• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes toont opvallende truc tijdens tweede F1 testdag

Auteur: machielvdd, gepost 20 februari 2020 om 14:03 – 54 Reacties

Mercedes F1 2020 Hamilton

Wat voeren de Duitsers in hun schild?

Vandaag was het tijd voor de tweede testdag op het circuit van Barcelona, voorafgaand aan het nieuwe F1-seizoen. Gisteren vielen er na afloop van de eerste testdag weinig bijzonderheden te melden, maar vandaag is dat anders. Hamilton deed namelijk iets wat we nog niet eerder gezien hebben.

Op de on board-beelden is namelijk duidelijk te zien dat Lewis meerdere keren het stuur naar zich toetrekt en weer terug duwt. Vervolgens is te zien dat hierdoor de stand van de wielen veranderd.

Is dit het geheime wapen van Mercedes in 2020? 🤯

Opkomen rechte stuk trekt Lewis zijn stuur uit en lijken de wielen iets naar binnen te gaan.

Aanremmen bocht 1 duwt hij zijn stuur naar binnen en krijgt hij weer een bredere wielbasis? 🤔#F1 #F1Testingpic.twitter.com/J8dWfG99EV

— Charrel Jalving  𝕏 (@Charreljalving) February 20, 2020

Wat gebeurt hier precies? Neemt de spoorbreedte toe? Verandert het toespoor van de auto? Het lijkt vooral om het laatste te gaan. Het effect van het nieuwe mechanisme is dus dat de wielen op het rechte stuk recht komen te staan. Bij de bocht drukt Hamilton het stuur vervolgens weer terug en komen de wielen weer meer naar binnen te staan, zoals ze normaal gesproken afgesteld staan. Op deze manier staan de banden zowel in de bochten als op het rechte stuk in de optimale positie.

Omdat Mercedes het druk had met andere zaken hebben ze niet de snelste tijd neergezet van de tweede F1 testdag. Zij reden wel de meeste rondjes vandaag, maar liefst 106. Sergio Perez in zijn Racing Point was degene die de snelste tijd neerzette. De volledige resultaten van de ochtendsessie zagen er als volgt uit:

  1. Sergio Pérez (Racing Point) – 1.17,347 (48 rondes)
  2. Daniel Ricciardo (Renault) – 1.17,749 (41 rondes)
  3. Alexander Albon (Red Bull) – 1.18,155 (59 rondes)
  4. Pierre Gasly (Alpha Tauri) – 1.18,165 (77 rondes)
  5. George Russell (Williams) – 1.18,266 (71 rondes)
  6. Charles Leclerc (Ferrari) – 1.18,335 (49 rondes)
  7. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1.18,387 (106 rondes)
  8. Romain Grosjean (Haas F1) – 1.18,496 (87 rondes)
  9. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) – 1.18,508 (65 rondes)
  10. Lando Norris (McLaren) – 1.18,537 (48 rondes)

Het ging vandaag echter niet om de tijden. Alle ogen in de F1 waren gericht op Mercedes. Heeft het team met een deze noviteit een geniale vondst gedaan? Is het niet in strijd met de reglementen? Hier is ongetwijfeld het laatste woord nog niet over gesproken.

Ook interessant!

  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Bottas Mercedes lastig
    Valtteri Bottas vindt Mercedes W12 lastig te besturen

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lewis Hamilton, Mercedes, mercedes-amg

Vorig bericht: « Meer details bekend over nieuwe Maserati met middenmotor
Volgend bericht: Morgan bouwt special edition voor Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. dappers zegt

    20 februari 2020 om 14:07

    wellicht doet het ook wat met de downforce op het rechte stuk? BOnus DRS?
    De mannen bij merc hebben een vergelijkbaar aerodynamisch trucje vorig jaar ook gedaan met de rijhoogte op full-lock.

    Login om te reageren
  2. aarsgewei zegt

    20 februari 2020 om 14:12

    Het systeem heet D.A.S. aka Dual Axis Steering aka Dominate Another Season

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      20 februari 2020 om 20:56

      @aarsgewei: Vooral die laatste afkorting is mooi gevonden.

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      20 februari 2020 om 23:45

      @aarsgewei: was ist das!?

      Login om te reageren
  3. mmax zegt

    20 februari 2020 om 14:16

    Frontaal oppervlak zal je niet wijzigen en rolweerstand wordt er ook niet anders van, tenzij ze standaard met (veel) toespoor rijden. Zou hij niet de camber drastisch veranderen zodat hij minder rolweerstand krijgt, dus op de binnenranden van de band rijdt?

    Login om te reageren
  4. kminne zegt

    20 februari 2020 om 14:21

    Dat wil ik ook wel op mijn auto.

