• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 november 2015 om 09:55 – 64 Reacties

Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]Afbeelding Mercedes SL facelift is officieel, met 9-bak [72 foto’s]

Mercedes SL 500 facelift
Mercedes’ nieuwe Sport Leicht rockt een bolletjesgrille, en wordt leverbaar met vermogens variërend van 367 tot 630 pk.

Geheel volgens Mercedes’ marketingstrategie kregen we vorige week voorafgaand aan de Los Angeles Autoshow de ‘gelekte’ Mercedes SL facelift te zien, in de vorm van de dikste AMG-uitvoeringen. Vandaag krijgen we ook de mindere goden voorgeschoteld, met bijgaand alle specificaties van wat tot de komst van de S-Klasse cabrio Mercedes’ open vlaggenschip was.

Ronder design

Naast de reeds genoemde bolletjesgrille zien we een vooral meer afgerond design op de SL. De pre-facelift kenmerkte zich door scherpe, agressieve lijnen, dit model gaat weer meer terug naar de ronde designtaal van de vorige generatie(s).

V6, V8, of V12

Naast de SL63 en SL65 zien we nu ook de SL500 op de foto, de achtcilinder voor wie meer dan 5 liter aan slagvolume iets te gortig is. Uit zijn 4.663 cc V8 tovert de auto nog steeds 455 pk en 700 Nm, niets om je voor de schamen dus. De instapper is de SL400, met 3.0 V6. De 367 pk / 500 Nm sterke motor weet de koets nog in 4,9 seconden naar de 100 km/u te sleuren, slechts negen tienden langzamer dan de SL65. De topsnelheid is in alle gevallen afgeregeld op 250 km/u.

De strakgetrokken SL wordt vanaf april 2016 leverbaar, met als grote vernieuwing de negentraps automatische 9G-TRONIC-transmissie, gekoppeld aan vijf rijprogramma’s (eco, comfort, sport, sport+, indvidual) en Active Body Control met curve tilting-‘meeleunfunctie’ in de bochten. Dit laatste zagen we debuteren in de S-Klasse Coupé. Het variodak is tot een snelheid van 40 km/u bedienbaar.

Ook interessant!

  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • De Mercedes CLS facelift is gearriveerd

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, facelift, LA-2015, Mercedes, SL

Vorig bericht: « Aantal zwaargewonden in het Nederlandse verkeer stijgt
Volgend bericht: Zwarte sloopkogel: deze Audi TT heeft 750 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mulsanne zegt

    18 november 2015 om 09:59

    Mooie auto
    Al kan ik ooit wennen aan die achterkant
    Die lijkt maar niet te veranderen , al jaren het zelfde
    Maar verder niks mis mee

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      18 november 2015 om 10:09

      @mulsanne: Is dit in de basis niet ook nog altijd de SL uit 2001?

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        18 november 2015 om 10:10

        @bartteeuwen: De R230 uit 2001 en nu de R231 dus

        Login om te reageren
      • mulsanne zegt

        18 november 2015 om 10:15

        @bartteeuwen: ja ..zou best kunnen
        Maar waarom dan toch die achterkant …..die hele auto is zn beetje ” bijgeslepen” afgelopen jaren

        Login om te reageren
      • jochempie zegt

        18 november 2015 om 20:23

        @bartteeuwen: dan zou je de wielbasis even naast elkaar moeten leggen

        Login om te reageren
  2. amgmerc zegt

    18 november 2015 om 09:59

    Lelijk snorretje

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      18 november 2015 om 10:41

      @amgmerc: Haha ja hipster. De vorige was een beetje een gaymobiel, deze is gelukkig weer wat stoerder geworden!

