Mercedes onderzoekt interne voorkeur voor Hamilton

Auteur: , 27 Reacties

In de categorie doen of mijn wassen neus bloedt.

a-millie

Voor Lewis Hamilton had Antonio Giovinazzi afgelopen zondag geen beter moment kunnen kiezen om van de baan af te spinnen dan hij deed. Teamgenoot Bottas, die in het begin van de wedstrijd nog lekker partij geboden had aan de vijfvoudig kampioen, had net zijn stop gemaakt voor medium rubber. De Fin was ook gestart op mediumrubber en moest dus sowieso nóg een stop maken. Hamilton daarentegen kon luttele rondes later én tijdens de safetycar pitten én meteen switchen naar hard rubber. Kat in het bakkie voor de Brit dus.

Maar niet alleen voor HAM kwam de safetycar goed uit, ook voor zijn team was ‘ie wel lekker. Het leidde namelijk af van het feit dat Hamilton anders ook dik gewonnen zou hebben, met dank aan het feit dat Mercedes beide coureurs op een andere strategie had gezet. Hamilton had namelijk ook zonder safetycar gewoon naar de hard compound kunnen wisselen en was dan eenvoudig Bottas voorbijgegaan op het moment dat die zijn tweede pitstop moest maken. Bottas zette na de race dan ook wat voorzichtige vraagtekens bij dit hele gebeuren.

Toto Wolff geeft inmiddels aan dat hij dit wel begrijpt, maar doet ook alsof zijn neus bloedt:

De discussie die we met ze hadden ging erover dat als je beide op dezelfde bandenstrategie zet, de eerste bocht de uitslag al bepaalt. We hadden het idee dat dit een interessante race kon creëren, waarbij de strategieën elkaar op veel momenten overlapten. Zo konden ze alsnog met elkaar racen dachten we, maar wel met een andere strategie. Achteraf zie ik in dat we hiernaar moeten kijken; geven we iemand onbewust de voorkeur? Dat is iets wat we absoluut niet willen. Het leverde meer data en ervaring op waarmee we kunnen beoordelen of het voor herhaling vatbaar is in de toekomst.

Op zich is het niet zo gek dat een team beide coureurs op een andere strategie de race laat beginnen. Dit gebeurde bijvoorbeeld ook al in de Grand Prix van Tripoli in 1939. Rudolf Caracciola startte in een Mercedes W165 met korte versnellingsbakverhoudingen en reed de race uit zonder pitstop, Hermann Lang maakte wel een pitstop maar reed met langere versnellingsbakverhoudingen. De tweede strategie bleek sneller te zijn en dus won Der Hermann.

Het is alleen wel een beetje apart dat Mercedes juist nu deze keuze maakt, in plaats van al die keren dat Bottas achter Hamilton start. Bovendien is het voorwendsel dat men er niet zeker van was of Hamilton de race uit zou kunnen rijden met één stop hoogst twijfelachtig. Mercedes claimt dat LH44 weg is gestuurd op een tweestopper met de vorm ‘medium – hard – soft’. Maar juist in de allerlaatste ronde op de harde compound reed HAM de snelste ronde van de race.

Enfin, bij Mercedes gaan ze nu dus even grondig onderzoeken of ze ‘onbewust’ Hamilton voortrekken binnen het team. Ik ben alvast benieuwd wat de uitkomst van dit diepgravende onderzoek gaat zijn. Waarschijnlijk dat Ocon binnenkort bevestigd wordt als tweede rijder van het team…

Image-Credit: Millie Bobby Brown met een Mercedes-pet via Twitter



27 reacties

“Dit gebeurde bijvoorbeeld ook al in de Grand Prix van Tripoli in 1939”

