagen bij die overheid. Kennelijk willen gewoon relatief minder mannen/meer vrouwen nu gynaecoloog worden dan 30 jaar geleden. Niks mis mee. Ik zou het heel gek vinden als de overheid gaat dicteren dat de verdeling 50/50 (of welke andere ratio dan ook) moet zijn.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 juni 2020 om 16:11

          “Hoe dan ook moet je er als staat in mijn ogen alles aandoen om gelijkheid voor de wet en in je instanties te waarborgen. Alle rassen, genders, seksualiteiten en sterrenbeelden genieten dan de equalité zoals het heurt.”
          Dat hebben we al jaren en toch verandert er niks voor de positie van mensen met een andere etnische achtergrond of voor mensen zonder pielemans. Er is een systeem dat al dan niet bewust de ongelijkheid in stand houdt en om dat systeem te doorbreken kan positieve discriminatie een middel zijn. Een tijdelijk middel, tot we een wat normalere afspiegeling hebben bereik. De houding van rechts, voor de wet is iedereen al gelijk dus we doen niks is gewoon geen oplossing. Struisvogelpolitiek om (heel conservatief) maar vooral niets te hoeven veranderen.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            29 juni 2020 om 16:43

            Dat hebben we al jaren en toch verandert er niks voor de positie van mensen met een andere etnische achtergrond of voor mensen zonder pielemans.

            Wie zegt dat? Ik heb een hele andere indruk. Universiteiten zijn al veel vrouwelijker en diverser dan 10-20 jaar geleden. Kwestie van luttele jaren/decennia voordat dit doorzet naar de grote mensen wereld.

            Er is een systeem dat al dan niet bewust de ongelijkheid in stand houdt…

            Oh ja joh? Dat heeft de linkse kerk objectief vastgesteld als waarheid? Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderzoeken. Of wacht, dat is natuurlijk ook deel van het systeem. Behalve als het om CO2 gaat.

            En om dat systeem te doorbreken kan positieve discriminatie een middel zijn. Een tijdelijk middel, tot we een wat normalere afspiegeling hebben bereik.

            Wie bepaalt dan hoe lang tijdelijk is? Wie bepaalt wat de ‘normale’ afspiegeling is?

            Resumé: je wilt institutionele discriminatie die er nu niet is optuigen, als oplossing voor anekdotaal door jouw ogen vastgestelde discriminatie, in een arbitraire mate, zodat de uitkomst exact overeenkomt met jouw onderbuik definitie van wat ‘normaal’ is.

            Mijn stelling is, in plaats van dat we jouw plaatje van wat normaal is de hele maatschappij door de strot duwen middels exact datgene waar men aangeeft tegen te vechten, namelijk discriminatie door de wet, mijn plaatje van wat normaal is door de strot duwen in de wet gelijkheid te waarborgen en de hele maatschappij vervolgens zelf op organische wijze samen laten uitvogelen wat ‘normaal’ is.

            Login om te reageren
          • ahaaa zegt

            29 juni 2020 om 18:10

            @mashell: ooit er aan gedacht dat dit misschien aan de kwaliteit licht en niet aan hun kleur?

            Minderheden hebben gewoon minder mensen en dus minder talent.

            Niemand houd je tegen vanwege je ras, geslacht, etc. mits je kwalitatief goed genoeg bent, ervoor wilt gaan, je goed ABN spreekt en je je fatsoenlijk kleed en gedraagt.

            Login om te reageren
            • Jetlag zegt

              29 juni 2020 om 19:08

              “Niemand houdT je tegen vanwege je ras, geslacht, etc. mits je kwalitatief goed genoeg bent, ervoor wilt gaan, je goed ABN spreekt en je je fatsoenlijk kleedT en gedraagt.”

              Hoe zit dat met “ABN” schrijven?
              Je spreekt overduidelijk niet uit ervaring en zeker niet namens iedereen…

              Login om te reageren
              • koekebakker zegt

                29 juni 2020 om 23:23

                Is wel zo maar toch zijn er helaas bedrijven die gaan discrimineren op basis van naam.
                Dat blijkt keer op keer dat wanneer je met Mohammed solliciteert of Hendrik-Jan dat er gediscrimineerd wordt. Neemt niet weg dat je gewoon succesvol kunt worden met je eigen business etc en het je met wat meer moeite ook zal lukken het bedrijfsleven

          • koekebakker zegt

            29 juni 2020 om 19:13

            Die positieve discriminatie is oneerlijk, nauwelijks structureel en contraproductief.
            Je kunt beter kijken hoe je de zaken structureel aan te pakken.
            Allereerst zal je gelijke kansen moeten bieden aan ieder individu.
            De oververtegenwoordiging van de gekleurde mede mens in de criminaliteit aanpakken, dit is de grootste kracht achter discriminatie. De media heeft hier ook een rol in uiteraard.

