• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen compenseert klant voor… dieselgate!

Auteur: Loek, gepost 23 maart 2023 om 20:06 – 11 Reacties

Een doorbraak in een zaak rondom Volkswagen’s dieselgate, en dat in 2023. Het is echt gebeurd én in Nederland!

Zet de klok eens acht jaar terug. Naar 2015, en dan iets later in het jaar. Ogenschijnlijk is er niks aan de hand in de wereld en qua grote crises is het dan ook rustig. COVID-19 kenden we niet, bijvoorbeeld. In autoland stond echter een gigantische opschudding achter de coulissen. Volkswagen werd namelijk in september 2015 betrapt op klinkklare fraude. Dieselgate streek neer en de impact kende zijn weerga niet.

Dieselgate

Oké, we overdrijven het misschien een klein beetje, maar het is toch een proces van jaren geweest waarin honderdduizenden auto’s teruggeroepen zijn, CEO’s opstapten en miljarden euro’s aan boetes zijn overgemaakt. Een enkeling denkt nu wellicht ‘dieselgate, wasda?’ dus we leggen het nog één keer in vogelvlucht uit.

Elk type auto krijgt in diens thuismarkt een typegoedkeuring waarbij auto’s worden gekeurd conform de geldende veiligheids- en milieueisen. Vooral de milieueisen werden in de jaren richting 2015 steeds strenger en strenger en dus werden fabrikanten geforceerd om met miljarden te smijten om hun emissies te drukken. Dieselmotoren waren het vaakst de gebeten hond, want alle fijnstoffen die dieselmotoren uitstoten, waaronder NOx, moesten echt tot een minimum beperkt worden. Dat zou hyperefficiënte dieselmotoren als gevolg moeten hebben.

Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Volkswagen had iets anders bedacht. Wat nou als de auto’s software ingebouwd krijgen waardoor ze weten wanneer er een testcyclus plaatsvindt? Deze ‘sjoemelsoftware’ kon de motor onderdrukken wanneer deze getest werd op emissies en de auto slaagde dus voor alle tests. Terwijl je in de praktijk veel meer uitstoot. Dit werd dus ontdekt in 2015 en toen werd de schade opgemaakt. Vooral in de VS was de impact enorm en wereldwijd hebben zo’n 11 miljoen Volkswagens en Audi’s deze software ingebouwd gekregen.

Boete

Opvallend aan dieselgate is dat Volkswagen vooral het boetekleed moest aantrekken op gigantisch hoog bedrijfsniveau, maar de consument had er betrekkelijk weinig mee te maken. Wel heeft het invloed op het imago, het feit dat je ten onrechte een product hebt gekocht dat eigenlijk niet aan de eisen voldoet en natuurlijk het doorverkopen van een ‘gedupeerde’ auto wat knap lastig kan zijn. Enkele consumentenbonden wisten succesvol een rechtszaak aan te spannen om TDI-eigenaren te kunnen compenseren in Nederland. En dus mag nu de klok weer acht jaar vooruit, want -inderdaad acht(!) jaar na dato- is er compensatie toegekend voor een dieselgate-rechtszaak.

Compensatie toegekend

De Consumentenbond en Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) spanden een rechtszaak aan en de rechtbank van Haarlem heeft officieel een schadevergoeding in het vonnis gezet. Daarmee heeft een Nederlandse rechter voor het eerst compensatie toegekend in een dieselgate-zaak. Het heeft even zeven-en-een-half jaar mogen duren, maar dan nog. Ook deze rechtszaak is dan ook al jaren aan de gang, maar nu lijkt er een einde in zicht. En dat betekent dat de knip open moet voor Volkswagen.

Wat voor geld is er toegewezen? Welnu, de rechtszaak in kwestie richt zich op een individueel geval rondom ene meneer Ten Broeke, één van de kopers van een Golf TDI. Met zijn voorbeeld in de hand is de heer Ten Broeke dan ook de eerste ontvanger van compensatiegeld en het gaat om 3.000 euro. Dat klinkt als een klein en insignificant verhaal, maar op deze basis kan verder gebouwd worden. Zo kunnen op den duur meerdere, dan niet alle gevallen gecompenseerd worden.

Raar maar waar, toch nog een doorbraak in het dieselschandaal. Dat kan nog aardig in de papieren gaan lopen voor Volkswagen…

Ook interessant!

  • Consumentenbond en Stichting Car Claim gaan samen dieselschandaal te lijf
    Consumentenbond en Stichting Car Claim gaan samen dieselschandaal te lijf
  • Volkswagen lanceert nieuwe benzinemotor
    Volkswagen lanceert nieuwe benzinemotor, 'sjoemelt' met opgave
  • Volkswagen heeft software niet op orde: diverse EV's vertraagd
    Volkswagen heeft software niet op orde: diverse EV's vertraagd
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Daniel Ricciardo gaat het op twee wielen proberen
Volgend bericht: ‘Die andere’ rallyheld wordt nieuw leven ingeblazen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    23 maart 2023 om 20:27

    Iemand de kennis hier om te vertellen om hoeveel auto’s het potentieel zou gaan in NL?

