A45 AMG’s pesten kan vanaf nu in een MG4 XPower.
Een goede Hot Hatch moet een paar ogenschijnlijk onverenigbare eigenschappen verenigen. Want het moet een praktisch ingestelde familieauto zijn met veel power, fijne rijeigenschappen en sportief uiterlijk. En als het eventjes kan tegen een scherpe prijs. Dat laatste is een beetje lastig in Nederland, want auto’s met grote verbrandingsmotor worden flink belast en er zijn nog geen elektrische Hot Hatches.
Nou ja, tot nu dan! Dit is namelijk de MG4 XPower. De naam XPower gebruike MG ook al twintig jaar geleden als een soort tegenhanger van BMW M Power. Onder de naam XPower werd er toen geracet, werden er Caterhams opgevoerd, snellere uitvoeringen bedacht op basis van bestaande MG’s en kwam er zelfs een heuse supercar, de XPower SV.
3,8 seconden naar de 100 km/u!
Nu keert het label terug met deze MG4 XPower, de hot hatch-uitvoering van de MG 4 Electric die al in Nederland verkrijgbaar is. En power, dat heeft ‘ie! De auto heeft op de voor- en achteras een elektromotor liggen. Samen zijn die goed voor 435 pk en 600 Nm. Daarmee is het mogelijk om in 3,8 seconden naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
Het is niet zo dat er toevallig krachtige motoren in liggen en dat MG het daarbij laat. Neen! De ophanging van de MG4 XPower is 25% stugger dan het standaard model. De veren en dempers zijn aangepast en er zijn dikkere anti-rollbars.
Daarnaast is ook de besturing aangepast. Tevens heeft de MG4 XPower grotere remmen: 345 mm. De velgen zijn een bescheiden 18 inch. Een kleine tegenvaller zijn de banden: Bridgestone Turanza’s. Dat zijn excellente comfortbanden, maar op een hot hatch zou MG beter de Potenza kunnen kiezen. Dat lijkt ons wat beter passen bij het karakter van de auto.
Prijs MG4 XPower
De reden dat ze het af-fabriek niet doen, is waarschijnlijk de range. Je krijgt namelijk de 62 kWh batterij die de gewone Long Range ook heeft. Dankzij de extra power is de actieradius al wat kleiner, van 452 km naar 384 km. Met Potenza’s eronder zal dat nog ietsje verder dalen, schatten wij zo in. De accu van 10% naar 80% laden duurt 35 minuten met een 150 kW-snellader.
De MG4 XPower gaat zijn debuut maken op het Goodwood Festival of Speed. De Britse prijs is – omgerekend – een heel interessante 42.591 euro. Aanzienlijk goedkoper dan een Volkswagen Golf R en de Mercedes-AMG A45S, dus!
Dutchdriftking zegt
De ontwerper heeft overduidelijk inspiratie opgedaan bij de Nissan Leaf.
harrie zegt
Wat is dat toch met die twee handvatten achterop trend?
ggj1987 zegt
Kun je samen duwen als de accu leeg is
Allison Burgers zegt
Als je wilt dat de elektromotor kapot gaat, dan moet je hem vooral gaan duwen of slepen met de wielen op de grond.
Jeroen zegt
Heel hot is het ook weer niet met deze 0-100 cijfers. Een standaard Tesla haalt dit ook. Enige is dat het voor de aanschafprijs wel rap is. Maar je levert wel weer enorm veel actieradius in.
Allison Burgers zegt
0-100 in 3,8 sec is niet hot? Wat rijd jij dan? Een Rimac Nevera?
Een standaard Tesla 3 doet 6,1 sec
Een standaard Tesla Y doet 6,9 sec (net zo snel als mijn hotte Polo GTI destijds in 2014)
Een standaard Tesla X doet 3,9 sec (en is 3 x zo duur)
Een standaard Tesla S doet 3,2 sec (hey, die is zowaar sneller voor bijna 3 x de prijs).
Jeroen zegt
Mijn Tesla Model Y LR doet er 5 seconden over. Mijn vorige Model 3 LR deed er 4,4 seconden over. Als je de performance neemt, gaat er nog een stuk vanaf. Allemaal niet in de markt gezet als ‘hot hatches’. Dus ja, voor een benzine auto lijkt deze performance heel wat, maar voor een EV is dit nou niet echt bijzonder te noemen.
Allison Burgers zegt
2 x een Tesla die niet ‘de standaard Tesla’ is.
2 x slomer.
2 x geen hatchback.
Ik ben overtuigd hoor.
Jeroen zegt
Tesla is standaard leverbaar in 4 uitvoeringen. De SR, RWD, LR en Performance. Allemaal geen uitvoeringen die exclusief toegespitst zijn op snel rijden, zoals een hot hatch wel is. Allemaal doodgewone familieautos (waarbij de Y en de S hatches zijn), die standaard leverbaar zijn en in grote mate rondrijden. En als ik daarmee de performance vergelijk, vind ik er weinig ‘hot hatch’ aan. Enige echte verschil is de prijs, maar dat komt met name door het matige verbruik van de batterij omdat er volledig op performance wordt gericht (en dus minder range). Je hebt met deze MG dus voor weinig geld een snelle auto met weinig range.