            Login om te reageren
      • 550maranello zegt

        30 juni 2020 om 09:37

        @mashell: Tegen een boom? Dan ga je ervan uit dat alleen mannen wildplassen. Vind ik een machistische opmerking. Kan echt niet meer!

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 juni 2020 om 15:40

      @koekebakker: waarschijnlijk als ze dit niet doen wordt Lewis boos en gaat hij weg.

      Login om te reageren
  8. omarrs6 zegt

    29 juni 2020 om 14:30

    Dit is nou leuk AB! In plaats van direct het nieuws te delen, schrijven jullie eerst een stukje geschiedenis over de Silver Arrows. Dit maakt het een stuk interessanter om een artikel te lezen. Doe dit vaker!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      29 juni 2020 om 15:04

      Ja, mag ook wel eens gezegd worden!

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      29 juni 2020 om 15:31

      Krijg je weer reaguurders die zeggen ‘pas na drie alinea’s kom je met het onderwerp’. Maar oké, prima om te horen dat sommigen dat ook wel leuk vinden.

      Login om te reageren
  9. roadster zegt

    29 juni 2020 om 14:39

    Hamilton’s witte LaFerrari moet dan ook maar langs de spuiter voor een zwart laklaagje.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    29 juni 2020 om 14:44

    Het meest succesvolle team moet het doen zonder hoofdsponsor, zie hier de crisis.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      29 juni 2020 om 14:54

      Petronas staat er toch gewoon op? Of mis ik iets?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 juni 2020 om 16:16

        Je mist dat er (net als vorig jaar) geen Mercedes logo meer op de duurste plek, de driehoek onder de airbox staat. Staat je merk daar, betaal je het meeste en ben je hoofdsponsor.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          29 juni 2020 om 17:29

          Letterlijk dat hele vlak zit vol met Mercedes logo’s?

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      29 juni 2020 om 15:14

      Die rare groene kleur van Petronas staat er nog op. Een Malays staatsbedrijf. Een bedrijf dat overigens geld besteedt aan goed voor de kant komen omtrent racisme en (moderne) slavernij. Maar als je wat verder zoekt, zie je dat immigranten (in Maleise) zo ongeveer geen kans hebben om daar een goede baan te krijgen of een goed contract. Dus die moet je eigenlijk van de auto afhalen.

      Ineos staat er ook nog op. Dat is dat bedrijf dat voor 95% van de mensen die daar van hebben gehoord gaat over dat wielrenteam dat ze sponsoren. Dat team dat meer doctoren in dienst heeft dan renners en om de een of andere manier alleen maar renners in dienst heeft die allemaal medische uitzonderingen zijn, waardoor ze allerlei medicijnen mogen gebruiken die op de dopinglijst staan. Maar goed, dat is iig niet racisme.

      Login om te reageren
  11. escort77 zegt

    29 juni 2020 om 14:49

    Ik was altijd racistisch, begon te twijfelen toen ik de protesten op de Dam zag maar nu ik de nieuwe livery van Mercedes zie weet ik het zeker: racisme is niet goed.

    Login om te reageren
  12. yipikaye zegt

    29 juni 2020 om 14:50

    Hoppa,
    Even kijken in welke films er een witte raceauto voorkomt.
    Kan Netflix ze boycotten.

    Oh ja…
    Jaws is ook racistisch.
    Weg ermee.
    Deel 3 t/m 11 waren toch niet spannend meer.

    Login om te reageren
    • w0ut zegt

      29 juni 2020 om 15:58

      Een witte haai… hoe durven ze!!!

      Login om te reageren
  13. Ram-G-maN zegt

    29 juni 2020 om 14:54

    @willeme Is het nu Manfred van Brauchitsch, Manred von Brauchitsch of toch Manfred von Brauchitsch? Voor iemand die het een toffe naam vindt schrijf je toch meerdere keren per ongeluk anders. ;-)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 juni 2020 om 16:25

      @AutomotiveDesigner: Hahaha, ik was enorm onder de indruk van de naam. Is inmiddels aangepast, thanks ;-)

      Login om te reageren
  14. leukmaaronbetaalbaar zegt

    29 juni 2020 om 15:02

    Wat nou als de Alpha Tauri per ongeluk deze van de baan tikt?

    Login om te reageren
  15. goodolddays zegt

    29 juni 2020 om 15:07

    Waar is de speciale livery voor de onderdrukking van de mensen in Tibet of Hong Kong. O nee wacht, dat is niet hip genoeg…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 juni 2020 om 15:27

      @goodolddays: of de Oeigoeren of de Rohinga’s of nog wat meer volkeren die we niet weten.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      29 juni 2020 om 15:41

      Je kijkt niet goed. Ze zijn de Chinezen zeker niet vergeten. Die worden vertegenwoordigd in de mintkleurige details:

      Want mint = in absolute nieuwstaat = fabrieksnieuw!

      En fabrieksnieuw! komt uit een potje uit China.

