Mercedes SL65 AMG opgepompt tot 800 pk door Brabus

Auteur: , 42 Reacties

Een dikke SL65 getuned door Brabus, inclusief brievenbus in de motorkap. Die 800 paarden onder de motorkap moeten immers wel goed adem kunnen halen.

Het trucje van Brabus is eigenlijk heel simpel: Pak een model van Mercedes en gooi er een V12 met 800 pk in. Elke autoshow ‘verrassen’ ze ons weer met een andere Mercedes waarbij ze dit kunstje geflikt hebben. We wisten al dat ze in Genève een G65 AMG met 800 pk zouden laten zien en daar blijft het niet bij, want er staat ook een SL65 AMG met 800 pk en 1.420 Nm.

Nou ja, in theorie levert die motor 1.420 Nm aan koppel. In de praktijk is het namelijk gelimiteerd op 1.100 Nm. Dankzij dit Brabus T65 RS tuning-pakket zou de 800 Roadster een (begrensde) topsnelheid van 350 km/u kunnen halen.

De standaardsprint van 0 naar 100 km/u gaat volgens Brabus in 3,7 seconden. Vanuit stilstand naar 200 km/u neemt 9,8 seconden in beslag.



42 reacties

Doe mij maar de standaard dan of liever gewoon een SL500…
Volgens mij gaat met deze nauwelijks te rijden zijn. Gaat meer banden vreten dan benzine.

De scoop op de motorkap is trouwens echt afgrijselijk en ziet er echt wel cheap uit.
Interieur is ook veel te ‘gangsta’ bekleed naar men zin… Nooit een grote fan geweest van Brabus. Iets te posh voor mij. Velgen kunnen echt nog net maar warm loop ik er niet van.

Zonde want de standaard SL is echt wel een mooie bak, al vind ik de achterkant wel enorm gedateerd aandoen. Gaat al een tijdje mee sinds vorige SL modellen
@voytekbe: brabus rocket had ook dik 700pk en viel nog prima mee te rijden, ook op lage snelheden. denk dat het bij deze niet anders zal zijn,
Die brievenbus eraf, en ik neem hem
Jammer van de brievenbus op de motorkap maar voor derest erg gaaf gedaan! en tja als je toch een sl65 koopt, waarom niet dan even bij brabus langbrengen?
@lambo4all: Omdat het je waarschijnlijk minimaal €100.000 gaat kosten.
@e550: yep…het dubbele van de aanschafprijs (bekijk hun site maar eens).
Hier hoeft geen strik omheen hoor. Ik neem em zo wel mee!
De artikelen over Brabus beginnen onderhand ook wel saai te worden. Robbie zegt zelf al dat ze iedere keer hetzelfde kunstje flikken. V12, 800 pk en 1420 Nm.. Oh maar wacht, iedere keer is het gelimiteerd op 1100 Nm want anders..
De optische aanpassingen zijn ook bijna altijd hetzelfde. Het is wel allemaal indrukwekkend maar nu heb ik het wel gezien.
@berlinetta: en het erge is dat als ze bijna klaar zijn (alle modellen gehad) dan brengt Mercedes weer iets nieuws op de markt en beginnen ze weer van voor af aan.