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      24 maart 2023 om 07:59

      Tussen de 150.000 en 180.000 auto’s.
      VGDES en Consumentenbond roepen alle consumenten die in de periode 2009-2016 een Volkswagen-, Audi-, Skoda- of Seat-diesel kochten of leaseten zich aan te melden bij Consumentenbond Claimservice. Naast Volkswagen, voeren ze op dit moment collectieve procedures tegen de fabrikanten van onder andere Citroën, Dacia, Opel, Peugeot, Mercedes-Benz en Renault.
      @loek VW compenseert nog helemaal niks. Ze gaan waarschijnlijk weer in beroep. Dit kan dus nog jaren duren itt de berichten in jouw artikel.

      Login om te reageren
      • invictus66 zegt

        24 maart 2023 om 08:47

        Waarom ook de mensen die leaseten? Die hebben toch niet echt “schade”. Ik zou dan eerder voor de lease maatschappij gaan.

        Login om te reageren
  2. ukbob zegt

    23 maart 2023 om 20:56

    Wat me persoonlijk telkens irriteert bij dit topic:
    Die mensen hebben bij de aanschaf/Lease een fikse korting gekregen.. het ding had immers – op papier – een lage uitstoot en was daardoor goedkoper. Dus als er iemand is die gecompenseerd zou mogen worden is het de Belastingdienst gek genoeg.

    Login om te reageren
  3. simonbv zegt

    23 maart 2023 om 21:09

    Ze zouden klanten eens moeten compenseren voor de slechte Egr en roetfilters die ze nog steeds maken. Ze verzinnen mileu technieken die na vijf jaar kapot gaan en dan er dik op proberen te verdienen. Geen wonder dat mensen ze laten uitschrijven.

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      23 maart 2023 om 22:36

      @Simonbv,

      Dat werkt dus sinds januari niet meer, er wordt nu getest op de hoeveelheid roetdeeltjes de motor uitstoot.

      Mijn 9 jaar oude Vito had een roetfilter die niet uitgeschreven was en stootte 3 miljoen deeltjes uit terwijl 1 miljoen deeltjes de max is.

      Roetfilter alleen al kostte 1300 euro.
      Nou heeft die de voorgaande 4 jaar van apk naar apk gereden met normaal onderhoud dus ik vergeef het hem.
      Maar het was wat zuur te meer omdat er ook geen foutmelding te zien was

      Login om te reageren
  4. freewilly37 zegt

    23 maart 2023 om 22:23

    En toch worden velen nog steeds helemaal opgewonden van een Polo Rrrrrrrrrr lineeeeeeee

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    23 maart 2023 om 23:22

    Kan idd nog een dure grap worden..

    Login om te reageren
    • dilbert zegt

      24 maart 2023 om 08:07

      Emissies en verbruik gaan niet goed samen: met een heel efficiente motor zijn de emissies niet ideaal en visa verso.
      In 2009- 2012 voor Audi gewerkt, en een Audi als long term huurauto gehad –> da viel op, dat die Motor ook bij lage toeren goed optrok, waarbij toen de trend was dat de EU4 en EU5 motoren geknepen voelde bij lage toeren.
      Emissietesten bij APK / technische controlle: aan de ene zijde vind ik het in orde dat er gecontroleerd wordt (DPF delete, AGR delete, walmende autos die EU4, 5 of beter zouden moeten hebben eruit filteren), aan de andere zijde: hoe lang “garandeerd” de autofabrikanten dat de emissienorm gehouden wordt?
      Daarom zou de APK alleen de emissies dwingend moeten eisen, zo lang als er fabrieksgarantie op zit, als voorbeeld.
      Daarna een bepaalde tolerantie toestaan. In belgie is er nu een probleem, waar 50% van de oude autos een probleem hebben bij de technische controle.
      De mensen die prive een oudere auto hebben, kun je niet van vandaag op morgen hun voertuig onbruikbaar maken.
      Autos die goed onderhoud krijgen moeten de keuringen zonder problemen moeten kunnen doorstaan.
      Zelf heb ik twee EU5 Diesel autos die nog een relatief hoge dagwaarde hebben, en ik ben van plan die nog vele jaren te rijden.

      Login om te reageren
  6. mark997gt3 zegt

    24 maart 2023 om 09:35

    Ik heb zelf een VW TourAn 2.0 TDI uit 2012 geïmporteerd uit Duitsland.
    Dat zal juridisch wel lastig worden. Geldt dit ook voor tweedehands auto’s? Voor import auto’s?
    Trouwens wel een heerlijk motorblok. Zuinig en veel koppel. Ideaal. Kan de auto wel doorschuiven, maar gewoon door gebruiken wat je hebt is volgens mij duurzamer dan steeds maar nieuwe spullen kopen.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    24 maart 2023 om 10:22

    Eindelijk gerechtigheid en dan ook nog eens dat hoge olieverbruik compenseren. Ik ben in ieder geval geen VW rijder meer door al dat gedoe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North