• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Die andere’ rallyheld wordt nieuw leven ingeblazen

Auteur: Loek, gepost 23 maart 2023 om 21:02 – 11 Reacties

Een bedrijf helpt een wellicht ietwat vergeten Groep B-rallyheld weer de spotlight te pakken: er komt een volledig nieuwe MG Metro 6R4!

Denk je aan Groep B, dan denk je waarschijnlijk vrij snel aan de Audi Sport Quattro en verschillende Lancia’s. Feit is dat vele merken met een schuin oog naar de rallysport keken en zeer veel merken een auto planden dan wel echt bouwden. Een ietwat vergeten toevoeging aan de meest wilde rallyauto’s ter wereld kwam van niemand anders dan Austin Rover.

Austin/MG/Rover Metro

Het leven van de Metro begint eigenlijk zo makkelijk. De Mini Cooper is van zijn geboorte in de jaren ’60 tot en met het einde van de jaren ’90 niet aan te slepen geweest. Zo’n succes evenaren dan wel vervangen lukte nooit, ondanks pogingen. Zoals de Metro, die in typische British Leyland-logica op de markt kwam als Rover, MG en Austin. Een lekker modaal autootje bedoeld om te concurreren met de kleinste hatchbacks van weleer. Vooral eenvoud speelde een grote rol.

MG Metro 6R4

Een onverwachte basis dus voor één van de dikste rallykanonnen uit de jaren ’80. De MG Metro 6R4 (6 cylinder, Rear Engine, 4 Wheel Drive) moest de vuist worden die Austin Rover zou gaan maken tegen de gevestigde orde in de rallywereld. De auto kwam in 1985 op de markt en toen werd ook het homologatie-doel qua productie gehaald, ook in 1985 wist de auto derde te finishen en zijn aanwezigheid zeer duidelijk maken. Betrouwbaarheid van de V6 gooide in 1986 roet in het eten en door het afschaffen van Groep B was dat ook gelijk all she wrote voor de 6R4 zijn carrière.

De 6R4 deelt bijna niks meer met de MG Metro die als basis diende. De motor verhuisde naar achter, de auto kreeg enorm uitgebouwde wielkasten en ook het vierwielaandrijvingssysteem was nergens te vinden in de standaard Metro. De motor in kwestie was trouwens een 3.0 liter grote V6 die gebaseerd was op een Cosworth-blok, maar helemaal op maat gemodificeerd was voor de 6R4. Er mocht een nummerbord op de 6R4 als ‘Clubman’ waar de V6 zo’n 250 pk op de weg zette. Bij de rallyversie mochten alle remmen los en perste het blok er zo’n 410 pk uit. Leuk feitje du jour: na het afschaffen van Groep B stopte Austin Rover met alles rondom de 6R4 en rallysport in het algemeen en dat zorgde ervoor dat de motoren voor de 6R4 in 1987 eindigden bij Tom Walkinshaw Racing, die ze gebruikte als aggregaat voor de Jaguar XJ220. Wel met dikke turbo’s, maar in de basis deelt de 6R4 zijn motor dus met de alom bekende XJ220.

Revival

Dat is even de geschiedenis in een notendop, want fans van de MG Metro 6R4 hebben de kans om weer te genieten van het apparaat. Motorsport Tools (MST) uit Wales is namelijk bezig met een ‘nieuwe’ MG Metro 6R4. ‘Nieuwe’ met aanhalingstekens, want qua koetswerk blijven de herkenbare lijnen van de 6R4 de leidraad. Toch is het allemaal van de grond af aan opnieuw ontworpen en is de nieuwe koets van koolstofvezel.

Audi V6

Wat die nieuwe koets doet qua gewicht is niet bekend, maar MST heeft al wel een heel plan voor de aandrijflijn van de nieuwe MG Metro 6R4. De aandrijving wordt in de nieuweling verzorgd door een V6 motor van Audi. Het zou gaan om de 3.0 V6 uit de S4 (B8) die zo’n 450 pk produceert. Een sequentiële Sadev-zesbak verzorgt de versnellingen.

Productie!

En jawel: de auto wordt in productie genomen als straatlegale MG Metro 6R4! MST belooft vijf productieauto’s die voor 295.000 pond (333.808 euro) verkocht worden. Je mag kiezen tussen een auto die voor de straat bedoeld is of een volledig gestript exemplaar voor de rallysport. Het chassis wordt hoogstwaarschijnlijk een op maat gemaakt en verstevigd chassis uniek voor de nieuwe 6R4, afkomstig van MST zelf.

Een tof project om de wellicht ietwat vergeten MG Metro 6R4 een tweede leven te geven en gaaf is het zeker!

Ook interessant!

  • Elektrische auto's onder de 30.000 euro
    Elektrische auto's onder de 30.000 euro
  • Is dit de mooiste betaalbare auto van 2022?
  • MG4 EV kost minder dan even grote Golf 1.0
  • Volkswagen reclame
    Volkswagen blaast 'oud vrouwtje met Golf reclame' nieuw leven in

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, metro, Metro-6R4, MG

Vorig bericht: « Volkswagen compenseert klant voor… dieselgate!
Volgend bericht: Voordelen van elektrisch rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob zegt

    23 maart 2023 om 21:16

    He he, eindelijk een goed moment om het Youtube kanaal 6R4NET hier eens te linken.
    Wat de naam doet vermoeden; het is een Youtube kanaal met alleen maar video’s van de Metro 6R4.
    https://www.youtube.com/@6R4NET/featured

    Leuk voor de beheerder van het kanaal dat hij/zij binnenkort wat nieuw materiaal kan plaatsen.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    23 maart 2023 om 21:20

    Ook leuk filmpje:https://youtu.be/c_S9UUHJNaw

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    23 maart 2023 om 21:57

    Dit ziet er indrukwekkend uit. Dat is overigens wel wat anders dan ‘mooi’.

    Bij CAR SOS hebben ze een paar jaar terug er ook een gerestaureerd: https://www.dailymotion.com/video/x800qdo

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    23 maart 2023 om 21:59

    Daar gaan 5 man (m/v/x) heel veel plezier aan beleven 👌

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    23 maart 2023 om 22:02

    Car SOS S09E01 had een 6R4, van de sloop gered. Leuke aflevering om te zien. Ze traceerden zelfs welk kampioenschap de auto won, en ook de coureur bleek nog onder ons te zijn. Die had al die tijd het originele stuur bewaard en dat mocht weer de auto in.

    Het zag er in het begin echt hopeloos uit (en dan ben ik optimistisch) maar met wat BMW onderdelen als implantaten werd het toch weer een bommetje.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      24 maart 2023 om 08:45

      Jaaa!! Wat een gave aflevering was dat!

      Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    23 maart 2023 om 22:19

    -edit: check-

    Login om te reageren
  7. 1000bochten zegt

    23 maart 2023 om 23:46

    Heel cool! Ik heb nog de laatste evolutie van de straatversie in m’n garage staan; de Rover 114 GTi 16v MPi.

    Login om te reageren
  8. Michel-GR zegt

    24 maart 2023 om 07:25

    Heel erg gaaf. Kan dit soort auto’s alleen maar toejuichen in deze tijd van stofzuigers!

    Login om te reageren
  9. Exit Luminar zegt

    24 maart 2023 om 09:16

    Zitten jullie goed met calimero met die grote grote hoed.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    24 maart 2023 om 10:20

    Een paar jaar terug tijdens Slowly Sideways Historic Eifelrally mogen aanschouwen, wat een kanon van een auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North