Met deze 12 tips win je elke kartrace

Auteur: , 68 Reacties

Vrijwel alle F1-coureurs zijn hun carrière begonnen op de kartbaan en bij menig bedrijfs-/vrijgezellenfeestje komt deze toegankelijke vorm van autosport voorbij. We helpen je met enkele tips waarmee je je baas, collega's of vrienden gegarandeerd op achterstand rijdt.

Met deze 12 tips win je elke kartrace

De gemiddelde huurkart verschilt in hoge mate van de auto waarmee je elke dag van en naar je werk rijdt. Zo’n ding vereist dan ook een heel andere aanpak. In de eerste plaats zit je bijna op het asfalt, hebben de meeste karts geen remmen op de vooras, zit er niet of nauwelijks vering op, heb je te maken achterwielaandrijving (kan ook op je auto zitten natuurlijk) en is de achteras niet voorzien van een differentieel. Allemaal zaken die wellicht wat gewenning vereisen, maar met de nodige oefening en wat theoretische kennis kun je ze in je voordeel gebruiken! In willekeurige volgorde geven we enkele basale tips die je mogelijk helpen om enkele seconden van je tijd af te schrapen.

Bekijk ook zeker deze video met enkele circuittips van Wouter, zijn adviezen komen in dit verhaal meerdere malen terug.

Laatste opmerking vooraf: we gaan bij dit verhaal uit van standaard huurkarts en dus niet van lompsnelle racers met 25 pk Rotax-motoren. Wie op zo’n ding rijdt heeft überhaupt weinig baat meer bij dit advies, moet je maar denken.

1. Verleg je gewicht naar de buitenzijde van de kart

Klinkt onlogisch en vele coureurs in spé zullen juist geneigd zijn om bij bochten “naar binnen” te hangen. Fout, niet doen! G-krachten duwen je tijdens het nemen van bochten vanzelf naar buiten en da’s precies waar je druk wilt leggen als je hard wilt gaan, want de buitenbanden zorgen in bochten voor de grip. Daarom zie je professionele kartcoureurs ook vaak helemaal rechtop in hun stoeltje zitten en niet als een halve wilde aan het stuur hangen. En zij kunnen het weten.

2. Gebruik de hele baan

Hiermee bedoelen we niet dat je als een dronken tor van links naar rechts over de baan moet zwalken. Wat we wel bedoelen is dat je je kart voor het nemen van een bocht aan de buitenkant van de baan positioneert. Vervolgens pak je rond het midden van de bocht de apex aan de binnenzijde en laat je je kart bij het uitkomen weer mooi naar de buitenkant lopen. Op deze manier kun je de meeste snelheid mee een bocht in nemen en (nog belangrijker, zie puntje 10) kom je er het snelste uit. Feitelijk zijn dit de basics voor welke vorm van racerij dan ook, toch vermelden we het nog even.

Racelijn

3. Verken de grenzen van je kart, rij een paar rondjes volgas

Voor je weet wat je kart kan, kan het geen kwaad om een paar keer de grenzen van de grip te doorbreken. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen is door je kart een paar rondjes volgas over de baan te gooien en smijten. Absoluut niet snel en je zult moeten weten waar je mee bezig bent om brokken te voorkomen. Desalniettemin krijg je op deze manier vlot in de vingers waar de grenzen van de grip liggen en hoe je daarmee kunt spelen. Dat helpt je om een referentiekader op te bouwen en om je hersenen min of meer te kalibreren, zodat je beter weet wat wel en niet kan.

4. Ben licht!

Iedereen die weleens een kartbaan bezoekt weet: de snelste tijden worden gereden door kleine, lichte mannetjes van onder de 60 kg. Een kart is (relatief) licht en heeft weinig vermogen. Elke extra kilo is dus ballast (duh). Rij je op Zandvoort met een personen- of racewagen, dan is dit niet zo’n grote handicap. Een beetje huurkart is echter goed voor een pk of zes en zo’n ding legt gewichtsverschillen dus genadeloos bloot.

Overigens betekent dit niet dat je geen rappe tijden kunt neerzetten als je wat forser gebouwd bent, maar een lichte(re) coureur met dezelfde skills zal in principe sneller zijn. Pak voor de race dus een saunabezoekje mee of saboteer de kart van dat kleine opdondertje uit de vriendengroep.

