• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes: In 2020 zijn wij de grootste [Premium Wars]

Auteur: robbie, gepost 30 december 2012 om 14:20 – 118 Reacties

Mercedes Ener-G-Force Concept: Voorproefje op 2020


De strijd om de titel Number One premium brand in the world 2020 lijkt in volle hevigheid te zijn losgebarsten. Eerder deze week hoorden we al dat Audi 13 miljard euro wil investeren om BMW te onttronen en nu komt Dieter Zetsche (baas van Mercedes) vertellen dat niet Audi (of BMW) in 2020 het grootste (premium) merk zal zijn, maar Mercedes. Wie zal de strijd gaan winnen?

Het lijkt er sterk op dat de CEO’s van Audi, BMW en Mercedes druk bezig zijn met een potje verpissen. Begin dit jaar sprak Zetsche ook al eens de wens uit dat Mercedes in 2020 het grootste premiummerk zou zijn en nu herhaalt hij dat nog maar eens.

Volgens Zetsche heeft Mercedes tot nu toe vooral steken laten vallen in het compacte segement (onder de C-Klasse zeg maar) en in China. Gezien de nieuwe A-Klasse en al zijn varianten zal het in het compacte segment wel goed gaan komen. De samenwerking met Renault zal ongetwijfeld ook een handje helpen.

Vorig jaar verkocht Audi voor het eerst meer auto’s dan Mercedes en kwam Mercedes dus op plek 3 terecht. In 2012 zullen er (naar verwachting) geen verschuivingen in de top 3 optreden. Voor 2013 ligt dat echter anders.

Onderzoeksbureau IHS Automotive voorspelt namelijk dat Mercedes in 2013 weer zal opklimmen naar plek 2 en Audi weer afdaalt naar de laagste tree.

BMW: 1,54 miljoen (+4,6%)
Mercedes: 1,46 miljoen
Audi: 1,44 miljoen (+1,1%)

En even voor de duidelijkheid: Dit zijn de verkopen per merk en niet per ‘concern’. De verkopen van BMW zijn dus exclusief MINI en Rolls-Royce en bij Mercedes blijven smart, vrachtwagens en bestelbusje buiten beschouwing. (via: autonews.com)

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • BMW is Mercedes voorbij
    BMW is Mercedes voorbij (en Audi helemaal)
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Premiummerken Audi, BMW en Mercedes niet in top 10

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Dieter-Zetsche, Mercedes, premium

Vorig bericht: « Video: Knul (16) wil sneeuwruimen met een R8. Faalt.
Volgend bericht: Gemballa Mirage GT nummer 20 is knalgeel »

Lees Interacties

Reacties

  1. e21e30 zegt

    30 december 2012 om 14:22

    Als iedereen zich nou eens lekker ging concentreren op kwaliteit i.p.v. zoveel mogelijk auto’s weg willen stampen … zijn de consumenten én dealers ook weer blij.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      30 december 2012 om 16:49

      @e21e30: Ze roepen dit niet vanuit de kroeg hoor, ze hebben het alledrie hoognodig om economies of scale te halen en kosten te drukken.
      Zo niet worden ze te duur. En dan eindigen ze zoals Cadillac en moeten ze onderstellen en multimedia laten maken bij Hyundaien co. Weg aura.

      Login om te reageren
      • e21e30 zegt

        30 december 2012 om 17:36

        @heidekonijn: tuurlijk, maar wat denk je dat er gebeurt als je alleen maar razendsnel auto’s in elkaar aan het zetten bent om zo snel mogelijk omzet te halen en de klanten achter elkaar stil staan met technische problemen etc.? En dat is toch echt wat er nu aan het gebeuren is … kan je nog zoveel willen maar ik zou als fabrikant eerst maar eens zorgen dat je betrouwbare auto’s maakt, anders kan je over een paar jaar alsnog je tent sluiten.

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          30 december 2012 om 22:10

          @e21e30: Euhm, maar dat doen ze al jaren. Wat zeg ik, decennia.

          Volgens Daimler Benz zelf wordt sinds de eighties 190-reeks, geen Mercedes meer gebouwd met open budget, zoals dat daarvoor het geval was : alleen het beste was goed genoeg. Dat is dus 30 jaar geleden gestopt. Toen ging het centjes bijten zoals bij Ford en co.
          Sindsdien falende E-klasses, scheurende cylinderkoppen, Comand systemen die in de soep draaien, en SLK’s die harder roesten dan menig italiaantje. En als ik rondkijk naar een oude 90’er jaren 3 reeks om te driften, pik ik ze met gemak op voor een euro of 2000. Redelijk degelijke techniek maar ook roestketels tot en met. En niet zo degelijk als de Jappen waarmee gedrift wordt, wel goedkoper. Premium much? Over Audi ga ik het gewoon niet hebben gezien het grotendeels VW techniek is met wat ingekochte Torsens voor de duurdere modellen. Overigens meestal goedkopere versie Torsen dan menig “minder” merk.

          Login om te reageren
  2. bazzelijn zegt

    30 december 2012 om 14:24

    Eerst zien, dan geloven al zou t voor de consument wel eens leuke voordeeltjes op kunnen gaan leveren

    Login om te reageren
    • koenmb zegt

      30 december 2012 om 15:28

      @bazzelijn: Zoals? Een oerlelijke E-klasse omdat die het familiegezicht moet krijgen? Kalere instapuitvoeringen (A la Audi) zodat je goedkoper met een ster kan rijden, dat uiteindelijk gewoon een Renault is? Kleinere, goedkopere wagens, zodat ze toch een groter verkoopsvolume krijgen en dat je dure Mercedes toch niet meer zo uniek blijkt te zijn?
      Alleen onze vrienden uit Munchen kunnen met tegenwoordig nog bekoren, want bij hun is de hoge verkoop een gevolg van het bouwen van goeie en mooie wagens en niet een doelstelling zoals dat bij Audi en Mercedes is.