      De vraag is alleen of ze opkomen voor de Chinese loonslaven die zes dagen per week en 12 uur per dag dat fabrieksnieuw! in een potje moeten doen of dat ze opkomen voor Chinese potten…

      Login om te reageren
  16. jeebee zegt

    29 juni 2020 om 15:35

    Zal extra warm worden. Hadden ze daar eerder geen issues mee?

    Login om te reageren
  17. w0ut zegt

    29 juni 2020 om 15:57

    De benaming zwart voor de kleur van deze wagen is aanstootgevend. Kunnen we het niet: “gender neutraal zonder zichtbare licht reflectie agnostische” kleur noemen?

    Login om te reageren
  18. emping zegt

    29 juni 2020 om 16:18

    Ziet er wel stukken beter uit!

    Login om te reageren
  19. Jetlag zegt

    29 juni 2020 om 17:09

    Ik vind het een sympathieke geste; het ís in ieder geval een statement.
    Beter in ieder geval, dan het te bachetaliseren, ontkennen, of weg te lachen.
    Zie alleen al hoe Lewis hier belachelijk gemaakt wordt.
    Ik vraag me ook werkelijk af, hoe het komt dat er zo weinig diversiteit in de F1 is (of de autosport in het algemeen), maar dat zal de meesten niet interesseren, want “we” hebben Max.

    Een paar weken geleden de documentaire over Willy T. Ribbs gezien; Zó lang geleden was dat allemaal niet (’70 / ’80), maar ik denk niet dat racisme inmiddels verdwenen is.
    Het probleem is dat de meeste blanken zich direct aangevallen voelen, daardoor meer moeite doet het tegendeel te bewijzen ipv de ernst ervan in te zien…

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      29 juni 2020 om 17:30

      @Jetlag: ik zie ook weinig vrouwen in de autosport, of gays, of diversiteit in het Amerikaanse basketbal. Ik wil het niet goedpraten of bagatelliseren maar denk dat het feit dat er weinig donkere coureurs zijn niet per se door racisme komt. Europa (UK, Duitsland, Italië, Finland) is misschien traditioneel wat oververtegenwoordigd maar er zijn toch ook coureurs uit noord- en zuid-Amerika, Azië. Ik krijg het idee dat de BLM-beweging het alleenrecht op discriminatie opeist, daar heb ik wat moeite mee.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        29 juni 2020 om 18:27

        @escort77 Je zegt: “Ik krijg het idee dat de BLM-beweging het alleenrecht op discriminatie opeist”….. Lees die zin nog eens goed door, want ik denk dat je dit niet bedoelt te zeggen.

        Login om te reageren
      • Jetlag zegt

        29 juni 2020 om 18:53

        Je probeert het niet alleen goed te praten, je steekt, met je kromme vergelijkingen je kop diep in het zand…

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      29 juni 2020 om 18:22

      @Jetlag: correctie, Lewis wordt niet belachelijk gemaakt, dat doet hij helemaal zelf, een aandachttrekkende drama Queen met een ego probleem .

      Login om te reageren
      • Jetlag zegt

        29 juni 2020 om 18:55

        Je weet beter, ondanks je verwoede poging gevat te zijn…

        Login om te reageren
  20. bernoulli zegt

    29 juni 2020 om 17:57

    Laatste keer dat Mercedes zijn livery wijzigde, won Max. Dus dikke prima.

    Login om te reageren
  21. heartofsteel zegt

    29 juni 2020 om 22:24

    ben nu wel klaar met de f1….. ik heb mn softijsje maar weggegooid, te wit, autoblog heeft ook te veel wit op hun site, ik ga ook maar meer zwart werken……. heb de autolampen ook maar geverfd. LED licht is te wit……. stop deze onzin… hoe meer van dit soort geneuzel zoals mercedes, deste meer ga ik mij eraan ergeren. Werkt juist averechts

    Login om te reageren
  22. Bram750 zegt

    29 juni 2020 om 22:29

    Best een stoere livery zo. En als dit net een paar mensen extra laat inzien dat racisme niet kan, dan is het mooi meegenomen.
    Maar het blijft een beetje deug-pr….

    Login om te reageren
  23. kitt2000 zegt

    30 juni 2020 om 05:31

    Nou, iedereen hier heeft kennelijk z’n azijn weer uitgeplast. Mooi, dan kunnen weer naar de orde van de dag en er vandaag samen een mooiere wereld van maken dan gisteren. Aan de slag mensen! Want er is echt wel serieus werk aan de winkel.

    Login om te reageren
  24. autopetje zegt

    30 juni 2020 om 10:47

    Weet iemand of zwart geld weer mag ? Ik heb er namelijk nog niks over gehoord of gelezen.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      30 juni 2020 om 14:35

      @autopetje Mocht dat dan ooit? Volgens mij niet! En je mag het ook niet witwassen!

      Login om te reageren
  25. ghost zegt

    30 juni 2020 om 19:52

    Dan moet men de F1 in Baku ook maar meteen afschaffen….prima hoor, aandacht voor racisme, maar hypocrisie van bedrijven is echt om te janken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North