    Login om te reageren
  5. lebeaunl zegt

    20 februari 2020 om 14:21

    Interessant nieuwtje, ik ben wel benieuwd naar het verhaal hierachter.

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    20 februari 2020 om 14:33

    Is gewoon een afleiding. Iemand heeft dit voor de grap bedacht, ff erop geknald en nu is minimaal 5 man per ander team aan het spitten of dit mag en of zij ook zoiets kunnen toepassen in hun voordeel.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      20 februari 2020 om 20:57

      @reactief: Zou me niks verbazen als je gelijk hebt.

      Login om te reageren
  7. kjeld012 zegt

    20 februari 2020 om 14:33

    Spoorverbreders inschakelen met een duw tegen het stuur, mooi verzonnen merc. Hopelijk laat max zien dat al die poes pas niet nodig is.
    Ik kijk uit naar het “echte racen”.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      20 februari 2020 om 16:51

      @kjeld012: kan je alle inovaties er wel van af halen.

      Login om te reageren
  8. rxate zegt

    20 februari 2020 om 14:33

    Het lijkt me eerder dat inderdaad de wielgeometrie veranderd, niet de spoorbreedte. Ik gok op of camber of toespoor. Deze auto’s rijden al met redelijk veel negatieve camber op de voorwielen dus de toespoor lijkt het meest aannemelijk.
    Ingenieus, dat wel. Benieuwd of dit is toegestaan maar dat zal wel anders is het zonde van de tijd.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 februari 2020 om 14:41

      @rxate: mercedes zegt dat de FIA op de hoogte is.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 februari 2020 om 14:43

      @rxate: Mercedes “pretty confident” new DAS system is legal
      https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-confident-legality-das-steering-mode-fia/4689138/

      Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      20 februari 2020 om 17:03

      @rxate: Suspensionaanpassing tijdens het rijden is verboden.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        20 februari 2020 om 18:37

        @114i210pk: niet als dit door de coureur zelf gedaan wordt.

        Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        20 februari 2020 om 18:54

        @114i210pk: is camber een suspensie aanpassing?

        Login om te reageren
        • 114i210pk zegt

          20 februari 2020 om 19:04

          @gasskaas: Wat denk je zelf? ?

          Login om te reageren
        • blackmilo zegt

          20 februari 2020 om 19:06

          @gasskaas: is een hond een zoogdier?

          Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          20 februari 2020 om 19:11

          @gasskaas: laat ik het anders verwoorden, word het door de regels geïnterpreteerd als een suspensie wijziging?

          Login om te reageren
          • 114i210pk zegt

            20 februari 2020 om 19:15

            @gasskaas: Als ze hun duidelijke regels hierop loslaten, zou dit in alle gevallen verboden moeten zijn. Je mag niet (al rijdend) aan het onderstel en suspensie sleutelen en/of aanpassen.

            Login om te reageren
        • rickthestig zegt

          20 februari 2020 om 21:00

          @gasskaas: Nee hoor, de spoorstang is onderdeel van de wielophanging en staat in verbinding met het stuurwiel. Het valt daarom ook buiten de regelgeving omtrent de wielophanging.

          Login om te reageren
          • rickthestig zegt

            20 februari 2020 om 21:02

            @rickthestig: de spoorstang is geen onderdeel van de wielophanging maar van de stuurinrichting. Excuses voor de verwarring.

            Login om te reageren
          • gasskaas zegt

            20 februari 2020 om 22:16

            @rickthestig: ik zag op het youtube kanaal van formula 1, dat het toe-in en toe-out heet oid. Bevestigt inderdaad de stuurinrichting.

            Login om te reageren
  9. rotarypowah zegt

    20 februari 2020 om 14:38

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. boriske zegt

    20 februari 2020 om 14:58

    Volgens Mercedes is het legaal, zijn er al 6 maand mee in gesprek met de FIA.

    Dat wordt dus weer een dominant seizoen van Mercedes.

    Login om te reageren
  11. 1000bochten zegt

    20 februari 2020 om 15:02

    Kijk, dat is nog eens fijn. Hoeven we niet meer te speculeren. Het gaat dus om verandering in toespoor. Dus dan staan de banden rechter op de rechte stukken voor meer topsnelheid (of minder bandenslijtage) en meer naar binnen in de bochten voor meer grip en hogere bochtsnelheden. Voor degenen die nog nooit van toespoor hebben gehoord: https://www.intraxracing.nl/nl/camber

    Login om te reageren
    • verplicht zegt

      20 februari 2020 om 19:40

      @1000bochten: Bijna goed!

      Uit de link van jou:

      Uitspoor zal vooral de stuurrespons verbeteren.
      Toe-spoor zal vooral rechtuit stabiliteit verhogen.

