
Laat staan parkeren, zoals Memphis Depay hier doet.
In de duurdere winkelstraten van Nederland zie je soms exotische kentekens, terwijl de eigenaren verdacht goed Nederlands spreken. Zo is Memphis Depay (die onlangs nog ter sprake kwam) wel eens gespot met groene kentekenplaten met witte letters. Dat zijn Oostenrijkse exportplaten.
Je had waarschijnlijk al door dat het niet de bedoeling is dat je met deze platen in de P. C. Hoofstraat parkeert, maar we zullen het nog sterker vertellen: je mag hier überhaupt niet mee rijden. Dat legt Verkeerspolitie Oost-Nederland uit op Instagram.

Zij hebben eerder deze maand een colonne van vijf bussen aangehouden, die allemaal voorzien waren van een Oostenrijks exportkenteken. Deze bussen kwamen vanuit Oostenrijk om hier geïmporteerd te worden. Dat is precies waar zo’n exportkenteken voor bedoeld is, zou je denken.
Toch is zo’n Oostenrijks exportkenteken niet geldig op Nederlands grondgebied, zo meldt de verkeerspolitie. Nederland heeft namelijk geen verdrag met Oostenrijk, geven ze als verklaring. De kentekenplaten zijn daarom in beslag genomen en er is een proces-verbaal opgemaakt.
Met Duitse exportplaten mag je onder strenge voorwaarden wel in Nederland rijden, al is daar veel onduidelijkheid over. Als je de juiste exportplaten kiest (Zollkenzeichen) én bpm-vrijstelling aanvraagt schijnt het te mogen. Maar ook dan is het niet de bedoeling dat je ermee gaat shoppen, zoals Memphis Depay deed met zijn Maybach.
Headerfoto: De Cullinan van Depay, gespot door @thomcarspotter
Foto bussen: Verkeerspolitie Oost-Nederland





Dit zijn nou dingen die allang hadden moeten zijn gestroomlijnd in Europa, maar wat tegengehouden wordt door bureaucratie in de lidstaten. Net zoals dat nog altijd je verbinding wordt verbroken wanneer je de grens, die niet eens meer opvalt, passeert. Zorg gewoon dat de exportplaat door elke lidstaat in de EU wordt geaccepteerd met een maximale duur van 10 dagen. Dat moet genoeg zijn om van Finland naar de Portugese RDW te geraken.
Hoort daar dit fiscale misbruik bij van even lekker over de grens shoppen? Een exoot importeren doe je doorgaans met transport en zeker geen tig tussenstops bij allerlei winkels en hotels.
Dat ligt eraan, soms is een hotel en boodschappen doen noodzakelijk. Ik snap je punt, maar hoe erg is het als ze van die 10 dagen maximaal gebruik willen malen? Ik denk dat de overgrote meerderheid zo snel mogelijk de importwagen op kenteken wilt hebben
@JerlmerS Wat een onzin, ik heb onze supercar ook van buitenland naar NL gereden ipv op transport, da tis toch juist de lol van in buitenland kopen? de rit terug naar huis je auto leren kennen////
Dat die verbinding verbroken wordt is om administratieve redenen, anders wordt de facturering enorm ingewikkeld.
Maar dat alle EU lidstaten exportplaten van andere EU lidstaten voor 10 dagen toestaan is inderdaad volstrekt logisch.
Mashell dat snap ik maar dat is in mijn ogen anno 2025 compleet onnodig. Hierop had allang geanticipeerd moeten worden. Mobiele netwerk had in heel de EU gewoon vrijgegeven moeten worden.
Dat is het binnen de EU in zekere zin toch ook al? Gewoon een kwestie van ‘roaming’ aanzetten in je telefooninstellingen.
Het blijft alleen wel irritant wanneer je van T-Mobile Nederland naar T-Mobile Duitsland wordt overgeschakeld tijdens een telefoongesprek of vergadering. Dat is jammer want de EU is doorgaans nou juist zo goed in dit soort dingen.
Vaak weten ambtenaren aan de grens ook niet wat de regels zijn. Ik ben ooit op Italiaanse exportplaten (één A4 papiertje met een kenteken erop) naar Nederland gereden. Alle documenten waren in het Italiaans en ik begreep zelf maar half wat er allemaal op stond. Zowel aan de Zwitserse als Duitse grens tegengehouden, maar mocht gewoon doorrijden.
