
Nieuw onderzoek laat zien wat de beste kilometervreters zijn.
Een van de zaken die je niet kunt testen bij een nieuwe auto is de duurzaamheid. Oftewel: hoe lang gaat een auto mee? Je zult toch vooral moeten afgaan op de reputatie van een bepaald merk. Daarvoor moet je naar het verleden kijken, al weet je wat ze zeggen over in het verleden behaalde resultaten.
Het Amerikaanse iSeeCars heeft uitgezocht welke auto’s in de praktijk het langste meegaan. Om precies te zijn hebben ze gekeken welke modellen de grootste kans hebben om de 402.336 kilometer te halen. Mocht je denken ‘Wat een arbitrair getal’: dat is 250.000 miles.
Je had waarschijnlijk al kunnen raden dat merken uit een bepaald land goed zouden scoren. Wat blijkt? We zien een totale dominantie van Toyota en Lexus. Maar liefst elf auto’s in de top 15 zijn een Toyota of een Lexus, en veertien van de vijftien modellen zijn Japans.
Hieronder de top 20, met tussen haakjes de kans dat een model de 250.000 miles haalt. Ter indicatie: het gemiddelde is 4,8%, dus verreweg de meeste auto’s halen dit niet.
- Toyota Sequoia (39,1%)
- Toyota 4Runner (32,9%)
- Toyota Highlander Hybrid (31%)
- Toyota Tundra (30%)
- Lexus IS (27,5%)
- Toyota Tacoma (25,3%)
- Toyota Avalon (18,9%)
- Lexus GX (18,3%)
- Lexus RX Hybrid (17%)
- Honda Ridgeline (14,7%)
- Honda Pilot (13,1%)
- Honda Odyssey (13%)
- Chevrolet Silverado 1500 (12,9%)
- Toyota Highlander (12,7%)
- Toyota Prius (12,2%)
- Chevrolet Suburban (11,8%)
- Honda Civic (10,9%)
- GMC Sierra 1500 (10,8%)
- Lexus RX (10,6%)
- Honda CR-V (10,6%)
Nu hebben we verder niet zo veel aan dit lijstje, want het zijn bijna allemaal modellen die niet in Europa leverbaar zijn. Alleen de Lexus RX, Toyota Prius en Honda Civic zijn enigszins relevant voor ons. Helaas vermeldt het onderzoek niet naar welke generaties er gekeken is.
Dit lijstje zegt wél iets over de bouwkwaliteit van deze merken in het algemeen. De Japanners schroeven oerdegelijke auto’s in elkaar, dat blijkt maar weer.
Bron: iSeeCars





Oké, van al deze auto’s moet ik heel erg gaaaaapen!!
Dat dus. De auto’s halen de kilometerstanden wellicht maar de bestuurder is dan al lang dood door terminale verveling. Dan liever blij (soort van) naast een weigerachtige Alfa Romeo staan.
Nou… De Sequoia, Tundra of 4Runner, met de dikke V8 zijn alles behalve saai…
Honda Civic Type -R ook niet. Beste hedendaagse hothatch.
Die Tundra, en zelfs de Seqouia of de 4Runner zou ik anders best willen hebben.
Nou heb ik dus zo’n Alfa Romeo (Giulia) en ik sta inmiddels ook al op 229.000 km zonder ook maar een enkel probleem wat niet met slijtage en / of gebruik te maken had. Na 5 jaar eens een accu vervangen. Poeh zeg.
Edit – Na 7 jaar eens een accu vervangen.
250.000 Miles is dan nog een eindje, is 400.000 km
Hier in Europa in ieder geval zeggen Lexus en Toyota dat de serviceinterval van hun auto’s 15.000km is, veel europese merken zeggen 30.000km. Dat helpt ook om auto’s langer goed te houden, naast de puike bouwkwaliteit natuurlijk.
Is dat zo? Ik zou zeggen dat als er om de 15k onderhoud nodig is dat er dat het wijst op een lagere kwaliteit dan onderhoud om de 30k.