      Login om te reageren
      • pieterveer zegt

        30 december 2012 om 15:40

        @koenmb: Ik heb even gekauwd op je reactie. Zeg je nu werkelijk dat de verkoopcijfers van Audi en Mercedes een gevolg zijn van verkoopdoelstellingen en bij BMW een gevolg van kwaliteit en styling?

        Login om te reageren
        • koenmb zegt

          30 december 2012 om 16:04

          @pieterveer: BMW is momenteel het meest verkopende merk vd 3. En dat is al zo van voor ze met allerhande rommel afkwamen zoals een heel arsenaal aan SUV’s of GT’s of wat dan ook. Mensen kochten deze wagens voor een reden en die reden was dus niet omdat ze elk nichemarkt hadden ingevuld en als het ware steeds een fractie van deze nichemarken konden bekoren. Er was maw een beperkte selectie aan modellen die goed verkochten. Het kan zijn dat Mercedes ooit nog beter was, maar ik denk dat de kopers langzaam maar zeker hun interesse begonnen te verliezen. Pas daarna is volgens mij de trend gekomen (bij alle merken) dat er veel (vooral goedkopere) modellen werden ontwikkeld om al de nichemarkten in te vullen. Audi en BMW zijn daarin het beste volgens mij, maar als er evenveel interesse zou zijn in beide merken, zouden ze ondertussen ongeveer evenveel moeten verkopen (maar BMW doet het blijkbaar beter, daar moet een reden voor zijn toch?). Mercedes hinkt wat achter, maar gaat dezelfde richting uit, en daarmee hopen ze dus ook die verkoopcijfers te evenaren, maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren, om dezelfde reden als bij Audi: BMW spreekt gewoon meer aan (volgens mij). Maar dat is mijn gevoel maar, en dat is niet omdat ik BMW fanboy ben, want ik ben tot ongeveer 2006-2007 altijd grote fan van Mercedes geweest, maar ze zijn een designweg ingeslaan die mij niet aanstaat. Audi is gewoon saai, en de styling bij BMW spreekt mij (op dit moment) meer aan. Ik denk wel dat er meer mensen zijn die die mening delen.

          Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        30 december 2012 om 15:45

        @koenmb: whahahahaha!! Toen je over munchen begon viel ik van mij stoel af. Jij krijgt van mij de ‘fanboys opmerking van het jaar’ prijs! Bmw geen nutteloze volumemodellen? Ik noem een 1 serie, x1, x3, x6, de komende x4, de 5gt, de 3gt, het voorwielaangedreven b-klasse geval dat eraan komt en dan hebben we nog die skelters die ze i-nogwat noemen.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 december 2012 om 15:59

          @lambo4all:
          En voeg daar voor 2015 deze maar aan toe.

          Hopelijk krijgt hij tegen die tijd een neus die meer in lijn met de 3 is, dan wordt het best een mooie.

          Login om te reageren
          • fkbmw zegt

            30 december 2012 om 16:31

            @jrk68: Nee, ziet er uit alsof ie voor de Brazilianen gemaakt is. Het is echt zo’n hatchback met een verlengstuk aan. zoals deze:
            img src=”http://www.thetorquereport.com/2010_ford_fiesta_sedan2.jpg” width=”450″ />

            of deze:
            img src=”http://carmexxline.com/wp-content/uploads/2010/07/2010-mazda-2-sedan-thailand-2.jpg” width=”450″

            Maar dat is mijn persoonlijke mening

            Login om te reageren
            • fkbmw zegt

              30 december 2012 om 16:32

              @fkbmw: Whoops dat was dus niet de bedoeling. Fout bij de afbeelding.

              Login om te reageren
            • alcantara zegt

              30 december 2012 om 16:38

              @fkbmw: Waarom hebben de Brazilianen een auto met een kont nodig?

              Login om te reageren
              • fkbmw zegt

                30 december 2012 om 16:49

                @alcantara: Dat vraag ik mij ook af. Maar je ziet dat vaker. Daar hebben ze ook een Citroen C4 met een ‘kont’. En dat ziet er dus absoluut niet uit:

                En ook deze:

              • gedece zegt

                30 december 2012 om 17:47

                @fkbmw: De C4 met kont na de faceift was wel goed te pruimen ;)

              • fkbmw zegt

                30 december 2012 om 18:03

                @gedece: Bwa, die ken ik nog niet, die vind ik ook maar lelijk. Maar ieder zijn mening :)

              • fkbmw zegt

                30 december 2012 om 18:06

                @fkbmw: *kende ik nog niet en vind ik ook maar lelijk.

              • mercedesclk350 zegt

                30 december 2012 om 22:35

                @fkbmw: Die rijden ook veel in Frankrijk hoor, denk je dat ze eigen producten gaan afstoten?

              • fkbmw zegt

                30 december 2012 om 23:19

                @mercedesclk350: Er zijn merken die dat doen. Bv. Nissan heeft in de VS de Altima en Maxima. Kan je enkel in Noord-Amerika kopen. Zelfs niet in Japan. Ford verkoopt in Europa een heleboel auto’s die je niet in de VS kan kopen. Denk bijvoorbeeld aan een Ford Ka, een Mondeo (hoewel de nieuwe Fusion de volgende generatie Mondeo wordt heb ik gehoord), ook waren er altijd verschillen tussen de Amerikaanse Ford Focus en de Europese. Dat doen ze gewoon om de modellen af te stemmen op de smaak van de bevolking, net zoals McDonald’s andere burgers verkoopt in Frankrijk dan in de VS.