5. Rij smooth

Een tip die uiteraard niet alleen van toepassing is op karts. Die dingen sturen soms wat zwaarder, het vermogen is beperkt en de achteras wil nog weleens uitbreken (zie tip 7). Stuur dus niet meer dan nodig is, want elke correctie kost je veel snelheid. Denk bijvoorbeeld ook aan Amerikaanse races op ovals. Die mannen sturen zo min mogelijk, omdat ze bij elke stuurbeweging snelheid af scrubben. Werkt bij andere auto’s precies zo en dus ook bij kartjes.

Overigens kun je als toeschouwer goed zien en horen of iemand rap onderweg is. Hoor je veel bandengepiep en verschillen in toerental, dan kun je er donder op zeggen dat het geen toptijd wordt. Bij echt snelle mannen hoor je dergelijke geluiden niet of nauwelijks.

karting

6. Rem alleen als het moet

Logisch, maar waarheid als een koe. Met een handvol pk’s duurt het even voor je snelheid opbouwt, je wilt die dus ook zo lang mogelijk vasthouden. Bij veel bochten op indoorbanen is het genoeg om even gas te lossen en vaak hoef je maar op een paar punten te remmen. Doe dat dus ook.

Ondergetekende heeft als middelbare scholier lange tijd bij een kartbaan gewerkt en daar bleek dat met name de dames (sorry ladies, het is echt zo) geneigd zijn om tijdens het rijden continu het rempedaal lichtjes in te drukken. Doe dat niet. Het kost veel snelheid en de kart vindt het allesbehalve leuk.

7. Maak gebruik van het ontbrekende differentieel

Zie ook punten 5 en 9. Zodra je op snelheid de rem een liefdevolle stamp verkoopt, zul je merken dat de achterzijde van je kart geneigd is om een eigen leven te gaan leiden. Dit heeft te maken met het ontbrekende differentieel. Maak daar gebruik van! Veel indoorbanen bestaan voor een groot deel uit krappe 180 graden bochten. Als je bij het insturen van deze bochten een korte stamp op het rempedaal geeft terwijl je kort en bruusk instuurt, gebruik je dit overstuurmomentje om in korte(re) tijd meer snelheid uit je kart te halen. Zorg wel dat je direct na het remmen je gas weer intrapt om de kart “recht” te trekken en veel snelheid mee de bocht uit te nemen.

8. Werk aan je kijkgedrag

Hier hebben we al eens een apart artikeltje aan besteed. Je rijdt naar het punt waar je naar kijkt. Kijk je naar de boarding, die bij veel indoorbanen direct langs het asfalt staat, dan heb je vette kans dat je zult moeten remmen/lossen om diezelfde boarding niet te raken. In plaats daarvan kijk je door de bocht heen, zodat je veel sneller en vloeiender de bocht uitkomt. Zie ook punt 5.

9. Verdiep je vooraf in de baan

Een beetje (prof)coureur weet binnen enkele rondjes de weg op welk circuit dan ook. Toch zal ook hij/zij vooraf bekijken hoe een omloop in elkaar zit, een goede voorbereiding kan immers nooit kwaad. Vraag aan baancommissarissen hoe je bepaalde secties het makkelijkst doorkomt en waar de rempunten liggen. Bij een beetje indoor kartbaan hoef je meestal niet vaker dan twee of drie keer per rondje op de rem te stampen, des te handiger is het als je van tevoren weet waar dat precies is.

Karting Genk
Kartbaan te Genk, de thuisbasis van Max Verstappen

10. Slow in, fast out

Nog een zeer basale tip, maar juist op de twisty sections van een indoor baan kan het je een hoop tijd besparen. Hoe je een kronkelige sectie ingaat maakt niet zoveel uit, als je er maar zo snel mogelijk uit komt. Vaak betekent dit dat je wat minder snelheid mee de bocht(encombinatie) in neemt, zodat je eerder op het gas kunt. Focus je dus vooral op het zo snel mogelijk verlaten van de laatste bocht in een dergelijke slinger.

11. Pak de snelste kart

Soms zit er nogal wat verschil tussen de (motoren van) verschillende huurkarts. Bekijk goed welke kart in de heat voor je het snelst was. Ligt natuurlijk ook aan de coureur, maar het kan een indicatie zijn dat die kart gewoon een klapje sneller is dan de rest.

12. Kijk af bij de snellere mannen

Niks zo leerzaam als een paar rondjes achter een snellere coureur aan tuffen! Vooral het vinden van de juiste racelijn gaat een stuk sneller als iemand het voordoet, dus met deze tip kun je een hoop voordeel pakken. Zorg uiteraard wel dat degene voor je niet té rap is, want dan heb je er maar een half rondje plezier van.

