Mercedes kapt als fabrieksteam in de Formule 1?

Auteur: , 58 Reacties

Dat zou een bijzondere verandering zijn.

Mercedes

Het team wat momenteel hoge ogen gooit in de F1 is uiteraard Mercedes. Het fabrieksteam van het gelijknamige automerk heeft natuurlijk het nodige geld te besteden en is dan ook een fabrieksteam. Dat betekent natuurlijk een hoop zelfstandigheid, maar het heeft ook nadelen. Voor Mercedes zelfs een paar. In een artikel van AutoBild over de toekomst van de F1 komen wat uitspraken van Ola Källenius, Daimler-CEO aan het licht.

De toekomst van Mercedes in de F1 is omstreden. Natuurlijk zou het team ook komend F1-seizoen weer een titel kunnen binnenharken, met natuurlijk Lewis Hamilton als sterspeler. Maar dat kost ook het nodige geld. En de Formule 1 staat op het punt om te veranderen. Om een paar redenen ziet Källenius geen geweldige toekomst voor Mercedes in de F1.

De grootste is dus geld. Er mag bespaard worden op de grote rol die Mercedes speelt in de F1. Maar ook de milieumaatregelen zorgen ervoor dat Mercedes niet voor eeuwig in de F1 wil blijven, maar bijvoorbeeld wil investeren in de door Källenius gaaf bevonden Formule E. Ten derde rust Mercedes voor een deel op het talent van Lewis Hamilton. Aangezien die op het toppen van zijn kunnen zit, gooit die vroeg of laat (en er is een kans dat het vroeg is) de handdoek in de ring. En dat is eigenlijk ook ten vierde voor het team. Het team is al zo lang dominant, is er nog een uitdaging te vinden in de sport? En ten slotte is 2020 het termijn waarin het zevende Concorde Agreement ten einde komt. Dit financiële akkoord zorgt ervoor dat vanaf 2020 de regelingen van de FIA, FOM en teams weer anders in elkaar gaan steken. En zo is er ruimte voor dergelijke harde veranderingen in teams.

Het resultaat is dat Mercedes volgens geruchten het stokje wil doorgeven. Iemand die genoeg geld kan bieden om het team in leven te houden en daarmee onder de Mercedes-naam de F1 in gaat. Wie dat is, dat weten we nog niet, maar de dagen van Mercedes als fabrieksteam zouden dan geteld zijn. Dat geeft Mercedes dan weer tijd en geld om flink te
investeren in Formule E en daar te domineren.

Met dank voor alle tips!



58 reacties

Gezien het feit dat Hamilton het heeft over een grote stoelendans zou het niet ondenkbaar zijn dat hij dit al met enige zekerheid weet en dus bezig is met een overstap.
@w0o0dy: zou me niks verbazen als hij dan bij Ferrari uit komt
@w0o0dy: Die gaat mee naar FE. Hij komt nogal “groen” over de laatste tijd
@rickthestig: Zou goed zijn voor de sport, zo’n grote naam is een mooi uithangbord. Dat grotere fabrikanten meedoen is leuk maar een hoop mensen kijken voor de coureurs.
Het is namelijk niet waarschijnlijk dat een nieuwe eigenaar hetzelfde salaris wenst te betalen en er is dan ook eigenlijk geen zekerheid dat het team succesvol zal blijven…
Lijkt me goed.
eeehh duhh waarom denk je dat McLaren weer met Mercedes motor gaat rijden…
@maartenoosterbaan: Daarom moet Verstappen ook snel richting Mc Laren.
@toniominestrone: waarom? Straks heeft merc de focus er niet meer op, worden ze achterhaalt door Renault oid. Nee blijf lekker bij RB.
@stefje: Mercedes-AMG F1 bestaat uit 2 bedrijven, 1 voor de bouw van de motoren (die dus ook al in de jaren ’90 bestond) en 1 van het raceteam. Kan me best voorstellen dat ze de tweede droppen en de eerste in stand houden.
@stefje: Ik durf er een wedje op te leggen dat de komende decennia er eerder een Mc Laren de titel wint dan RBR, Mercedes gaat zich (noodgedwongen) richten op de formule E, motoren zullen er geleverd worden onder een ander label, bv Ilmor.
Ik denk het wel met vega Lewis als initiator, die gaan hardcore wereldverbeteraar worden met zichzelf op de voorgrond.