              • mercedesclk350 zegt

                31 december 2012 om 10:16

                @fkbmw: Die Nissans misschien wel dan, maar Ford snap ik wel. Ford komt oorspronkelijk uit de VS maar produceert nu in massa’s in Duitsland, Brazilië en Australië. En dus hoeven die Fords niet VS’ product te zijn maar ook van die andere fabrieken. Want de Australische en Braziliaanse Fords worden zowel niet in Duitsland als in de VS verkocht.

              • fkbmw zegt

                31 december 2012 om 13:07

                @mercedesclk350: Dat is inderdaad waar wat je zegt. Wat Ford in Europa doet, probeert GM in Europa met Vauxhall en Opel. Die zijn ook helemaal anders van uiterlijk dan Chevrolet, Buick (behalve de Buick Regal. Dat is de Insignia in Europa) vroegere Saturn, vroegere Oldsmobile en vroegere Pontiac. Ze delen wel onderdelen met elkaar. Opels en Vauxhalls zijn geproduceerd in Duitsland. Maar de Nissans in kwestie worden eigenlijk gemaakt in Tennessee en Mississippi. Eigenlijk is dat juist dezelfde kwestie als GM en Ford.

              • fkbmw zegt

                30 december 2012 om 17:00

                @alcantara: Maarja, waarom zijn en waren pick-up trucks iets voor de VS? Waarom zijn hatchbacks met kleine wielen iets voor Europa en waarom zijn hoogtechnologische auto’s iets voor de Jappen?

                Ik denk dat we daar moeilijk een antwoord op vinden…

          • Freewarefreak zegt

            30 december 2012 om 16:54

            @jrk68: Dat vind ik nou echt één van de mindere renders van meneer Chin. Ik denk ook niet dat hij realistisch is. Deze heeft inderdaad een zeer onevenwichtige kont. Die lijkt er echt aangeplakt. Als je de renders van Autocar ziet voor de nieuwe 1 serie sedan.. die zijn volgens mij een heel stuk realistischer.

            Ik wacht er met smart op. Ook de A3 Sedan en de CLA ga ik zeker bekijken. En wie weet de Jetta 7, maar daar is nog niks van bekend.

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              30 december 2012 om 16:56

              @Freewarefreak: ooo.. hij toont hem niet. Ik bedoel deze:

              http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/bmw%201m%20final.jpg

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                30 december 2012 om 17:04

                @Freewarefreak:

            • jrk68 zegt

              30 december 2012 om 17:02

              @Freewarefreak:
              Hij lijkt anders veel op de renders die AV gebruikte in hun laatste uitgave.
              Daar stond ook beschreven dat hij door beperkte produktie capaciteit pas in 2015 komt.
              Dat zou dan zo’n beetje gelijk lopen met het moment dat de 1 aan een facelift toe is.
              Tot die tijd kunnen we fijn speculeren toch?

              Login om te reageren
        • koenmb zegt

          30 december 2012 om 16:37

          @lambo4all: 1) Vraag je eens af waarvoor ‘mb’ staat in mijn naam?
          2) Je hebt gelijk over de 1-serie en de X3 (en mss ook de X1), maar de 5GT en X6 zie ik maar zelden zie rijden en de rest is voor de toekomst, dus die zijn op dit moment niet relevant. Maar Audi heeft de A3, Q5 en Q3 (als concurrent voor de 1-serie, X3 en X1). Bovendien mag Audi de verkoopsaantallen van de A1 erbij rekenen, terwijl BMW de mini er niet mag bij rekenen (want niet officiëel BMW). Daarnaast heeft Audi ook nog de A5 Sportback en A7 waar BMW tot voor kort geen concurrent voor had, BMW heeft dan weer de 6-serie waar Audi geen concurrent voor heeft. Anyway, Audi heeft genoeg modellen om BMW van zijn troon te stoten en toch slagen ze er op dit moment niet in. Meer modellen aanbieden gaat daar niets aan veranderen, want iedereen krijgt gewoon zijn deel van de koek. Zoals ik in mijn vorige reactie al zei, hinkt Mercedes wat achterop, maar ze gaan net hetzelde doen. Het enige wat BMW beter doet is dat ze effectief nog werk maken van hun ‘core business’ (de 1,3,4 en 5 series), dat tenminste effectief nieuwe wagens die ook nog eens mooi zijn (tenzij dan de 1-serie mss). Audi haalt bij hun core business (A3, A4, A6) gewoon de vorige generatie door het kopieerapparaat en vervangt de lichten. Stuk voor stuk mooie wagens, maar niet nieuw… Mercedes heeft eindelijk door dat ze een concurrent voor de 1-serie en A3 moeten aanbidden, dus ik hoop dat die A-klasse goed zal verkopen, voor de rest is de C-klasse redelijk mooi, maar de laatste E-klasse is niet Mercedes-waardig. Over het algemeen vond ik de W210 en W211 ook een stuk dikker en eleganter dan de W212, die probeert sportief te zijn maar nog steeds last heeft van ‘vetrolletjes’ en ‘cellulitis’ om toch maar iets van het Mercedeskarakter over te houden. Daaruit trek ik dan gewoon mijn conclusies… Liefst van al zie ik Jaguar de eerste worden want die hebben tegenwoordig een prachtig design, maar die staan technologisch (vooral dan qua motoren) wat achter en ze hebben niet genoeg modellen. Verder weet ik ook niet hoe betrouwbaar ze zijn.

