• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MG presenteert de eerste elektrische station van Europa

Auteur: machielvdd, gepost 16 maart 2021 om 19:17 – 42 Reacties

MG5 Electric

Dit lijkt een liefdesbaby van Opel en Renault, maar het is een MG5 Electric. Belangrijker nog: deze stationwagon is elektrisch!

Het gros van de EV’s dat momenteel aangeboden wordt is een cross-over. Dit heeft er deels mee te maken dat deze vorm zich nu eenmaal beter leent voor accupakketten in de bodem. Tegelijkertijd verkoopt een cross-over ook gewoon als een malle. De consument die géén cross-over wenst, maar wel elektrische wil rijden wordt hierdoor behoorlijk beperkt in zijn keuze. Naar een elektrische stationwagon kun je bijvoorbeeld tevergeefs zoeken.

Daar gaat MG verandering in brengen. Zij presenteren nu de allereerste elektrische stationwagon. Of in ieder geval: de eerste elektrische stationwagon die in Europa te krijgen is. In China reed deze auto al rond, maar dan met een ander logootje.

Misschien denk je nu: wacht even, jullie schreven vorig jaar ook al over de eerste elektrische stationwagon, hoe zit dat? Dat was inderdaad dezelfde auto, maar toch niet helemaal. De MG 5 EV die het merk toen presenteerde was namelijk een vrijwel exacte kopie van de Roewe Ei5 en was alleen bedoeld voor de Britse markt.

MG5 Electric

Nu presenteert MG een aangepaste versie die ook voor het Europese vasteland bestemd is, inclusief Nederland. De MG5 Electric – zoals het model nu heet – heeft dus eigenlijk al een facelift gekregen voordat het model überhaupt geïntroduceerd is. De Volkswagen-neus die afkomstig was van de Roewe heeft nu plaats gemaakt voor een neus die doet denken aan een grille-loze Opel.

Het geheel oogt in ieder geval heel Europees. Het design van de MG5 Electric zal dus geen struikelblok vormen voor de Nederlandse consument. Het is wel te hopen dat er nog wat grotere velgen te bestellen zijn, want die afgebeelde exemplaren zijn van het formaat winkelwagentje. Meestal kiezen fabrikanten voor persplaatjes niet de kleinste velgmaat, maar MG dus wel. Misschien is het juist heel slim, omdat ze hiermee een signaal afgeven dat de auto een prijspakker wordt.

MG5 Electric

De MG5 (ja, de spatiebalk doet het nog) is een elektrisch alternatief voor de Golf Variant, Mégane Estate, Astra Sports Tourer en consorten. De MG is wel iets korter, met een lengte van 4,544 mm. De bagageruimte is met 578 liter ook wat kleiner dan die van de genoemde niet-elektrische modellen.

De MG5 Electric beschikt over een 184 pk sterke elektromotor en zou meer dan 400 kilometer range moeten hebben. Opladen tot 80% zou aan de snellader in een half uur gebeurd moeten zijn. Geen grensverleggende waarden, maar als het goed is zal de prijs van deze MG daar ook naar zijn. Dat zullen we dit najaar weten. De marktintroductie van de MG5 Electric staat namelijk gepland voor oktober.

Ook interessant!

  • MG ZS EV
    Goedkoopste elektrische crossover nog goedkoper
  • Gespot - Retezeldzame MG XPower op Nederlands kenteken
  • MG Cyberster wil écht heel graag Brits zijn
  • MG Cyberster is de ster van de show

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, MG, mg5, roewe

Vorig bericht: « Audi zet een punt achter ontwikkeling verbrandingsmotoren
Volgend bericht: P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig »

Lees Interacties

Reacties

  1. kvh87 zegt

    16 maart 2021 om 20:00

    Wat een zaaddodende auto….

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      16 maart 2021 om 20:22

      Dat, maar tegelijkertijd weet je dat juist de mensen met kinderen een station kopen.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        16 maart 2021 om 22:30

        Scheelt weer anticonceptie

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        17 maart 2021 om 17:21

        @screamer: mosterd na de maaltijd

        Login om te reageren
    • s2000vtec zegt

      16 maart 2021 om 20:59

      Wat ben jij een zaaddodende zielenpoot.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      16 maart 2021 om 23:45

      @kvh87: yep.. maar toch, t ziet er beter uit dan een Tesla 3 er kan veel meer bagage in en dat voor een 40% lagere prijs(gok ik).. Dat gaat Tesla (maar ook vw en een heleboel andere merken) veel klanten kosten. Zo begonnen Kia en Hyundai ook ooit en dat zijn kleine landen vergeleken bij de Chinezen.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      17 maart 2021 om 07:32

      @kvh87: gelukkig minder zaaddodend dan alle laffe bejaardenbakken van SUV’s waar je tegenwoordig mee doodgegooid wordt.