Allison Burgers zegt
Ik ken het leveringsprogramma van Tesla. Je begon zelf over een ‘standaard Tesla’.
De Y en X zijn trouwens SUV’s. Een Tesla aanmerken als een ‘hot hatch’ is appels met peren vergelijken. Of het nu een Golf GTI, 695 Abarth, Cupra Leon is of een potente EV als deze MG, dat is een compleet ander concept. Net als een Tesla 3 Performance vergelijken met een Porsche 911, ook al is ie even snel.
Verder agree to disagree denk ik maar. Ik vind een hatchback van net over de 4 meter en 1675 kilo met 435 PK best hot. En in dit geval lelijk, maar dat is weer een andere discussie. ;)
cdlop01 zegt
Leasekudde met 435pk dito de xc30, ook 435pk…. lkkr veilig op de weg, not.
Allison Burgers zegt
Net als dat de gemiddelde ‘leasekudde’ in een Golf 1.0 Eco rijdt in plaats van een Golf R zullen ze straks ook een gewone MG4 Electric Long Range rijden in plaats van een X Power.
XC30 = EX30
cdlop01 zegt
Ev’s zijn veel en veel te krachtig, 1 van de redenen, naast de fiscaliteit, welke suc6 verklaren van de EV. Ook duidelijk dat in handen van leasekudde deze extreme vermogens zeer gevaarlijk zijn. Aantal ernstige ongelukken waarbij EV’S zijn betrokken al sterk toegenomen, vaak extreem rijgedrag als oorzaak.
Onvoorstelbaar dat er geen beleid is deze ontwikkeling aan banden te leggen. Maar uiteraard vewust want dat zou de ev transitie in de weg staan.
mashell zegt
Is dat zo? Want dat van die ernstige ongelukken door extreem rijgedrag heb ik nog totaal niet opgevangen. Ik had na de massa verkopen van Tesla Model 3 in 2019 verwacht dat er elke week wel eentje op de kop langs de snelweg zou liggen maar dat blijkt niet het geval.
Ben natuurlijk niet neutraal, rijd zelf ook een 408pk lease EV. En ja dit is vlot maar meestal kun je dat vermogen niet inzetten. Vergeet ook niet dat een EV door het gewicht een goede wegligging heeft en door de elektromotoren een heel lineaire vermogensafgifte, geen lastwisselingen door schakelacties. Ze zijn dus een stuk gemakkelijker te rijden dan iets als een BMW M3.
rollingstoned zegt
“Vergeet ook niet dat een EV door het gewicht een goede wegligging heeft”
Gewicht en agility gaan niet samen. Ask any racing or rallydriver.
audirs3 zegt
De ‘leasekudde’ heeft heel wat betere rijvaardigheid en respect voor verkeersregels dan de ‘liefhebbers’ met hun getunede Duitse bolides.
Onehp zegt
Kon intressant geweest zijn indien het merk niet het eigendom was van een niet-democratische partij.
mashell zegt
Je hebt liever een D66 auto? Waarom zouden politieke partijen auto’s moeten maken? En zijn commerciële bedrijven wel zoveel beter? Alleen Volkswagen durfde het diesel gesjoemel toe te geven, de rest zweeg. Elon Musk kraamt de raarste dingen uit op Twitter. Echte integriteit hoeft je in de politiek, het bedrijfsleven en kerk niet te verwachten. Ik denk dat je die alleen nog in de zorg vindt.
vondick zegt
Je denkt niet ruim genoeg. Het enige wat we moeten beschermen is onze eigen welvaart en veiligheid. China bedreigd dit potentieel. Eerlijk handel drijven met ze geen probleem. Maar de afgelopen jaren hebben zij niet eerlijk volgens de regels gespeeld, dus is het verstandig om bij een dure aankoop als een auto te kijken naar wat de afkomst is. Ik kies er voor om de Europese bedrijven te ondersteunen. Ik denk dat dat in de long run beter is voor onszelf.
coupedriver zegt
Hothatch? Dat ding is hoger dan een landcruiser lijkt het wel…
Allison Burgers zegt
Hij is 5 cm hoger dan een Golf 8, dus valt wel mee.
acavs zegt
Een Chinees met sambal bij
v10m5 zegt
Lekker de brandstapel op! Vreselijk als je dit voor je deur komt te staan. Wat een gedrocht!
audirs3 zegt
Wel treurig dat ze voor de range zulke kleine velgen er matige banden erop monteren. In de realiteit zullen mensen er grotere velgen met snellere bandjes onder leggen, mag je hopen dat je nog de 300km haalt. En overigens vind ik deze laadsnelheid echt abominabel.
driver79 zegt
Ik moet denken aan die dame op leeftijd in mijn buurt. Ze verving haar Mercedes GLC voor een EQC. Ik vermoed alleen dat ze exact dezelfde gaspedaalstand bij het wegrijden heeft. Ze gaat er zelfs bij de supermarkt als een speer van door terwijl ze niet bepaald soepel in haar auto stapt… Doelgroep slippende koppeling bij parkeren eigenlijk als je begrijpt wat ik bedoel (jaja daarom rijdt ze automaat). Ik verbaas mij tot nu toe dat er geen berichten zijn over akkefietjes met deze raketten. Of lees ik te weinig de krant?