          Login om te reageren
      • bazzelijn zegt

        30 december 2012 om 17:43

        @koenmb: Dat zou inderdaad kalere basisuitvoeringen kunnen betekenen zodat meer mensen een ster kunnen rijden. Ik zie daar t probleem niet van, niemand legt jou een kale mercedes op dus als je de rijker uitgeruste Renault wilt rijden voor hetzelfde geld kan dat nog steeds.

        Login om te reageren
  3. wolfssjrd zegt

    30 december 2012 om 14:26

    Als die 4 dingen op het dak raketwerpers zijn, dan graag meteen in productie!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2012 om 14:31

      @wolfssjrd: heb je weer een buurtruzie uitgelokt met je rotjes ? ^^

      Login om te reageren
      • wolfssjrd zegt

        30 december 2012 om 14:34

        @Megakix: Nee, als 19-jarige los ik mijn problemen niet op met rotjes, maar los die op onder het bourgondisch genot van een lekker koud pils!

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          30 december 2012 om 14:36

          @wolfssjrd: geen Mercedes Rocketlauncher voor jou in 2013 dus ? :)

          Login om te reageren
          • wolfssjrd zegt

            30 december 2012 om 14:48

            @Megakix: jawel, maar dan met de optie: bier-tender aangevinkt

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              30 december 2012 om 14:50

              @wolfssjrd: ah..maar daar win je geen oorlog mee…los je het hoogstens mee op :)

              Login om te reageren
              • zender zegt

                30 december 2012 om 15:22

                @Megakix: oplossen is beter :)

              • xilver zegt

                30 december 2012 om 17:25

                Ze zouden zich beter concentreren op de verkopen van de komende 5 jaren ipv premium-koning te spelen… en dat geldt voor alle drie Duitsers…

  4. norge zegt

    30 december 2012 om 14:29

    Wat in godsnaam is nou premium ? Als de kwalificatie Duits ,te duur en onderhouds gevoelig is waarom dat niet gewoon zeggen?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2012 om 14:54

      @norge: premium zou in dit verband te maken hebben met 1) beter plaatstaal / lichtere en betere metaaltechnieken 2) veel betere laklagen en méér laklagen 3) deuren die robuuster in het slot slaan 4) geluiddemping voor het interieur op een hoger niveau 5) ALLE mogelijke opties aan de hand van een invulformulier separaat ‘bestelbaar’ 6) ergonomie dik in orde 7) wijze van genoegelijk rijden en sturen 8) smoelwerk van het exterieur 9) DEBIEL HOGE PRIJZEN 10) NOG DEBIELERE OPTIELIJSTPRIJZEN

      …zoiets….dus

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 december 2012 om 15:37

        @Megakix:
        Punt 2 klopt niet helemaal.
        In de docu van NG over de BMW fabriek in NC USA was te zien dat de Z4, X3 en X5 slechts 1 laklaag hebben, zogenaamd omdat het milieuvriendelijker zou zijn.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          30 december 2012 om 16:24

          @jrk68: bar weinig dan…of is dat procedee alleen in de US van toepassing ?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            30 december 2012 om 18:19

            @Megakix:
            Dat durf ik niet te zeggen, maar die Z4, X3 en X5 worden hier ook verkocht.

            Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        30 december 2012 om 16:25

        @Megakix: dit snappen mensen als Norge toch niet. Zijn enige motto is dat het heel blijft. Dat is voor hem bepalend. Een lelijke eend is dus beter dan een Mercedes.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 december 2012 om 16:26

        @Megakix: de van Dale kan het zo overnemen.

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        30 december 2012 om 17:10

        @Megakix:

        Deuren die robuuster in ’t slot slaan is iets wat tussen de oren zit bij ’t “gewone volk”
        Weleens een deur van een 1 serie dicht horen slaan…klinkt nog minder als koekblik.
        En pak voor de gein eens de achterklep van de vorige panda…zo licht als maar zijn kan maar een doffe dreun als een s klasse.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          30 december 2012 om 18:34

          @redbeams: dan weet jij ook, dat de aankoopbeslissing van een man voor een groot deel bepaald wordt door ‘het geluid dat een deur maakt als het dichtvalt’ (nima-a). Koelkasten, vriezers, auto’s, huisdeuren, vaatwassers etc..

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            30 december 2012 om 21:36

            @Megakix:

            Yep en daarom kijk ik eerder naar degelijkheid.
            Heb liever een zware deur dan een doffe dreun.

            Login om te reageren
    • koenmb zegt

      30 december 2012 om 15:31

      @norge: Kijk eens naar jouw auto, dan weet je wat allesinds niet is.

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        30 december 2012 om 22:37

        @koenmb: hou toch eens op! Ik heb respect voor Hyundai-rijders…

        Login om te reageren
  5. Megakix zegt

    30 december 2012 om 14:30

    Toch vind ik de ‘overslag’ naar kleinere modellen dan de E-klasse destijds een foute zet van Mercedes. Het is sindsdien een volumemerk geworden. Zie je nu ook terug in de uitspraak van de CEO.
    Mercedes stond ‘in mijn jeugdige beeldvorming’ voor superieur , onverwoestbaar, upper-working-class, stoer etc. Het was de persoonlijke praal van de ondernemer, de hoge zetbaas of de louche zakenpiraat. In mijn ogen degeneratie van een subliem(e) merk(-naam).