      Login om te reageren
  3. poeperman zegt

    18 november 2015 om 10:01

    Variodakis… Had zo de Griekse variant van Vtec kunnen zijn.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    18 november 2015 om 10:03

    Ik wordt een beetje onrustig van het interieur, zoveel materialen en glimmertjes…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 november 2015 om 10:06

      @pomoek: Ohja, het interieur was ik nog vergeten te noemen. Mercedes heeft momenteel eigenlijk 4 soorten interieurs in haar gamma:
      1. De sterk verouderde interieurs die je ziet in de duurdere modellen;
      2. De mooie interieurs in voornamelijk de goedkopere modellen, maar die worden verpest door die tablet;
      3. De kitscherige interieurs in de S-klasses. Persoonlijk vind ik het wel fraai vorm gegeven, maar kan me voorstellen dat niet iedereen het mooi vindt.
      4. Het enige interieur waar ik niks op heb aan te merken: dat van de AMG GT. Prachtig.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        18 november 2015 om 10:10

        @berlinetta: U bent geen liefhebber van de beste autofabrikant van de wereld begrijp ik?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 november 2015 om 10:14

          @martinus: Oh jawel hoor, vind het een geweldig merk. Maar dan hoef ik nog niet alle interieurs mooi te vinden. En een echte autoliefhebber kan ook benoemen wat hij niet mooi vindt aan een auto.

          Login om te reageren
        • fit4fun zegt

          18 november 2015 om 11:32

          @martinus: ligt er maar net aan wat je onder “beste” verstaat? Qua garantie, betrouwbaarheid, roestpreventie, value for money of service kun je elders vaak beter terecht :-)

          Login om te reageren
      • MAB zegt

        18 november 2015 om 10:17

        @berlinetta: je hebt het zo mooi beschreven dat ik hier zelfs even een screenshot

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        18 november 2015 om 12:09

        @berlinetta: Vaak zie je bij een facelift, niet alleen bij MB ook andere fabrikanten doen het, dat het interieur wordt opgefrist met wat chromen randjes en accenten. Daar wordt ik in de regel niet vrolijk van, het doet af aan het oorspronkelijke ontwerp.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 november 2015 om 12:55

          @pomoek: Dat is hier ook het geval. Je ziet tussen alle lapjes leer en glimmertjes het basisontwerp uit het vorige decennium terug. Zeker voor een auto uit deze prijsklasse vind ik dat niet kunnen.

          Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    18 november 2015 om 10:03

    Opzich vind ik de facelift best goed gelukt. Het is wat mij betreft weer de mooiste SL sinds de versie met de twee ronde koplampen van een aantal generaties terug (iemand die de typenaam weet?) Daarna ging het wat mij betreft alleen maar bergafwaarts. Dit is eindelijk weer een goede stap in de richting.

    Alleen die mustache aan de voorkant? Nee, gewoon nee. Het lijkt wel alsof dat de nieuwe trend wordt. Bentley heeft de Continental ook al een gewiekste snor gegeven.

    Verder vind ik het opvallend dat de SL65, een ‘Sport Leicht’-auto met een monsterlijke beul van een motor, in 4 sec naar de 100 gaat? Dat valt me serieus tegen. De versie die ik dus zou nemen is de SL400. Snel genoeg, de lichtste van allemaal waarschijnlijk en als je een lange rit naar Zuid-Europa wil rijden, rij je niet van pomp naar pomp.

    Eindconclusie: Ik zou een AMG GT kopen. Ik ben nog niet bejaard.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      18 november 2015 om 10:23

      Jij bedoelt denk ik de R230 uit 2001. In de basis lijkt deze nieuwe daar nog steeds heel erg op (vooral vanaf de zijkant, de vorm van de deuren e.d.)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 november 2015 om 10:47

        @bartteeuwen: Jep die. Mooiste SL wat mij betreft. Lijkt op de SLR, welke ik eveneens fantastisch vind.

        Login om te reageren
        • rovadepo zegt

          18 november 2015 om 15:17

          @berlinetta: mooiste SL van laatste tijd of bedoel je van alle? 300sl , 190 SL en Pagode zijn toch nog wat mooier..