Nu nog de piemel eraf zodat we gendernutraal zijn en mercedes is 2021 proof.
@caspart: Dat Mercedes een ster heeft is bekend, maar een piem0l…?
@caspart: Mercedes was toch de DOCHTER van? ;-)
Dat vermoeden had ik pas al toen McLaren aankondigde dat Mercedes hun motoren zou gaan leveren per 2021.
Dat in combinatie met de grote wijzigingen in de regels en met name de komst van de budget cap, denk ik dat Mercedes de handdoek in de ring gooit als fabrieksteam en zich op de Formula E gaan richten.

Zou er dan toch weer een McLaren-Mercedes komen?
Formule e is geen reet aan. Met of zonder ster.
@thomassnelweg: En toch zal dit op termijn de enige overblijvende formule zijn. De elektrificatie van auto’s zal de fabrikanten doen desinvesteren in atmosferische motoren.
Logisch toch, als het Paretto principe van toepassing is in de verkoopaantallen is het einde verhaal om in atmosferische motoren research en investeringen kosten te budgetteren.
@dwfc: Vijftig jaar geleden hadden ze dat idee met vliegende auto’s.

Heb jij al een vliegbrevet?
@thomassnelweg: wen er maar aan…. alles gaat straks elektrisch tenzij waterstof doorbreekt
@bobje: want waterstof is natuurlijk niet met een elektromotor.
@katoenboer: begrijpend lezen is inderdaad lastig 🧐
@bobje: heeft er niks mee te maken. Ik probeerde te zeggen dat formule e dan nog steeds hetzelfde blijft met of zonder doorbraak van waterstof.
@katoenboer: ik denk dat als waterstof verantwoord geproduceerd kan worden, er kort daarna afscheid genomen kan worden van die idioterie die elektrisch rijden heet.
@bobje: misschien moet je eerst even Googlen hoe waterstof aandrijving werkt. ;)
@bobje: Een waterstofauto heeft ook een elektromotor. Waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit wat vervolgens naar de motor gaat.
@siebren: Dat kan maar het hoeft niet. Klok klepel etc.
@karaya: Geloof mij maar die waterstofverbrandingsmotor gaat er in een personenauto niet meer komen
@bobje: Dat is wel duidelijk he, alle grote merken gaan voor elektrisch en de infrastructuur is daar reeds voor aanwezig. Waterstof maakt geen kans.
@bobje: en dan waterstof in combinatie met een verbrandingsmotor? Zijn we weer terug bij af.
@bobje: Mwoah;

https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/A_new_type_of_fire_the_fuel_of_the_future

Metaalpoeder
Omdat;
“Despite all the progress with electric cars, the energy efficiency compared to a traditional petrol-based car is less by a factor of a hundred,” says ESA’s Antonio Verga who is leading the sounding rocket experiments, “if we want to keep the range and power of road transport then we need to look for alternatives.”
@thomassnelweg: nee ik zal nooit wennen aan Formule E. Dan liever niks. De F1 heeft al een enorme stap achteruit gedaan met de moderne bromfiets motortjes. Het is niet voor niets dat ze de demo’s overal ter wereld nog met de oude motoren geven. Ik weet: die demo auto’s moeten 4 jaar oud zijn maar dat zijn de hybride motoren tegenwoordig ook
@seicilindri: ook simpeler te gebruiken die oudere auto’s. Voor die nieuwe heb je 30 man nodig
Leuk hoe twee berichten, beide van een betrouwbare bron, elkaar volkomen tegenspreken. Philip Horton, journalist van Motorsport Week tekende eerder vandaag nog het volgende op uit de mond van Mercedes: “Mercedes says the media value of being in #F1 is “north of 1bn Euros per year… and the costs that we would not like to disclose publicly are probably surprisingly low because… you both have a cost side and revenue side in F1, so as we sit here today we’re committed.” Dat klinkt toch niet bepaald als een “ja, we gaan misschien weg” of “we twijfelen nog”
Formule E zou helemaal los kunnen gaan met permanent inductie-laden zonder zware accu’s net als Carrera Servo. Dan stappen Lewis met Max gelijk over naar de nieuwe koningsklasse.
@gallardogt: ja hoor. Is ook bijna hetzelfde. Je Carrera baantje of tig circuits en straten in de wereld, vaak in de binnenstad die helemaal moeten worden opengebroken om de peperdure technologie erin te leggen. Dat gaat gebeuren…..
@gallardogt: Dat zou echt zo vet zijn. En dan zonder bestuurders een eeuwig durende race 😂
@gallardogt: Carrera Servo, in theorie heel leuk in de praktijk het grootste kutsysteem aller tijden. Slepertjes!
Iets voor Elon Musk?
Gewoon stiekem een electrische auto inschrijven met motorgeluid uit de speakers.
Zou wel gaaf zijn.
@hubert: Haas/Tesla F1-team.