13. Nu jullie!

Je bent het ergens niet mee eens, we zijn iets belangrijks vergeten of je wilt gewoon je ei kwijt? Je weet waar je terecht kunt.



68 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Kijk welke kart de meest verse banden heeft
@itiswhatitis: Toptips, ben zelf bijna 2 meter en ruim over de 90kg… zelf vooraf 2 dagen alleen water en licht verteerbaar eten en dan zodra we binnen zijn iedereen trakteren op twee rondjes….. je moet wat als je competatief bent. Inderdaad nog snel ff naar de wc voordat we gaan. Werkt vaak goed, al heb ik een nieuwe collega die rond de 60kg zit…. vergeet het maar
@itiswhatitis: Toptips, ben zelf bijna 2 meter en ruim over de 90kg… zelf vooraf 2 dagen alleen water en licht verteerbaar eten en dan zodra we binnen zijn iedereen trakteren op twee rondjes….. je moet wat als je competatief bent. Inderdaad nog snel ff naar de wc voordat we gaan. Werkt vaak goed!
Toptip: zorg dat je maten vooraf meer bier drinken dan jij.
@Henk_he: Ik word altijd veel sneller van bier, het rondje word 9 bochten korter.
@Henk_he: ik ga na 1 biertje altijd beter dan daarvoor. Na het tweede niet meer
“Pak de snelste kart” Haha lekker logisch
@FB_100001036415374: alle tips in dit artikel zijn logisch, de ene is alleen wat meer obvious dan de ander.
Voor je gaat zitten sla / stomp even op de banden, zachte banden zijn best vervelend
En zet je stoeltje zo ver mogelijk naar achter om je gewicht op de achteras te zetten dus ook meer grip als je snel.op de gas gaat
@rob5nismo: net omgekeerd, een huurkart heeft prima tractie met het beperkte vermogen maar zijn vaak dociel afgesteld, meer gewicht vanvoor en je kan scherper en harder insturen…
@Onehp: stoel in het midden dan maar?
Punt 1 ?. Nooit geweten … vol mij behoorlijk blond nu
Ik zorg er altijd voor dat ik net van te voren gepoept heb. Scheelt toch weer in gewicht.
@viezefreddyw: Zou gewoon naakt in die overall kruipen. Scheelt weer kledinggewicht.
@venividivici: Van tevoren nog even een ruime donatie doen bij de bloedbank. Elke seconde telt hé.
@rikus: spermabank niet vergeten. Als we dan toch geld aan het verdienen zijn.
@nasty: je doet je nickname eer aan. Maar goed.. Elke seconde is er weer één natuurlijk.
@viezefreddyw: en natuurlijk ook gaan scheren!
@viezefreddyw: zeker als Belg vind ik dit een top tip :-)
@futse: Haha, vind ik leuk!
Later remmen, eerder gas geven. En idd een keertje over de limiet heen gaan is geen probleem. Met wedstrijdkarten vaak genoeg in trainingen gehad dat je even (flink) de fout in gaat. Maar als je dit niet doet, weet je nooit waar de limiet ligt.
Bij indoorcart Limmen destijds had je inderdaad carts die sneller waren dan andere, en een enkele was niet vooruit te branden.
Nog een tip: kijk goed waar je in kunt halen.
@danmar: in groningen net zo. De kwaliteit is daar soms echt dramatisch. Laatste kee voor ’t eerst een kartongeluk gehad en dat was ook daar. Hoorde bij ’t aanslingeren al een aparte ratel, maar die vent zei maar dat ik gewoon moest rijden. 2 bochten later hing de kart in de muur en lag de hele aandrijving eronderuit. Kon niet remmen en sturen, best eng met 50+ recht de muur in..
Warme banden scheelt ook behoorlijk
een kart kan niet op vier wielen de bocht om… dat komt omdat er geen diff onder zit.. daarom is reden 1 zo belangrijk.. meer grip op het buitenste wiel is belangrijker, maar nog belangrijker is om minder grip op het binnenste wiel te krijgen.. zodat het een beetje opgetild wordt, of in ieder geval kan slippen… anders wil de kart de hoek niet om… (niet te veel natuurlijk, want anders verlaag je de grip van het buitenste wiel ook, omdat het achterwiel alleen grip heeft als hij vlak op de baan staat)
@hans75: correct, daarom niet naar binnen leunen en ook graag stoel zo ver naar voor, voor maximale grip op de vooras en enkel het buitenste achterwiel.
@hans75: Dat is dus de verklaring van punt 7?
Maar hoe doe je dat dan? Tegelijk insturen en flinke dot op de rem (terwijl je gas inhoudt, omdat dat toch wordt onderbroken door de setup).
Of fractie eerder insturen?
En als je die techniek gebruikt, moet je dan relatief laat insturen, zodat het restant, de uitgang van de bocht, relatief recht is?
Hoor je bij deze techniek de bandjes wel piepen?
@gregorius: nee.. dat doe je dus door je gewicht op je buitenste wiel te krijgen, of, maar dat kan je met een huurkart niet, door te spelen met de spoorbreedte van de achteras (smaller betekent makkelijker optillen van het binnenwiel), of de casterhoek van je voorwielen.. (bij meer caster zal je voorwiel de kart meer aan de binnenkant optillen).

