Het team wat momenteel hoge ogen gooit in de F1 is uiteraard Mercedes. Het fabrieksteam van het gelijknamige automerk heeft natuurlijk het nodige geld te besteden en is dan ook een fabrieksteam. Dat betekent natuurlijk een hoop zelfstandigheid, maar het heeft ook nadelen. Voor Mercedes zelfs een paar. In een artikel van AutoBild over de toekomst van de F1 komen wat uitspraken van Ola Källenius, Daimler-CEO aan het licht.
De toekomst van Mercedes in de F1 is omstreden. Natuurlijk zou het team ook komend F1-seizoen weer een titel kunnen binnenharken, met natuurlijk Lewis Hamilton als sterspeler. Maar dat kost ook het nodige geld. En de Formule 1 staat op het punt om te veranderen. Om een paar redenen ziet Källenius geen geweldige toekomst voor Mercedes in de F1.
De grootste is dus geld. Er mag bespaard worden op de grote rol die Mercedes speelt in de F1. Maar ook de milieumaatregelen zorgen ervoor dat Mercedes niet voor eeuwig in de F1 wil blijven, maar bijvoorbeeld wil investeren in de door Källenius gaaf bevonden Formule E. Ten derde rust Mercedes voor een deel op het talent van Lewis Hamilton. Aangezien die op het toppen van zijn kunnen zit, gooit die vroeg of laat (en er is een kans dat het vroeg is) de handdoek in de ring. En dat is eigenlijk ook ten vierde voor het team. Het team is al zo lang dominant, is er nog een uitdaging te vinden in de sport? En ten slotte is 2020 het termijn waarin het zevende Concorde Agreement ten einde komt. Dit financiële akkoord zorgt ervoor dat vanaf 2020 de regelingen van de FIA, FOM en teams weer anders in elkaar gaan steken. En zo is er ruimte voor dergelijke harde veranderingen in teams.
Het resultaat is dat Mercedes volgens geruchten het stokje wil doorgeven. Iemand die genoeg geld kan bieden om het team in leven te houden en daarmee onder de Mercedes-naam de F1 in gaat. Wie dat is, dat weten we nog niet, maar de dagen van Mercedes als fabrieksteam zouden dan geteld zijn. Dat geeft Mercedes dan weer tijd en geld om flink te
investeren in Formule E en daar te domineren.
Met dank voor alle tips!
58 reacties
Nu nog de piemel eraf zodat we gendernutraal zijn en mercedes is 2021 proof.
Dat in combinatie met de grote wijzigingen in de regels en met name de komst van de budget cap, denk ik dat Mercedes de handdoek in de ring gooit als fabrieksteam en zich op de Formula E gaan richten.
Zou er dan toch weer een McLaren-Mercedes komen?
Logisch toch, als het Paretto principe van toepassing is in de verkoopaantallen is het einde verhaal om in atmosferische motoren research en investeringen kosten te budgetteren.
Heb jij al een vliegbrevet?
https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/A_new_type_of_fire_the_fuel_of_the_future
Metaalpoeder
Omdat;
“Despite all the progress with electric cars, the energy efficiency compared to a traditional petrol-based car is less by a factor of a hundred,” says ESA’s Antonio Verga who is leading the sounding rocket experiments, “if we want to keep the range and power of road transport then we need to look for alternatives.”
Gewoon stiekem een electrische auto inschrijven met motorgeluid uit de speakers.
Zou wel gaaf zijn.
Als ze maar wel Günther Steiner aanhouden als team principal.
Mercedes als fabriek team is nog niet zeker, Renault is ook nog niet zo zeker, en Honda als motor leverancier ook niet, das ze door gaan.
F1 zou zomaar over kunnen zijn na 2020.
😬😬😬😬😬
Ik denk dat ze nog niets besloten hebben, en dat in 2021 er een nieuwe beslissingsronde komt. Vermoedelijk tekent Hamilton 2 jaar bij, met een escape clausule mocht 2021 prut gaan, dus dan is het team bevestigd tot 2022, daarna is afwachten. Kan zelfs zijn dat als Bottas volgend jaar wint, dat Hamilton stopt.
Dus McLaren zou dan een semi fabriek team worden.
Vergelijkbaar met Red Bull Honda, nu.
Enerzijds komt dit door een teruglopende vraag uit China (handelsconflict), anderzijds door de emissie regelgeving die dwingt tot het overschakelen naar elektrische aandrijvingen waar mega investeringen voor nodig zijn.
De wereld van nu is niet meer de wereld van 5 of 10 jaar geleden. Daimler heeft nota bene zelf recent aangekondigd te stoppen met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren.
Uit alles blijkt dat Mercedes vol in gaat zetten op EV’s. Deelname aan Formule E is de next challenge.
Het F1 team gaat in de verkoop, nu ze miss nog een rijke gek kunnen vinden die het over wil nemen.
En let op: Renault F1 gaat er ook uit. Bedrijf is in grote problemen en de nieuwe topman is de ex-ceo van Michelin en hartstochtelijk fan van eco en early adopter van Formule E.
Wat Honda zal doen vind ik moeilijker in te schatten. Het zou kunnen dat ze een grote kans zien om met Red Bull/Verstappen een paar dominante jaren te kunnen realiseren, en daarmee het oppoetsen van hun gekrenkte trots voldoende is om hun board te overtuigen erin te blijven. We shall see.