Als ze maar wel Günther Steiner aanhouden als team principal.
F1 is op sterven na dood.
Mercedes als fabriek team is nog niet zeker, Renault is ook nog niet zo zeker, en Honda als motor leverancier ook niet, das ze door gaan.
F1 zou zomaar over kunnen zijn na 2020.
@HZW: wel eens gehoord van de Cosworth DFV motor?
@hzw: Vergeleken met de Formule E blaakt de F1 van gezondheid.
Ook de DTM is op sterven na dood.
Ik mis het geluid van hoefijzers op de weg en de geur van paardenvijgen in de straten, waar is de tijd gebleven.
@kempenaer: yep en de rust van de trekschuit
@bassx
@rednasnamsob: Dank je voor de notificatie en opheldering. Zakelijk zou Mercedes nog door kunnen gaan maar ze willen het gewoonweg niet. Voor mij zo klaar als een klontje.
Ze moeten er voor zorgen dat het geld eerlijker verdeeld wordt. Zo lang iedereen eraan verdiendt dan blijft het eeuwig doorgaan.
@mark997gt3: verdiendt
😬😬😬😬😬
@woudloper: als je niet weet of het een d of t is dan is dit een mooie oplossing. Kan de lezer zelf kiezen 😀
Hamilton en mercedes gaan stoppen. Men gaat reputatie niet weggooien
Hamilton gaat door tot hij meer wereldtitels heeft dan Schumacher. Ook Mercedes F1 gaat gewoon nog een paar jaar door. Uiteraard is de F1 op termijn een aflopende zaak en zal Mercedes er mee stoppen maar ze domineren nu nog zo gemakkelijk, dat is goed besteed marketing budget.
@mashell: Ze domineren vooral de arbeidsmarkt.
Oh en Merc ontslaat tering veel mensen toch? Lijkt me dat die denken dat ergens anders makkelijker een half miljard per jaar te besparen is..
Mercedes boijft.uitspraak van de board. Levert teveel op in marketing etc
Mercedes AMG F1 is ontstaan vanuit een passie. Een drijvende kracht hierachter was Dieter Zetsche. Deze beste man is nu weg, en er zijn nog steeds passionele mensen echter er komen ook andere mensen die wat te vertellen hebben. De business case voor sponsoring, autosport, sport in het algemeen is altijd lastig 100% te verantwoorden aan de cententellers. Iedere zoveel jaar staat het ter discussie.
Ik denk dat ze nog niets besloten hebben, en dat in 2021 er een nieuwe beslissingsronde komt. Vermoedelijk tekent Hamilton 2 jaar bij, met een escape clausule mocht 2021 prut gaan, dus dan is het team bevestigd tot 2022, daarna is afwachten. Kan zelfs zijn dat als Bottas volgend jaar wint, dat Hamilton stopt.
Dat McLaren een Mercedes motor deal heeft voor 2021 geeft toch aan dat Mercedes minimaal door gaat, als motor leverancier lijkt mijn.
Dus McLaren zou dan een semi fabriek team worden.
Vergelijkbaar met Red Bull Honda, nu.
De auto industrie zit in een zware crisis. Overal worden reorganisaties, fusies en/of massa ontslagen aangekondigd.
Enerzijds komt dit door een teruglopende vraag uit China (handelsconflict), anderzijds door de emissie regelgeving die dwingt tot het overschakelen naar elektrische aandrijvingen waar mega investeringen voor nodig zijn.
De wereld van nu is niet meer de wereld van 5 of 10 jaar geleden. Daimler heeft nota bene zelf recent aangekondigd te stoppen met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren.
Uit alles blijkt dat Mercedes vol in gaat zetten op EV’s. Deelname aan Formule E is de next challenge.
Het F1 team gaat in de verkoop, nu ze miss nog een rijke gek kunnen vinden die het over wil nemen.
En let op: Renault F1 gaat er ook uit. Bedrijf is in grote problemen en de nieuwe topman is de ex-ceo van Michelin en hartstochtelijk fan van eco en early adopter van Formule E.
Wat Honda zal doen vind ik moeilijker in te schatten. Het zou kunnen dat ze een grote kans zien om met Red Bull/Verstappen een paar dominante jaren te kunnen realiseren, en daarmee het oppoetsen van hun gekrenkte trots voldoende is om hun board te overtuigen erin te blijven. We shall see.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).