    Login om te reageren
    • jvdl1990 zegt

      30 december 2012 om 14:42

      @Megakix: in mijn jeugdige beeldvorming was het al een taxi-merk.. ;-)

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 december 2012 om 14:45

        @jvdl1990: hahaha, lol

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      30 december 2012 om 14:43

      @Megakix: wat betreft de clientèle klopt het helemaal maarrrrr daar waren er simpelweg niet genoeg van! Trek de parallel maar met Saab: niet genoeg dokters en architecten, dus móesten ze meer ‘algemene’ auto’s gaan maken om enig volume te kunnen draaien…

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 december 2012 om 14:49

        @Svenska_Aeroplan_AB: ik begrijp het ook wel…en de parallel met Saab gaat genoegzaam op, hoewel Mercedes een nóg sterkere merknaam is/was. Denk aan Jaguar, waar de kleinere modellen er juist voor gezorgd hebben, dat het een grabbelmerk werd. Lexus heeft eveneens nooit kunnen excelleren met de IS versies (qua prestaties etc.). Ook Maserati heeft de gok gemaakt naar kleinere versies, waarvan de gevolgen voor het merk bijna funest werden.
        Schoenmaker blijft bij uw leest; het zou zomaar op Mercedes hebben ‘moeten’ slaan. Ik schik me ernaar…maar met lichte deemoed.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          30 december 2012 om 14:57

          @Megakix: ja het gevoel snap ik heel goed… Sinds de Jaguar XF station met diesel helemaal! :( Maarja, je moet! En als je niet genoeg groeit ga je gewoon kopje onder. Ik hoop ook zeker dat het Jaguar en Maserati gaat lukken. Bij Jag heb ik er wel vertrouwen in, bij Maser ehhhm, niet…

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            30 december 2012 om 15:14

            @Svenska_Aeroplan_AB: Maserati gaat het wel redden! Ze verkopen redelijk goed, heb ik laatst ergens gelezen.

            Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          30 december 2012 om 15:54

          @Megakix: volgens mij heeft de BiTurbo Maserati juist van de ondergang gered.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            30 december 2012 om 16:29

            @rufctr01: Maserati is er mee gered maar vele eigenaren zijn er mee naar de financiële afgrond gegaan ;)

            Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    30 december 2012 om 14:32

    Zouden ze echt alleen doelen op beste van die 3 of gewoon beste van alles? dus zeg maar Toyota voorbij gaan..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2012 om 14:48

      @dennisr: er staat volgens mij duidelijk: “grootste premium merk”.

      Ze streven er dus niet naar om het grootste automerk te worden ;)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        30 december 2012 om 14:55

        @robbie: Jaa ok, zo vatte ik het grotendeels ook wel op.. maar de persoonlijke interpretaties van premium liggen wel ver uit elkaar.. vandaar :)

        Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    30 december 2012 om 14:33

    Voor Mercedes zou het makkelijk moeten zijn. Namelijk gewoon terug naar je kernwaarden. Terug naar de tijd dat een Merc zo overengineerd is, dat je er alles mee kan uithalen. Daar waren ze heer en meester in en dat hebben ze in mijn ogen na 1996 een beetje verloren. Toen kwamen de roest en electronicaproblemen. Alle jaren voor 1996 houden het langer en beter vol dan de series daarna. Ik denk (echte Merc. kenners zullen me vast corrigeren) dat ze zeker na 96 een flink aantal klanten zijn verloren aan kwaliteitsissues.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 december 2012 om 14:41

      @E34M5Touring:
      Klopt, daarom vrees ik eerlijk gezegt deze hernieuwde expansiedrift.
      De vorige heeft idd een hoop kwaliteits issue’s tot gevolg gehad.
      Maar op de een of andere manier houdt je aandeelhouders niet tevreden met kwaliteit maar met kwantiteit….

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        30 december 2012 om 16:37

        @jrk68: Ze hebben toen gewoon teveel ineens gedaan. Nwe electronica en de toen nog nieuwe CDI motoren. Ze kregen gewoon teveel te verwerken. Dieselheersers van vroeger uit (samen met Peugeot) en toen ineens aan alle kanten ingehaald. Ik bedoel, zeg 290/300 (turbo)diesel en iedereen met een beetje verstand van auto’s weet waar je het over hebt. Die blokken zijn onverwoestbaar. De eerste serie 270/320/400CDI waren echt drama. Dat hebben ze nu bij mijn weten wel weer aardig voor elkaar. En traditioneel wordt alle techniek waarschijnlijk weer geïntroduceerd in de S klasse en die laten ze niet nog een keer ‘floppen’ (floppen als in onbetrouwbaar, niet in verkoopaantallen).

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 december 2012 om 16:50

          @E34M5Touring:
          En een enorme expansie van het modelgamma, en Smart op poten zetten etc….
          Nu hebben ze de kwaliteit net weer op orde en beginnen ze weer met megalomane plannen.
          Ik hoop dus dat dit niet tot dezelfde ellende leidt als 15 jaar geleden.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            30 december 2012 om 17:17

            @jrk68: Gelukkig is het deze keer wel meer op bestaande platformen en technieken. Dus ik denk dat echte uitschieters uitblijven. Maar we zullen zien.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              30 december 2012 om 17:21

              @E34M5Touring:
              Laten we het hopen, ik las net op groen7 dat ze ook met Smart weer dezelfde plannen hebben als midden jaren 90.
              Dus weer een Forfour en een SUVje, al hadden ze die in de 90’s al geschrapt voor die er echt was.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                30 december 2012 om 17:29

                @jrk68: Het is MINI ook gelukt, dus onmogelijk is het niet.