Toen ik destijds mijn BMW uit DE haalde, werd op een liefhebbersforum aangeraden om Duitse exportplaten te regelen en bij de grens met NL te wisselen naar een gratis eendaagskenteken van de RDW. Daarmee zou je dan zonder problemen binnen NL naar het keuringsstation mogen rijden. Volgens mij werd er nauwelijks op gecontroleerd en kende haast niemand de regels.
Ik snap niet dat gasten die in principe genoeg geld hebben dit soort binnenbochten moeten rijden om iets te besparen.
Het verhaal om de boel op te lichten doet het goed bij z’n matties.
Waarom zou je ook maar 1 eurocent aan belasting willen betalen als je een manier kan hebben om die cent niet te betalen?
Dit zeggen ze van elk buitenlands kenteken als nl ingezetene, maar je kan gewoon een vrijbrief invullen voor de bpm bij de belastingdienst en er wel gewoon mee mogen rijden in nederland (maximaal 2 weken) lijkt mij stug dat dat niet voor dit export kenteken geld….
Zou je inderdaad in de EU strak moeten regelen. Een auto kun je nog wel op transport zetten, wat verzekering technisch ook wel handiger is (op exportplaten verzekert volgens mij bijna geen een maatschappij all risk, dus je bent WA verzekerd totdat je m hier op platen krijgt).
Met een touringcar is transport geen reele optie. Echter, ik neem aan dat je hiervoor ook wel een 1 dags kenteken hebt om m bij een keuringsstation te krijgen. Bij de grens erop zetten en nog even uitzoeken wat je in de tussenliggende landen moet doen met die exportplaten. Dat lijkt me eerlijk gezegd veel moeilijker te achterhalen.
Er was in ieder geval één verzekeraar in Nederland die op VIN nummer mijn import all risk wilde verzekeren. Met als voorwaarde de verzekering na verkrijgen van het kenteken bij hen zou doorlopen. Op Duitse export platen ben ik naar de grens gereden, en heb ‘m daar op een eigen aanhanger gezet (ik kon niet naar RDW op dag van aankomst). Dat BPM vrijstellingsgezeik en al die voorwaarden deden mij beslissen om daar niet voor te gaan. Paar dagen later op tijdelijke NL platen naar RDW gereden, all risk op VIN.
Volgens mij is de redactie in de war. In de Instagram-post van de Politie Oost-Nederland wordt gesproken over Oostenrijkse handelaarsplaten en niet over exportplaten. Dit zijn twee verschillende soorten kentekenplaten:
• Oostenrijkse handelaarsplaten hebben een witte achtergrond met groene letters en worden gebruikt door autodealers en garages voor proefritten en tijdelijk transport binnen Oostenrijk.
• Oostenrijkse exportplaten hebben een groene achtergrond met witte letters en worden gebruikt voor voertuigen die definitief naar het buitenland worden geëxporteerd.
De vraag is dus niet of exportplaten in Nederland zijn toegestaan, maar of het gebruik van Oostenrijkse handelaarsplaten hier wettelijk is toegestaan.
tenzij je de auto op een trailer vervoert, is het bijna niet mogelijk om je auto rijdend legaal te importeren. Ik woon 10km van de grens en heb ooit het risico genomen. Daarna eendagskenteken aangevraagd, naar de RDW en weer terug, paar dagen erna kentekenplaat laten maken en rijden maar.
Vanuit Duitsland is import naar Nederland super simpel en volledig legaal te doen.
Auto op een Duits exportkenteken zetten en verzekeren. Let op Duitsland kent ook de zgn Überfúhrungskennzeichen, die mogen niet de grens over. Verzekering regelen kan even ingewikkeld zijn en alleen WA. Voor binnenkomst in NLD op de site van de belastingdienst je eigen gegevens en het kenteken invoeren en je kunt 2 weken in NL rondrijden.
Dan binnen deze termijn een afspraak met de RDW krijgen of je auto op eigen terrein stallen. Voor bezoek aan de RDW is eendagskenteken (en verzekering ) nodig want de Duitse papieren worden ingenomen. Na keuring bpm aangifte doen en betalen en na een paar dagen ontvang je het NL kenteken. Dan alleen nog de platen kopen en erop en touren maar.
Acht tja, voetballers, teveel geld en geen smaak of fatsoen. Om Rene Descartes er maar eens bij te halen: “Ik denk niet, maar besta lekker toch”.