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            18 november 2015 om 15:30

            @rovadepo: Ik bedoelde van de laatste tijd. Die pagode en de 300SL zijn nog wel wat eleganter ;)

            Login om te reageren
    • gregorius zegt

      18 november 2015 om 10:30

      @berlinetta: Precies.
      En als de AMG-GT niet beul genoeg is, valt een 2e hands SLS nu in de prijs klasse van een nieuwe SL65. Lijkt me dat die SLS daarna ook minder hard geld gaat verliezen.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        18 november 2015 om 10:38

        @gregorius: De SLS blijft een auto met een hoge meerwaarde. Tegenwoordig ben je ruim 2 ton kwijt voor een heel net exemplaar met weinig kilometers. Daarnaast is de SLS de mooiste auto die gebouwd is door Mercedes in misschien wel de laatste tien jaar. Naar mijn mening is het de mooiste auto die gebouwd is door Mercedes in , pak ‘m beet, 30 jaar. Zowel de Roadster als de Coupe blijven schitterende auto’s.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      18 november 2015 om 10:37

      @berlinetta:

      SL Typenamen:
      W198 (300 SL gullwing en roadster)
      W121 (190 SL Roadster)
      W113 (Pagode)
      R107 (Die SL die je in elke jaren 80 film zag)
      R129 (Vierkant jaren 90 model)
      R230 (de mooiste ;-))
      R231 (huidig model)

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        18 november 2015 om 11:01

        @gtwillem: kleine correctie: de W113 is veruit mooiste, prachtig tijloos en elelgant ontwerp van Paul Bracq ;-)

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          18 november 2015 om 11:02

          @406_v6: tijdloos…

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            18 november 2015 om 11:34

            @406_v6: en elegant…. pfff…. te weinig koffie op geloof ik, nog niet scherp qua spelling…

            Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          18 november 2015 om 11:03

          @406_v6: je hebt volkomen gelijk. Een van de mooiste ontwerpen ooit. Mijn pa heeft er jarenlang geleden een gehad. Nooit moeten verkopen, is nu een hoop waard!

          Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        18 november 2015 om 12:38

        @gtwillem: Paul bracq, de beste tekenaar aller tijden. ben blij dat ik een van zij creaties rond mag rijden!

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          18 november 2015 om 13:05

          @henkhupelschoten: jij hebt een Pagode? Nice!

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            18 november 2015 om 15:26

            @gtwillem: Uhum.. Had er bij moeten zetten, mn w108 is ook door hem getekend, heb geen geld voor een pagode :-(

            Login om te reageren
            • henkhupelschoten zegt

              18 november 2015 om 15:28

              @henkhupelschoten: Deze was ook bedoeld voor @406_v6: Sorry mannen!

              Login om te reageren
              • 406_v6 zegt

                18 november 2015 om 21:02

                @henkhupelschoten: 6 of 8 pitter??

            • berlinetta zegt

              18 november 2015 om 15:31

              @henkhupelschoten: Die W108 is ook schitterend. Mijn neef heeft die een tijdje gehad. Heerlijk om daarmee over de weg te zoeven.

              Login om te reageren
        • scottishcarspotter2000 zegt

          18 november 2015 om 13:06

          @henkhupelschoten: de verkoopplannen zijn van de baan dan?

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          18 november 2015 om 13:35

          @henkhupelschoten: wat voor model rij je?

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 november 2015 om 11:09

      @berlinetta: de instapper heeft evenveel vermogen als een c55 van tien jaar geleden. Absoluut genoeg vermogen voor een flinke grijns kan ik je vertellen.

      Login om te reageren
    • mb10 zegt

      18 november 2015 om 11:13

      @berlinetta: helemaal mee eens heb je ook een 2 zitter en ik denk dat je een betere nekkendraaier hebt als een sl

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    18 november 2015 om 10:07

    Opzich niet verkeerd, maar doe mij maar een AMG GTS. Komt er ook nog een blackseries?

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    18 november 2015 om 10:09

    Het is een geslaagde facelift, absoluut. Alhoewel die AMG er niet uitziet, al die ongepaste carbondetails op een 1800kg zware Mercedes tweezitter is een beetje ongepast. Dus de 400 of 500 nemen, ziet er al veel chiquer uit.

