
Helemaal geen abonnement op de pechhulp nodig met deze Alfa Romeo.
Wie klassieke Alfa Romeo zegt, hoort vaak meteen: prachtige lijnen, geweldige stuurbeleving. Maar er zit er ook altijd eentje tussen die zijn zorgen uitspreekt over de betrouwbaarheid van een oude Italiaan.
Zit ook ergens wel een kern van waarheid in natuurlijk. Maar goed, mocht je nou echt bang zijn op pech met een klassieker dan moet je gewoon deze Alfa Romeo Spider van Alfaholics aanschaffen. Klassieke looks in een modern jasje!

2000 Spider Veloce uit 1972
Voor dit project begon Alfaholics met een originele Alfa Romeo 2000 Spider Veloce. De Italiaanse oude werd gestript tot op het kale chassis. Waar veel restomod-specialisten het originele frame zouden vervangen door een modern buizenframe, hield Alfaholics vast aan de originele basis. Waarom ook niet. Een Alfa Romeo heeft doorgaans een puik onderstel, dus daar moet je niet mee knoeien.

Sommige dingen hebben geen modernisering nodig. Waar je van het onderstel afblijft is het ook not done om te knutselen met een klassieke Italiaanse Busso. En zo geschiedde. LS-swap? Ben je helemaal gek. Onder de kap van deze Alfa Romeo Spider van Alfaholics werd een Busso 3.0-liter 24-klepper gelepeld, goed voor 220 pk en zo’n 270 Nm koppel. En dat geluid hè.

Handbak, zoals het heurt
De vijfversnellingsbak is handgeschakeld. In een oude Alfa heur je gewoon zelf te roeren. Eigenlijk was dit een rechtsgestuurde donor uit het Verenigd Koninkrijk, maar de specialist heeft de besturing destijds naar links verplaatst.

En zo staat een Alfa Romeo Spider uit 1972 dankzij Alfaholics er helemaal piekfijn bij. Met een paar kleine aanpassingen is het verleden gerespecteerd, maar is ‘ie modern genoeg gemaakt zodat je er elke dag mee kan tuffen. Naar de bakker. Naar het café. Of naar de supermarkt.
Eigenlijk is deze auto veel te chique voor de Verenigde Staten, maar daar staat ‘ie wel. In New York om precies te zijn. Daar is de Spider via veilingplatform Bring a Trailer onlangs geveild. De Alfa is succesvol verkocht voor 175.000 dollar.





Prachtig!
Oef. Errug fraai. Maar 175.000 dollar das geen kattenpis voor zo’n spider…..
175.000 dollar (ca. 150.000 euro) is een koopje; voor de meeste Alfa Romeo’s die je bij Alfaholics leuker en beter laat maken, tik je zo maar drie ton in Britse ponden (drieënhalve ton in euro’s) af. En dan moet je zelf nog een donorauto meenemen èn drie tot vier jaar geduld hebben, want ‘wachtlijst’.
Los van de prijs ben ik sprakeloos ! Hell , wat mooi !
Gelukkig ook geen rare reflectoren of dikke bumpers met stootblokken zoals je nogal eens ziet op Europese auto’s in de States.
En profil komt ie me ook vrij strak over. Ligt dat aan de kleur? Ik dacht dat die oudere spiders meestal wat diepere vouwen in de zijkant hadden die de wigvorm benadrukken, deze komt wat gestrekter over.
Van welke van stereotypes heb je dan nu geen last meer? Een iets nieuwere motor gaat de betrouwbaarheid niet vergroten.