• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes mag geen auto’s met Airscarf meer verkopen

Auteur: nicolasr, gepost 14 mei 2016 om 08:58 – 37 Reacties

Dat mag dus niet he


En ook de BMW 4-serie cabrio mag niet meer worden verkocht.

De afgelopen dagen hadden we het foefje niet nodig, maar als het buiten iets kouder is en je wil toch open rijden, dan is het Airscarf-systeem toch wel behoorlijk prettig. Dat zorgt voor een stroom warme lucht in je nek zodat je er ook bij lagere temperaturen lekker warm bijzit. Maar die mogen nu dus niet meer verkocht worden, melden verschillende bronnen. Mercedes, en in mindere mate BMW, hebben een patent geschonden en als gevolg daarvan is de verkoop van de auto’s die met dat systeem zijn uitgerust per direct verboden. Niet alleen de nieuwe, maar ook de tweedehandsjes met dat systeem die in het dealernetwerk van Mercedes (en dus ook BMW) staan. En dat zijn er nogal wat.

De SLK/SLC, SL, SLS roadster, de C-klasse cabriolet, de E-klasse cabriolet en ook de S-klasse cabrio moeten allemaal binnen blijven staan. En de BMW 4-serie cabrio, die ook. BMW heeft verder geen auto’s die met dat systeem zijn uitgerust. Verder moet Mercedes ook bekendmaken hoeveel auto’s met dat systeem zijn weggezet. En inderdaad, BMW moet dat ook. Als laatste strafmaatregel moeten de twee merken een schadevergoeding betalen aan een zekere meneer Schatzinger, die het patent al sinds 1998 op zijn naam heeft staan.

Dan is er ook nog nieuws te melden die deze pijn een beetje verzachten. 1, het gaat alleen om auto’s in Duitsland en 2, tweedehandsjes buiten het dealernetwerk van Mercedes mogen nog wel en 3, het patent verloopt in december van dit jaar. Mocht je van plan zijn om voor je schatje een SL onder kerstboom te leggen, geen probleem. Tegen die tijd zijn de auto’s weer helemaal legaal.

Met dank aan Dennis voor de tip.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, c-klasse, Cabrio, e-klasse, Mercedes, SL, SLC, slk, SLS

Vorig bericht: « 9 hoogtepunten uit de historie van Subaru’s boxermotor
Volgend bericht: Honderden Fransozen rijden met gekocht rijbewijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. ralfast zegt

    14 mei 2016 om 09:02

    Lullig. Zo’n akkefietje kan je zomaar de das om doen bij Merc.
    Vreemd trouwens dat twee patentafdelingen hebben zitten slapen. Waarschijnlijk hebben ze gewoon het risico genomen omdat het patent alleen in Dl gold.

    Login om te reageren
    • 645cabrio zegt

      14 mei 2016 om 10:56

      @ralfast: Het artikel belicht helaas maar 1 kant van het verhaal. Uit de bron die de auteur notabene als link heeft opgenomen blijkt dat dit al 10 jaar speelt en dat er al twee eerdere uitspraken in het voordeel van Mercedes zijn geweest. Dat geeft toch een ander beeld dan dat ze simpelweg een patent hebben genegeerd of niet hebben gezien.

      Login om te reageren
      • ralfast zegt

        14 mei 2016 om 14:00

        @645cabrio: dat geef idd een andere kijk op het verhaal. Wat ik niet uit de bron kan opmaken is of ze ergens een gok genomen hebben door zoiets in de handel te nemen zonder dat het proceshelemaal rond was. Dat is op zijn minst lef hebben of een ingecalculeerd risico, daar het blijkbaar een patent betrof dat alleen Duitsland besloeg.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    14 mei 2016 om 09:04

    Tja, leuk voor de patent houder.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      14 mei 2016 om 09:25

      @dutchdriftking: leuk was geweest als ze zijn patent hadden gekocht. Nu moesten er rechtszaken aan te pas komen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        14 mei 2016 om 11:14

        @rolov: Nu ze zijn geweest hebben de autobouwers 2 opties; betalen om alsnog door te mogen gaan met leveren zo vlak voor de zomer, of een zomer een 15% van je afzet in DLD moeten missen.