Remmen op een indoor huurkart is eigenlijk altijd fout.. truc is om heel even keihard te remmen, zodat de kart heel even blokkeert en een beetje dwars gaat en zich in de bocht zet, vind dat altijd wel lastig omdat de meeste huurkarts slechte remmen hebben, zonder dosering en gevoel… iets te veel of te lang remmen resulteert in stilstaan… te weinig remmen in het niet halen van de bocht…, de eerste rondjes altijd ff zoeken…
Wat natuurlijk ook kan is remmen op je voorganger… heel effectief, maar niet zo sportief…
Als je in de middenmoot vertrekt je af laten zakken zodat je vrij baan hebt om snelle rondes neer te zetten.
Nog een tip: vooral bij indoorbanen loont het op om tijdens het remmen in/voor langzame bochten het gaspedaal in te blijven drukken. Hierdoor komt de motor sneller op toeren nadat je klaar bent met remmen.
@rudyv: dan heb je gelijk de baanleiding op je nek
@rudyv: meeste karts hebben gasblokkering zodat de gaskabel wordt ontspannen tijdens het remmen. Dus die tip gaat in veel gevallen niet op.
@kevinova: daarom zet ik mijn voet ook altijd op de gaskabel en niet op het gaspedaal zelf… Plus dat er op veel indoorkarts een schuifje bij carburateur zit waardoor je 1.5 tot 2 pk extra hebt. Bij de kartbaan hier in de buurt in ieder geval wel, normaal betaal je daar 2euro per heat voor. Maar nadat we dat 1x gezien hebben rijden wij dus standaard met extra vermogen hahaha
@rudyv: bij nieuwere karts werkt gas niet als je de rem.in trapt
Net 15, 73 kilo… denk niet dat ik later snelle rondetijden neer ga zetten!
pak de snelste kart is vaak niet mogelijk. nog nooit ben ik bij een indoor baan geweest waar je zelf de kart van je keuze kan pakken. de mannetjes die bij de baan staan beslissen in welke kart jij rijdt.
@saxoke: Oh jawel hoor, heb aardig wat gekart in het verleden, en op banen waar ik de kartjes wat beter leerde kennen gaf ik bij het afgeven van het ‘ticket’ gewoon aan welke kart ik wilde hebben. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Grasmaaiers met het vermogen van een koffiezet apparaat zijn geen karts…
Dat zijn grasmaaiers voor personeelsfeesten en stag/hen parties…
Mijn Rotax haalde makkelijk 120km/h… die speelgoeddingen bij de indoor centra halen net 120 minuten..
@schuimbekje3: als ik 120 wil ga ik wel autorijden op een snelweg. Ghe, nee, grapje, begrijp je punt. ;-)
@schuimbekje3: is voor een reden denk ik he…. 9 van de tien keren dat ik met zo’n clubje ben wezen karten reed lapte ik de helft in 1 heat. Kunnen dus zelfs de grens van 7pk nog niet vinden….. die rijden zich op een rotax in 3 ronden een dwarslaesie of erger! Geeft altijd spontaan wel een naar gevoel als ik ze daarna in de leaseauto zie wegsporten alsof ze zich de nieuwe Max voelen
Leuk artikel. Ik kart niet vaak, maar vroeg me wel altijd af wat de geheimen waren om snel te gaan!
120kmh op azijn is bijna onmogelijk
afbeelding bij punt 2 zou ik veel later de laatste bocht aansnijden, zo kan je met meer snelheid en rechter de bocht uitrijden …maar zal ook wel de reden zijn waarom ik thuis zit en niet in een f1 wagen
Beetje start spray mee! Instant NOS!
Belangrijke tip; Niet tegen de vangrail aan butsen, vinden je ribben niet zo lekker.