      Als de een auto ‘Toe Out’ heeft is de rechtuitstabiliteit minder. De auto is veranderd continue richting, wat dus weer gunstig is bij het nemen van bochten.

      ‘Toe In’ heeft als effect dat de auto stabiel rechtuit gaat. Iets wat fijn is als je rechtdoor wilt rijden zonder continu correcties uit te moeten voeren.

      De hogere bochtensnelheid komt niet door toe in of toe out maar door meer negatief camber.

      Wat Mercedes hier doet, behalve het voor de hand liggende Toe aanpassing is potentieel de geometrie van de ophanging dusdanig veranderen dat de auto anders op de weg komt te liggen.

      Hier zit denk ik het echte voordeel.
      De rake zal worden aangepast. Op het moment dat het stuur maar achter wordt getrokken zal de neus wat hoger komen, de voorvleugels daardoor wat platter wat dus gewoon (veel) meer topsnelheid zal opleveren zonder daadwerkelijk downforce in de bochten op te offeren.

      De regels hebben het over het niet mogen aanpassen van de suspensie. Daar valt dit (stuurinrichting) dus niet onder.

      Althans, dat denk ik. Ik heb er verder ook geen verstand van ?

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        20 februari 2020 om 21:09

        @verplicht: Dat laatste ben ik met je eens. Dat over aanpassingen over de Aero dat betwijfel ik. De reglementen zijn erg duidelijk omtrent actieve aerodynamica. Dat is dus, buiten het DRS, verboden. Het schijnt dat dit een basissysteem is wat vandaag voor het eerst getest is. De versie 2.0 zou over meerdere standen beschikken waarmee tijdens de race dus meerdere spoorstanden gebruikt kunnen worden. Verwacht rond race 5 a 6 dit systeem op o.a. de Red Bulls te zien.

        Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    20 februari 2020 om 15:17

    Of het werkt of niet.
    Of het verboden wordt of niet.
    Alle andere teams gaat nu zeker resources steken in het onderzoeken van dit. Resources die ze ook in andere dingen hadden kunnen steken.
    Geniaal dus van MB.
    En ook precies aan het begin van het testen doen: want dan gaat het allemaal hierover. Als het de andere teams maar een beetje afleidt, is het al geslaagd.

    Login om te reageren
  13. Breinstein zegt

    20 februari 2020 om 15:30

    Ik zag een reactie van Olav Mol op Twitter voorbij komen, dat LeCry hier vorig jaar ook al mee gereden zou hebben. De vraag is niet zozeer of het legaal is, maar of het daadwerkelijk iets oplevert. Schijnt vooral afname in bandenslijtage als gevolg te hebben.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 februari 2020 om 16:06

      @Breinstein: minder bandenslijtage = minder rolweerstand = hogere snelheden. Dus ja, dat levert wat op.

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        21 februari 2020 om 07:35

        @potver7: nee, zo werkt het niet. Het is meer slijtage op het hele vlak ipv een klein stuk.

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 februari 2020 om 18:33

      @Breinstein: dan heeft max het niet nodig. ?

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        20 februari 2020 om 18:49

        @rolov: ook dan zou Verstappen het kunnen gebruiken. Als het iets oplevert, levert het iets op, ook al heeft Max sowieso een basissnelheid van 0,5 sec per rondje meer dan de concurrentie.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          20 februari 2020 om 19:04

          @sportevo: basissnelheid van een halve sec sneller dan de concurrentie??? Hoog tijd dat ik nog is langs de coffeeshop kom want de kwaliteit gaat er blijkbaar met grote sprongen op vooruit als ik dit allemaal hoor

          Login om te reageren
          • sportevo zegt

            20 februari 2020 om 20:11

            @chrisvis: was puur cynisch bedoeld. Sommige praten hier alsof Verstappen standaard al een een halve seconde meer uit een auto haalt om het even wie zijn teamgenoot zou zijn.

            Login om te reageren
  14. dwfc zegt

    20 februari 2020 om 15:43

    https://www.autosport.com/f1/news/148345/mercedes-fia-is-aware-of-dualaxis-steering

    Login om te reageren
  15. quinn zegt

    20 februari 2020 om 15:46

    Mercedes-Benz The Best or Nothing! Dit is wederom het bewijs daarvoor!

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      20 februari 2020 om 22:31

      @quinn: ik heb nieuws voor je, Ferrari introduceerde dit systeem al in 2017.

      Login om te reageren
  16. Magnut zegt

    20 februari 2020 om 15:47

    @onlyporscheman: nu beginnen zij er niet over maar doe jij het wel. Haat en liefde liggen dicht bij elkaar dat blijkt maar weer.