    De 65 is wel een raar geval, want eigenlijk is dat al een 11 jaar oud blok, in de SL65 AMG (R230) van 2004 had de V12 al 612 paarden. Dus neem een nieuwe SL500, en een SL65 AMG met weinig kilometers voor erbij en je bent alsnog goedkoper uit dan een nieuwe SL65…

    Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    18 november 2015 om 10:11

    Hoe je het went of keert de SL-serie blijft een oudelullenbak en daarnaast lijken de verhoudingen niet te kloppen als je hem van de zijkant bekijkt. Alosf ze een hoekig gevormde doos rond hebben proberen te vormen wat niet helemaal lukt….ik zou doorsparen voor de GT die wel een mooi lijnenspel heeft

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 november 2015 om 11:03

      @maarten020: ik hoor graag de definitie van een oudelullenbak van je..

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        18 november 2015 om 11:04

        @lambo4all: een auto waar voornamelijk oudelullen inrijden

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          18 november 2015 om 14:56

          @maarten020: aan de auto ligt het gelukkig dus niet.

          Login om te reageren
  9. VW golf R zegt

    18 november 2015 om 10:17

    9 bak, worden er steeds meer. Gaat steeds meer op een vrachtauto lijken. Ben je aan het rijden hoor je alleen je auto maar elke keer overschakelen, dan ben je wel blij met een automaat.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 november 2015 om 11:03

      @smitjestekkie: je merkt vrijwel niet dat de automaat schakelt, Mercedes automaten grenzen wat dat betreft aan het perfecte.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 november 2015 om 11:23

        @406_v6: Ik hoor anders juist vaker in rijtesten dat de automaten van Mercedes niet zo geweldig zijn. De ZF-bakken van BMW en Jaguar doen het beter.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          18 november 2015 om 11:33

          @berlinetta: De ZF 8-bak is zeker een goede automaat, de nieuwe 9-traps voor de FWD en 4wd auto’s met de motor dwars voorin is daarentegen nog niet je dat; voornamelijk software zegt men, maar er is blijkbaar nog geen fabrikant die deze automaat goed werkend heeft. MB kent daarentegen weinig problemen met z’n 5,7 en 9 traps bakken.

          Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    18 november 2015 om 10:24

    Ik vind het een geslaagde facelift als je het mij vraagt. Ter vergelijking met de vorige generatie vind ik hem weer wat chiquer ogen en een SL hoort een best chique auto te zijn. Een AMG versie hoeft voor mij niet, de SL400 is snel zat en je hebt nog enig comfort. Zo in het blauw vind ik het een prachtige wagen, een mooi beige interieur er in en goed gevuld in de opties en je hebt een schitterende cruiser. Voor het sportievere werk zou ik gaan voor de AMG GT. Komt er van de AMG GT nog een roadster versie? Als dat zo is en je wilt sportief open rijden, dan de AMG GT voor mij, wil je lekker open cruisen, de SL400.

    Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    18 november 2015 om 10:40

    Blijf de vorige generatie mooier vinden, ik ga voor de s-cabrio, in het groen. Jammer dat ze het interieur niet vernieuwd hebben.

    Login om te reageren
  12. scottishcarspotter2000 zegt

    18 november 2015 om 10:50

    Ik ben er wat het uiterlijk betreft nog niet helemaal uit. Iedereen vindt hier dat de 400 ‘genoeg’ is, en dat de 65 AMG geen meerwaarde heeft, oproep aan @wouter: kun je je nog een huisverbod bij AMG permitteren en even laten zien dat die wel degelijk meerwaarde heeft? ?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 november 2015 om 11:37

      @scottishcarspotter2000: Het is een cabriolet, die zijn bij uitstek gemaakt om relaxt mee te toeren met de kap/dak neer, waarom zou je daar in vredesnaam zo’n zenuwachtige AMG V8 in willen?? Koop dan gewoon een S coupé… alhoewel dat weer een lekkere autobahn cruiser is.. conclusie AMG V8 = overbodig. (Zeg dus niet dat ie niet leuk is…)

