Toyota’s busje van de toekomst komt zo…

Auteur: , 5 Reacties

Eventjes geduld nog, hij komt er echt aan. De wachttijd bedraagt nog maar enkele maanden.

Je kijkt hier naar de Toyota Sora. Sora staat voor Sky, Ocean, River, Air en refereert naar het watercirculatieproces op aarde. Je voelt het waarschijnlijk al aan je water: dit is een bus die rijdt op waterstof. De bus deelt de aandrijflijn met de Toyota Mirai. Een stroomvoorzieningssysteem met een energiecapaciteit en vermogen van respectievelijk 235 kilowattuur en 9 kilowatt (kW) zorgen dat de bus al zijn functies kan volbrengen. Dat behelst niet alleen het vervoeren van mensen, maar ook het dienen als een externe energiebron als er zich bijvoorbeeld een natuurramp plaatsvindt. Als die golf van Hokusai weer eens aanzwelt bijvoorbeeld.

De bus heeft tien waterstoftanks die in totaal goed zijn voor 700 liter peut. Tanken gebeurt onder een druk van 700 bar, net als bij de Mirai. De bus kan dus ook van dezelfde infrastructuur gebruik maken als Toyota’s waterstofauto om te tanken. Ook traditionele bus-eigenschappen blijven belangrijk bij zo’n apparaat en ook daarvoor gebruikt Toyota moderne technieken. Rolstoelgebruikers betreden namelijk extra makkelijk de Sora, omdat deze dankzij de automatische stuur- en remfunctie precies op de juiste afstand van de bushalte stopt.

Om terug te komen op de titel en de tagline: volgend jaar gaat de bus al ingezet worden in en om Tokio. Meer dan 100 Sora’s zullen daar vast reizigers gaan verplaatsen. De bus moet ook een rol gaan spelen tijdens de Olympische Spelen van 2020 in de miljoenenstad, net als deze hybride boot.



5 reacties

Goed voor het milieu, maar al dat zwart aan de zijkanten is geen gezicht…
Als ze ook maar wat tankstations meeleveren: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/181494/Groningse-waterstofbussen-moeten-naar-Helmond-om-te-tanken
@harmjan_willems: Zullen ze in Tokio niet zo veel last van hebben, dat Grunn geen waterstofstation heeft.
Met die dichtgemaakte wielkasten lijkt hij wel te zweven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).