    • darrock zegt

      30 december 2012 om 14:41

      @E34M5Touring: gelijk heb je, dit kwam omdat ze vroeger, bij bijvoorbeeld de w126 deze s-klasse al aan het ontwikkelen waren voordat ze de vorige serie volledig hadden uitgebracht. Deze is toen 12 jaar in productie geweest. Daarnaa is het misgegaan doorsat ze ingewikkelde elecktrische systemen invoerden die gewoon nog niet helemaal perfect doorontwikkeld waren, mede vanwege druk van o.a. Bmw.

      Maar gekukkig hebben ze hier weer veranderig in weten te brengen !

      Login om te reageren
  8. jrk68 zegt

    30 december 2012 om 14:37

    Toch heeft het wel iets sneus, 3 merken voor mannen met iets te kleine pikkies die zich druk maken over wie de grootste heeft….
    En “premium” zijn ze geens van 3en. Rolls, Bentley, Range Rover, dat is Premium….

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      30 december 2012 om 14:39

      @jrk68: Range Rover wel? Een S600 niet? Een 760 (of welke dan nu ook de high-end 7 is) niet? Jaa ja…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 december 2012 om 14:43

        @HDM:
        Premium wil zeggen, het hoogsthaalbare, in het geval van een 7 serie is de overtreffende trap dus een RR Ghost….

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2012 om 14:49

      @jrk68: Range Rover is een model, geen merk. Een Range Rover is “gewoon” een Land Rover.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 december 2012 om 14:53

        @robbie:
        Je begrijpt best waar ik het over heb….

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          30 december 2012 om 16:50

          @jrk68: nee, dat begrijp ik niet.

          Jij stelt dat Audi, BMW en Mercedes niet (of nooit?) premium zijn.

          Zijn een S-Klasse, A8 of 7 Serie dan ook niet premium? Maar een Range Rover wel. Apart.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            30 december 2012 om 16:54

            @robbie:
            Ik doelde op de RR Vogue, toch algemeen gezien als het summum op SUV gebied.

            Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 december 2012 om 15:59

      @jrk68:
      Yep en tegen de tijd dat deze managers het -mogelijk verkloote hebben met hun expansie drang zitten ze ergens te genieten van hun welverdiende rust en miljoenen bonussen.

      Niet dat ik het ze niet gun, maar sorry, dit zijn duurbetaalde meneren met een zware verantwoordelijkheid.
      Om als dure meneer dit soort onzin te poneren, duidt idd op een studentikoze versie van verplassen of wie heeft de grootste.

      Wie de grootste heeft kan ik u over twintig jaar vertellen, mogelijk zijn deze drie merken dan in de geschiedenisboeken bijgeschreven omdat ze elkaar zo enorm wilden aftroeven dat het nu nog totaal onbekende Hang Ding en Kng Chiq uit China hen geruisloos voorbijgestreefd zijn als wereldspelers.

      Is ooit al eens gebeurd in Duitsland toen Daimler en BMW elkaar zo zwaar in de gaten hielden, dat Audi gewoon binnen kon komen en een deel van de koek kon pakken.

      En vergeet niet wat onze Japanse vrienden met Lexus hebben weten te bereiken.
      Zeker in de VS, waar men meer open staat voor nieuwe namen en minder aan de oude hecht.

      Dit soort uitspraken doet me denken aan een mooi spreekwoord :
      ” Hoogmoed komt voor de val ”

      Daimler heeft de afgelopen vijf jaar ook moeten knokken om weer een deel van het zware vrachtwagen segment terug te winnen (op lease prijs het meeste) omdat de eerste serie Actrossen niet echt het succes was waar men op hoopte.
      De bekende electronica problemen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 december 2012 om 16:33

      @jrk68: Mercedes is premium, per definitie, die hebben het immers uitgevonden. Later zijn merken als Rolls Royce in het überpremium segment gestapt.

      Login om te reageren
  9. HDM zegt

    30 december 2012 om 14:38

    Hou dan maar eens op met dat uitmelken, die ML Coupé en alle mogelijke A-varianten gaan MB echt niet redden. Gewoon blindelings Audi en BMW achterna lopen… als je het goed doet, zoals het hoort, loopt de rest júllie achterna.

    Login om te reageren
  10. kapiteinaudi zegt

    30 december 2012 om 14:42

    Nee dat hebben jullie fout bij Mercedes. Audi zal dan de grootste zijn.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 december 2012 om 14:48

      @kapiteinaudi: Laat die Duitsers maar een robbertje vechten. China kijkt toe en lacht. Want binnen een aantal jaar, zijn zij de grootste.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 december 2012 om 14:54

        @SimonMc:
        Dat zijn ze al, ze bouwen nu al 2 maal zoveel auto’s als nummer 2 Japan.

        Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        30 december 2012 om 14:56

        @SimonMc: Ik hoop toch van niet….
        Ik gun Mercedes het wel om de grootste te zijn, ik gun het alleen de mannetjes bij BMW niet.

        Login om te reageren
  11. alcantara zegt

    30 december 2012 om 14:43

    Mercedes is sowieso toch al meer premium dan BMW en Audi?
    Al is het maar vanwege de hogere prijzen.

    Login om te reageren
    • gj8003 zegt

      30 december 2012 om 14:58

      @alcantara: Dus als ik een KIA hoog prijs is die direct ook meer premium?

      Ik denk dat het verschil tussen de drie meer wordt gemaakt door doelgroep:
      Mercedes: wat sjieker
      BMW: wat sportiever
      Audi: degelijk en minder smaakgevoelig

      Het is maar net waar je voorkeur ligt…ik ben benieuwd hoe Mercedes dit gaat aanpakken?!