      Login om te reageren
  2. alfapeter zegt

    16 maart 2021 om 20:03

    “Naar een elektrische stationwagon kun je bijvoorbeeld tevergeefs zoeken.”

    Porsche Taycan Cross Turismo?

    Login om te reageren
    • menaz zegt

      16 maart 2021 om 22:12

      @alfapeter: die heeft 55 liter meer inhoud van de kofferbak dan de Renault Clio hatchback.

      Login om te reageren
      • s2000vtec zegt

        17 maart 2021 om 07:36

        Is inderdaad een zinloze auto voor een heel klein publiek.

        Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    16 maart 2021 om 20:05

    Raar dat ze hem alsnog zo’n monsterlijke overhang geven aan de voorzijde, nu er technisch geen noodzaak meer voor is.

    Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      16 maart 2021 om 20:37

      Dat komt omdat er ook een sedan-versie is van de Roewe i5 met benzinemotoren. Overigens bestaat dit model al sinds 2017, maar door de facelift hopelijk wel up to date.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      16 maart 2021 om 21:03

      @vaakbenjetebang: Accu’s in de neus, tractie op de voorwielen. Vaakbenjetebang voor onderstuur.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      16 maart 2021 om 22:29

      Anders krijgt hij ’n draaicirkel van een olietanker.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        16 maart 2021 om 23:00

        @sportabgasanlage: Juist ja. Want de wielbasis is ook zo enorm groot… Nee, dan zit het verhaal van @birdnerd84 denk ik een stuk dichter bij de waarheid.

        Het zal dan wel geen al te best(e) (rijdende) auto zijn waarschijnlijk. Heel de packaging en de verhoudingen gedicteerd door een dwarsgeplaatse motor en WWD, en dan ombouwen naar BEV die eigenlijk een heel andere packaging vraagt.

        Login om te reageren
    • s2000vtec zegt

      17 maart 2021 om 07:37

      Mankeer jij wat aan je ogen, monster ?

      Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    16 maart 2021 om 20:09

    Mja, ik weet dat het heel naief klinkt om te zeggen dat ik geen 30.000 euro naar de CCP wil overmaken, maar het blijft een raar gevoel geven.

    Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      16 maart 2021 om 21:34

      @Jochempie: PRC bedoel je? СССР was iets anders.

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        16 maart 2021 om 22:22

        @klaasjevaak: China Communist Party…

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 maart 2021 om 07:21

      Dag naamgenoot, ik heb net hetzelfde buikgevoel bij grote bedragen naar China sturen…
      Het geeft zo’n gevoel van “gebrek aan respect voor mensenrechten sponsoren”.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      17 maart 2021 om 07:34

      @Jochempie: ik begrijp en deel je gevoel, maar moeten we dan nu ook geen Volvo’s en Polestars meer kopen?

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        17 maart 2021 om 13:53

        @tenaci: of iPhones, Samsungs enz die daar ook allemaal geproduceerd worden om nog maar te zwijgen over kleding die u waarschijnlijk aan heeft

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          18 maart 2021 om 08:32

          Eigenlijk wel, ja. Of tenminste Apple vragen om productie te verhuizen. Veel componenten komen gelukkig uit Taiwan.

          Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        18 maart 2021 om 08:33

        Eigenlijk wel, ja.. Het klinkt wat extreem, maar in de portemonnee geraakt worden doet altijd pijn.

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    16 maart 2021 om 20:32

    Ben benieuwd welke kant MG op gaat. Dit zal vast een prima auto zijn, maar heeft totaal geen eigen identiteit. Maar halverwege dit jaar komen ze ook met een nieuwe SUV, de Marvel R, die meer van deze tijd lijkt te zijn

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      16 maart 2021 om 21:29

      @moveyourmind: Krijgen we volgend jaar de DC S?

