• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes wil minder motoren gaan leveren

Auteur: jaapiyo, gepost 29 mei 2022 om 14:57 – 5 Reacties

Mercedes motoren

Mercedes heeft geen zin meer in het leveren van veel motoren.

Sinds de introductie van de hybrides in de F1, heeft menig coureur oh lord won’t you buy me a Mercedes Benz geneuried. De Mercedes en de Mercedes power unit waren zo dominant, dat het fabrieksteam achteraf toegaf de motor vaak wat teruggeschroefd te hebben. Ook dan hadden ze nog genoeg marge over om te winnen.

Dominant

Zeker in die eerste jaren was de Mercedes power unit zó goed, dat zelfs Williams nog regelmatig podia scoorde. Moet je nagaan. Een en ander veranderde kortstondig toen Ferrari wat trucjes uithaalde om extra steigerende paarden tevoorschijn te toveren. Maar dat werd snel rechtgezet. Eigenlijk pas dit jaar verschenen er wat vraagtekens over de kwaliteit van de Merrie-motor. Dat had natuurlijk alles te maken met de matige prestaties van zowel het fabrieksteam als de klantenteams aan het begin van het seizoen.

Klantenmotoren

Toeval of niet, Toto Wolff geeft nu aan dat hij een beetje klaar is met drie teams voorzien van klantenmotoren. Dat heeft er alles mee te maken dat de FIA limieten stelt aan wat fabrikanten teams mogen vragen voor het leveren van motoren. Die limieten maken het eigenlijk niet economisch interessant om motoren aan een zwik teams te leveren.

McLaren, Aston Martin en Williams

Wolff zegt nu concreet dat hij eraan denkt om in ieder geval terug te gaan naar twee klantenteams. Momenteel levert Mercedes motoren aan drie klantenteams, te weten McLaren, Aston Martin en Williams. Een van die teams zou dan dus op zoek moeten naar een nieuwe motorenpartner.

Renault voor de redding?

Im Fall der Fälle zou Renault voor dat team dan de aangewezen vervanger zijn, als Ferrari en Honda Red Bull Powertrains de bal niet oppakken. Er bestaat namelijk een regel dat de fabrikant die de minste motoren levert verplicht is een team dat zonder motor komt te zitten uit de brand helpt. Mogelijk zou dat dan wel tegen wil en dank zijn van beide partijen. Renault heeft immers al eerder aangegeven niet te zitten wachten op een klantenteam, hoewel velen destijds schamperend opmerkten dat klantenteams ook niet zitten te wachten op Renault. Wellicht ligt dat nu overigens anders daar de Renault power unit naar verluidt best oké is.

Porsche en Audi

Hoe dan ook staat er dus mogelijk weer wat te gebeuren in de F1, zoals altijd. We zijn vast benieuwd wat de verdeling wordt als Porsche en Audi zich in 2026 in het feestgedruis wagen.

Ook interessant!

  • Mercedes boort Amerikanen dikke V8 motor door de neus
  • Mercedes faalt
    Mercedes faalt, kan geen defensiewagens leveren
  • Red Bull bijt zich vast in krachtige Mercedes motor
  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Formule 1, McLaren, Mercedes, Racing, Toto Wolff, williams

Vorig bericht: « A110 GT Jean Rédélé is ultiem speciaaltje voor de fijnproever
Volgend bericht: Rode vlag GP Monaco vanwege extreme regenval (video) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    29 mei 2022 om 15:24

    Ik zou graag nog een team met Renault motoren zien. Is alleen maar goed voor de sport. En Alpine heeft een sterke motor nu ze eindelijk de turbo’s gesplitst hebben, waar Mercedes in 2014 iedereen mee verraste.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    29 mei 2022 om 15:55

    Williams werd nog niet zo heel lang geleden gekoppeld aan Red Bull Powertrains, zeker toen bekend werd dat Albon voor deze voormalige topper ging rijden.

    Maar ja, “Williams-Renault” heeft natuurlijk ook een illustere klank in de Formule 1.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      29 mei 2022 om 22:35

      Dit zouden ze alleen al moeten doen zodat ze weer een nieuwe Clio Williams kunnen maken :D

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    29 mei 2022 om 16:03

    Aston Martin, Williams en McLaren hebben alle drie een motorencontract tot eind 2025, dus er is geen direct gevaar voor die drie teams. Voor 2026 hebben ze dan genoeg keuze: Renault, Audi, Red Bull/Porsche en misschien zelfs Ferrari als daar een plekje vrijkomt doordat Audi Sauber overneemt.

    Login om te reageren
  4. Joost zegt

    29 mei 2022 om 18:27

    Williams met Renault motoren dan maar?
    Kunnen ze bij Renault meteen een ‘Alpine Williams’ uitbrengen. Mët de gouden velgen die de voorganger ook had :).

    Maar of Renault (de straatauto’s) nu gelinkt willen worden aan Williams, is nog maar de vraag :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North