Ohja, en je vizier dicht houden, hoe lekker het ook is om deze een beetje open te zetten. Ooit op een baantje in Frankrijk mijn gezicht vol grind gehad omdat diegene voor me een uitstapje maakte.
@motoragent: haha get rekt
Erg goed artikel @MauritsH !

Ik vind karten geweldig. Doe het helaas veel te weinig. Vorige week sinds jaren weer eens gedaan. Ik was tweede, en ik ben er nog steeds pissig om. Wat ik ook veel mensen zie doen is dat ‘hoppen’; in je stoeltje op en neer bewegen net na de bocht om makkelijker op snelheid te komen. Geen idee of het werkt. Mijn tip; niet (altijd) driften. Kan je veel snelheid mee verliezen.
Ik mis toch een paar essentiële zaken als: rij altijd door de vraagtekens en zorg er voor dat je zo veel mogelijk bananen strooit en rode schildpad hulzen af schiet. En als je een ster krijgt, zet de muziek harder en beuk zo veel mogelijk anderen van de baan.
@crs86: met name die laatste tip… Zouden ze eens een keer in het eggie moeten organiseren. Overigens heb ik ook nog een tip: gast allen eens ice-karten! Driften als ’n malle!
Bij veel kartcentra’s zijn gas- en remkabel zo aangesloten op de carb dat je niet kan remmen en gassen tegelijk: als je de rem intrapt gaat hij óók van het gas af. Het is daardoor met zo een kart beter om je voet altijd volgas te houden aangezien je daarmee de tijd bespaart om je rechter voet te bewegen.
@dnadave: Kijk, dat wist ik nog niet! Die zal ik zeker onthouden en de volgende keer eens testen. Ik ben net als @Dutchneon hierboven bijna 2 meter en weeg ook rond de 90kg, en ben daarmee minimaal 10kg zwaarder dan de rest van de groep waarmee ik wel eens kart. Ik kan elk slimmigheidje gebruiken, dus alvast bedankt!
Zet je voet niet op het gaspedaal maar direct op de gaskabel, je kunt dan meer dan plankgas geven.
Een tip waar je echt wat mee kan, houd het comfortabel. Dan kan je het langer vol houden geconcentreerd te rijden. Zeker bij endurance races die veel bik bedrijfsfeesten gedaan worden is dit enorm belangrijk. Hoe doe je dit? Neem zo’n schuimvulling of kussentje voor kinderen / kleine mensen. Krap zit je toch wel en t helpt enorm. Ook handschoenen tegen de blaren is enorm aan te raden. Helemaal voor bestuurders met kantoor handjes.
Goede, bruikbare tips als je je rondetijden wilt verbeteren!
Zorg dat je niet tijdens piekmomenten de baan op gaat maar als het rustig is. Max 5 karts op de baan.

Blokkeer je tegenstanders door de binnenbocht in te duiken als hun uitremmen op de ideale lijn. Ze blijven in de buitenbocht waardoor hun trager de bocht door gaan. Zo ben je er het snelst voorbij.

Stuur nooit meer dan 10% de meeste indoorkarts hebben zo’n shit stuuras waardoor als je meer dan dat stuurt het wiel aan de binnenkant van de bocht veel ste ver staat ten opzichte van het buitenste wiel. Hierdoor wil de kart niet vooruit.

Let op of de banden niet te veel afgevlakt zijn. Als dit zo is andere kart eisen. Hierdoor ga je hobbelen en dat kost ook veel vermogen.

Zorg dat je in een kart gaat zitten waarvan de motor al warm is gedraaid. Als je de eerste ronde van de dag deelneemt stonden ze misschien al even aan maar hebben ze nog niet warm kunnen lopen.

Ga voorbij je grenzen en durf eens harder door de bocht(zonder te remmen en vol gas houden) te gaan dan je eigenlijk zou durven. Je zult zien dat de kart echt wel grip houd.

En de final tip! Neem een kussentje om je rug te beschermen tegen die kut bouten die het stoeltje bevestigen aan de kart. Hier heb ik vaak in de week na het karten last van.

Oja ga ook eens bij de Schumacher baan in Kerpen langs. Zowel binnen als buiten(in de regen) heel leuk!