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        30 december 2012 om 15:19

        @gj8003: Audi degelijk? Ook Audi’s gaan kapot. En indertijd heeft Audi hetzelfde gedaan wat jij zegt over Kia! En dat doen ze nu nog, een VW pakken, ander uiterlijk geven en vervolgens duur op de markt zetten. Plaatje premium er op en heel veel domme mensen denken dat ze een Rolls hebben gekocht. In feite is het gewoon een VW met inferieure VW kwaliteit.

        Login om te reageren
        • gj8003 zegt

          30 december 2012 om 19:01

          @rufctr01: Ik neem aan dat jouw mening nergens op gebaseerd is…ik heb zelf het laatste model Passat gereden en nu het laatste model A4. Geloof mij, een wereld van verschil!!

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        30 december 2012 om 17:46

        @gj8003: of, volgens de marketinggoeroes: BMW = haai, Mercedes = walvis en Audi =dolfijn…

        Login om te reageren
    • HDM zegt

      30 december 2012 om 14:59

      @alcantara: laatste keer dat ik keek in de configurators zag ik niet bij Mercedes normaal interieur leer voor 14.000 euro…

      Login om te reageren
  12. Svda zegt

    30 december 2012 om 14:49

    Wou al zeggen, Mb loopt nog steeds achter BMW en Audi aan.Het is het net allemaal niet tot de s klasse.Maar buiten dat is Mb vrij duur met opties tegen over de 2 andere.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      30 december 2012 om 16:00

      @dahlback: Allemaal net niet? Dat heb ik nou precies met elke Audi maar dat zal ook waarschijnlijk allemaal te maken hebben met eigen voorkeuren. Voor dure opties moet je toch echt bij Audi zijn. Die zijn heer en meester in dure opties.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 december 2012 om 16:08

        @Pordon:
        Ook op het gebied van service en aftersales zijn ze de betere, laatst nog de druiven van mogen plukken.
        Er werd direct zonder vragen coulance aangeboden, kom daar maar eens om bij PON.

        Login om te reageren
  13. amd762mpx zegt

    30 december 2012 om 14:55

    Ik hoop dat de G klasse er dan nog is. Andere modellen laten mij koud.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2012 om 16:52

      @amd762mpx: de G-Klasse blijft tot 2020 als het goed is.
      http://www.autoblog.nl/jawohl-de-g-klasse-wordt-tot-2020-in-leven-gehouden

      Login om te reageren
  14. gj8003 zegt

    30 december 2012 om 14:55

    Met de A en de C hebben ze 2 mooie modellen. Meer aan de bovenkant is de CL echt top!
    Hiertussen kan het me niet veel boeien (E, S, SL, CLS)…

    Wellicht dat Audi en BMW iets saaier zijn maar overall zijn de modellen wel wat meer acceptabel.

    Oh ja…mijn persoonlijke mening natuurlijk ;-)

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      30 december 2012 om 14:59

      @gj8003: Ik vind eigenlijk dat Mercedes veel mooie modellen heeft, allemaal eigenlijk behalve de C en de E. BMW heeft de laatse tijd ook wel een paar mooie modellen uitgebracht vind ik (de 3,5,6,7 en Z4).

      Login om te reageren
    • fkbmw zegt

      30 december 2012 om 15:03

      @gj8003: Ik vind Mercedes en Audi het meest acceptable. BMW vind ik gewoon een beetje raar, en vaak lelijk. Ze hebben ook mooie dingen zoals een 3, 5, Z4, 6GC. Maar de SUVs en GT zijn erg lelijk vind ik. Dat is bij Mercedes en Audi minder zo vind ik dan.

      Login om te reageren
      • gj8003 zegt

        30 december 2012 om 15:16

        @fkbmw: Persoonlijk ben ik meer een Audi/BMW man maar ik moet zeggen dat ik de nieuwe C en A toch ook wel iets vind hebben…

        Ik denk dat het echt een kwestie van smaak is tussen deze 3 merken. Ze hebben allemaal een eigen karakter…

        Login om te reageren
        • fkbmw zegt

          30 december 2012 om 16:26

          @gj8003: Ik vind persoonlijk dat de C-klasse dringend aan vernieuwing toe is. Maar de A4 eigenlijk nog meer. Van ver lijkt zo’n A4 wel een VW Jetta. In die klasse is gaat mijn voorkeur wel naar de BMW 3.

          Login om te reageren
  15. Pordon zegt

    30 december 2012 om 16:01

    Ach van mijn hoeft Mercedes niet de grootste te zijn, zolang ze maar gewoon hele goede en mooie auto’s blijven maken vind ik het prima.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    30 december 2012 om 16:09

    ja ja MB ..
    jullie zijn prima verhuurders ..
    althans .. dat denken jullie klanten te vinden ..
    want in het echt rijden ze straal voor lul ..
    zijn altijd van die knakkers die auto,s heeeeeel belangrijk vinden ..
    uitstraling ook .. belangrijk hoor ..

    hoop dat jullie genoeg schijndoden weten te vinden die een lease-contract bij jullie willen tekenen ..

    Login om te reageren
    • waxweazel zegt

      30 december 2012 om 16:38

      @lincoln:

      Verander je eerste zin in: “Ja ja Audi ..”

      En dan ben je echt geloofwaardig met wat je uitkraamt.

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    30 december 2012 om 16:10

    Indien dit de nieuwe trend is in Duits management, hebben ze alledrie een mooie toekomst achter zich en zullen ze nog wel eens terug denken aan 2012.

    In de Vs is zo’n beetje hetzelfde gebeurd eind vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw.
    Niemand kon auto’s bouwen zoals de Amerikanen deden, mooi, kwalitatief goed, geweldige motoren en een uitrustingsniveau om van te dromen, zet nu nog steeds een zestiger jaren Buick of Lincoln naast een Mercedes of BMW uit die periode en de Europeanen zijn crisis modellen vergeleken bij deze Amerikanen.