Je zou bij dit soort onderzoeken moeten kijken naar wat de levensduurprognose vanuit de fabrikant eigenlijk is. Ter illustratie: het spoelen van automatische versnellingsbakken wordt door fabrikanten vaak als onnodig bestempelt, want de gebruikte olie zou een autoleven mee gaan.
Bedenk wel dat ‘een autoleven’ in het perspectief van een dealer 10 jaar en 200k km is. Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat de gemiddelde auto in Nederland 11 jaar oud is.
Nee, 30k km is gewoon te lang. Mensen rijden hier 2 jaar en 30k op dezelfde olie, dat heeft niets met de bouwkwaliteit van de motor te maken, dat heeft te maken dat de olie tegen die tijd gewoon verrot is. Een Lexus of Toyota krijgt 2x zovaak nieuwe olie en een nieuw oliefilter.
Plus, stel er is iets niet helemaal goed meer, boutje losgetrilt, ik noem maar wat. Als een auto vaker bij een monteur is kan die dat zien, even fixen, en wordt ergen leed voorkomen.
Vraag je automonteur maar eens of ie 30k zonder onderhoud in zijn eigen auto rijdt.
@mashell: ik zou het juist andersom zien. Eerder ingrijpen is misschien niet altijd nodig, maar in de gevallen waar het wel nodig is heb je dan geen scheve realiteit geschetst voor je klanten.
Het alternatief is bijvoorbeeld een riem ontwerpen die zichzelf aan gort draait in zijn olie en nog ver voor de interval de hele motor naar de Filistijnen helpt. En wanneer dit bekend wordt nog steeds niet aanraden om eerder dan wel preventief er iets aan te doen.
Dan heb ik liever een fabrikant die vakwerk levert en alsnog ietwat voorzichtig is met langdurigheid beloven: zo duur is een servicebeurt ook niet dat je dat niet eens, misschien tweemaals per jaar kan betalen. En als blijkt dat uitgesteld onderhoud meer schade heeft aangericht zou ik dat zelfs prefereren.
Je zou ook prima een hele week met dezelfde onderbroek kunnen doen, maar die ververs je liever ook wat eerder ;-)
De eenzijdigheid van het lijstje werpt de vraag op hoe onafhankelijk iSeeCars is en/of hoe dit onderzoek is gedaan. Ja, Toyota bouwt doorgaans bovengemiddeld betrouwbare oto’s, statistieken liegen niet. Maar dat ze nou zó veel betrouwbaarder zijn dan al het andere wat er te koop is waag ik te betwijfelen.
De meest betrouwbare auto’s in Amerika… lekker relevant ook.. De meeste auto’s/modellen op dit lijstje zijn hier niet eens te koop, afgezien van de enkele die op een parallel-import uit de states gehaald word.
Dat staat ook al in de blog?!
Neem nog een lekkere koffie ;-)
Ja, het staat er… dus… lekker relevant… koffie al op, dus scherp genoeg… misschien zelf even doen.
Lange teentjes? Je herhaalde wat er al in de tekst staat, dus dan lijkt het of je het niet gelezen hebt.. of je praat iets na wat niemand boeit omdat iedereen het al gelezen heeft..
Toch was het voor jou een trigger… Misschien had Autoblog de kop niet als click-bait op moeten zetten.
That’s all.
250000 miles is natuurlijk ook een nogal arbitrair getal. Net zoals 400000 kilometer dat zou zijn. Maar soit… ;)
Zinvoller zou zijn om een overzicht te maken per model (en generatie) en een drempels te maken per (pak ‘m beet) 50000 kilometer. Dus wat is de kans dat het model 100000km haalt, en 150000km, 200000km etc. Dat zegt veel meer over de degelijkheid.
Ik had mijn IS nooit weg moeten doen……..is/was idd zeer betrouwbaar EN goedkoop in onderhoud.
Ik heb mijn BMW 320d E91 Touring tot 400.000 gereden. Daarna was het wel gedaan.