@kevinova:
En helemaal vergeten: mocht je toch de vangrail in zijn geklapt of omgekeerd staan. Wacht niet op de officials maar stuur recht, handen op de voorbandjes en achteruit rollen(tenzij je elektrisch kart natuurlijk).
Voordeel elektrisch karten:
Vol vermogen op elke snelheid.
Achteruit.
Vaak remlicht van degene voor je.

Nadeel:
Baanleiding die je kart vermogen kan beperken als straf.
Hij kan registreren of jij degene voor je heeft omgedraait.
Helemaal de beste tip vergeten: heb gewoon lol tijdens een (mid)dagje karten. Waan je inderdaad gewoon lekker een formule 1 coureur en geniet er gewoon van.
190 ongeveer met 100 kilo aan de haak. Dus ik moet het vooral hebben van het goed insturen hebben (tip: speel op PS of Xbox race games met lijnassistentie, je leert daarmee in de bocht te kijken), door het goed sturen kan je als wat “meer corpulente coureur” tijd winnen op de lichtgewichten, op de rechtere stukken is het een kwestie van op de juiste manier verdedigen. Voor verdedigen heb ik goed gekeken naar VES (sorry, VER). Wat ik zelf doe is verdedigen in de aanrem bochten: net ervoor de kart ervoor zetten en snel remmen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken en te remmen, bij het ophalen van de rem lichtjes het gaspedaal omhoog en daarna vloeren waarna je sneller op snelheid komt (door slingereffect). Doordat je verdedigt net voor het aanremmoment moet de kart achter je iets harder op de rem waardoor je voordeel hebt in de verdere bochten. Op de kartbaan in Duiven daardoor op 1 heat winst kunnen pakken op de lichte knullen die rijden. In Roemenië rijd ik op buitenbanen en maak ik voornamelijk gebruik door de stoel naar achteren te zetten zodat ik bochten wat straffer kan nemen. Klinkt raar omdat je voor grip verliest, maar door het juist insturen en remmen kan je gewicht toch wat naar voren drukken (en je gewicht in de bocht laten “glijden”) en toch meer gewicht achter hebben waardoor je sneller op het gas kan stampen. Overigens zijn de vraagtekens vaak verkeerd gereden in mijn ervaring, de meeste mensen pakken direct de apex van de eerste bocht terwijl je de eerste apex moet missen zodat je sneller de tweede kunt pakken om niet in de boarding (of banden) te komen. Andere ervaring is dat de karts die al een paar heats hebben gereden een fractie vlotter zijn. Check het na door je hand boven het blok te houden en je handen even op de banden te leggen om te kijken of ze wel warm zijn (niemand wil Stroll zijn). Als je echt bijdehand bent: met je hand de gastoevoer op het blok met één hand wat verder open drukken en sturen met de andere hand. Veel blokjes zijn met het pedaal gelimiteerd maar met de hand verder open te trekken.
@vonklausenburg: leest lekker vlot weg ?
@ffred: Ik weet het. Het is een talent.
Zorg dat je sneller bent dan je tegenstanders. Anders kan je niet winnen.
Vind het altijd zo mooi van die mensen die helemaal mee gaan zitten hangen in die kart. De mensen die dit doen doen het vaak ook altijd maar de binnenkant van de kart.
Nou.. Tip 10 bij tip 2 gebruiken. De bocht naar rechts pakken met een late apex. Evenals de bocht naar links. Zo kom je uiterst rechts uit voor de linker bocht. En kan je die maximaal pakken. Apex van links iets na het midden van de linker bocht zodat je snel weer rechtdoor kunt accelereren. Op indoor kartbanen is vloeiend gebruik in bochten niet altijd t snelste. Soms maak je expres een iets latere bocht om de kart zsm weer recht te krijgen, en vol te kunnen accelereren..
Tip 14: ga eerst nog ff kakken voorafgaand aan de race, scheelt weer een kilo.
2 dagen voor je bedrijfsuitje / vriendenavond alvast een heat of 2 gaan oefenen om de baan / karts te verkennen!
Pak de kart met de minst volle benzinetank: scheelt soms flink tussen karts
Gewoon gas op die lolly en gaan, bij veel karts hang ik juist wel na binnen gaat automatisch gewend door motor ma als ik na buiten ga hangen rijd voor geen meter en meestal kan ik bijna het hele veld lappen. Ik ben ook niet de ligtste dus moet ook beetje slipstreamen op de rechte stukkies.
Eerder hadden.ze in emmeloord birel karts met 2 motorties der op dus ging ook leuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).