Compleet random in 1939 ook echt xD. Haha, geniaal!
@vetnek: enige wat ik me afvraag… was dat Tripoli in Libië of Libanon?
@alassad: Libië. Destijds Italiaans.
@vetnek: ja lekker recent ook dacht ik hahah faal
Ach, ik zie het probleem er niet van. Wanneer je zoals Red Bull vorig jaar twee coureurs hebt die het uiterste in elkaar naar boven halen, dan heb je een punt. Maar Bottas is simpelweg niet opgewassen tegen Hamilton, zelfs niet met de betere strategie. Wat mij betreft kun je de betere strategie dan ook maar beter meteen aan Hamilton geven, zodat die zesde titel en dat record van Schumachers 91 overwinningen zo snel mogelijk op naam van Hamilton en Mercedes komt te staan.
@Edge: gelijkheid? De toeschouwers die een race willen zien? Concurrentie tussen 2 sportmannen? Die tellen allemaal niet mee? Zo lang ze gelijke xagens hebben en mekaar niet van de baan rijden vind ik dat de team zich niet mag moeien tussen de twee. Dat komt de sport ook niet ten goede. Of Lewis wereldkampioen word, of bottas zou voor mercedes niets mogen uitmaken zolang mercedes maar wereldkampioen word. Nu heeft lewis vrijspel, bottas is de enige die kog een beetje kans maakt op de wk en dan gebeuren dergelijke taferelen.
@acizane80: @autoblog zen edit botton word gebruikt om tekst te bewerken nadat deze gepost is, zo dat schrijffouten en tekst dat gemist is aangepast kan worden. Ik vermoed dat deze optie zeer populair gaat zijn onder jullie gebruikers.
@acizane80: zo werkt het nou eenmaal. Sowieso moet die Bottas blij zijn dat hij een paar jaartjes in de snelste auto heb mogen zitten, die gast bakt er geen zak van, had veel liever iemand gezien die wel gewoon fatsoenlijk gebruik maakt van het gereedschap wat hem beschikbaar is

En dat onderzoekje laat gewoon weer zien dat Mercedes doet alsof het allemaal ontzettend zwaar is, terwijl die gasten met 2 vingers in de neus hun volgende titel alvast in kunnen boeken
@acizane80: Toch maakt het voor Mercedes wel degelijk uit wie er kampioen wordt. Mercedes heeft er PR-technisch veel meer aan als Lewis de komende twee jaren kampioen wordt. Lewis is al vijf keer kampioen en kan met een beetje geluk het record van Schumacher afpakken. Als dat lukt, heb je als Mercedes zijnde bijna alle records te pakken. Meest succesvolle coureur aller tijden? Die superster die voor Mercedes reed en met het team 6 van zijn 7 titels pakte. Meest dominante team? Mercedes dat de constructeurstitels sinds 2014 met speels gemak op haar naam zet. En ook los van zijn prestaties op de baan is Lewis de ideale posterboy voor Mercedes en de Formule 1. Lewis is het verhaal van de jongen die uit de working class komt en niet zoals vele andere F1 coureurs uit een vermogend gezin komt. En Mercedes en de Formule 1 zullen het niet hardop uitspreken, maar omdat diversiteit anno nu een groot issue is, is het ook wel lekker dat je superster toevallig een coureur met een kleurtje is.
@Edge: mooie afsluiting
Ik denk dat er onbewust niets uit het bewuste onderzoek komt
@towel986: Dat denk ik ook. Ik heb begrepen dat er eerst een meeting komt om te bepalen wanneer het onderzoek plaats moet gaan vinden. Daarna gaan ze onderzoeken wat er onderzocht moet worden tijdens het onderzoek en de uitkomst wordt voorgelegd aan een onafhankelijke commissie welke nog samengesteld moet worden vanuit een latere meeting.