      Login om te reageren
  6. ghini zegt

    16 maart 2021 om 21:37

    Staat ie nou hoog op zn poten?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      16 maart 2021 om 23:10

      In het persmodelleke liggen nog geen accu’s 🤣

      Nee ik vind dat het ook nogal hoog lijkt. Ben benieuwd hoe dat het er in’t echt gaat uitzien…

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        16 maart 2021 om 23:58

        @tjorque: net zo hoog lijkt mij. Dit doen sommige merken omdat de accu’s in de bodem liggen. Standje bussluis is dus om de boel heel te houden.

        Login om te reageren
    • rubend zegt

      17 maart 2021 om 06:11

      @ghini: in China hebben ze ook slechte straten :)

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        17 maart 2021 om 07:17

        Wordt een succes in België :)

        Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    17 maart 2021 om 00:49

    Eindelijk weer een klassieke carrosserievariant in de vorm van een stationwagon in plaats van een cross-over.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    17 maart 2021 om 06:53

    Particulieren: dit is hem, jullie droom, een betaalbare elektrische stationcar.
    Als je ziet hoeveel Clio stations er rondrijden dan kon hier best eens vraag naar zijn. Verder een mooie kleur en het grote EU balkje op de “kentekenplaat” is een mooi typisch Chinees detail, het net wat mooier laten lijken dan het is.

    Login om te reageren
  9. BerlingoHdi zegt

    17 maart 2021 om 07:16

    Zijn die MG’s nou een beetje betrouwbaar, ik zou het niet zo 1,2,3 aandurven als particuliere koper.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 maart 2021 om 17:24

      @berlingohdi: Chinezen weten wel hoe ze een EV moeten bouwen hoor. Het is redelijk simpele techniek. Het is vaak het rijgedrag die bij dit soort merken achterblijft.

      Login om te reageren
  10. ericc zegt

    17 maart 2021 om 07:26

    Waarom is dit zo belangrijk dat ie elektrisch is? Meer Koreaans dan Europees. Een 13 in een dozijn auto…..Next!

    Login om te reageren
    • s2000vtec zegt

      17 maart 2021 om 07:39

      De massa koopt hier een 13 in een dozijn auto sukkel. Allemaal kuddedieren. Dus een heel belangrijke auto voor Noord-West Europa want het is ook nog eens een station en betaalbaar. Wordt een groot succes hier.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        17 maart 2021 om 08:12

        Moet dat “sukkel” er nu echt bij?

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 maart 2021 om 08:16

      Het is belangrijk dat hij elektrisch, zodat benzine niet meer verspild wordt aan 13/12 onzin…

      Als we vanaf nu enkel nog benzine gebruiken voor de speciale auto’s, oldtimers, sommige motorfietsen, … kortom dingen die dat echt verdienen. Dan kunnen we nog jaren verder met de reserves en is de milieu impact aanvaardbaar en compenseerbaar.

      Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    17 maart 2021 om 08:10

    Ik hoop dat dit het succes is de Europese (middenklasse) fabrikanten triggert om ook een degelijke break op de markt te brengen.

    Een Superb of Octavia EV zou perfect aan mijn wensen kunnen voldoen.

    Of een MPV revival. Mag wat mij betreft ook. Daar zijn de e-Berlingo (en aanverwante) misschien al het voortouw in aan het nemen.

    Login om te reageren
  12. Robert zegt

    17 maart 2021 om 10:00

    Ik vind hem helemaal niet onaardig. Snufje Kia Ceed, scheutje Ford Focus, vleugje Seat Leon… het resulteert in een uiterlijk waarbij je maar weinig mensen mee voor het hoofd zult stoten. Als de prijs-kwaliteit verhouding scherp is mogen de Koreaanse en Japanse merken, maar zeker ook de Europese merken zich best een beetje zorgen gaan maken.

    Login om te reageren
  13. RAW zegt

    18 maart 2021 om 10:03

    Nog even de specs van het oude model bekeken volgens autoblog: Deze (elektromotor) is op de vooras gemonteerd en levert precies 156 pk. De motor krijgt zijn energie van een 52,2 kWh lithium-ion batterij. Deze kun je in 50 minuten van bijna leeg naar 80% snelladen.

    En dan: De MG5 Electric beschikt over een 184 pk sterke elektromotor en zou meer dan 400 kilometer range moeten hebben. Opladen tot 80% zou aan de snellader in een half uur gebeurd moeten zijn.

    Kortom, naast de facelift is ook technisch wel het een en ander gewijzigd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North