
Hoi. Stichting open deur hier. Een zware auto is veilig voor jou. Maar niet voor de anderen op de weg…
Veel mensen denken dat hoe groter en zwaarder je auto is, hoe veiliger je bent. Logisch, toch? Hoe kan er iets misgaan als je met een auto zo zwaar als de maan onderweg bent?
Maar helaas, realiteit en logica gaan niet altijd hand in hand. Een recente studie van de Amerikaanse VVN laat zien dat zwaarder niet per se beter is. Sterker nog, als je té veel kilo’s meesleept, ben je vooral een groter gevaar voor anderen op de weg.
Een gemiddelde nieuwe auto in de VS weegt zo’n 1.814 kilo. Elke 225 kilo extra verlaagt de kans dat je de klap niet overleeft — maar alleen tot aan dat gemiddelde. Daarna maakt extra gewicht weinig verschil voor jouw veiligheid. Maar voor de anderen op de weg? Oei. Die gaan je extra kilo’s zeker voelen, en niet op een goede manier.
Grote auto is veilig voor jou
Kijk maar naar de cijfers. In 2011-2016 hadden automobilisten die een frontale botsing hadden met een SUV van meer dan 2.270 kilo, 90% meer kans om het niet na te vertellen dan wanneer ze met een gewone auto botsten. Gelukkig is dat risico in 2017-2022 gedaald naar 20%, mede dankzij betere crashstructuren.
Maar pick-ups blijven koplopers in de categorie ‘levensgevaarlijk voor anderen’. Tussen 2011-2016 waren pick-ups 2,5 keer zo dodelijk voor andere auto’s. Tegenwoordig is dat ‘slechts’ bijna twee keer zo dodelijk. Klein stapje vooruit, dus.
“De gewichten van auto’s en SUV’s liggen nu dichter bij elkaar,” zeggen de onderzoekers. Dat helpt. Maar pick-ups blijven een probleem. Zeker omdat veel bestuurders er niet eens zware spullen mee vervoeren. Nee, die 2.500 kilo weegt-ie leeg al. Kun je nagaan als je er wat gereedschap in vervoert.
Dus, denk de volgende keer dat je naar de dealer gaat nog even na voordat je die XXL-SUV of pick-up met trailer-capaciteit koopt. Wordt je leven er echt veiliger op, of maak je de weg gewoon een tikkeltje gevaarlijker voor anderen?
Het is maar wat je belangrijk vindt.
Maw iedereen een pick-up en dan is ’t weer veilig. 😊 👍🏻
Kinderen een pick-up, tieners een pick-up, bejaarden een pick-up. Lijkt me een goed idee…..
Oh wacht dan staan we met z’n allen vast in de file.
Bij een aanrijding met iets kleiner en/of lichter zit je normaal geziens wel goed met de pick-up.
Zelf rijden we een Ford F-350 omdat de Fifth Wheeler van 12 meter trekken met de Mazda MX-5 of de Ford Mustang niet lukt.
Zolang je niet in je MX-5 gaat rijden, zit je veilig idd.
Interessant om te weten dat het verband tussen gewicht en overlevingskans in stapjes van 225kg gaat. Als de auto die op je klapt slechts 224kg zwaarder is dan dat gemiddelde, dan voel je er niets van! Dat is feestelijk!
Een Amerikaans onderzoek waarin ze kilo’s gebruiken kun je sowieso niet vertrouwen.
Amerikaans onderzoek, dus in Amerikaanse ponden. 500 pond is 226 kg, maar 225 bekt lekkerder.
Het is ook veiliger voor jezelf om met de auto naar huis te rijden als je hebt gedronken. Als
Je gaat lopen heb je de kans dat je valt en met je hoofd de stoeprand raakt, in de auto zit je veilig…
Het is sowieso quatsch dat gewicht je voordeel in veiligheid geeft, het is allemaal schijnveiligheid. Veiligheid ligt in de handen van de kundigheid, de oplettendheid en het reactievermogen van de bestuurders en de verkeersdeelnemers, waarbij de factor geluk, ongeluk en het lot een rol spelen.
Van welke loterij moet dat lot zijn?
Je snapt toch wel dat het hier gaat om de situaties waarin het tot een ongeluk komt en dan blijk je in een zwaardere voertuig beter af te zijn,
Maar het gaat om de andere bestuurder die aangereden wordt door een zwaardere auto. Telkens jouw auto een stuk zwaarder wordt, heeft die andere minder kans om het te overleven.
gedreven door hebzucht…
Moet je eens kijken wat een Kia EV9 weegt.