Bron: de fabeltjeskrant
Toto Wolff is niet in zijn eerste leugen gestikt.
Natuurlijk wordt Bottas genaaid, wellicht dat hij beter vantevoren een beetje kritischer naar de gekozen strategieën kan kijken.
Aan het begin van het seizoen zat Wolff ook al zo sneu de concurrentie omhoog te lullen en Mercedes naar beneden. Overdreven, ongepast en onnodig.
Hamilton is de ster van Mercedes (haha), die val je niet zomaar af. Bottas doet het dit jaar niet verkeerd, maar is in alles een tweede rijder.
Als Mercedes een beetje met strategieën gaat lopen spelen om de boel voor de coureurs interessant te houden dan weten de andere teams wel dat ze kansloos zijn.
@mashell: zo is het maar net, Mercedes speelt met de concurrentie en Hamilton rijdt op cruise mode en speelt gewoon met Bottas. Dat Hamilton zo dicht, ronden lang, achter Bottas kan rijden en geen last heeft van banden slijtage, tja, de andere teams mogen zich achter de oren krabben.
Dit ge-eikel doet me vermoeden dat het probleem met de hitte in Oostenrijk vooral een excuus was om één race weer even naar iemand anders te laten en daarna weer 7 x 1+2 te scoren.. ik zou eigenlijk graag zien dat Mercedes gewoon stopt.
@w0o0dy: onzin ze stonden nu bij de bandenwissel ook weer tape van ventilatie roosters te plukken
Dat doen ze niet als de motor de goeie temperatuur heeft
@w0o0dy: over 5 jaar zullen we het weten
Ach hoe dan ook, Bottas was afgelopen weekend in bloedvorm, en deed het gewoon fantastisch!
In de categorie: Wij van WC eend
Wolff heeft gevens aangekondigd dat er onderzocht gaat worden of water nu daadwerkelijk nat is.
Natuurlijk werd Bottas geflikt, hij is juist aangenomen om 2e rijder te zijn. Wil ie natuurlijk niet, dus daarom verknoeiden ze vorig jaar iedere keer zijn strategieën zodanig dat hij niet eens meer een podium haalde. Daardoor kreeg monsieur Ocon weer de hoop bij Merc in te kunnen stappen, maar in de eerste race won Bottas weer en blijkt ie op sommige momenten (veel te weinig overigens) ineens een ‘over mn lijk’ mentaliteit te hebben. Dus moet Mercedes weer de strategie verprutsen zodat Hamilton de ster kan blijven en Bottas de number two. Alles om een nieuwe burgeroorlog zoals met Rosberg te vermijden.
@alex_79: Hamilton reed het eerste deel van de race met uitstekend bandenbeheer. “We hebben vóór de race besproken dat de runner-up een andere strategie krijgt”, zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff. Mercedes wilde zijn twee piloten de kans geven om de race met verschillende tactieken te winnen. De start bepaalt feitelijk het resultaat al.

De tweede, in dit geval Hamilton, kreeg de harde banden voor de tweede stint. Daarmee had de Engelsman twee banden compounds gebruikt en kon zonder verder te stoppen doorrijden. Maar Mercedes plande Hamilton ook met een tweestop tactiek. “Ze zouden in het midden gedeelte van de race op andere banden geredden hebben maar na de tweede stint zouden ze samen terug zijn gekomen”, legt Wolff uit. Maar het lot had andere plannen.

Hamilton had het nodige geluk. Maar er is geen twijfel dat de snellere van de twee Mercedessen won. Hamilton reed in zijn eigen competitie. Dit toont de snelste raceronde op 32-ronde oude banden in de laatste ronde, nadat Hamilton zich had uitgesproken tegen een tweede bandenwissel. Hamilton draaide de snelste ronde , hoewel een van de voorbanden een blaar toonde. Bottas was 43 duizendste langzamer op 7 ronde oude, gebruikte, zachte banden in vergelijking met de snelste raceronden van Hamilton op harde banden die 32 ronden oud waren . Een klap in het gezicht voor de Fin.
Hoezo, er is toch gewoon een nr 1 en een nr 2 binnen een team.
Geen eland in bakkie voor bottas
Onbewust bewust voortrekken. Goed verhaal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).