        Ik denk dat de patenthouder uiteindelijk een prima compensatie krijgt want ik zie BMW en MB niet wachten tot December :)

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    14 mei 2016 om 09:08

    MB ..
    Is dat die van de PATENTwagen ??

    Login om te reageren
  4. talladega zegt

    14 mei 2016 om 09:09

    Geef die man die paar knikkers en kralen.

    Dit is klein bier vergeleken met de sjoemelaffaire of het airbag probleem bij Takata.
    Geen aandeelhouder die hier ook maar 1 seconde minder om slaapt.

    Login om te reageren
  5. premiumduitser zegt

    14 mei 2016 om 09:10

    wat een blunder van een concern van het formaat BMW/Mercedes. Had die beste man gewoon een zak geld gegeven en voila, geen gezeik achteraf.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    14 mei 2016 om 09:11

    Patenthouder zit er dus binnenkort warmpjes bij…

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      14 mei 2016 om 09:42

      @Rick-dos: hoezo? Verloopt in december…. Krijgt hij geen cent.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 mei 2016 om 09:44

        @draadloos: “Als laatste strafmaatregel moeten de twee merken een schadevergoeding betalen aan een zekere meneer Schatzinger, die het patent al sinds 1998 op zijn naam heeft staan.”

        Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      14 mei 2016 om 09:49

      @Rick-dos: kan hij vast een mooie Mercedes cabrio van gaan halen.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 mei 2016 om 09:55

        @Kvgorp: En z’n eigen airscarf inbouwen… ;)

        Login om te reageren
  7. dirkh zegt

    14 mei 2016 om 09:18

    Lekker op tijd ook, waarschijnlijk zo lang mogelijk gewacht zodat het aantal auto’s met dit systeem zo hoog mogelijk is. Heeft Peugeot ook niet zo’n systeem?

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      14 mei 2016 om 09:51

      @dirkh: klopt, maar misschien heeft Peugeot de man wel een zak met geld gegeven.

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      14 mei 2016 om 10:17

      @dirkh: Ja inderdaad, alleen dat is in Frankrijk ontwikkeld en vastgelegd, dus ik neem aan dat de Duitse verkoop van Peugeots buiten deze claim vallen.

      Login om te reageren
    • bugboy zegt

      14 mei 2016 om 10:38

      @dirkh: Je weet niet hoe lang ze al lopen te steggelen. Eerst wordt zoiets geprobeerd onderling te regelen. Als je daar niet uitkomt, moet je naar de rechter. En geloof me als je procedeert tegen Mercedes en BMW, dan moet je diepe zakken hebben. Wellicht een advocaat die er op no-cure/no-pay basis wel in durfde te stappen. Maar zoiets gaat al gauw een paar jaar overheen. Het doorzoeken van patenten is ook een ramp. Zo gek vind ik het niet dat je een keer een patent over het hoofd ziet…

      Login om te reageren
      • 645cabrio zegt

        14 mei 2016 om 10:53

        @bugboy: Inderdaad. In de bron staat dat ze er al 10 jaar mee bezig zijn. Kennelijk dus ook niet een heel duidelijk patent.

        Login om te reageren
        • bugboy zegt

          14 mei 2016 om 11:18

          @645cabrio: Patenten worden vaak zo omschreven dat er zoveel mogelijk onder valt, maar dat het toch nog patenteerbaar is. Maar ik denk ook dat het een heel getouwtrek is. Het gaat waarschijnlijk om serieus veel geld en heel wat auto’s.

          Login om te reageren
  8. jvthof zegt

    14 mei 2016 om 09:41

    Weet 100% zeker dat Audi het op zijn a/s5 cabrio en zijn tt het ook heeft zitten.

    Heeft Audi het dan wel netjes geregeld, aangezien de naam niet genoemd wordt?