    Login om te reageren
    • onlyporscheman zegt

      20 februari 2020 om 15:48

      @mercman: zijn beginnen er niet over in dit bericht of dit uur?

      Login om te reageren
  17. harrie zegt

    20 februari 2020 om 15:50

    Geniaal? Alle teams zoeken al jaren manieren om camber en/of toespoor te veranderen tijdens het rijden, en dit soort oplossingen via de stuurinrichting zullen ook bij Ferrari en RB al lang en breed voorbij gekomen zijn.

    De regels zij vrij duidelijk wat betreft wielstand veranderingen tijdens het rijden.
    Als Mercedes zegt dat dit met de FIA besproken is en legaal bevonden is dat vooral een verdienste van hun juridische afdeling, niet de technische afdeling.

    Login om te reageren
  18. basman147 zegt

    20 februari 2020 om 16:35

    Volgens Auto Motor und Sport zou dit systeem ervoor kunnen zorgen dat de banden op het rechte stuk kunstmatig worden opgewarmd (normaal gesproken koelen ze dan af). Op videobeelden is ook te zien dat het niet op ieder recht stuk wordt gebruikt, en dat de mededeling “MARKER” op het display verschijnt zodra het is ingeschakeld.
    Of het legaal is? Het zal niet de eerste keer zijn dat een systeem waar maanden over is gediscussieerd met de FIA bij een technische keurng voor de race alsnog afgekeurd wordt.

    Login om te reageren
  19. 87sandyd zegt

    20 februari 2020 om 16:54

    Ik lees veel op sociale media van die butthurt fans. Dit is toch wat F1 mooi maakt? Innovaties en de grenzen opzoeken…

    Ik vind het prachtig, dubbele defuser, f-duct, zelfs traction controle, nu weer dit.

    F1 gaat altijd om nieuwe innovaties. De tegenstander te slim af te zijn. Kan je gaan janken dat je het allemaal onzin vindt, en dat het niet echt racen, maar dan moet je geen formule 1 kijken.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 februari 2020 om 19:03

      @87sandyd: helemaal mee eens.

      Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    20 februari 2020 om 18:20

    Ik denk dat het voordeel is dat er meer temperatuur in banden komt op het rechte stuk en daardoor de “window” in de bochten behouden blijft

    Login om te reageren
  21. Edge zegt

    20 februari 2020 om 18:42

    @114i210pk: Maar dat gebeurt dus niet. Het slimme van dat trucje is dat alleen de hoek waarnaar de wielen wijzen wordt aangepast. Technisch gezien is dit gewoon een stuurbeweging. Weliswaar een beweging waardoor de wielen naar elkaar toe wijzen in plaats van allebei dezelfde kant op bewegen, maar dat dat is nou net het geniale ervan.

    Login om te reageren
  22. Edge zegt

    20 februari 2020 om 18:54

    @boriske: De FIA zelf verwoordt het net even iets anders. Men geeft aan dat het systeem “op basis van wat het team verteld heeft” legaal is. Het is dus nog maar de vraag of de FIA er dezelfde interpretatie als Mercedes op nahoudt als het daadwerkelijk tot een onderzoek (eventueel aangevuld met door andere teams aangeleverde bewijzen waarom het niet legaal zou moeten zijn) komt.

    Login om te reageren
  23. PunicaOase zegt

    20 februari 2020 om 19:58

    Lekker veel reclame voor Mercedes of het nu mag of niet ?

    Login om te reageren
  24. Alex_79 zegt

    20 februari 2020 om 22:31

    Geniaal dit, zelfde niveau als die Zeswieler van Williams in de jaren 80. Iedereen gaat nu volop zijn best doen dit illegaal verklaard te krijgen, Mercedes gaat er minzaam bij staan lachen en zal uiteindelijk het systeem ondanks de met FIA herhaaldelijk besproken legaliteit niet inzetten. En intussen heeft niemand het meer over de echte innovaties die pas halverwege het seizoen boven water komen.

    Login om te reageren
  25. towi1989 zegt

    21 februari 2020 om 08:12

    Het lijkt mij aannemelijk dat dit een truc is om slijtage van de banden tegen te gaan op rechte stukken zonder in te moeten leveren op handling in de bochten. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als merc straks daadwerkelijk aan het racen is, en er een extra handeling bijgekomen is wat nog wat gewenning van de bestuurders vraagt. Het zou me echter verbazen als het toegestaan is de wielgeometrie ‘on track’ aan te passen.

    Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 10:55

    Minder weerstand op de rechte stukken en meer mechanische grip in bochten, best slim. Als het mag heeft binnen twee maanden elke auto dit.

    Login om te reageren
  27. Richmond zegt

    21 februari 2020 om 12:59

    Volgend jaar mag het niet meer: https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North