    En toen kwam Japan.
    En GM lachte
    Maar die Japanners waren goedkoper en betrouwbaarder.
    En er kwam een energie crisis.
    En die Japanners waren zuinig.

    Het resultaat is dat de hele Amerikaanse auto industrie op innovatie gebied en technisch een achterstand heeft opgelopen en draaien op ooit en op prijs.

    Good luck, Duitse Drie !

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 december 2012 om 18:29

      @desjonnies:

      Je kan gelijk hebben en dan is de W140 s-klasse het beste wat ze ooit gemaakt hebben.

      Ik volg je redenering, ook die wat naar boven.

      De grootste zijn is volgens mij ook niets om trots op te zijn, dat betekend volgens mij alleen maar dat je niets meer te winnen hebt. Een duurzaam bedrijf hebben is iets wat veel belangrijker is.

      Een verschil dat ik wel zie tussen de duitsers en de amerikanen is dat de Duitsers al lang bezig zijn. Ze komen niet van nergens. Ze zijn al 100en jaren het machinebouw centrum van de wereld. Bouwen al 100 jaar auto’s.
      De amerikanen waren 50 jaar bezig met te zorgen dat iedereen een auto had en toen iedereen een auto had was het uiteindelijk game-over.

      Als we nu naar een era gaan dat nietmeer iedereen een auto heeft zullen ze moeten aanpassen maar ik denk dat de duitsers dat beter kunnen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 december 2012 om 18:49

        @Hupke:

        ze bouwen alle 3 alleen maar dingen op wielen .. dus geen Hyundai waar scheeps en machine bouw de core is ..
        van vindingrijkheid kan je ze ook niet betichten .. dat is al 100den jaren een Franse/Britse en Amerikaanse aangelegenheid ..

        verbeteren en perfectioneren kunnen ze dan weer wel ..

        denk eerlijk gezegd niet dat ze echt flexibel zijn .. hard zijn ze wel iig ..
        die volharding brengt ze waar ze waren en zijn ..

        Login om te reageren
    • samoht zegt

      31 december 2012 om 00:42

      @desjonnies: kerel die ooit GM opgestart heeft is wel iemand uit Zwitserland ;’)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        31 december 2012 om 06:47

        @samoht:

        misschien kan je beter bij BMW topics blijven ..

        Login om te reageren
  18. florida zegt

    30 december 2012 om 16:17

    wanneer ik overweeg om 1 van deze 3 merken te kopen, is o.a, 1 reden “exclusiviteit”, helaas gaat dat bij deze doelstellingen niet meer op.
    Ik vraag me af, of dat het merk goed doet!

    Login om te reageren
  19. gedece zegt

    30 december 2012 om 17:44

    Omdat ze meestal zelf goed voorzien zijn ;)

    Login om te reageren
  20. mauricemercedes zegt

    30 december 2012 om 17:59

    En bij Audi blijven Volkswagen, Lamborghini, Bentley, Seat, Skoda enzovoort ook buiten beschouwing?

    Login om te reageren
  21. hdla zegt

    30 december 2012 om 18:01

    Het enige premium wat deze merken bieden is premium marketing, daar zijn ze goed in. Het vervelende is echter dat hun klanten het als een soort religie zien die ze aan iedereen moeten verkondigen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 december 2012 om 18:04

      @hdla:

      hun klanten moeten zo,n ding nog aflossen ..
      maar dat verkondigen ze op een beetje rare manier ..

      Login om te reageren
      • hdla zegt

        30 december 2012 om 18:53

        @lincoln: Ach, ik koop m’n auto’s altijd tweedehands, een jaar of vier oud. Ik woon echter in een straat waar iedereen elkaar probeert af te troeven met de nieuwste über auto’s. Zei m’n buurjongetje van zes laatst tegen mij dat ik geen nieuwe auto kon betalen (van wie zou hij dat nou hebben?). Ik heb toen maar tegen hem gezegd dat m’n auto wel van mij was en betaald en niet van de bank. Ik ben benieuwd of dat nog is doorgekomen.

        Login om te reageren
  22. BaRa zegt

    30 december 2012 om 19:27

    Ach, zolang die Duitsers onder elkaar vechten zie ik weinig problemen.

    Login om te reageren
  23. mercedesclk350 zegt

    30 december 2012 om 22:31

    Zijn ze dat nog niet dan?

    Login om te reageren
  24. ropbp zegt

    30 december 2012 om 23:22

    Het is heel simpel. Er komen steeds meer oude mensen en die rijden in een Mercedes. Dus die staat op één. Mensen die voor originaliteit gaan, kiezen BMW en de meelopers voor Audi, dus die blijft voor eeuwig op 3 staan.
    Voor de goede orde: ik heb HE-LE-MAAL niets met Duitse auto’s.

    Login om te reageren
    • pkss zegt

      31 december 2012 om 00:36

      @ropbp: how handrem! Bmw origineel?
      steeds meer oude mensen?

      Kinderbijslag produceren heb jezelf in de hand.
      En als je hoeveel bmw’s er rond rijden ben je allanggg niet meer origineel. Kies je voor een merk als Donkervoort of Laraki, dan kan je zeggen dat je origineel bent.

      Als je niets hebt met Duitse merken, ben ik benieuwd waar je wel interesse ligt

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        31 december 2012 om 12:07

        @pkss: bij fietsbandventieltjes

        Login om te reageren
  25. ronin1130 zegt

    31 december 2012 om 01:33

    Als 3 honden vechten om een been…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North