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      14 mei 2016 om 09:51

      @jvthof: tuurlijk, die hebben lekker gesjoemelt natuurlijk!

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        14 mei 2016 om 10:33

        @jamesbond007: Juist niet. Ze zijn eens netjes geweest

        Login om te reageren
  9. JamesBond007 zegt

    14 mei 2016 om 09:50

    Meneer de schatzinger fluit vrolijk de zomer in

    Login om te reageren
  10. martijn11 zegt

    14 mei 2016 om 09:55

    Zal de patenthouder niet er vinden

    Login om te reageren
  11. Cabrioot zegt

    14 mei 2016 om 10:02

    Enne vergeet ook niet de 308cc, weliswaar een optie

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    14 mei 2016 om 10:12

    Iemand gaat als millionair de zomer in… Lucky guy!

    Login om te reageren
  13. viezefreddyw zegt

    14 mei 2016 om 10:12

    Dit is dus wel een erg kwalijke zaak voor Mercedes en BMW in Duitsland. De verkoop van cabrio’s van die merken zullen flink dalen. Jammer voor ze, de patenten zitten in ieder geval goed.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    14 mei 2016 om 10:45

    Iemand wordt hierdoor opeens Schatzinger rijk! (Oké flauw i know)

    Login om te reageren
  15. 645cabrio zegt

    14 mei 2016 om 10:52

    Jammer dat niet even de bron is doorgenomen want die geeft meer duidelijkheid. Er schijnt al 10 jaar gesteggel over deze zaak te zijn. De verkoopstop is niets meer dan een dwangmiddel en er zal nu spoedig geld overgemaakt worden natuurlijk. Ik denk niet dat ze veel auto’s minder verkopen hierdoor.

    Login om te reageren
    • 645cabrio zegt

      14 mei 2016 om 10:57

      @645cabrio: nog een aanvulling: twee eerdere rechtszaken zijn door Mercedes gewonnen. Hier is dus wel wat meer aan de hand dan simpelweg een patent niet gezien hebben of een afdeling die heeft zitten slapen. Jammer dat het artikel maar 1 kant belicht en dan ook nog vrij sensationeel. Mercedes gaat hier echt geen een auto minder door verkopen. Het komt echt niet als een verrassing als ze al 10 jaar er mee bezig zijn.

      Login om te reageren
  16. jorden zegt

    14 mei 2016 om 11:20

    Ik zou nog een SL 65AMG bij MB afdingen en met een warme nek nog een keertje zwaaien naar de R&D afdeling!

    Login om te reageren
  17. realracing3 zegt

    14 mei 2016 om 13:10

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  18. exclusieviteitsfreak zegt

    15 mei 2016 om 02:06

    Het is moeilijk te begrijpen dat vooral automobiel fabrikanten zich niet kunnen neerleggen bij patenten die al neergelegd zijn het Nederlandse RVO : http://www.rvo.nl , deze instelling is er juist voor in het leven genomen/gekomen om dit soort van situaties te voorkomen . . . , om nog maar te zwijgen over de The Rothschild bank die dit mogelijk ook al naar hun hand hebben gedraaid . . . , maar dat niet lang meer zullen kunnen als mijn opzet via Koning Willem-Alexander is geslaagd . . .

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    15 mei 2016 om 14:02

    Daar doe je het voor als uitvinder. Goed gespeeld van die patenthouder.

    Login om te reageren
  20. 730ld zegt

    15 mei 2016 om 15:27

    Als BMW en Mercedes die meneer Schatzinger beide 10 miljoen betalen zodat meneer 20 miljoen is het waarschijnlijk goedkoper

    Login om te reageren
  21. Mars2 zegt

    18 mei 2016 om 16:28

    @nicolasr: Het lijkt mij beter dat je de gegevens eerst even verifieert voordat je dit post.
    Wij mogen toch aannemen als lezer dat deze gegevens kloppen!

    Het gaat hier alleen om Mercedes en niet om BMW. BMW mag gewoon zijn 4-cabrio blijven verkopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North