      Login om te reageren
  13. dberkwood zegt

    18 november 2015 om 10:50

    Na het zien van spionagefoto’s laatst had ik gehoopt op een geslaagde facelift. Wat betreft de standaard SL is het wel geslaagd vind ik, maar ik heb mijn twijfels bij de AMG. De zwarte snor (bij gebrek aan een beter woord) aan de voorkant helpt de lijnen niet. Ik ben benieuwd of dat onderdeel uitmaakt van een Night- of Carbon-pakket, aangezien de spoiler achterop ook zwart is. Hopelijk komt de configurator van de nieuwe SL snel online. Wel top dat de V12 in de SL65 gewoon behouden blijft!

    Login om te reageren
  14. fit4fun zegt

    18 november 2015 om 11:33

    Model lijkt mij wat overbodig geworden door de ruimere 4 zits cabrio’s en de sportievere modellen van MB zelf….

    Login om te reageren
  15. clarkson zegt

    18 november 2015 om 11:57

    De achterkant blijf ik een volledige misser vinden. Als ze de lijn van de amg gt hadden gebruikt was dit een 300x mooiere auto geworden. Het frontje ziet er echt super uit. Maar de achterkant verpest het voor mij. En voor de rest is het natuurlijk super. Prestaties en uitrusting zo gek als je het maar wil, het kan.

    Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    18 november 2015 om 12:52

    Heerlijk de ultieme cabrio cruiser!

    Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      18 november 2015 om 16:21

      @bofkont: Ultiem? Nouja, ik neem aan dat dit vast en zeker een technisch hoogstandje is. Maar bij ultiem horen ook ultieme looks toch? Ik vind het best een saai ding om eerlijk te zijn. Met alle respect voor de auto hoor.
      Maar als je dit vergelijk met een Aston :) Dan heb je toch direct je keuze gemaakt! Of als binnenkort eindelijk die Jag XK eens wordt vervangen en met een cabrio komt. Zoals F-type > elk ander ‘open dakkie’ :P Wellicht beetje een fanboy opinie. Achja :P

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        18 november 2015 om 21:53

        @vondudenstein: Het is idd een persoonlijke keus, zo’n SL is een heerlijke open cruiser, hoog comfort/ en best vrij vlot.

        Login om te reageren
  17. kilum zegt

    18 november 2015 om 14:28

    Eigenlijk slaat dit als AMG nergens op. Als je een cabrio koopt koop je dat om mee te cruisen. Dan is het beter om wat meer comfort en minder vermogen te hebben. Ik zou hem zelf dan ook altijd als SL500 of SL400 aanschaffen. Dit zal meestal niet je enigste auto zijn als je dit koopt. Ik zou dan zeggen koop je dichte variant CLS o.i.d. als AMG.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      18 november 2015 om 16:04

      @kilum: Onzin, er is weinig leukers dan in een Boxster S/andere sportcabrio te hoeken met open dak

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 november 2015 om 16:24

        @lekkaah: waar een Boxster een speedboot is daar is een Mercedes SL een cruiseschip, niet helemaal hetzelfde dus. Die AMG versies van de SL zijn gewoon volkomen belachelijk. Maar er zijn altijd mensen die graag veel betalen voor het duurste uit de lijst (simpele zielen met teveel geld die denken dat het duurste ook het beste is). Mercedes haakt daar ook op in met de AMG65 modellen.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          18 november 2015 om 16:59

          @mashell: kleine correctie: mensen die andere simpele zielen noemen op basis van bezit zijn simpele zielen

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        18 november 2015 om 21:54

        @lekkaah: idd met mijn SLK 320 is zo af en toe goed het gas erop best leuk, effe die V6 horen brullen met open dak is gaaf.

        Login om te reageren
  18. pascals zegt

    20 november 2015 om 17:31

    Die achterlichten…?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North