Je kan nu al gokken dat ze eind dit jaar met een nieuwe E-Klasse met V12 gaan komen.
@berlinetta: wel een dikke bak! Hoe dikker hoe beter en elke 2 à 3 jaar krijgen ze weer lekker meer vermogen en worden ze Nog dikker!
@solmatje: Hoe dikker hoe beter geldt niet altijd in mijn ogen. Tenminste als jij met dikker meer vermogen bedoeld.
Wat? Geen glow-in-the-dark ‘B’ in je grille?
Stelletje paupers.
Begint op een Amerikaanse spierenkar te lijken, bah!
Een V12 ergens onder de kap lepelen is cool, vooral als het niet zichtbaar is. Die luchthapper verpest ’t verrassingseffect.
@Klassiekerrally: die V12 lag natuurlijk al onder de kap ;) Alleen had die ‘slechts’ 630 pk ipv 800 pk.
@robbie: Ah, ok. Daar schiet mijn kennis van het moderne spul dus danig tekort :)
Dan is het al iets minder cool. Luchthapper blijft wel gewoon net zo lelijk.
De rijtesten met de oude SL Brabus kwamen eigenlijk allemaal tot de zelfde conclusie, veel te veel vermogen. Je krijgt een auto met constant flikkerend ESP lampje en dus eigenlijk altijd een geknepen vermogen. Dus waarom geen 650pk met standaard koppel. Dat is al meer dan voldoende voor die auto. De rest is puur voor in de kroeg. Zulke blokken hebben alleen zin in 4×4 modellen. De E63AMG met 4 Matic zal hier veel beter raad mee weten. En ik denk dat je dan pas het ware potentieel van zo’n blok ziet. Zeker gezien het feit dat de E AMG, een zwaardere auto met minder vermogen, de 0-100 sprint al een tiende sneller doet.
@E34M5Touring: Toegevoegd, die motorkap….. Ja op een 91er Opel Calibra Halfords Ed. Nee op een 300k dure SL. Laatste versie SL vind ik er al erg cheap uitzien, al die meuk maakt het zeker niet beter.
Nee, doe maar niet Brabus…. Een gewone SL ziet er veel beter uit.
Die luchthapper ziet er niet uit, voorbumper is lelijk, die spoiler is echt fout, veel te veel vierkantjes in interieur, velgen zijn standaard mooier,…….
En die 800 pk? Ja, veel ben je daar niet mee. De SL500, 63 en 65 zijn krachtig genoeg.
Is overdreven, SL500 is voldoende!
De vorige generatie SL (voor de facelift) was zoveel tijdlozer dan dit… En dit gepruts van Brabus helpt ook al niet.
Ik zal nog wel een van de weinigen zijn die de SL van 2 generaties geleden nog altijd het mooist vind. Wat een ongeloofelijk mooie auto is dat nog altijd. De vorige generatie kan mij ook wel bekoren, al is die wat anoniemer geworden. De huidige generatie heeft een te hoog kermisgehalte gekregen vind ik.
@berlinetta: Ik ben het wel met je eens. Ik vond persoonlijk de vorige generatie, op een paar oudere versies na, de mooiste. Mj 1989-2001 zijn ook wel fraai maar dan wel de laatste bouwjaren 99-01. De eerste serie (89-98) vind ik wel echt gedateerd. Die kleine facelift met helder glas deed hem wel goed vond ik. De SL’s van voor die serie zijn eigenlijk allemaal wel fraai vind ik. Zelfs de Bobby Ewing ed.
@berlinetta: Mooiste SL blijft voor mij toch de R107 (mag gewoon een 380SL zijn…da’s mooi genoeg om open te cruisen), gevolgd door de W113 (Pagode ontworpen door Paul Bracq en Béla Barényi.
altijd die V12, heb er liever een atmosferische v8 die klinkt veel beter, dan maar wat meer cilinderinhoud, en geen Biturbo.
En iedere eigenaar klagen, dat de carosserie na een stuk of 10 stoplicht sprintjes van rubber lijkt te zijn gemaakt……………
Kan die Clico-klep voorop ook apart geopend worden?
Die luchthapper… Het ziet er echt niet uit! En sowieso hoef ik niet zo’n SL, zoals eerder aangegeven toch maar een R107. Oh en ook hier al die koppel en vermogen, zal volgens mij alleen maar overkill geven.
Idd voorspelbaar.
Als ze nou een keer de versnellingsbak even goed aanpakken zodat die wel 1500Nm aankan ipv dat ze al 15 jaar de koppel begrenzen, dan kan de V12 een keer zn maximale leveren.
@Homer55: @Homer55: in de G65 AMG laten ze die V12 toch onbegrensd richting de 1400~1500Nm trekken?
@Homer55: tis niet de versnellingsbak volgens mij maar meer het feit dat de banden het niet kwijt kunnen en het esp lampje dan interieurverlichting word
@darkpluisje: dan moet er op zn minst al iets van 340 of 345 onder.
Ziet er goed uit alleen die lelijke luchthapper ziet er niet uit
3,7 naar 100km/u is bloedsnel, maar valt eigenlijk best wel mee voor 800pk. Om niet te zeggen gemiddeld.

Nissan GTR doet 3 seconden naar de 100, en dat doen ze al jaren. Kan toch niet zo moeilijk zijn voor andere merken om dit te achterhalen?
@nasty: Knoop hier is 4×4 in en laat die koppelbegrenzer eraf. 800pk en 1500Nm met een paar flinke sloffen, ik denk dat je een Veyron snot trekt.
@E34M5Touring: nee nooit, een veyron is niet te vergelijken met opgefokte amg’s etc. Dat is een klasse apart.
@amgpower63:
Zeg nooit,nooit. Voor je het weet staat er een arabier in Bottrop met het verzoek voor een E 4-matic V12 die een Veyron als ontbijt eet….
@jrk68: Ik denk dat, wanneer je er sloffen onder gooit die breed genoeg zijn, je zo’n EV12 onder de 3 tellen naar de 100 trekt.
@E34M5Touring: ok man.
@amgpower63: Ok man.
Niet omdat je 800pk hebt, dat de 0-100 tijd drastisch zakt…je moet al dat vermogen en koppel nog kwijt kunnen…en even een versnellingsbak ontwikkelen die maar ‘1500nm’ moet aankunnen is niet evident. Zeker niet voor de afname van dit soort projecten. Dan is de motor tunen relatief gezien veel makkelijker.
Ik snap de mensen niet die gewoon meer dan 3 ton leggen voor zo’n model. Haal ik liever een Ferrari of Lambo hoor, maarja iedereen zijn ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).